veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Lappi kutsuu hiihtoloman viettäjää – suosikkiviikkojen junat ja lennot täyttyvät vikkelästi

Lappi kutsuu hiihtoloman viettäjää – suosikkiviikkojen junat ja lennot täyttyvät vikkelästi
30.9.2022

Mikäli pohjoisen hanget kutsuvat talvilomalla ja reissun haluaa taittaa junalla tai lentokoneella, matkojen varaaminen riittävän ajoissa on muistilistan kärjessä. Suosituimmat junavuorot on saatettu jo myydä lähes loppuun, lennoistakin leijonanosa. Autolla matkustaminen on hyvä vaihtoehto, kunhan valmistautuu ajatuksella ja pitää aikataulun riittävän rentona.

Kun päivä- ja yöjunavuorot tulevalle talvikaudelle eli 25. maaliskuuta 2023 saakka tulivat myyntiin elokuun alussa, myynti alkoi vilkkaasti.

”Joulun ja hiihtolomasesongin suosituimpien vuorojen autopaikat myytiin nopeasti loppuun. Näiden päivien makuuhytitkin täyttyvät rivakasti”, kertoo Sini Mesilaakso VR:n viestinnästä.

Talvikaudelle ylipäätään makuuhyttejä, autopaikkoja ja istumapaikkoja löytyi sentään vielä alkusyksystä.

”Vaikka edullisimmat liput myydään ensimmäisinä, myös edullisia hintoja on vielä hyvin saatavilla kaikille yöjunareiteille erityisesti joulun jälkeen. Esimerkiksi loppiaisen ja helmikuun alun välisenä aikana voi olla merkittävästi edullisempaa matkustaa kuin jouluna tai koulujen talvilomaviikkoina”, Mesilaakso vinkkaa.

”Viimeistään noin kuukautta ennen joulua ja suosituimpia talvilomaviikkoja kaikkein kysytyimpien päivien makuuhytitkin alkavat olla täynnä. Tilaa kuitenkin löytyy joustamalla hieman matkustusajankohdassa, ja istumapaikkalipun voi saada vielä hyvinkin lähellä lähtöä.”

Makuuhyttejä joka lähtöön

Kaukojunalipun hinta vaihtelee kysynnän mukaan. Hintaan vaikuttavat matkan ajankohta, lipun ostamisen ajankohta, matkan pituus sekä lipputyyppi.

Esimerkiksi yhdensuuntaisen makuuhytin hinta yöjunissa ja autojunissa välillä Helsinki–Kolari tai Helsinki–Kemijärvi ovat 49–269 euroa, osuudella Tampere–Rovaniemi 49–199 euroa. Autopaikka puolestaan maksaa 39–149 euroa per suunta.

”Hytissä voi samalla hinnalla matkustaa 1–3 henkilöä ja lisäksi enintään 10-vuotiaat, vieressä nukkuvat lapset matkustavat veloituksetta. Mikäli kaksi hyttiä soveltuu paremmin, myös yhdistettäviä hyttejä on saatavilla.

Perushytin lisäksi tarjolla on myös kaksikerrosvaunun yläkerran hyttivaihtoehto omalla suihkulla ja WC:llä alkaen 69 euroa. Myös lemmikin kanssa matkustaville löytyy hyttitarjontaa”, Mesilaakso kertoo.

Yleisesti ottaen edullisimmin matkustaa silloin, kun varaa matkan hyvissä ajoin ennakkoon ja matkustaa sesonki- ja ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Yöjuna on matkustusmuotona mukava, terveysturvallinen ja ympäristöystävällinen. Matkan voi viettää omassa hytissä oman seurueen kesken ja aamulla jatkaa matkaa virkeänä autolla.

”Matkaketjukumppanuuksiamme hyödyntämällä matkan asemalta kohteeseen voi taittaa sujuvasti myös ilman omaa autoa. Nykyisin myös esimerkiksi ravintolavaunun annoksia voi tilata suoraan hyttiin”, Mesilaakso muistuttaa. 

Siivillä suksimaisemiin

Jos lentäminen pohjoisen hangille houkuttelee, Finnairin siivillä pääsee Rovaniemelle, Kittilään, Ivaloon ja Kuusamoon.

”Pohjoisen lennoillemme matkustusluokkana on tarjolla ainoastaan Economy, johon on saatavilla kolme normaalia lipputyyppiämme Light, Classic ja Flex”, kertoo Marika Kortesalmi Finnairin viestinnästä.

Lipputyypeistä voi valita joustavuuden tason ja muut palvelut omien tarpeiden mukaan. Lentolippujen hinnoittelu on dynaamista, eli hinnat voivat vaihdella päivittäin. Hinta riippuu kysynnästä, ostoajankohdasta ja lipputyypistä.

Elokuun loppupuolella varaustilannetta Finnairilta kysyttäessä talvikauden loma-aikojen lennoille oli vielä tilaa. ”Lennämme pohjoisen kohteisiimme talvikautena useita lentoja päivässä. Mikäli asiakas haluaa varmistaa itselleen sopivan matkapäivän ja kellonajan sekä suotuisan hinnan, suosittelemme varamaan lennot hyvissä ajoin.”

Menopaluu-lentojen lähtöhinnat talvikaudella 2022–2023 esimerkiksi Helsinki–Rovaniemi–Helsinki -reitille on 115 euroa. Hintahaitari Helsingistä Kittilään, Ivaloon tai Kuusamoon ja takaisin lentävälle puolestaan alkaa 155 eurosta ylöspäin. Nämä lähtöhinnat ovat Finnairin Economy Light -lipuille, jotka eivät sisällä mahdollisuutta lippumuutokseen tai takaisinmaksuun, eikä matkatavaraa ruumaan. 

Tarkkana matkatavarakiintiöiden kanssa

Kortesalmi suosittelee, että talvilomaa suunnitellessa on hyvä tarkistaa sallitun matkatavaran määrä sekä tutustua matkatavaroita koskeviin rajoituksiin.

”Henkilön matkatavarakiintiö riippuu lipputyypistä, matkustusluokasta, reitistä sekä Finnair Plus -jäsentasosta. Esimerkiksi suksivoiteiden kuljettamiseen liittyy rajoituksia. Finavia tarjoaa verkkosivuillaan työkalun, jonka avulla asiakas voi tarkistaa helposti, mitä tavaroita lennolle voi ottaa mukaan ja miten ne tulisi pakata.”

Käsimatkatavarat on syytä pakata kevyesti. ”Erityisesti talvikaudella monilla matkustajilla on mukanaan paksuja talvivaatteita ja käsimatkatavaroille varattu rajallinen tila koneissamme täyttyy helposti”, Kortesalmi kertoo.

Hiihtovarusteet on mahdollista kuljettaa normaalina matkatavarana osana matkatavarakiintiötä, kun suksipussi on kooltaan sallittujen mittojen rajoissa ja mahtuu matkatavarakiintiöön. Suksipussi saa painaa enintään 23 kg, eikä saa olla yli 220 cm pitkä.

Ylisuuresta ja ylipainavasta matkatavarasta Finnair perii lisämaksun. ”Mikäli sukset kuljetetaan lisämatkatavarana, kannattaa lisämatkatavara ostaa etukäteen edullisemmin Varaukseni-palvelussa tai Finnairin mobiilisovelluksen kautta”, Kortesalmi ohjeistaa.

Auton ja matkustajien huoltaminen kunniaan

Jos on suuntaamassa auton keulan kohti Lappia eteläisestä Suomesta, kannattaa muistaa, että pohjoisessa keli voi olla hyvinkin erilainen. ”Mukaan kannattaa muistaa pakkasenkestävät pesu- ja jäähdytysnesteet”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen vinkkaa. Diesel-autoissa on syytä huomioida talvi-diesel.

”Pitkälle automatkalle ei kannata laatia liian tiukkaa aikataulua, ja tien päälle on suositeltavaa lähteä hyvin levänneenä”.

Entä onko auto huollettu ennen matkaa ja rengaspaineet tarkistettu? ”Rengasrikot ovat yksi yleisimmistä matkan keskeytymisen syistä.” Myös akku saattaa tehdä tenät. ”Jos akku on muutamankin vuoden vanha, se kannattaa testauttaa ennen matkaa.”

Etukäteen kannattaa myös päivittää tiedot siitä, että mikäli tien päällä on soitettava apua paikalle, mistä sitä tilataan.

Nyt, kun yhä useampi kuski totuttelee ajamaan sähköautolla, siihen tutustumiseen ja käyttöohjekirjan lukemiseen kannattaa käyttää aikaa. Samoin matkan suunnitteluun.

”Ruoka- ja kahvitauot kannattaa sijoittaa lataustaukoihin. Vaikka latauspisteitä on koko ajan käytössä enemmän, omaa vuoroaan saattaa joutua odottamaan.” Kokonaismatkustusaikaan on sähköautolla hyvä lisätä mahdollisesti joitakin tunteja ylimääräistä.

Kun tavaraa on hiihtolomareissulla mukana paljon, huolellinen ja tiivis kuormaaminen on tärkeä osa turvallista matkaa. ”Painavimmat tavarat alimmaisiksi ja kiinni selkänojiin sekä vielä mahdollinen kuormasidonta. Takapenkin selkänojien yläpuolella ei saisi olla tavaraa.”

Autossa sisällä olisi hyvä olla kaikille matkustajille lämpimät vaatteet sekä heijastinliivit. Jos matkanteko tyssää, pohjoisessa välimatkat ovat sen verran pitkiä, että avun saaminen paikalle saattaa kestää aikansa.

”Jos auto sammuu, se jäähtyy todella nopeasti.” Heijastinliivejä Tolvanen suosittelee siitä syystä, että tummiin pukeutunut ihminen katoaa helposti valottomaan maisemaan, vaikka liikkuisi auton lähettyvillä.

”Yllättävän usein ihmiset myös lukitsevat itsensä ulos autosta.” Vara-avaimet on siis hyvä pakata mukaan – mutta ei hansikaslokeroon, vaan esimerkiksi housujen taskuun tai mukana kulkevaan käsilaukkuun. 

Taloudellinen ajotapa säästää polttoainetta

Kovalla pakkasella ilma tiivistyy ja laskee samalla rengaspaineita. ”Rengaspaineet vaikuttavat myös polttoaineen kulutukseen. Siksi onkin syytä varmistaa vaikka matkan varrella, että renkaissa olisi oikeat paineet”, Tolvanen muistuttaa.

Taloudellinen, tasainen ajaminen kannattaa muistaa niin polttoaineiden kohonneiden hintojen vuoksi kuin turvallisuussyistä. ”Kun ei tee turhia ohituksia, ja pitää kunnon turvavälit, säästää bensiiniä. Polttoaineen kulutusta ilmanvastuksen vuoksi lisäävä suksiboksi kannattaa irrottaa katolta heti matkan jälkeen.

Taloudelliseen ajotapaan ja rengaspaineista huolehtimiseen liittyvät vinkit koskevat myös sähköautoja. Sähköautossa pakkanen kuluttaa virtaa lämpimään säähän verrattuna enemmän, ja kokonaiskulutusta kasvattavat myös esimerkiksi lämmitin ja radio.

”Lataaminen voi myös kestää hieman pidempään, sillä pakkasella auto ei välttämättä vastaanota energiaa yhtä nopeasti kuin lämpimällä säällä.”

Matkustajien energiaa taas on hyvä ladata muillakin kuin matkakarkeilla. Tasainen verensokeri auttaa jaksamaan. ”Kuskille ei mielellään raskasta ruokaa, jottei ala unettamaan.”

Lappiin autolla talvella matkustava, muista nämä:

  • taskulamppu, jossa on virtaa
  • ensiapulaukku
  • varoituskolmio
  • alumiininen lapio (jäinen penkka rikkoo muovisen)
  • heijastinliivit kaikille matkustajille
  • riittävästi virtaa kännykässä
  • vettä ja eväitä

Minna Takkunen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti