Niukka mallisto on rajoittanut Kia Optiman myyntiä. Tilanne korjaantui viime vuonna, kun markkinoille tuli monta uutta versiota. Tulossa on myös niiden yhdistelmänä hybridi-farmari.
Viime keväänä Geneven autonäyttelyssä esitellyt Optima Plug-in Hybrid ja Optima Sportswagon saatiin syksyllä Suomeen. Niiden lisäksi Optima-mallisto täydentyi 245-hevosvoimaisella GT-versiolla, joka on Kian kaikkien aikojen tehokkain Euroopan markkinoille tuotu tuotantomalli siihen asti kunnes vastikään paljastettu luksus-GT-malli Stinger saadaan markkinoille.
Optiman moottorivalikoima on kuitenkin edelleen niukka: Sportwagonia saa vain 1,7-litraisella CRDi-dieselillä tai tilauksesta 2-litran 163-hevosvoimaisella bensakoneella.
Tänä vuonna Optima-uutuuksien jatkoksi on tulossa Sportswagonin Plug-in Hybrid -versio, jossa akut eivät ennakkotietojen mukaan rajoita tavaratilaa samalla tavalla kuin sedan-mallisessa pistokehybridissä. 307 litraan pienentynyt ja hankalan muotoinen tavaratila kun on muuten monin tavoin mainion hybridi-sedanin haittapuoli.
Optima Plug-in Hybrid on varustettu 9,8 kWh:n litium-ioniakulla, joka on sijoitettu auton takapenkkien taakse ja se vaikuttaa tavaratilaan. Hybridissä sitä on vain pikkuauton verran, yli 200 litraa vähemmän kuin tavallisessa Sedan-Optimassa.
Plug-in Hybrid-version voimalinja koostuu nelisylinterisestä 2.0 GDI -bensiinimoottorista ja 50 kW:n sähkömoottorista. Optima Plug-in Hybridin toimintamatka sähköajossa on 54 km ja sähkömoottorin ansiosta auton CO2-päästöarvo on alhainen 37 g/km. Hybridijärjestelmän moottoreiden suurin yhteisteho on 205 hevosvoimaa ja vääntö suurimmillaan 375 Newtonmetriä.
Mainiosti taajamissa
Hybridi-Optimassa kuljettaja pystyy valitsemaan kahden eri ajotilan, Hybrid Electric Vehiclen eli HEV:n ja Charge Moden väliltä. HEV-ajotila priorisoi sähkömoottorin käyttöä aina varaustilan sen mahdollistaessa. Charge Mode puolestaan varmistaa akuston lataamisen polttomoottorin avulla ja maksimoi käytettävissä olevan tehon.
Kia Optima Plug-in Hybrid on varustettu teknologialla, joka säästää akustoa ja opastaa kuljettajaa tehokkaampaan lataamiseen. Coasting Guide Control -järjestelmä puolestaan auttaa kuljettajaa ajamaan ennakoivasti liikenteessä sähköenergiaa säästäen.
Hybridiversion hyviä puolia on se, että liikkeelle lähdettäessä Optima liukuu kyllä eteenpäin ilman moottorin ääntä mutta muuten se ei tunnu ajossa millään tavalla sähköautolta. Se on vain tavallista jouheampi, vakaampi ja hiljaisempi versio Optimasta.
Taajama-ajossa, missä Optiman ohjaus on parhaimmillaan, hybridiversio on erinomaisen voimantuottonsa ansiosta mitä mainioin auto. Sähkömoottori vastaa välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja voima välitetään tiehen pehmeästi vaihtavan 6-vaihteisen automaattivaihteiston välityksellä.
Etäistä tunnetta
Kun taajamasta siirrytään maantieajoon, Optiman ohjaus säilyy miellyttävän jouheana, mutta tuntuma muuttuu jähmeän veteläksi. Etäinen ohjaustuntuma tulee varsinkin talvikeleillä esiin, kun tien liukkaus ei välity kuljettajalle samalla tavalla kuin tunnokkaammilla ohjauksilla.
Mutkaisella kantatiellä hybridi-Optiman alusta osoittautuu paremmaksi kuin ohjaus antaisi olettaa. Jousitus ja iskunvaimennus toimivat hyvin ja Optima ohjautuu oikein mallikkaasti. Auto ei tee turhia liikkeitä, mutta etäinen tunne vie luottamusta sen kykyihin. Automaattivaihteiston manuaaliasentoon siirtyminen ja moottorin kierrosten nostaminen kuitenkin parantaa selvästi takapuolituntumaa auton liikkeisiin ja korvaa ohjauksen puutteita.
Moottoritienopeudessa Hybridi-Optima kulkee vakaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu versio eikä ohjauksen heikkoa keskittämistäkään huomaa yhtä selvästi kuin perus-Optimassa. Maantievauhdissa hiljainen voimalinja korostaa rengasmelua.
Koeajetussa Optima Plug in Hybridissä oli 215/55 R 17 -koon ContiVikingContact6-renkaat, joilla pintakova jousitus nypytti selvästi. Esimerkiksi osalla Helsingistä Espooseen menevää Länsiväylää hybridi-Optiman kulku oli todella täristävää.
Ajettavuuden osalta Optiman eri versiot eivät poikkea kovin paljoa toisistaan. Business Luxury GT Line -varustetasossa diesel-moottorisessa Sportswagonissa on elektronisesti säätyvä iskunvaimennus, joka muokkaa vaimennuksen ominaisuuksia ajo-olosuhteiden mukaan.
Koeajossa ollut Sportswagon oli varustettu matalaprofiilisilla 235/45 R18 -renkailla, joilla Kian kulku on täristävää epätasaisella pinnalla ja matkustusmukavuus jättää parantamisen varaa.
Pää hipoo kattoa
Ohjaamotilojen suhteen Optiman sedan- ja farmarimalleissa ei ole merkittäviä eroja. Monien nykyisten henkilöautojen tapaan Optima kärsii liian matalasta ohjaamosta. Jos haluaa ajaa ryhdikkäässä asennossa, pää alkaa hipoa kattoa jo 180-senttisellä kuljettajalla. Sportswagonin GT Line -version kahdeksaan suuntaan liikkuvassa ja muistilla varustetussa sähkösäätöisessä kuljettajan istuimessa riittää onneksi säätövaraa niin korkeussuunnassa kuin istuinosan kaltevuudessakin muiden säätöjen lisäksi.
Sportswagonin takapenkille pääntilaa on koettu luoda turhan matalalla istumakorkeudella, mutta istuma-asento on runsaan jalkatilan ansiosta kohtalainen. Matkustusmukavuutta rajoittaa kovahko selkänoja, joka keskipaikalla on suorastaan kivikova.
Helpommin lastattava
Sportswagonin 552 litran tavaratila on 42 litraa suurempi kuin Optima sedanissa. Litroja suurempi merkitys on Sportswagonin paremmalla lastattavuudella ja tavaratilan muodolla. Kyytiin saa tarpeen vaatiessa kohtuullisen isojakin laatikoita, joita sedanin lastausaukosta on turha yrittää saada sisään, ja farmarimallin lastaaminen on helppoa. Optiman korin mataluus tuntuu kuitenkin Sportwagonin tavaratilassakin ja vaikka sen lattia on aika korkealla, pohjan alta ei löydy lisätilaa tavaroille.
Sportswagonin tavaratilan sivuissa on salvat, joilla takapenkin selkänojan palaset saa takaluukusta käsin taittumaan alas kolmessa osassa 40/20/40. Selkänojan jako tuo käytettävyyttä, joka mahdollistaa kapeiden pitkien tavaroiden lastaamisen suksiluukkumaisesti keskimmäisen istuimen läpi samalla kun sivupaikoilla voi istua normaaliin tapaan.
Sportswagonin GT Line- ja Business-versiot on varustettu sähkötoimisella takaluukulla, joka aukeaa automaattisesti jos seisoo hetken aikaa auton takana avaimen kanssa.
Vastinetta rahalle: Optima Plug-in Hybridin Business Premium -versio maksaa 43 505 euroa. Kyse on D-segmentin edullisimmasta ladattavasta hybridiautosta Suomessa, joten Kia tarjoaa varsin hyvän vastineen rahalle. Business Luxury -versio sisältää muutamia turvavarusteita, automaattisen taskupysäköintijärjestelmän, nahkaverhoilun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, etuistuinten ilmastoinnin sekä takaistuinten reunapaikkojen lämmityksen lähes 3000 euroa kalliimman hintansa vastineeksi. Valintaa tehtäessä on hyvä tietää, että talvipakkasilla Optiman nahkaistuimet lämpiävät hitaasti.
Optiman Sportswagon-malliston hinnat lähtevät manuaalivaihteisen LX-mallin 30 990 eurosta, jolloin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, lämmitettävä nahkapintainen ratti, navigointi, peruutuskamera, automaattinen kaksialueilmastointi sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. LX:stä puuttuvat esimerkiksi ajovalojen pesimet, kaistavahti, kuolleeseen kulmaan tulevista autoista ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittavat järjestelmät sekä mukavuusvarusteita ja koristeita. Tavaratilan kiskotkin tulevat vasta seuraavassa EX-tasossa, johon Optiman myynti Suomessa painottuu. EX maksaa 1500 euroa LX:ää enemmän. Automaattivaihteisena Sportswagon LX maksaa 32 683 euroa ja EX-versio 34 169 euroa – varsin kilpailukykyisiä hintoja, jos pitää Kian kyydistä.
PLUSSAT
+ Ison auton matkustamo
+ Jouheus taajama-ajossa
+ Hyvä perusvarustelu
MIINUKSET
- Huonoista pinnoista välittyvät tärinät
- Kuuluva rengasmelu
- Ohjaamon mataluus
TEKNIIKKA
Merkki ja malli | Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Luxury 4D A/T | Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi ISG 7DCT GT Line Business Luxury |
Sylinteritilavuus cm3 | 1999 | 1685 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 115/156/6000 | 104/141/4000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 189/5000 | 340/1750-2750 |
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv | 50/67/2330-3300 | - |
Sähkömoottorin suurin vääntömomentti Nm | 205/0-2330 | - |
Suurin yhdistetty teho kW/hv/r/min | 151/205/6000 | - |
Suurin yhdistetty vääntömomentti Nm/r/min | 375/2330 | - |
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km | 0,0 (sähköllä) /5,3/1,6 | 5,2/4,2/4,6 |
CO2-päästö g/km | 37 | 120 |
Mitat (pituus/leveys/ | 4855/1860 | 4855/1860 |
korkeus/akseliväli) mm | 1465/2805 | 1470/2805 |
Omamassa kg | 1705-1775 | 1560-1695 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 9,4 | 11 |
Huippunopeus km/h | 192 (sähköllä 120) | 200 |
Kokonaishinta euroa | 46 471,26 | 44 570,67 |