Käytetyn auton ostajalle vanha sananparsi – ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella – on nyt täyttä totta. Autovalikoima on Ruotsissa runsaampi kuin Suomessa, ja hinta saattaa jäädä autoveronkin jälkeen vastaavaa kotimaista autoa edullisemmaksi.
Suomessa uusien autojen kauppa on edelleen melko hiljaista, mutta käytetyistä on kysyntää sitäkin enemmän. Kotimaisten käytettyjen autojen kanta ei täysin riitä kattamaan kysyntää, joten yksityisten ostajien lisäksi moni autoliike tuo käytettyjä autoja säännöllisesti mm. Ruotsista.
Esimerkiksi Rinta-Joupin Autoliike ja Kamux mainostavat nettisivuillaan auton hankintaa Ruotsista.
Kuluttajalle hankinta onkin kaikkein helpointa hoitaa kotimaisesta autoliikkeestä. Jos sopivaa autoa ei löydy valmiina, ilmoitat autoliikkeelle speksit, millaisen auton haluat. Tämän jälkeen liike hoitaa loput ja toimittaa auton halutessa kotipihaan saakka valmiiksi rekisteröitynä.
Tämä helpoin tapa on riskittömin, koska autoliikkeellä on vastuu myymästään autosta, olipa sen alkuperä Ruotsi, Suomi tai mikä tahansa.
Autoliikkeeltä saa tiedon lopullisesta hinnasta veroineen ja valmiiksi Suomeen rekisteröitynä. Lisäksi yleensä on mahdollista myydä vanha auto autoliikkeeseen aivan kuten normaalissa auton vaihdossa.
Rinta-Joupin Autoliikkeen automyynnin johtaja Jukka Myntti kertoi, että heillä tänä vuonna myydyistä käytetyistä autoista noin 7 prosenttia tulee Ruotsista.
”Ruotsista tuotavien käytettyjen autojen määrä on nykyään suurempi kuin Saksasta tuotavien. Ruotsista tuonti nousee asiakkaan kanssa useimmiten keskusteluun silloin, kun nykyvalikoimastamme ei löydy asiakkaalle sopivaa yksilöä. Joskus on tapauksia, joissa asiakas suoraan toivoo meidän tuovan jonkin tietyn auton hänelle Ruotsista.”
Helpon ja riskittömin tapa ei tietenkään ole se halvin tapa.
Tarkasti euroja laskeva auton ostaja saattaa päätyä omatoimiseen auton hankkimiseen ja noutamiseen Ruotsista. Tämä voi olla kannattavaa, jos oma osaaminen riittää kommunikointiin, käytetyn auton kunnon tarkistamiseen ja pieneen vaivannäköön vakuutusten, katsastuksen ja rekisteröinnin suhteen.
Edullinen kruunu ja lyhyt välimatka kannustavat autokaupoille Ruotsiin
Ruotsista on tullut viime vuosina suositumpi auton ostomaa kuin Saksasta. Siihen on ainakin kaksi selkeää syytä.
Ruotsin kruunun kurssi on ollut aika pitkään edullinen euroon verrattuna. Tämän takia auton hinta voi joskus olla Ruotsissa jopa edullisempi kuin vastaavan Saksassa.
Toinen painava syy on välimatka ja siitä seuraavat auton noutamisesta aiheutuvat kulut.
Omatoiminen käynti Saksassa ja auton tuominen Suomeen kustantaa yleensä vähintään 1 500 euroa, helposti enemmänkin. Tuohon summaan sisältyy lentomatka, hotellikulut, polttoainekulut ja laivamatka Suomeen autopaikan kera.
Ruotsissa on mahdollista käydä halvimmillaan kolmasosalla Saksan matkan kuluista. Lisäksi matkapäiviä tarvitaan minimissään vain kaksi, Saksan reissulle yleensä neljä.
Myös kommunikointi on naapurimaassa helpompaa, eikä ruotsin kielen osaamista välttämättä tarvita. Ruotsalaiset autokauppiaat puhuvat lähes poikkeuksetta parempaa englantia kuin me suomalaiset keskimäärin.
Saksassa ei välttämättä ole mahdollista asioida englannin kielellä, joissakin tapauksissa se voi onnistua.
Auton kunto tarkistettava huolellisesti
Tunnetut isot autoliikkeet salaavat harvoin autossa piileviä vikoja, koska heillä on joka tapauksessa vastuu myymästään tuotteesta. Niinpä autoliikkeistä autoja ostetaan nykyään pääasiassa näkemättä sitä fyysisesti, koeajosta puhumattakaan.
Yksityisten välisessä autokaupassa tilanne on toinen. Yksityisiltä autojen omistajilta hankitaan erityisesti vanhempia edullisia autoja ja harrasteautoja.
Myyjä myy auton yleensä klausuulilla ”siinä kunnossa, kun auto on myyntihetkellä”, ja kauppakirjan allekirjoituksen jälkeen vastuu auton kunnosta siirtyy ostajalle.
Yksityiset ostajat tiedostavat tämän, tutkivat auton kunnon parhaansa mukaan ja ovat myös valmiita hyväksymään pienen riskin.
Jos auton on saanut hyvään hintaan, kohtuullisen hintainen korjaus, kuten jarru-, kytkin- tms. remontti, myöhemmin kotisuomessa ei vielä heilauta kauppaa kannattamattomaksi.
Mitä vanhempaa autoa olet hankkimassa, sitä tärkeämpää on auton kuntotarkastus. Luonnollisesti auton kunto kiinnostaa myös silloin, jos auto on erityisen kallis, ellei sitten autossa ole voimassa valmistajan tai myyntiliikkeen takuu.
Kunnon tarkastamiseen on myös mahdollista saada ammattiapua. Ruotsin katsastusviranomaiselta, Bilprovningen, voi hankkia kuntotarkastuksen.
Aika tilataan suotaan nettipalvelusta. Siellä mainostetaan tarkastusta näin: ”Bilkontroll – ge oss 20 minuter och vi ger dig besked om bilens skick.” Eli suomeksi: autotarkastus – anna meille 20 minuuttia ja me annamme sinulle tiedot auton kunnosta.
Tarkastus maksaa halvimmillaan 599 kruunua. Varmasti hyvä sijoitus tuohon hintaan, mikäli vähääkään epäilet tarvetta.
Miten auto tuodaan Suomeen?
Useimmissa tuntemissani yksityisen ostajan ja myyjän tapauksissa ostaja on sopinut auton ajamisesta Ruotsin satamaan ja laivaan ruotsalaisilla rekisterikilvillä ja ruotsalaisen liikennevakuutuksen vielä ollessa voimassa.
Tällöin myyjä on luottanut siihen, että ostaja palauttaa rekisterikilvet postitse. Myyjä tarvitsee yleensä rekisterikilvet auton poistamiseksi rekisteristä Ruotsissa.
Toinen vaihtoehto on ajaa auto myyjän kanssa satamaan ja luovuttaa kilvet siellä myyjälle ennen laivaan ajamista.
Kolmas vaihtoehto on hankkia Suomesta katsastusasemalta siirtolupa noutomatkaa varten. Siirtolupaan kuuluu siirtotarra, joka toimii väliaikaisena rekisterikilpenä. Se on kiinnitettävä auton ohjeiden mukaan ennen kotimatkalle lähtöä.
Kotimaasta hankittavaa siirtolupaa varten on oltava tiedossa auton yksilöintitiedot, ajoreitti sekä aikataulu etukäteen. Tämä vaihtoehto ei siis onnistu, jos matkalla on tarkoitus katsoa useampia autoja, eikä autoa ole etukäteen valittu valmiiksi.
Kotimaan satamassa auton ostajan tulee ajaa suoraan sataman tullitoimistoon, jossa hän voi tehdä verottajalle auton käyttöönottoilmoituksen sekä tuontiauton verotusilmoituksen.
Samalla hän voi hankkia autoon siirtoluvan ja tarran, mikäli sitä ei vielä ole, joka oikeuttaa ajamaan autoa Suomessa siihen asti, kun autovero on maksettu ja autoon saadaan verojen maksun jälkeen normaali rekisterikilpi.
Toki ilmoitukset verottajalle voi tehdä valmiiksi jo laivassa kannettavalla tietokoneella tai kännykällä.
Neljäntenä vaihtoehtona on auton noutaminen trailerilla, jolloin sen voi tuoda suoraan kotipihaan halutessaan ilman minkäänlaista vakuutusta tai rekisterikilpeä.
Käyttöönotto- ja veroilmoituksen voi sitten tehdä kotoa käsin silloin, ennen kun autolla on tarkoitus ajaa. Ennen ajoon lähtöä on myös noudettava siirtolupatarrat katsastusasemalta ja kiinnitettävä ne autoon. Tarra toimii rekisteritunnuksena viralliseen rekisteröintiin saakka.
Vielä yhtenä lisävaihtoehtona on tehdä Ruotsissa myyjän kanssa ilmoitus ajoneuvon rekisteristä poistamisesta ulkomaille viennin vuoksi ja tilapäisrekisteröinti kotimatkaa varten. Lisäksi ostajan on tehtävä autolle liikennevakuutus.
Asiaa varten on asioitava Ruotsin rekisteriviranomaisen (Transportstyrelsen) kanssa. Tämä vaihtoehto toimii hyvin silloin, jos myyjä ei halua luovuttaa rekisterikilpiä mukaan ja vaatii, että auto on poistettava rekisteristä heti kaupan yhteydessä.
Vakuutukset kuntoon
Jos kohde on tiedossa ennen noutomatkaa, kotimainen vakuutusyhtiö voi myöntää kotimatkaa varten liikenne- ja kaskovakuutuksen. Vakuutusten saamiseksi tulee toimittaa kopio auton rekisteriotteesta vakuutusyhtiöön.
Vakuutukset astuvat voimaan siitä hetkestä, kun kauppakirja on allekirjoitettu ja ostaja toimittaa kopion kauppakirjasta kotimaiseen vakuutusyhtiöön, usein sovitulle oman kotipaikkakunnan yhteyshenkilölle. Tämä onnistuu nykyään helposti kännykällä, kunhan saat kauppakirjasta ja rekisteriotteesta kännykällä riittävän selvän ja tarkan kuvan.
Vakuutusten hankkiminen omasta tutusta vakuutusyhtiöstä on kaikkein suositeltavin tapa. Jos matkalla sattuu jotakin, on helppo hoitaa vahinko- ja korvausasia omalla äidinkielellä kotimaisen vakuutusyhtiön puhelin- tai nettipalvelussa.
Saksasta tiedetään tapauksia, jolloin vientirekisterikilpiä myöntävä toimisto ei ole hyväksynyt suomalaista liikennevakuutusta, vaikka siitä olisi mukana kirjallinen leimattu todistus.
Tällöin asiakkaalle on pakkomyyty kotimatkaa varten esimerkiksi viikon mittainen saksalainen liikennevakuutus. Ruotsissa tällaisia tapauksia ei tiettävästi ole ollut.
Rekisteristä poisto ja verot
Ruotsalaisella myyjällä on vastuu poistaa auto sikäläisestä rekisteristä aivan kuten Suomessakin. Nykyään Traficomilta menee tieto auton Suomeen rekisteröinnistä automaattisesti ruotsalaiselle rekisteriviranomaiselle.
Ostajalle ei siis tule asiasta mitään lisätoimenpiteitä, ainoastaan rekisterikilpien palautus auton myyjälle, mikäli on tuonut kilvet auton mukana Suomeen.
Suomeen ulkomailta tuodusta autosta – jos sillä ajetaan Suomessa – on tehtävä käyttöönottoilmoitus heti, kun auto saapuu maahan.
Autoveroilmoitus tulee tehdä viiden päivän kuluessa käyttöönottoilmoituksen tekemisestä. Nämä kaksi ilmoitusta on kätevintä tehdä samalla kertaa. Kumpikin ilmoitus tehdään nykyään Verohallinnolle, ei tullille. Ilmoittaminen onnistuu Omavero-palvelussa.
Säästyykö autokaupoilla rahaa?
Tavallinen perusvarusteinen perheauto ei välttämättä tule juuri halvemmaksi Ruotsista hankittuna. Rahallista säästöä yleisempi motiivi tuonnille on se, että juuri toivottua ja vähän ajettua automallia ei yksinkertaisesti löydy Suomesta.
Kalliimpien ja erikoisempien autojen Ruotsista hankkimisen motiivina on yleensä hinta. Suomea huomattavasti laajemman tarjonnan takia hintataso voi olla Ruotsissa selvästi alhaisempi, vaikka mukaan lasketaan päälle tuleva autovero.
Myyntihintoja tutkittaessa on siis aina muistettava se, että sähköautoja lukuun ottamatta hankintahinnan päälle tulee aina maksettavaksi autovero. Autoveron suuruus on aika tarkkaan etukäteen laskettavissa silloin, kun on kyse tavallisesta automallista.
Vastaavien autojen veropäätöksiä löytyy Verohallinnon internetsivuilta runsaasti, ja niistä on helppo saada käsitys veron määrästä.
Lisäsi sivuilta löytyy autoverolaskuri, joka antaa hyvinkin tarkan laskelman, jos vastaavan auton hinta Suomessa on tiedossa. Laskurilla voi laskea veron määrän henkilöautolle, joka on otettu käyttöön 1.1.2008 tai myöhemmin.
Harvinaisten – varsinkin iäkkäämpien – autojen autoveron osuutta voi olla vaikea selvittää etukäteen. Siinä ostaja joutuu aina ottamaan pienen riskin, veron määrä saattaa olla odotettua suurempi, toki joskus myös pienempi.
Vinkkejä auton tuontiin
- Traficom: Ajoneuvon maahantuonti
- Verohallinto: Autoveron määrä ja autoverolaskuri
- Verohallinto: Auton tuonti, ilmoitukset ja maksuohjeet
- Veronmaksajat: Käytetyn auton tuonti Suomeen
Markus Nieminen
Taloustaidon autoaineiston tuottaja