veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Lentomatkailu ei ole toipunut pandemiasta – mitä käy pienille kentille?

Lentomatkailu ei ole toipunut pandemiasta – mitä käy pienille kentille?
13.1.2025

Vaikka vastuullisuusajattelu on kasvussa, suomalaiset lentävät vapaa-ajallaan runsaasti ulkomaille – etenkin Välimeren maat ovat suomalaisten suosiossa. Lentomatkailun volyymit eivät kuitenkaan ole palanneet koronaa edeltävälle tasolle.

Lentoliikenne kasvoi Suomessa viime vuonna 7,1 prosenttia, kertoo Finavia. Lentoliikenteen volyymit laahaavat kuitenkin yhä notkelmassa – huippuvuoteen 2019 verrattuna lentoliikenteen volyymit ovat 24,8 prosenttia pakkasella.

Finavia julkaisi tänään lentämisen näkymiä luotaavan trendiraportin ja ennakoi samalla kehnoja näkymiä joillekin maakuntakentille. Finavian näkemyksen mukaan useat pienet lentoasemat voivat joutua jyrän alle, jos valtion tuki kotimaisille lentoreiteille loppuu. Finavian mukaan sen tappiot pienemmillä kentillä ovat lähes 20 miljoonaa euroa vuodessa.

”Kotimaassa lentomatkustamisen volyymit ovat vähentyneet ja on tärkeää kehittää saavutettavuutta hyödyntäen muita kulkuvälineitä kuin pelkästään lentäen”, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sanoo.

Pystyykö jokin valtion tukema kenttä toimimaan markkinaehtoisesti, selviää Mäen mukaan vasta siinä vaiheessa, jos tuista luovutaan. Yleisesti lentoliikenne on kilpailukykyisintä siellä, missä on eniten matkustajia.

Pienimmät matkustusmäärät viime vuonna olivat Savonlinnassa, Porissa, Tikkakoskella Jyväskylässä, Kokkola-Pietarsaaressa, Kemi-Tornissa, Maarianhaminassa, Kajaanissa ja Joensuussa.

Valtion tukemien kotimaan reittien lentoasemien matkustajamäärä on edelleen lähes 60 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019.

Lentämisen volyymit yhä pandemiaa edeltävällä tasolla

Siinä missä muualla Euroopassa lentoliikenne on palautunut suunnilleen koronapandemiaa edeltäneelle tasolle, Suomessa volyymit ovat yhä kaukana aiemmasta. Koronapandemian lisäksi Suomen lentoliikennettä rokottaa Venäjän ilmatilan sulkeminen.

Se, mikä Suomessa kasvaa, on Lapin matkailu. Viime vuonna Rovaniemen lentoaseman matkustajamäärä oli 43 prosenttia suurempi kuin vuonna 2019. Kasvu on jatkossakin mahdollista, sillä kokonaisuutena matkailun osuus BKT:sta on Suomessa edelleenkin vain 2–3 prosenttia, kun globaalisti luku on lähempänä 10 prosenttia.

Lentomatkailun trendeistä kestävyys ja vastuullisuus ovat niin ikään kasvussa. Euroopassa on asetettu tavoitteeksi, että lentoliikenne olisi päästötöntä (nettonollapäästöt) vuoteen 2050 mennessä.

Vaikka vastuullisuus kiinnostaa, suomalaiset eivät ole tinkineet ulkomaan matkoistaan, jotka suuntautuvat usein etelän lämpöön.

Suomen matkakohteet TOP 5, 2023

  1. Viro
  2. Espanja
  3. Ruotsi
  4. Kreikka
  5. Italia

Helsinki-Vantaan suurimmat kohdekaupungit

  1. Tukholma
  2. Lontoo
  3. Kööpenhamina
  4. Amsterdam
  5. Rovaniemi
  6. Oulu
  7. München
  8. Frankfurt
  9. Pariisi
  10. Malaga

Yksi lentomatkailun trendeistä on liikematkustuksen hiipuminen. Kotimaassa liikematkoja tehdään lentäen 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.  

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti