Kivijalkapuodista tai hypermarketista ostetuilla tuotteilla ei ole lakisääteistä vaihto-oikeutta, mutta usein sellaisen saa sovittua. Ehdot kannattaa kirjata kuittiin. Vaihto-oikeus ilahduttaa myös silloin, jos joululahja ei osu kerralla oikein.
Aivan liian iso pyjama, kolmas Finlandia-voittaja, todella rumat teekupit. Lahjapaketista ei aina kuoriudu mieluinen yllätys. Ja tuleehan sitä itsekin ostettua joskus tavaraa, jota kotiin päästyään katuu tai joka osoittautuu väärän väriseksi tai kokoiseksi. Ei muuta kuin kuitti käteen ja kauppaan vaihtamaan!
Kuitti tosiaan auttaa, jos ostoksella on vaihto- tai palautusoikeus. Mikään laki ei kuitenkaan velvoita myyjää vaihtamaan väärän väriseksi tai kokoiseksi osoittautunutta tuotetta, saati palauttamaan rahoja.
”Monelle kuluttajalle on yllätys, että liikkeestä ostetulla virheettömällä tavaralla ei ole automaattisesti vaihto- eikä palautusoikeutta”, kertoo kuluttajaneuvonnan erityisasiantuntija Kati Korppoo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Onko palautus maksuton?
Moni kauppa tosin myöntää ostoksille vaihto-oikeuden, jonka pituus kerrotaan kuitissa.
”Jos on epävarma ostoksesta tai se tulee lahjaksi, kannattaa tarkistaa, että vaihto- ja palautusoikeus koskee ostettua tuotetta sekä miten kauppa suhtautuu avatun pakkauksen palauttamiseen”, Kati Korppoo neuvoo.
Myyjä on voinut määritellä, että vaihto- tai palautusoikeus ei koske esimerkiksi tuotteen kanssa ostettuja lisäosia tai palveluja.
Monet suuret ketjuliikkeet tarjoavat pitkää, jopa vuoden mittaista vaihto- ja palautusoikeutta. Osa liikkeistä ottaa vastaan vain avaamattomia paketteja, joihinkin voi palauttaa käyttöönotetun tietokoneenkin.
Kannattaa tarkistaa, onko palautusoikeus täysin maksuton, vai peritäänkö esimerkiksi tietokoneen tarkistuksesta ja muistin tyhjennyksestä maksu ja kuka maksaa kylmälaitteen palautuksen kuljetuskustannukset.
Tämä tulee lahjaksi
Myyjälle kannattaa kertoa, jos ostos tulee lahjaksi. Tällöin voi sopia palautuksesta tarkemmin ja myyjä voi kirjoittaa esimerkiksi kuittiin tavanomaisesta poikkeavan vaihto- tai palautusoikeuden, sillä kaupan ilmoittaman vaihto- ja/tai palautusoikeuden voimassaoloaika alkaa normaalisti ostohetkestä.
Joulun alla monet liikkeet myöntävät ostoksille tavanomaista pidemmän vaihtoajan. Jos myymälässä on kyltti, jossa kerrotaan vaihto- ja palautusoikeudesta, siitä kannattaa ottaa kuva, sillä kyltti tuskin roikkuu katosta enää joulun jälkeen.
Jos myymälällä ei ole tapana myöntää tuotteilleen vaihto- tai palautusoikeutta, voi ehdottaa avokaupan tekoa. Siinä myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tavara kauppaan tai vaihtaa se toiseen. Jos myyjä suostuu avokauppaan, ehdot kannattaa kirjoituttaa selvästi kuittiin.
Ostokuitti on siis palautuksen ja vaihdon avainsana. Jos kuittia ei ole, todisteeksi kannattaa tarjota tiliotetta.
Verkkokaupassa kaksi viikkoa
Suurimmalla osalla verkkokaupasta ostettavista tuotteista on 14 vuorokauden palautusoikeus, jonka aikana ostaja voi perua virheettömänkin ostoksen ilman erityistä syytä. Rajoituksia on muun muassa hygieniatuotteissa ja mittatilaustavaroissa.
Kahden viikon peruutusaika pohjautuu EU-lainsäädäntöön ja koskee myös EU-alueelle sijoittuneiden yritysten verkkokauppoja. Peruutusoikeus koskee myös niitä Euroopan ulkopuolisia verkkokauppoja, jotka markkinoivat suomeksi.
Jos ostaa Aasiassa sijaitsevasta verkkokaupasta, joka toimii englanniksi, on omillaan. ”Suomen kuluttajaviranomaiset eivät voi siinä tilanteessa auttaa”, toteaa Kati Korppoo yksiselitteisesti.
Korppoo suosittelee luottokorttimaksamista ainakin vieraampien verkkokauppayritysten kanssa, koska ongelmatilanteissa voi kääntyä luottokortin myöntäneen yrityksen puoleen ja vaatia heiltä esimerkiksi maksun palautusta, jos tilausta ei toimiteta.
