Tšekit jatkavat tilaihmeiden tekemistä: uudessa Škoda Scalassa on pituussuunnassa todella hyvin tilaa. Scala jatkaa myös ajettavuudeltaan Volkswagen-konsernin autojen parhaita perinteitä.
Škodan mallistossa Fabian ja Octavian välissä olleen Rapidin korvaava Scala on rakennettu MQB A0 -alustalle, jota on käytetty Volkswagenin pienissä autoissa Polossa ja T-Crossissa.
Samaan konserniin kuuluvassa Škodassa alustaa on kuitenkin venytetty niin, että Scala on peräti 4,362 metriä pitkä. Näin se on 7,8 senttiä pidempi auto kuin kokoluokkaa isompi Volkswagen Golf ja peräti 30,9 senttiä pidempi kuin Polo. Kun Scalan akselivälikin on 2,649 metriä, pikkuauton pohjalle on saatu pituussuunnassa vähintään kokoluokkaa isomman auton takaistuintilat ja yllättävän suuri 467 litran tavaratila.
Nokkelat tšekit ovat taitavia suunnittelemaan ja tekemään autoja, Scala on siitä yksi hyvä esimerkki. Sitä on kuitenkin innostuttu joissain arvioissa kehumaan vielä ihmeellisemmäksi ja isomman tuntuiseksi ajokiksi kuin uusi malli todellisuudessa on.
Tosiasiassa Scalan ratissa tuntee ajavansa pikkuautoa. Škodan ohjaamossa ei tule samanlaista positiivista kokoaan isomman auton tunnetta kuin Volkswagen Polon tai Golfin kuljettajan paikalla.
Mutta Scalaa ei kannata silti väheksyä. Hyvien takatilojensa ohella se on mainio auto ajaa. Taajama-ajossa uusi Škoda on kätevä ja mukava pyöriteltävä, valtateillä se on vakaa ja rento ajettava, ja haastavilla mutkatieosuuksilla Scala paljastuu varsin hauskaksi ajokiksi.
Volkswageneille tyypillisen alustan ja pitkän akselivälin ohella oma osuutensa hyviin ajo-ominaisuuksiin on vääntöjäykällä korirakenteella, josta lähes 70 % on suurlujuusterästä tai karkaistua terästä.
Selkeät hallintalaitteet
Scalan ohjaamossa on Škodan ja osittain myös Volkswagenin malleista tuttuja piirteitä. Lanseerausmalleihin kuuluvassa koeajoautossa olivat analogiset mittarit, vaikka Style-versioon kuuluu digitaalinen mittaristo. Analoginen näkymä on kuitenkin niin selkeä, että diginäkymiä ei jää kaipaamaan. Scalassa on myös perinteinen käsijarrukahva, joka on nopeampi käyttää kuin sähkönappi.
Scalan kosketusnäyttö kojelaudan keskellä on sinänsä toimiva, ja näytön alla on järkevä valikoima keskeisimpien toimintojen säätimiä ja painikkeita.
Monien muiden uusien automallien tapaan kaista-avustimen kytkeminen päälle ja pois on Scalassa kätketty keskusnäytön valikoihin, mikä vaarantaa liikenneturvallisuuden – näyttöön joutuu katsomaan monta kertaa, jotta avustimen täppääminen pois onnistuu. Scalan kaistavahti ei ole markkinoiden huonoimpia, mutta heikentää silti selvästi ohjaustuntoa ja aiheuttaa yllättäviä liikkeitä.
Scalassa on vakiona eSIM-kortti, jolla auto on aina online-yhteydessä. Maahantuojan ilmoituksen mukaan auton omistaja voi yksityiskohtaisesti määrittää, mitä tietoja hänen autonsa lähettää ja välittää. Ainoastaan hätäpalvelutoimintoa ei voi deaktivoida.
Scalassa istuu hyvin
Scalan ohjauspyörässä on riittävät säädöt samoin kuin koeajoautossa olleessa osittain sähkösäätöisessä kuljettajan istuimessa. Etuistuimet ovat kuitenkin pikkuautomaisen pienehköt, eivätkä tarjoa isompien autojen istuinmukavuutta. Kokoluokkansa istuimista ne ovat kuitenkin parhaasta päästä, eikä videokuvausten vaatima 6–7 tunnin istuminen Scalan ratin takana väsyttänyt kroppaa.
Scalan istuinlämmittimet ovat tehokkaat, joten Škodalla on mukava lähteä liikkeelle kylmilläkin säillä. Ratin lämmityskin kuuluu Ambition- ja Style-versioiden vakiovarustukseen.
Scalan takapenkilläkin istuu auton kokoon nähden hyvin. Jalkatilaa riittää 180-senttiselle takapenkin matkustajalle samanmittaisen kuljettajan takana.
Istuinkulma on aika luonnollinen eikä takapenkistä ole tehty liian kovaa muuta kuin keskipaikalla, joka on kammottava selälle ja muutenkin sen tuntuinen kuin kivellä istuisi. Jaloillekaan ei ole keskellä keskikonsolin vuoksi tilaa. Tosin Scalan alle 1,8 metrin leveyskin estää pakkaamasta kolmea täysikasvuista ihmistä takapenkille.
Škodan tavaratila on iso, 467 litraa. Lattian alla on tilaa lisävarusteena saatavalle varapyörälle – siitä osan voi käyttää tavaroille, jos pyörää ei ole, sillä paikkaustarvikkeet vievät vain keskiosan tilasta. Kun takapenkin selkänojan kaataa, tila kasvaa 1 410 litraan.
Scalan saa myös taittuvalla etumatkustajan istuimella, jonka selkänojan voi kääntää alas, jolloin kyytiin mahtuu jopa yli 2,5 metrin pituisia tavaroita.
Škoda Scala on reipas kulkija
Scalan perusmoottori on kolmisylinterinen sylinteritilavuudeltaan yhden litran kokoinen bensakone, jonka saa joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Koeajoautossa oli sen sijaan 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-moottori ja DSG-vaihteisto sen jatkeena. 150 hevosvoiman huipputeholla ja 250 newtonmetrin huippuväännöllä moottori liikuttaa Scalaa vaivattomasti ja käyttäen myös kierroksia tehokkaasti.
Škodan voimanlähde lämpiää nopeasti, mutta kylmänä nollan keleillä, samoin kuin hyvin kevyellä pintakaasulla ajettaessa kyseinen moottori toimi ainakin koeajoautossa ensi alkuun töksähtelevästi.
Kun puolitoistalitraista moottoria kierrättää reippaasti, Scalasta paljastuu sporttinen puoli, jota siinä ei luullut olevankaan. Yhdessä mainiosti toimivan alustan kanssa se tekee Škodasta reippaan kulkijan. Tehokkuudestaan huolimatta TSI-moottori on myös taloudellinen: moottoritieajoa kesänopeuksilla ja kovavauhtisen kantatieosuuden sisältäneellä 123 kilometrin lenkillä Scala kulutti vain tasan kuusi litraa sataa kilometriä kohden. Rauhallisella ajolla pääsee todennäköisesti selvästi vähemmällä.
Liikkeelle lähdettäessä DSG-vaihteiston toiminnassa on havaittavissa lievää äkkinäisyyttä. Ajossa kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa Scalassa pääsääntöisesti hyvin nätisti, mutta vaikka ajotilana olisi Sport-moodi, laatikko saattaa hidastella yllättävänkin pitkään, ennen kuin vaihtaa pienemmälle kuljettajan painettua kaasupoljinta lattiaa kohti. Vaihteenvalitsimesta löytyy luonnollisesti myös manuaaliasento, jolla laatikon toimintaa voi tehostaa kuljettajan ajatusten mukaan.
Suuntavakaa ajokki
Scalan kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Se on muutenkin kätevä taajama-ajokki, kun ohjaus on oikeaoppisesti tehostettu kohtalaisen kevyeksi ilman, että tunto olisi siitä kärsinyt.
Valtateille siirryttäessä Scala osoittautuu hyvin suuntavakaaksi pitkän akselivälinsä ansiosta. Škoda on vakaakulkuinen auto – olipa kysymys moottoritieajosta tai kurvailusta mutkaisella kantatiellä.
Pääkaupunkiseutua kiertävällä ulommalla kehätiellä auton mittaristoon ilmestyvä teksti vaati ottamaan ohjauksen haltuun, vaikka kädet olivat asiaankuuluvasti ratin kehällä, ja auto pysyi kaistalla ilman tarvetta ohjausliikkeisiin.
Normaalimoodilla Scalassa on havaittavissa 120 km/t nopeudella pientä keinuntaa diagonaalisesti kulmittain, mutta se ei haittaa ajamista. Sport-moodi parantaa suuntavakautta ja vähentää sivuttaisliikkeitä, mistä on iloa varsinkin, jos Scalalla lähtee autobahneille ajamaan 150–200 km/t nopeuksia, mutta tiukempi asetus heikentää sekä ajo- että matkustusmukavuutta.
Ohjauksesta tulee jäykempi ja alusta täristää selvästi enemmän, mutta ennen kaikkea Škodan käytöksen eloisuus rauhallisessa ajossa heikkenee – kovavauhtisessa menossa Sport-tila kyllä puoltaa paikkaansa.
Škoda Scalassa jarruttava lukko
Suomalaisilla karkeilla tienpinnoilla Scalan alusta on jonkin verran täristävä normaalimoodillakin, mutta rakenteeltaan auton alusta on oikeaoppisesti elastinen Volkswagen-konsernin autojen tapaan. Mutkaisella huonopintaisella kantatiellä Scalan alusta mukautuu epätasaiseen tienpintaan erinomaisesti, takapuolituntuma auton liikkeisiin on ensiluokkainen ja ohjauksessa on hyvä tunto.
Varsinkin Sport-moodilla tuntee, kuinka Škoda reagoi todella nopeasti ohjausliikkeisiin, mutta se ei tee sitä yliaktiivisesti eikä äkkinäisesti, vaan tuntuma on erittäin luonteva. Kovavauhtisessa kaarreajossa Scalan sivuttaispito on Sport-ajotilassa +5°C lämpötilassa 205/55 R 16 Continental VikingContact7 -renkailla todella hyvä.
Yllättävä tieto maahantuojan materiaalissa oli, että Scalassa on vakiovarusteena ”elektroninen tasauspyörästöjarru XDS+, joka parantaa etupyörien vetopitoa”. Kyseessä on muun muassa 310-hevosvoimaisesta Volkswagen Golfin R -versiosta tuttu lukko, joka jarruttaa tarpeen mukaan sisäkaarteen puoleista pyörää. Kireillä Golfeilla ajetuilta ratakierroksilta saatujen kokemusten mukaan XDS+ toimii pitokyvyn rajoille mentäessäkin hienosti ja todella lisää pitoa.
Kovan vauhdin jarrutuksetkaan eivät saa Scalaa hermostumaan, ja auton otetta tiehen on helppo sitoa sopivan lyhyellä jarrupolkaisulla ennen kaarteeseen taittamista – alusta toimii tässäkin suhteessa oikeaoppisesti.
Scalaan on saatavissa monista Volkswagenin ja Škodan malleista tuttu huonon tien paketti, jolla autoon saa puolitoista senttiä korotetun maavaran ja pohjaan suojalevyjä. Toinen vaihtoehto on Sport-alustansäätöjärjestelmä, jolla maavara päinvastoin madaltuu puolitoista senttiä, ja kuljettaja voi ajotilaa vaihtamalla säätää niin alustan kuin ohjauksen, moottorin ja vaihteiston toimintaa.
Škoda Scala on hyvin varusteltu
Merkin muiden mallien tapaan Scalassa on lukuisia Simply Clever -sloganin mukaisia škodamaisuuksia kuten sateenvarjo kuljettajan ovessa ja jääraaputin polttoainesäiliön luukun sisäpinnassa. Scalaan on myös saatavissa sähkötoiminen takaluukku.
Pikkuautojen varustelu kehittyy jatkuvasti, eikä Scala ole poikkeus; se on hyvin varusteltu jo alimmassa Active-varustetasossa. Avustimista kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja ennakoiva jalankulkijasuoja ovat vakiovarusteita. Yhdeksän turvatyynyä ja törmäysvaaran välittömästi uhatessa sivulasit sulkeva ja etuturvavyöt kiristävä Crew Protect Assist -järjestelmä täydentävät turvavarustuksen.
Scalaan lisävarusteena saatava Side Assist -kaistanvaihtovaroitin varoittaa takaa lähestyvistä ajoneuvoista jopa 70 metrin päästä, kun muista Škodan malleista tutun Blind Spot Detection -kaistanvaihtovaroittimen valvontaetäisyys on vain 20 metriä.
Vastinetta rahalle: Škoda Scala on käytännöllinen auto, jossa on kokoluokkaan nähden hyvin tilaa ihmisille ja tavaroille. Perusasussa litran moottorilla Scalan hinnat lähtevät vähän päälle 19 000 eurosta, mutta koeajossa olleella 1,5-koneella ja DSG-vaihteistolla hinta on vähintään 28 566 euroa, jolloin kilpailijana on isompiakin autoja. Scala on käytännöllinen, mukava ja yllättävänkin hauska auto ajaa, joten varsinkin pikkukoneella se tarjoaa hyvän vastineen rahalle.
PLUSSAT
+ Mainio ajettavuus
+ Hyvät takatavaratilat
+ Asiallisesti varusteltu
MIINUKSET
- Kaistavahdille ei ole painiketta
- Tuulimelu moottoritievauhdissa
- 1.5-kone takkuilee kylmänä
VERROKIT
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Škoda Scala 1.5 TSI 150 Style |
Sylinteritilavuus cm3 | 1 498 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/5 000–6 000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 250/1 500–3 500 |
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty | 6,4/4,2/5,0 NEDC (WLTP yhd. 6,2) |
CO2-päästö g/km | 113 NEDC (140 WLTP) |
Kiihtyvyys 0–100 km/t | 8,2 |
Huippunopeus km/t | 219 |
Mitat mm (pituus/leveys/ | 4 362/1 793 |
korkeus /akseliväli) | 1 471/2 649 |
Omamassa kg | 1 283 |
Kokonaishinta euroa | 28 566,05 |