veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kia Rio on vanhahtava mutta käytännöllinen

Kia Rio on vanhahtava mutta käytännöllinen
16.6.2017

Kia Rio on saanut uuden, aiempaa tyylikkäämmän ulkoasun. Se luo odotuksia muutenkin uudemman tuntuisesta autosta, mutta niihin Rio ei vastaa. Vanhahtavuudessa on kuitenkin sekä hyviä että huonoja puolia.

Kialta on tullut melkoisella vauhdilla uusia malleja. Yksi korealaismerkin viime aikojen uutuuksista on pikkuauto Rio, jonka ulkonäkö on suunniteltu Kian design-keskuksissa Saksassa ja Kaliforniassa mutta tiiviissä yhteistyössä Etelä-Korean Namyangin design-keskuksen kanssa.

Rion etuosassa on uusin versio Kialle tunnusomaisesta Tiger Nose -säleiköstä, joka on nyt aiempaa matalampi ja leveämpi. Sumuvalot on sijoitettu lähemmäs etupuskuria ja uuteen keulamaskiin on integroitu ajovalot yhdessä U:n muotoisten LED-päiväajovalojen kanssa.

Vuonna 2015 Rio oli 473 000 kappaleen myynnillään Kian maailmanlaajuisesti parhaiten myyvä malli, jonka osuus oli 16 prosenttia merkin koko myynnistä. Rio on myynyt hyvin myös Suomessa, se on ollut jopa luokkansa rekisteröidyin automalli kuten tapahtui lokakuussa 2014.

Nyt uusi, neljännen sukupolven Kia Rio poikkeaa profiililtaan selvästi edeltäjästään. Sen aiempaa tasapainoisempi ulkonäkö johtuu pidemmästä konepellistä, suuremmasta etuylityksestä, sentin verran pidemmästä akselivälistä, kapeammasta ja pystymmästä C-pilarista sekä lyhyemmästä takaylityksestä. Uusi Rio on 4065 mm pitkä, eli puolitoista senttiä pidempi kuin edeltäjänsä, ja puoli senttiä matalampi.

Rion takaosa on nyt aiempaa pystympi. Auton takalasi on lähes pystysuorassa.

Uuteen Rioon on tarjolla laaja valikoima bensa- ja dieselmoottoreita, joista Kian kolmisylinterinen 1.0 T-GDI -moottori joko 100 tai 120 hevosvoiman tehoisena on luonteva valinta pikkuauton konepellin alle. Kyseinen kevyt ja kompakti moottori on Kia cee’distä tuttu ja maahantuoja uskoo sen nousevan Rion suosituimmaksi voimanlähteeksi. 

Riossa raikasta konservatismia

Uusi Rio on vanhahtavuudessaan joiltain osin tavallista käytännöllisempi auto. Kun sen ohjaamoon istuutuu, näkymä tuntuu arkisen vanhanaikaiselta. Hallintalaitteet ovat kuitenkin hyvin käsillä eikä niiden toimivuuskaan anna aihetta moitteisiin – päinvastoin, monet kytkimet toimivat paremmin kuin erilaiset kosketusnäyttöjen painikkeet.

Rio käynnistetään perinteiseen tapaan avaimella ja käsijarrua käytetään kunnon kahvasta – molemmat positiivisia piirteitä viimeistään siinä vaiheessa kun auton kanssa tulee ongelmia ja sitä joudutaan silti liikuttelemaan, mutta molemmat ratkaisut ovat myös nopeampia käyttää kuin avaimeton käynnistys ja sähköisen seisontajarrun painike. Polttoainesäiliön korkkikin avataan vanhahtavaan tapaan sisällä kuljettajan istuimen juuressa olevalla pienellä vivulla.

Riossa on perinteiset hallintalaitteet. Kojelaudan keskellä oleva informaatio- ja viihdejärjestelmä on saatavilla joko viiden tai seitsemän tuuman kosketusnäytöllä.