Muista tehdä ilmoitus
Peruuttamistilanteissa pelkkä tavaran postitus ei koskaan riitä, vaan ostajan on tehtävä tuotteesta peruuttamisilmoitus 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun saa paketin. Myyjän on annettava ohjeet peruuttamisesta tilausvahvistuksessa ja tarjottava vakiomuotoinen peruutuslomake asiakkaan täytettäväksi.
Jos kyseessä on palveluosto verkosta, esimerkiksi sähkösopimus, 14 vuorokautta alkaa sopimuksen tekohetkestä. Peruutusoikeus ei myöskään koske kaikkia palveluita, ei esimerkiksi sellaisia, joiden ajankohta on ennalta sovittu.
Koti- ja puhelinmyynnissä on niin ikään pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisaika, jota koskevat samat tuotekohtaiset rajoitukset kuin verkkokauppaakin. Lakia muutettiin kuluttajaa paremmin suojaavaksi vuoden 2023 alussa.
Merkittävin muutos tapahtui siinä, että sopimus ei tule voimaan pelkän puhelinkeskustelun perusteella, vaan siihen vaaditaan asiakkaan kirjallinen vahvistus. Sähköisen viestinnän palveluita kuten puhelin- ja internetliittymiä koskee oma lainsäädäntö. Myös kulutusluottojen puhelinmyynnistä on omat säännöt.
Suppilautailua uimataidottomalle
Palvelut kuten konsertit, kampaajakäynti tai ohjattu suppilautaretki ovat oivallisia lahjoja, mutta mitä tehdä, jos oopperaliput saanut on esityspäivänä matkoilla tai suppilautaretken saanut paljastuu uimataidottomaksi?
Ajankohtaongelmaa helpottaa lahjakortti, ja kurssille voi yleensä vaihtaa osallistujan. Palveluntarjoajan kanssa kannattaa silti sopia vaihtomahdollisuudesta ja muista ennakoitavissa olevista ongelmatilanteista etukäteen. Jos toisella paikkakunnalla asuva käly loukkaantuu siivoojalahjakortista, ei ehkä auta muu kuin lahjoittaa siivoojakäynti naapurille.
Tapahtumalippuja välittävät verkkokaupat myyvät lipunoston yhteydessä niin sanottua lipputurvaa tai -vakuutusta. Se korvaa lipun hinnan, jos lippua ei pääse käyttämään esimerkiksi sairastumisen, vakavan onnettomuuden tai vaikkapa uusintakokeen vuoksi. Kuten kaikissa vakuutuksissa, ehdot kannattaa tarkistaa ennen vakuutuksen hankkimista.
Kansallisoopperan ratkaisu lipunvaihtoon on asiakastili, jonka kautta normaalihintaiset liput voi vaihtaa vielä 24 tuntia ennen esitystä toiseen saman ohjelmistokauden esitykseen tai saldoksi myöhempää käyttöä varten.
Maljakko kosti kierrätyksen
Jos ei halua pahoittaa lahjanantajan mieltä omaan makuun sopimattomista teekupeista, voi vahingon aina laittaa kiertoon.
Joskus siitä tosin rangaistaan yllättävällä tavalla; tämän jutun kirjoittaja sai vuosia sitten lahjaksi tuolloin muodissa olleen, arvostetun taitelijan tekemän keramiikkaesineen. Se ei kuitenkaan silmää miellyttänyt, joten esine päätyi ystävälle tupaantuliaislahjaksi. Vaan eipä kulunut vuottakaan, kun kiittämätön lahjansaaja sai samanlaisen keramiikkamöykyn uudelleen!
Virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin
- Takuu on myyjän tai maahantuojan myöntämä vapaaehtoinen lisäetu. Takuuajan päättyminen ei siis vapauta yritystä virheestä, vaan myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuun perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla.
- Jos tavarassa on virhe, ostajan pitää reklamoida siitä myyjälle. Myyjäliike on vastuussa virheen korjaamisesta, eli se ei voi määrätä ostajaa ottamaan yhteyttä suoraan maahantuojaan tai huoltoliikkeeseen.
Virheestä tulee reklamoida ”kohtuullisen ajan kuluessa” sen havaitsemisesta ja mielellään kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla. Kohtuullisena aikana pidetään yleensä kahta kuukautta. Virheen korjaaminen ei edellytä kuittia, mutta jotenkin on pystyttävä todistamaan, että se on juuri kyseisestä liikkeestä ostettu. - Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta (kkv.fi) löytyy Reklamaatioapuri-niminen palvelu, joka auttaa valituksen tekemisessä moniin eri tavaroihin ja palveluihin liittyvissä ongelmatilanteissa.
Katri Isotalo