veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Käyttöautosi voi olla harrastajien himoama klassikko

Käyttöautosi voi olla harrastajien himoama klassikko
27.7.2020

Vanha käyttöauto voi olla enemmän kuin vain käytetty ajokki. Hienokuntoinen ”youngtimer” hyvällä huoltohistorialla on usein haluttu auto. Sen kunto ja arvo kannattaa selvittää ammattilaisella.

Aikoinaan varsin tavallinen W115-korimallin Mercedes-Benz on käynyt harvinaiseksi katukuvassa. Hyvin säilyneenä sellainen kiinnostaa nykyään asianharrastajia.

Alkuperäisillä AY-862-kilvillä kulkeva Mercedes on esimerkki siitä, kuinka hyvä historia ja alkuperäisyys voivat nostaa auton arvoa: kaksi vuotta sitten tehdyssä tarkastuksessa Classic Data arvioi kuntoluokkaa 3+ edustavan Mersun arvoksi 11 500 euroa keskimääräisen 6 600 euron sijaan. Taustansa vuoksi se ohittaa kuntoluokkaa 2 olevan vastaavan auton markkina-arvon.

Tummansininen puoli vuosisataa vanha W115-korityypin Mercedes-Benz kerää katseita. Autojen alkuperäisyyden arvostus on Classic Datan tarkastajan Antero Juutilaisen mukaan Suomessa nousussa. Kuva: Patrik Lindström

Auton ei kuitenkaan tarvitse olla puolen vuosisadan takaa kiinnostaakseen klassikkoautomarkkinoita. Monet 1980–90-lukujen youngtimerit ovat jo kysyttyjä malleja harrastajien keskuudessa.

”Youngtimereiden arvostus on selvässä kasvussa. Sen ajan lapsuuden haaveissa olleet autot ovat nyt tulossa monelle realistisiksi kohteiksi, mutta suurista valmistusmääristä johtuen vain poikkeuksellisen hyvät yksilöt kiinnostavat keräilijöitä”, Classic Datan tarkastaja Anssi Juutilainen toteaa.

Classic Data on asiantuntijaorganisaatio, joka nimestään huolimatta selvittää hyvinkin nuorten autojen arvoa.

Alkuperäisyys arvossaan

Tummansinisen Mercedeksen alkuperäinen käyttäjä oli ajanut autoa ja pitänyt siitä hyvää huolta neljänkymmenen vuoden ajan ennen kuin se 2012 siirtyi harrasteautoksi nykyiselle omistajalleen Nuoremmista käyttöautoista Juutilainen ottaa esimerkiksi koko ajan samalla omistajalla olleen, vähän ajetun BMW 316i:n vuodelta 1990.

Juutilainen on tarkastanut myös muun muassa Porschen, joka oli vain kahdeksan vuotta vanha, ja nyt hänellä on työn alla vuosimallin 2016 ajamaton keräilyauto.

Autojen alkuperäisyyden arvostus on Juutilaisen mukaan Suomessa nousussa, muualla sitä on arvostettu aiemminkin. ”Saksassa ajatellaan, että mitä alkuperäisempi auto, sen parempi”, hän toteaa.

Suomessa alkuperäisyyden vähäinen arvostus on näkynyt hinnoissa. Aktiivinen Opel-harrastaja kertoo, että saksalaiset opelistit ovat sen takia ostaneet täältä autoja takaisin Saksaan.

Erityisen aliarvostettuja Suomessa ovat itäautot – erityisesti Škodat – jotka ovat meillä säilyneet paremmin kuin Itä-Euroopassa. Keskieurooppalaisia kiinnostavat vain hyväkuntoiset autot tai hyvin alkuperäiset aihiot.

Väärennöksiä ja kalastelua

Classic Datan tarkastuksissa on tullut ilmi monenlaista. Anssi Juutilainen muistuttaa, että auton rekisteriote ei ole takuu auton aitoudesta. Trafi ei ota aitouteen kantaa, mutta tarkastuksessa aitous selvitetään. Pääkonttori Bochumissa tarkastaa vähintään auton runkonumeron massiivista tietokannoistaan ja lähettää suomalaiselle tarkastajalle tiedot autosta.

”Esimerkiksi erään, vuodesta 1991 Suomessa samalla omistajalla olleen Jaguar E-Type Roadsterin runkonumerosta huomattiin, että se ei vastaa tehtaan tietoja. Vuosimalli oli väärä, samoin korimalli”, Juutilainen kertoo.