Perinteisten ratkaisujen ohella kevytkäyttöisyys on Riolle luonteenomaista: polkimet eivät vaadi suurta voimaa, vaihteensiirto liikkuu varsin liukkaasti eikä ohjauskaan vaadi muskeleita vaikkei siinä maantievauhdissa olekaan samanlaista kepeyttä kuin joissain takavuosien aasialaisissa autoissa. Kialla on opittu tekemään kohtalaisen luonteva vastetta omaava ohjaus – väkisin väännettävä Rion ratti ei ole. 

Sisätilat Kia Riossa vaatimattomat

Kian istuimet näyttävät kohtuuhyviltä, mutta matka-ajossa ne tuntuvat halvalla tehdyiltä eikä niiden tiukan kimmoisa pinta anna luontevaa ja vartaloa myötäilevää tukea. Etuistuinten selkänojien portaittain kahvalla toimiva säätö verottaa etenkin kuljettajan ergonomiaa mutta heikentää myös etumatkustajan mukavuutta.

Kia Rion etuistuimet tuntuvat kustannuksia säästäen tehdyiltä. Ne täyttävät tehtävänsä mutta eivät matka-ajossa tarjoa isompien autojen mukavuutta.

Rion takapenkki on nykyään aika usein vastaan tuleva tapaus. Sen istuinkorkeus on matalahko ja istuinosa sekä varsin lyhyt että takakeno. Takapenkin selkänoja on liian joustamaton ja alaosastaan sen verran kupera että se sopii toisille selkätyypeille ja toisille ei. Jalkatilaa 180-senttisen kuljettajan takana on niin että toinen samanmittainen mahtuu istumaan hänen takanaan, mutta jalkoja ei mahdu juurikaan liikuttelemaan ja takamatkustaja jäykistyy sijoilleen jos matka on pitkä. 

Joustavaa pirteyttä

Kian tuhatkuutioinen kolmisylinterinen T-GDI-moottori on sekä kierrosherkkä että joustava. Kierroslukumittarissa punainen alue alkaa 6 500:sta ja varsinkin reippaasti vaihteita käyttämällä Rio tuntuu pirteältä. Yli 6 000 kierrokseen iloisesti kiertävällä koneella pieni Kia liikkuu sen mitä tarvitseekin.

Ainakin yhden hengen kuormalla Rion hyvä käytännön suorituskyky jopa yllättää, mutta myös laiska vaihteiden käyttäjä pärjää hyvin liikenteessä moottorin laajan vetoalueen ansiosta. Ainoastaan erittäin matalilla kierroksilla kevyt kolmipyttyinen kone hyytyy, joten autokoulujen dieselmoottoreille soveliailla taloudellisen ajon opeilla Rio ei kulje.

Rion takapenkki on pikkuautoille tyypillinen ja nykytyyliin selkänojaltaan turhan kova ollakseen mukava.

Matka-ajossa tulee esiin Rion kevyen kaasupolkimen kääntöpuoli: tasakaasulla ajettaessa kaasujalkaa joutuu jännittämään ja se väsyy nopeasti. Onneksi Kiassa on vakionopeussäädin, jota Riossa tulee käytettyä ahkerasti.

Kia Rio kulutti reippaassa ja paljon taajama-ajoa sisältävässä koeajossa 7,7 litraa sadalla kilometrillä, mikä on auton kokoon nähden paljon mutta tasaisemmalla liikkumisella Rion saa varmasti kulkemaan vähemmälläkin polttoaineella. 

Eloisaa pehmeyttä

Riossa on eloisa alusta, joka kommunikoi hyvin. Vaikka Kian alusta tuntuu nopeassa kaarreajossa pehmeältä, Rio käyttäytyy siivosti ja ainakin kuivalla asfaltilla pitokyvyn rajat on helppo havaita. Kaarteessa kaasupoljinta liikaa painettaessa Kian perä kevenee niin että Rio jopa yliohjautuu mutta kaikki tapahtuu hyvin luontevasti.

Mutkaisella kantatielläkin Rio on aivan kelvollinen ajettava, vaikka kori nojaakin voimakkaasti ulkokaarteen puoleisiin pyöriin. Soratiellä Rio on pehmeän jousituksensa vuoksi eloisa, jopa hauska auto.

Moottoritievauhdissa Rion vakaus jättää toivomisen varaa, mutta kyse on enemmänkin hieman huterosta tunteesta kuin siitä etteikö Kia pysyisi tiellä – alusta kestää kyllä vauhtia kunhan kuski osaa asiansa.

Tavaratilaa Riossa on perusasennossa 325 litraa ja takaistuinten selkänojat kaadettuna 980 litraa.

Vaikka koeajoautossa oli Premium Packiin kuuluvat, profiililtaan järkevän oloiset 195/55 R 16 -kokoiset renkaat, maantienopeuksilla Kian alusta täristää karkeilla tienpinnoilla selvästi. Rion matkustamoon kuuluva rengasmelu on ikävän terävää sorttia. Kolmisylinterisille ominainen räyhäkäs moottorin äänikin kantautuu sisään tavallista karkeampana, joten sekä tiemelu että moottorin melu, jotka molemmat tuntuvat löytävän korista kumisevaa kaikupohjaa, kielivät keskimääräistä heikommasta ääneneristyksestä. 

Monentasoista varustelua

Rioon on tarjolla kolme varustetasoa, LX, EX ja TX. Koeajoautossa ollut EX-varustetaso sisältää perusvarustuksen lisäksi muun muassa 15 tuuman kevytmetallivanteet, keskikyynärnojan liukutoiminnolla, peruutuskameran dynaamisilla ohjausviivoilla, vakionopeussäätimen nopeusrajoittimella ja viiden tuuman värillisen kosketusnäytön.

Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahdin ja 3,5-tuumaisella LCD-näytöllä varustetun Supervision-mittariston saa EX-varusteiseen Rioon, kun ostaa tehdasasenteisen Advanced Driving Assistance Packin 840 euron verolliseen hintaan.  Paketti kuitenkin edellyttää 891 euron hintaisen Premium Packia, johon kuuluvat 16 tuuman kevytmetallivanteiden ohella automaattinen ilmastointi, kromisomistetut kahvat sisällä, LED-takavalot ja sadetunnistin tuulilasissa.

Seitsemäntuumainen kosketusnäyttö ja navigointijärjestelmä sekä älypuhelinten integroimista varten Rion kosketusnäyttöön saatavat Android Auto- ja Apple CarPlay -yhteensopivuudet tulevat vasta ylimmässä TX-varustetasossa. 

Vastinetta rahalle: Kia Rion hinnat alkavat 100-hevosvoiman 1.0 T-GDI -moottorilla 16 990 eurosta. Koeajettu 120-hevosvoimainen versio EX-varustuksella on kaksi tonnia kalliimpi. Kialla on seitsemän vuoden takuu. Kia Rio on mutkaton perusauto, jolla liikkuminen on helppoa, mutta mitään erityisen houkuttelevaa siinä ei ole. Eurooppalaisista kilpailijoista löytyy enemmän luonnetta ja parempia ajo-ominaisuuksia samaan tai edullisempaan hintaan – esimerkiksi Style-varusteinen Seat Ibiza 115-hevosvoimaisella litran koneella on tonnin halvempi – mutta Kia on onnistunut hankkimaan hyvän maineen ja uusi Rio on aika mukavan näköinen.

PLUSSAT

+ Kevytkäyttöisyys
+ Kätevyys taajama-ajossa
+ Pirteä ja jouhea moottori

MIINUKSET

- Täristys karkeilla pinnoilla
- Melua maantieajossa
- Vaatimattomat istuimet

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Kia Rio EX T-GDI 120 hv
Sylinteritilavuus cm3 998
Suurin teho kW/hv/r/min   88/120/6 000  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  172/1 500-4 000
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km  5,6/4,2/4,7
CO2-päästö g/km 107
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ 4 065/1 725
korkeus/akseliväli) cm 1 450/2 580
Omamassa kg 1 248
Kiihtyvyys 0-100 km/t sekuntia 10,2
Huippunopeus km/t    190
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 18 990 / 20 332

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti