veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kia Ceed puhuttelee nuorta autoilijaa

Kia Ceed puhuttelee nuorta autoilijaa
17.8.2018

Uusi  Kia Ceed valitettavasti seuraa henkilöautojen nykytrendiä, jonka mukaan uusi malli on yleensä edeltäjäänsä matalampi. Mataluus kostautuu ohjaamossa ja vie yhä useamman varttuneen ostajan katumaastureiden pariin. Nuoriin uusi Ceed tuntuu vetoavan.

Kian uudet mallit ovat viime vuosina usein yllättäneet tavalla tai toisella positiivisesti, mutta uudessa Ceedissä ei ole mitään sellaista piirrettä, josta sitä pääsisi erityisesti kehumaan.

Edellisen sukupolven cee´d-malli – kirjoitustapa on muuttunut mallisukupolven vaihtumisen myötä – oli aika linjakkaasti muotoiltu, mikä verotti sisätiloja korkeussuunnassa. Isokokoisesta kuljettajasta cee´din ohjaamo tuntui helposti ahtaalta ja pikkuautomaiselta. Jos ei halunnut istua aivan alhaalla niin ahtauden tunne tuli jo keskimittaisellekin.

Nyt Ceedin madaltuminen 2,3 sentillä tuntuu siinäkin mielessä hölmöltä, että sillä ei ole luotu mitään sulavalinjaista katseenvangitsijaa vaan tavallinen, aika laatikkomaisen näköinen auto. Uusi Ceed on nykymuodin mukaisesti nuorisolle tehty auto.

Ikääntyneet ostajat on heitetty kertaheitolla ulos tämän Kia-mallin asiakkaista: Ceedin sisältä nouseminen on tehty työlääksi. Mekaanisesti säätyvien etuistuinten istuinosa on varsin takakeno riittävän pääntilan saamiseksi koripalloilijoiden pituisille metriheikeille. Kuljettajan oven yläpuolella ei ole huonojalkaisille suureksi avuksi olevaa kauhukahvaa.

Sähkösäätöisessä kuljettajan istuimessa kaltevuutta voi muuttaa, mutta sähkösäätöisyys tulee Ceedissä kalliiksi. Sähkösäätöinen kuljettajan istuin maksaa Business Premium -lisävarusteena 1 611 euroa nahkaverhoilun ja etuistuinten ilmastoinnin kanssa.

Kia Ceed

Laadukas ilme

Jos kolmannen sukupolven Ceed on aika tavanomaisen näköinen auto, niin se on myös hyvin epädramaattinen perusajokki. Mielikuvituksellisia ratkaisuja Kiasta ei löydy, mikä on perinteistä autoa etsivälle helpotus.

Varsinkin kolmikymppiset koeajajat pitivät uutta Ceediä laadukkaan oloisena autona. Ovet kumahtelevat suljettaessa oikealla tavalla. Premium Business -varustellun sisustuksen yleisilme on raikas, kikkailematon, jopa audimainen, mitä alumiinin näköiset pinnat korostavat.

Sisustuksessa onkin käytetty onnistuneesti laatumielikuvaa luovia elementtejä ja verhoilun tikkaukset on tehty siististi. Halvempaa materiaalia löytää vasta kun eri pintoja koputtelee. JBL:n kaiuttimetkin tuovat osaltaan matkustamoon laadun tuntua.

Kojelaudassa ja keskikonsolissa kaikki on konstailemattomasti paikallaan. Kytkimet on ryhmitelty aiempaa parempaan järjestykseen. Kojelaudan päälle keskelle sijoitettu näyttö on varustetasosta riippuen viiden, seitsemän tai kahdeksan tuuman kokoinen. Kojelaudan tuuletusaukoissa on liian vähän säätövaraa sivuttaissuunnassa.

 Kia Ceed

Sähkösäätö auttaa

Koeajetussa Ceedissä kuljettajan istuimessa oli sähkösäädöt, joilla istuinosan kaltevuutta voi muuttaa. Erimittaiset kuljettajat löysivät ratin takaa kohtalaisen hyvältä tuntuvan ajoasennon auton mataluudesta huolimatta.

Vaikka Ceedin kuljettajan paikka tuntuu sähkösäädöillä hyvältä, yli sadan kilometrin mittainen matka kertoo, että Kian istuin ja ergonomia eivät sähkösäädöilläkään ole ensiluokkaiset kaikille kuljettajille. Ceedin poljintuntuma ei ole paras mahdollinen. Kaasupoljin on äkkinäinen ja jarrut purevat terävästi.

Etumatkustajan istuin säätyy Business Premium -versiossakin mekaanisesti. Onneksi selkänojan kaltevuuden säätö toimii portaattomasti rullalla ja ristiselän tuen säätö kuuluu myös varustukseen.

Takapenkillä istuinkorkeus on matalahko, mutta sielläkin pystyy matkustamaan. Penkki on kohtalaisen hyvin muotoiltu. Istuinosan ja selkänojan kulma on aika luonteva ja 180-senttisen kuljettajan taakse mahtuu toinen samanmittainen, vaikka joutuu istumaan jalat kohtalaisen koukussa.

Jalkatilaan vaikuttaa etuistuimen asento korkeussuunnassa. Matalimmillaan istuin estää kengänkärkien työntämisen istuimen alle, ylempänä ei. Silloin kun varpaat eivät mahdu etuistuimen alle, jalkatilaa on toivottoman vähän. Keskipaikan selkänoja tuntuu kivikovalta.

Herkkyyttä puuttuu

Ajossa uusi Ceed on jämäkän tuntuinen auto. Alusta välittää pientä pintatärinää kaikilla nopeuksilla taajamista moottoritievauhtiin asti. Sen vastapainoksi uusi Ceed yllättää positiivisesti tarkalla ohjautuvuudellaan. Kovalla alustalla varustettu Kia on varsin hyvä ajettava ja mukautuu eleettömästi teräviin ja vauhdikkaisiinkin käännöksiin.

Varsinkin kolmikymppiset koeajajat kehuivat uuden Ceedin ohjausta miellyttävän tarkaksi. Ohjaus on kuitenkin maantievauhdissa aika jäykkä, minkäänlaista herkkyyttä siinä ei ole. Varsinaista ajamisen iloa ei Ceedistä kannata hakea. Velttoutta normaalisti tanakkaan ohjaukseen tulee vasta suomalaisten nopeusrajoitusten yläpuolella, joten se haittaa vasta, jos lähtee Saksaan autoilemaan.

Rengasmelua on kompakteille korealaismalleille tunnusomaiseen tapaan selvästi ja rengasmelu on aika ikävän sävyistä. Niin matkustusmukavuus kuin melutasokin todennäköisesti paranisivat korkeampiprofiilisilla renkailla. Koeajoautossa oli 225/45 R 17 koon Michelin Primacy 3 -renkaat.

Vähemmän janoinen

Koeajoautossa ollut uusi 1,4-litrainen T-GDi-moottori tuntuu ainakin automaattivaihteiston kanssa lupaavan enemmän kuin mitä sillä on annettavaa. Tämä korostuu vaihteiston sporttiasennossa, joka pitää kierrokset 2000:n yläpuolella.

Hanakasta kaasunvasteesta luulisi, että Ceed on hyvinkin suorituskykyinen. Hätäisessä ohituksessa paljastuu, että Kia ei kiihdykään odotetusti. Koneesta ei löydy sellaista boostia kuin olisi luullut. Arkiajoon suorituskyky kuitenkin riittää hyvin.

Hetkittäin Ceedin meno tökki niin tasakaasulla kuin kaasua höllättäessäkin. Nähtävästi  polttoaineen syöttö katkesi bensiinin säästämiseksi, eikä tämä tapahtunut riittävän jouheasti.

Kiat ovat usein olleet janoisia, mutta Ceed 1,4 T-GDi kulkee siististi ajaen alle kuudella litralla sataa kilometriä kohden. Maantiepainotteisessa koeajossa Kia kulutti 6,9 litraa/100 km.

Kia Ceed

Uusia malliversioita

Koeajetussa Ceed-versiossa oli muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, mukautuva kaistallapitoavustin ruuhkatoiminnolla ja kaukovaloautomatiikka. Käytännössä täydellisesti varustetun Ceedin sanotaan yltävän autonomisen ajamisen kakkostasolle, kun sen järjestelmät seuraavat niin tiemerkintöjä kuin edellä kulkevia autojakin. Ne kiihdyttävät, jarruttavat ja ohjaavat Kiaa saamiensa viestien mukaisesti.

Koeajossa Ceedin automaattiohjaus ajatti autoa liian lähellä keskiviivaa, eivätkä avustimet muutenkaan vakuuttaneet samalla tavalla kuin Mercedes-Benzin ja Volkswagenin edistyneimmissä malleissa.

Vaikka uusi Ceed ei mitenkään suorastaan sykähdytä, jatkossa mallistoon tulee mielenkiintoisia uusia versioita. Ceedistä on tulossa 4,6 metriä pitkä Sportswagon-farmarimalli, jossa on peräti 625 litraa tavaratilaa, mikä on enemmän kuin monessa isommassa D-segmentin autossa, ja shooting brake -tyylinen coupén ja farmarin ristisiitos.

Moottoripuolelle on ensi vuonna luvassa 48 voltin sähköjärjestelmällä varustettu kevythybridiversio.

Vastinetta rahalle

Kia CeedUuden sukupolven Ceed-malliston hinnat lähtevät 21 656 eurosta, jolla saa manuaalivaihteisen auton litran moottorilla ja LX-varustuksella. Koeajettu Business Premium -varusteinen Ceed 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla ja 1,4-litran koneella maksaa melkein 31 000 euroa.

Vastaavan moottori-vaihteistovaihtoehdon 27 145 euroa maksavasta EX-versiosta puuttuu useita avustimia ja vanteet ovat tuuman verran pienemmät. Vertailun vuoksi: Seat Leon 1,4 litran 150-hevosvoimaisella TSI-koneella, DSG-automaatilla ja Xcellence-varustuksella maksaa 28 554 euroa.

 

PLUSSAT

+ Laadukas ilme

+ Helppokäyttöisyys

+ 7 vuoden takuuaika

 

MIINUKSET

- Korkeussuunnassa ahdas

- Takakenot perusistuimet

- Jäykkä ohjaus

 

Juha Partanen

 

Merkki ja malli

Kia Ceed 1,4 T-GDi Business Premium DCT A/T

Sylinteritilavuus cm3

1353

Suurin teho kW/hv/r/min

103/140/6000

Suurin vääntömomentti Nm/r/min

242/1500-3200

EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty

6,6-6,7/4,8-5,0/5,5-5,7

CO2-päästö g/km (NEDC2)

127

Mitat (pituus/leveys/

korkeus/akseliväli) cm

4310/1800

1447/2650 

Omamassa kg 

1364

Kiihtyvyys 0-100 km/t s.

9,2

Huippunopeus km/t

205

Kokonaishinta euroa alkaen

30 990,08

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti