Škodan nousu myyntilastojen kärkisijoille hakee vertaistaan. Menestyksen jatkuminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa kehittämistä. Nyt uudistamisvuorossa oli Superb-kärkimallisto.
Ylellinen Škoda 640 Superb esiteltiin vuonna 1934. Perinteikäs ykkösmalliston nimi palasi käyttöön vuonna 2001. Vuonna 2008 oli seuraavan mallisukupolven vuoro. Suurella takaluukulla varustetun liftback-version rinnalle kehiteltiin myös farmarimalli Superb Combi. Vuonna 2015 oli uuden Superbin esittelyn aika.
Vaikka nykyajan kolmannen sukupolven Škoda Superb on vielä ihan käypää tavaraa, tšekkiläisyhtiössä katsottiin ajan olevan nyt kypsä merkin ykkösmalliston uudistamiselle.
Hillitty uudistus
Autoista kiinnostunut tunnistaa uudistuneen Superbin aiempaa suuremmasta, kaksoisrivoin toteutetusta etusäleikkö/puskuri-kokonaisuudesta. Madalletut, maskiin saakka ulottuvat valoumpiot luovat autolle entistä terävämmän katseen. Superbin leveyttä korostaa viirumaisia lisävaloja yhdistävä kromilista.
Perän uutta viimeistelyä ovat mm. takavaloumpioita yhdistävä kromilista ja takaluukun Škoda-tekstilogo.
Sisätilojen materiaaleja on rukattu entistä ehommiksi. Myös korostetut tikkaukset ja monipuoliset istuinverhousvaihtoehdot sekä versiokohtaiset koristelistat kuuluvat kuvaan.
Active-, Ambition- ja Style-varustetasojen lisäksi valittavissa ovat menevä Sportline- ja ylellisyyttä korostava L&K (Laurin & Klement). Uutta on hieman korotetulla alustalla varustettu, maastossakin pärjäävä Superb Scout.
Ilmavat olot
Škoda Superb tunnetaan avarista tiloistaan. Edessä on kaikenkokoisille hyvät oltavat mukavanjämäköillä istuimilla. Sivutukea on perusistuimilla sopivasti, sporttipenkeillä reilusti.
Hallitsimet on sijoitettu luontevasti. Kaikkia toimintoja ei ohjailla sinänsä kätevältä näyttöruudulta. Perinteisesti käytettävistä automaatti-ilmastoinnin asettimista on vain hyvää sanottavaa.
Takatilojen avaruus jaksaa yhä hämmästyttää. Superbin valtti on takamatkustajien valtaisa, kirkkaasti edustusautomainen jalkatila. Sivusuunnassa tilaa on sopivasti, samoin pääntilaa.
Jo viistoperämallisessa Superbissa on vakioasennossaan reilu, 625-litrainen tavaratila, joka on kasvatettavissa yleiseen tapaan takamatkustajien kustannuksella aina 1 760 litraan saakka. Superbin erikoisetu on laaja, peräikkunan yläosasta saranoitu takaluukku, mikä helpottaa suurien tavaroiden kuormaamista.
Toinen Superbin korimalli, Combi-farmari, pistää vielä paremmaksi. Perustavaratilaa on peräti 660 litraa, takaselkänoja kipattuna 1 950 litraa. Auto on siis tarvittaessa melkoinen tavarankuljetin.
LED-valoilla näkyvyyttä
Uudistuneen Škoda Superbin valoissa – niin edessä kuin takana – on käytetty nykyaikaista leditekniikkaa. Style-, Sportline-, Scout- ja L&K-tasojen vakiovarustukseen kuuluvat liikennetilanteiden mukaan säätyvät LED-matriisiajovalot.
Ne valaisevat tien häikäisemättä muita kulkijoita. Valokuvio mukautuu muuttuviin tilanteisiin jatkuvasti, mikä varmistaa mahdollisimman hyvän näkyvyyden. Lähi- ja kaukovalojen vaihtamiselle ei siis ole tarvetta.
Järjestelmä saa tuulilasikameralta tiedot ajoneuvoista sekä muista valoa heijastavista kohteista ja huolehtii sopivan valokuvion muodostamisesta. Valokokonaisuuden viimeistelevät dynaamiset, ohjailevat vilkut.
Varusteita ja avustimia
Aiempaa runsaampi, kuljettajan toimia helpottava avustinvalikoima pönkittää Škoda Superbin asemaa malliston kärjessä.
Uusi, ennakoiva vakionopeuden säädin tasaa vauhdin edellä kulkevan ajoneuvon nopeuden mukaiseksi. Lisäksi se huolehtii yhdessä DSG:n kanssa jarruttamisesta tarvittaessa jopa pysähdyksiin asti. Seisahduksen jälkeinen lähtö onnistuu automaattisesti, mikäli pysähdys on kestänyt alle kolme sekuntia.
Ennakoivuuteen kuuluu myös liikennemerkkien tunnistuksen perusteella hoituva automaattinen ajonopeuden säätö. Järjestelmä reagoi myös kaarrenopeuksiin.
Vuonna 2020 tarjonta laajenee monikaistaisilla teillä toimivalla hätätilanneavustimella, joka ohjaa tarvittaessa auton pientareelle ja pysäyttää sen häiritsemättä viereisten kaistojen liikennettä. Jo nyt on saatavissa Side Assist -kaistanvaihtovaroitin.
Škoda Superbin vakiovarusteista mainittakoon ennakoivan jalankulkijasuojan sisältävä Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmä, joka varoittaa ja jopa pysäyttää auton törmäyksen uhatessa. Sähkömekaaninen jarrutehostin on uutta.
Maininnan ansaitsee myös älypuhelimen lataamisesta huolehtiva Phone Box -matkapuhelinlokero, josta on langaton yhteys ulkoantenniin. Tavaratilan tilanjakojärjestelmät ja verkot pitävät kuorman kurissa.
Järkiratkaisuja ovat takasivuikkunoiden rullaverhot, takaosaston kaksi USB-liitäntää ja 230 voltin pistorasia sekä tablettiteline. Matkahuovillekin on haluttaessa kotelonsa etuistuinten selkänojien takana.
Korostettakoon tässä vielä Superbin kattavia turvallisuusratkaisuja kehittyneistä rakenteista elektronisiin järjestelmiin. Euro NCAP -törmäystestissä Škoda Superbille myönnettiin täydet viisi tähteä.
Škoda Superbiin voi valita moottorin seitsemästä vaihtoehdosta. Moottori/vaihteistoyhdistelmiä on kymmenen. Korotetulla alustalla (+15 mm) ja nelivedolla varustettuun Scout-versioon voi valita moottorin sarjan kahdesta tehokkaimmasta (bensiinikäyttöinen 2.0 TSI 4x4/200 kW/272 hv ja 2.0 TDI 4x4/140 kW/190 hv diesel). Muun malliston perusmoottori on 1,6-litrainen TDI-diesel (88 kW/120 hv).
Uudistetun Superbin esittelyn yhteydessä julkistettiin EVO-sukupolven ensimmäinen dieselmoottori. Taloudellisen ja vähäpäästöisen moottorin teho on 110 kW/150 hv. Pakettiin kuuluu seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Uusi kone täyttää Euro 6d-TEMP -päästöstandardin tiukat vaatimukset.
Myöhemmin Superbin moottorivalikoimiin liittyy ladattava hybridi. Se on varustettu 1.4 TSI -bensiinimoottorilla ja 85 kW:n tehoisella sähkömoottorilla. Version kokonaisteho on 160 kW/218 hv.
Eleetön ajaa, mukava matkustaa
Škoda Superbin ajamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Yllätyksettömyys ja tasapainoisuus ovatkin sen valtteja. Jo aiempien kokemusteni perusteella osasin odottaa perusasioiden olevan reilassa. En pettynyt. Tyylilleen uskollisena Superbin uusi versio jatkaa perinteitä.
Ajettavuus on kaikin puolin hyvä, jopa erinomainen. Alusta toimii mallikkaasti ja matkustusmukavuus on tasokas. Saatavissa oleva mukautuva alustan säätö (DCC) mahdollistaa mieleisen ”virityksen” löytymisen.
Škodan kärkimalliston ohjaus jatkaa samaa rataa. Tarkkuus ja tunnokkuus ovat ”just´ eikä melkein”.
Erityisen miellyttävää tutustumisajossa Itävallan sileillä teillä oli matkustamon äänettömyys. Dieselin käyntiääni kuului sisätiloihin vain erittäin vaimeana. TSI-bensakoneeella varustettu Superb lipui liki äänettömästi.
Škodan kärkimallin pituus on lähes 4,9 metriä ja leveys yli 1,86 metriä. Koostaan ja pitkästä akselivälistään huolimatta Superb vaikutti kuljettajan paikalta arvioiden luokkaansa pienemmältä, mikä on vain hyvä asia. Ei kookas ajokki sentään voita näppäryydessä pikkuautoja, mutta myös taajama-ajo sujui Superbilla mainiosti; vekkuli havainto.
Nykyajan elektroniikkaa
Škoda Superb on tulvillaan tämän päivän ratkaisuja. Mieleisensä voi valita kolmesta tietoviihdejärjestelmästä, joista kaksi sisältää mm. navigoinnin. Škoda Connect -järjestelmä takaa monipuolisten kommunikaatioratkaisujen kirjon.
Wi-Fi -lähiverkko mahdollistaa matkustajien pääsyn internetiin. Columbus-tietoviihdejärjestelmää voi kosketuksen lisäksi ohjailla myös puhein ja elein. SmartLink-ratkaisu puolestaan integroi älypuhelimen tietoviihdejärjestelmän osaksi.
Ehkäpä kiinnostavin varuste on kuitenkin digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo. Se sallii valinnan erilaisten näyttönäkymien välillä. Esimerkiksi navigointikartta voidaan sijoittaa suoraan kuljettajan näkökenttään, mikä lisää turvallisuutta.
PLUSSAT
+ Toimiva alusta
+ Runsas varustelu
+ Takamatkustajien tilat
MIINUKSET
- Pienet ulkopeilit
- Kylkien kolhulistojen puuttuminen
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Škoda Superb 1.5 TSI 110 kW/150 hv DSG | 2.0 TDI 140 kw190 hv DSG 4x4 |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 | 1 498 | 1 968 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/5 000–6 000 | 140/190/3 500–4 000 |
Moottorin suurin vääntö Nm/r/min | 250/1 500–3 500 | 400/1 900–3 300 |
EU-kulutus hidas (WLPT) yhdistetty l/100 km (WLTP) | 6,8–7,0 | 6,3–6,4 |
CO2-päästö g/km WLTP | 153–159 | 150–153 |
Mitat mm (pituus/levys/korkeus/akseliväli) | 4 869/1 864/ 1 477/2 841 |
4 869/1 864/ 1 477/2 841 |
Omapaino ilman kuljettajaa kg | 1 470–1 646 | 1 665–1 831 |
Kiihtyvyys 0–100 km/h sekuntia | 9,2 | 8 |
Huippunopeus km/h | 219 | 232 |
Hinta euroa | 33 149,53 | 42 916,98 |
Hinnat alkaen | 28 808,44 (1,5 TSI ACT Active) |
VASTINETTA RAHALLE Škoda on saavuttanut Suomessa vankan aseman niin yksityisautoilijoiden kuin yritysautoilijoiden keskuudessa. Uudessa Superbissa riittää aineksia myös tulevaisuuden varalle. Škoda Superb tarjoaa kelpo ratkaisun avaraa tilaa ja hyvää ajettavuutta ja matkamukavuutta arvostavalle. Tasapainoinen ajokki on kotonaan erityisesti pitkän matkan taitossa, mutta se sopeutuu vaivatta myös kaupungin vilinään. Superb tarjoaa rahalle hyvän vastineen.
VERROKIT
Juha Tolvanen