Viime vuosien lumiset talvet ovat saaneet monet haaveilemaan nelivetoisesta katumaasturista. Jos budjetiksi asettaa 20 000 euroa, saako tuolla hinnalla hyväkuntoisen, perhekäyttöön sopivan maasturin?
Tuumasta toimeen, eli internetin ääreen tutkimaan tarjontaa. Nettiselaamisen perusteella lähialueen autoliikkeistä haaviin tarttui neljä kiinnostavaa autoa.
Kriteerit:
- Mielellään alle 20 000 euron hinta
- Neliveto
- Automaattivaihteisto
- Soveltuvuus monipuoliseen perhekäyttöön
- Siisti, hyväkuntoinen ulkoasu ja sisusta
- Arvio: luotettava auto tuleville vuosille
1. Volkswagen Tiguan
Auto on erittäin siistissä kunnossa, ja se on mukava ajettava.
Vaaleanruskea Volkswagen oli lähes hämmästyttävän siistissä kunnossa. Taustatietojen mukaan autolla on ollut neljä omistajaa ja ajokilometrejä oli takana 117 000.
Sisustasta ei löytynyt juuri minkäänlaisia käytön jälkiä, mikä on 10 vuotta vanhalle autolle harvinaista. Neljän omistajan sijaan olisin kuvitellut tämän olleen vain yhden omistajan auto. Näköjään omistajien määrä ei aina kuluta autoa.
Koeajossa kaksilitrainen TDI-diesel tuntui puhdikkaalta ja auton jousitus oli miellyttävän mukavuuspainotteinen. Töyssyt ja epätasaisuudet ylitettiin mallikelpoisesti. Rengasmelu ei häirinnyt.
Maalipinta oli kauttaaltaan siisti ja ehjä, ei edes selkeitä kiveniskujälkiä keulassa. Ruskea metalliväri kaksivärisellä sisustalla miellytti silmää. Istuimien keskiosat olivat beigeä alcantaraa, oikein miellyttävä materiaali. Tästä joku saa hyväkuntoisen ja mukavan katumaasturin.
2. Volvo XC60
Tämä on manio auto asuntovaunun, trailerin tms. vetoon.
Valkoisella Volvolla oli muita erikoisempi historia. Vuosimallin 2014 auto oli tuotu Italiasta 2021, jonka jälkeen sillä oli ollut yksi suomalaisomistaja. Tämä tarkoittaa sitä, että auto tuskin on nähnyt suolaa, loskaa tai kuraa lainkaan ensimmäisen seitsemän vuoden aikana.
Etelän historia myös näkyy autossa. Keulassa ei ollut käytännössä lainkaan kiveniskuja, ja maalipinta oli muutenkin moitteeton.
Ajossa Volvo vaikutti hieman työkalumaisemmalta Tiguaniin verrattuna. Dieselmoottorin ääni kuului ohjaamoon hiljaisemmissa nopeuksissa, maantiellä se ei enää erottunut häiritsevästi. Nykymittapuun mukaan isokokoinen 2.4-litrainen dieselmoottori vääntää väkevästi ja jaksaa tarvittaessa vetää suurempaakin perävaunua rasittumatta.
Istuimet saavat kiitosta, ne olivat volvomaisen tukevat ja kaikin puolin erinomaiset. Sisusta oli kauttaaltaan siistissä kunnossa, mikä tukee tietoa maltillisista ajokilometreistä. Harvoin tapaa näin vähän ajettua kookasta dieselautoa.
Volvo oli Tiguania (ja seuraavaksi ajettavaa Seat Atecaa) suurempi ja sopii hyvin perheelle, joka matkustaa tai tarvitsee muuten isot tilat. Automyyjä arveli, että auto myydään todennäköisimmin Pohjois-Suomeen. Siellä on kova kysyntä Volvon nelivedoista.
3. Seat Ateca
Tässä autossa on joukon laajin varustelu.
Dieselautojen jälkeen valitsin vertailuun kaksi bensiinimoottoriautoa. Ladattavat hybridit jäävät hintansa puolesta tämän otoksen ulkopuolelle.
Seat oli vuodelta 2018, eli se oli vertailun tuorein auto. Nuori ikä näkyi kattavassa varustelussa. Ainakin kaupungissa asuvat varmasti arvostavat Seatista löytyvää peruutuskameraa. Muissa vertailun autoissa oli peruutustutka ja -hälytin, mutta ei kamerakuvaa.
Ajokilometrejä oli takana 192 000. Tämä näkyi siinä, että auton keulassa oli muita verrokkeja enemmän kulumaa ja kiveniskujälkiä. Sinänsä täysin normaalia. Muilta osin Seat oli yllättävän siisti. Sisusta oli yhtä hienossa kunnossa kuin vähemmän ajetuissa verrokeissa, samoin ulkoasu, siis keulaa lukuun ottamatta.
Moottorina oli harvinaisempi kaksilitrainen TSI-bensiini. Lähes kaikki muut myynnissä olevat Atecat oli varustettu pienemmällä 1.4-litraisella moottorilla. Suuremman – ja oletettavasti kestävämmän – moottorin takia melko korkeista ajokilometreistä tuskin tarvitsee olla huolissaan. Tästäkin saa luotettavan katumaasturin pitkäksi aikaa.
Koeajon perusteella ainoa selvä miinus Seatissa oli muita verrokkeja korkeampi rengasmelu. Sitä voisi jonkin verran alentaa Suomen teille paremmin sopivalla rengastuksella. Alla oli nykymuodin mukaiset matalaprofiilirenkaat.
4. Audi Q5
Luksusta kohtuuhinnalla.
Seuraavaksi bongasin 111 000 kilometriä ajetun Audi Q5:n. Alhaisen kilometrilukeman ja vertailuun sopivan hintapyynnön takia päätin valita Audin vertailuun.
Auto oli vuosimallia 2012, eli hyvin lähellä suomalaisen keskivertoauton ikää. Tässä vertailussa Audi oli porukan nestori, kaksi vuotta vanhempi kuin Tiguan ja Volvo. Oletukseni oli, että iästä huolimatta auton täytyy olla näillä kilometreillä siistissä kunnossa.
Autoon istuuduttua tunnelma oli odotuksiakin parempi, kuin olisi hypännyt huomattavasti kalliimpaan autoon. Ja onhan Audi ollut kallis auto uutena 12 vuotta sitten. Istuinmukavuus oli tämän ryhmän paras. Säädettävää reisitukea ei muissa vertailun autoissa ollut, ja ristiselän tuki oli joukon paras.
Sisustus oli kauttaaltaan lähes uutta vastaavassa kunnossa. Ainoastaan kuluma muovisessa kynnyslistassa paljasti auton iän. Lisäksi edellisen omistajan vasemman käden sormus oli tehnyt pientä kulumaa ohjauspyörään. Myös maalipinta oli moitteeton.
Ajettavuus ei tuottanut pettymystä. Audi tarjosi vakaata ja mukavaa kyytiä ilman rengasmelua tai muita häiriötekijöitä. Kokoluokaltaan Q5 osuu lähelle Volvoa, eli tilaa löytyy vaativampaankin tarpeeseen. Ainoa miinuspuoli Audissa oli muita verrokkeja korkeampi polttoaineenkulutus.
Koeajetut autot
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 103 kW 4MOTION DSG | |
Vuosimalli | 2014 |
Ajokilometrit | 117 000 |
Hintapyyntö, e | 16 900 |
Käyttövoima | Diesel |
Vuotuinen ajoneuvovero, e | 669,78 |
Yhdistetty kulutus, 1/100 km | 6,0 |
Toimittajan huomautukset | Erittäin siisti kunto, mukava ajettava |
Numeroiden perusteella | Ryhmän pienin kulutus |
Autoliike | Vihdin Autotalo |
Volvo XC60 D4 AWD Momentum automaatti | |
Vuosimalli | 2014 |
ajokilometrit | 143 000 |
Hintapyyntö, e | 21 750 |
Käyttövoima | Diesel |
Vuotuinen ajoneuvovero, e | 763,21 |
Yhdistetty kulutus, l/100 km | 6,4 |
Toimittajan huomautukset | Manio auto asuntovaunun, trailerin tms. vetoon |
Numeroiden perusteella | Suurin ja vääntävin moottori |
Autoliike | Kamux Lohja |
Seat Ateca 190 4DRIVE Xcellence DSG | |
Vuosimalli | 2018 |
Ajokilometrit | 192 000 |
Hintapyyntö l/100 km | 18 450 |
Käyttövoima | Bensiini |
Vuotuinen ajoneuvovero, e | 220,09 |
Yhdistetty kulutus, l/100 km | 7,0 |
Toimittajan huomautukset | Joukon laajin varustelu |
Numeroiden perusteella | Ryhmän uusin, mutta eniten ajettu |
Autoliike | Lohjanportin Auto, Lohja |
Audi Q5 Business 2,0 TFSI quattro 165 kW tiptronic | |
Vuosimalli | 2012 |
Ajokilometrit | 111 000 |
Hintapyyntö, e | 20 689 |
Käyttövoima | Bensiini |
Vuotuinen ajoneuvovero, e | 276,30 |
Yhdistetty kulutus, l/100 km | 7,9 |
Toimittajan huomautukset | Luksusta kohtuuhinnalla |
Numeroiden perusteella | Ryhmän vanhin, mutta vähiten ajettu |
Autoliike | Lohjan Autokeskus Oy |
Jos pitäisi valita
Jokainen tässä esitelty auto oli hyvin huollettu helmi vailla vikoja tai isompia häiritseviä kulumajälkiä. Valinnan ratkaisee kunkin henkilökohtainen käyttötarve. Joku painottaa tilan tarvetta ja joku muu alhaista polttoaineen kulutusta.
Laadullisesti Audi Q5 teki parhaan vaikutuksen. Mahdollisesti oma valintani olisi tästä joukosta iästä huolimatta Audi, muita millään tavalla väheksymättä.
Yhteenvetona todettakoon, että 20 000 euron budjetti riittää laadukkaaseen nelivetoiseen katumaasturiin, jolla on vielä runsaasti palveluvuosia edessä.
Aivan kaikkea ei tällä rahalla tietenkään saa, uusimmista mukavuusvarusteista on tingittävä. Esimerkiksi yhdessäkään vertailun autossa ei ollut lämmitettävää ohjauspyörää. Lämmitettävä istuin toimi kaikissa moitteetta.
Markus Nieminen
Taloustaidon autoaineiston tuottaja