Kuolinpesiäkin asiakkaina

Classic Datan tarkastusten määrä on kasvanut tasaisesti vuosittain. Viime vuonna CD tarkasti Suomessa noin 160 ajoneuvoa.

Anssi Juutilainen kertoo, että ensimmäisiä vuonna 2014 tarkastettuja autoja on jo tarkastettu toistamiseen, kun omistajat ovat halunneet tarkastuskertomukseen päivityksiä esimerkiksi autoihin tehtyjen korjausten jälkeen.

Saksassa Classic Data on toiminut jo 30 vuotta ja tarkastanut yli 600 000 autoa. Saksan ja Suomen lisäksi CD toimii kahdeksassa muussa Euroopan maassa. Classic Datan arvostusta Saksassa kuvastaa se, että esimerkiksi Daimler AG hankkii myytävänä oleville klassikoilleen puolueettoman CD-lausunnon.

Suomessa Classic Datalla on kymmenen tarkastajaa, jotka ovat maantieteellisesti jakautuneet Helsingistä Ouluun ja Naantalista Savonlinnaan.

Yksityishenkilöiden ohella museot ja ulosottomiehetkin tarkastuttavat autoja Classic Datalla. Juutilaisen mukaan tarkastuksia tehdään huomattavasti myös kuolinpesien toimeksiannosta. Esimerkiksi helsinkiläisrouva tarkastutti edesmenneen miehensä Pagoda-Mercedeksen eli 1960-luvun SL-mallin. Siitä oli lähipiiristä tarjottu 25 000 euroa mukamas käypänä arvona, mutta todellisuudessa auto oli 67 000 euron arvoinen.

”Kuolinpesiä yritetään usein huijata tarjoamalla alihintaa niiden omistamista autoista”, Juutilainen toteaa. Autojen ohella ammattitarkastaja osaa antaa arvoa myös pesistä löytyville autojen aihioille, osille, tarvikkeille ja esitteille, joita helposti ollaan heittämässä roskalavalle.

PARTASEN POINTIT: Miksi klassikkoauto kannattaa tarkistaa?

Classic Datan tarkastuksia teetetään moneen tarkoitukseen:

  • Auton arvon määrittämiseksi, jos auto poikkeaa alkuperäisyydeltään, huoltohistorialtaan ja/tai omistushistorialtaan riviautoista.
  • Markkina-arvon määrittämiseksi harrasteautolle, jonka arvo on omistajan mielestä yli 20 000 euroa tai johon on käytetty rahaa ja vaivaa. Täysin yksilölliselle autolle voidaan teettää ns. jälleenrakennusarvon arvioiva tarkastus.
  • Auton vakuutusarvon määrittämiseen, kun hyväkuntoista harrasteautoa ei haluta verrata riviajokkiin. Tämä on yleisin syy tarkastukseen. Kahdesta tarkastusvaihtoehdosta suppeita tarkastuksia tehdään enemmän, sillä sellainen riittää alle 100 000 euron hintaisille autoille vakuutusta varten ja se varmistaa auton aitouden.
  • Kun harrastaja haluaa autostaan aitoustodistuksen. Classic Data tarkastaa runkonumeron valmistajan tiedoista, jotka on keskitetty ja linkitetty Bochumiin vuosikymmenien työn perusteella.
  • Tarkastuspöytäkirja helpottaa ratkaisevasti auton myyntiä erityisesti Keski-Eurooppaan, jonne autoja on myyty pelkän CD-raportin perusteella Kupla-Volkkarista hienoihin erikoisautoihin.
  • Classic Datan tarkastuksella omistaja voi arvioittaa auton ennakkoperintöä varten tai kuolinpesä teettää puolueettoman arvion auton arvosta.
  • Laajoja tarkastuksia teetätetään myös "työlistoiksi", joista näkee mitä pitää tehdä, jotta auton arvo kasvaisi. Kunnostus- tai entistämistöiden jälkeen tarkastus hinta-arvioineen voidaan päivittää. 

HUOMAA: Oman auton hintaluokkaa voi selvitellä myös saksalaisen Oldtimer Marktin Preisekatalogin avulla. Luettelo kertoo yli 25 000 automallin ja -version arvon eri kuntoluokissa. Luettelo uusitaan vuosittain. Suomessa sen voi ostaa Mobilian ja Vehoniemen automuseoista tai Classic Datan tarkastajilta.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti