veronmaksajat.fi

VAPAALLA

LMC Breezer V636 on kapea matkailuauto

LMC Breezer V636 on kapea matkailuauto
10.10.2016

LMC Breezer V636 on mukava ajaa. Ohjaus on sopivan jouhea, rattia jaksaa pyöritellä tiukoissa kaarteissa kuin linja-autokuski ja toisaalta maantie- ja moottoritievauhdissa Breezer on helppo pitää suunnassaan.

Koeajossa ollut LMC Breezer V636 käy esimerkiksi van-tyyppisen matkailuauton luonteesta ja siitä, millaisia nykyään pääasiassa Fiat Ducaton pohjalle rakennetut autot ovat ajaa.

LMC Breezer V636

Matkailuautot jaotellaan pakettiautoista tehtyihin retkeilyautoihin, vaneihin, perinteikkäisiin alkoviautoihin, puoli-integroituihin, nostovuoteellisiin puoli-integroituihin ja integroituihin matkailuautoihin sekä linja-automaisiin liner-mallisiin täysintegroituihin maantieristeilijöihin.

Nelihenkinen perhe matkustaa mukavasti perinteisellä matkailuautolla, mutta pääasiallisesti kahden henkilön käyttöön suunnitellut van-malliset matkailuautot eivät kuulemma ole saavuttaneet Suomessa samanlaista suosiota kuin Keski-Euroopassa.

Kahden viikon rankan reissun jälkeen tilannetta ei ihmettele, sillä testimatkalla käytössä ollut LMC Breezer V636 on niin sanottua van-mallia ja yhteenvetona voi todeta, että van-mallinen auto ei tunnu yhtä avaralta ja käytännölliseltä kuin muut mallit.

Selkein syy eroon on se, että vanit ovat kymmenen senttiä muita malleja kapeampia: kun Breezer V636 on 222 senttiä leveä, muut LMC:t ovat 232-senttisiä. Kapeilla kantateillä 2,22 metrin leveys antaa pelivaraa ja ahtaissa paikoissa van-tyylisen matkailuauton kanssa on hieman helpompi operoida, mutta saksalaisten autobahnien remontissa olevilla osuuksilla vanillakaan ei tahdo mahtua rekka-autojen ohitse eikä LMC mahdu henkilöautojen pysäköintiruutuihin. 

Mukava ajaa

LMC Breezer V636

Fiat Ducaton pohjalle rakennettua LMC:tä on mukava ajaa. Ohjaus on sopivan jouhea auton luonnetta ajatellen, rattia jaksaa pyöritellä tiukoissa kaarteissa kuin linja-autokuski ja toisaalta maantie- ja moottoritievauhdissa Breezer on helppo pitää suunnassaan.

Kuusivaihteisen manuaalilaatikon vaihteensiirto toimii kohtuullisen sujuvasti, kytkinpolkimen vaatima voima on inhimillinen ja jarrupolkimessa on hyvä tunto. Kojetaulun ilmansuuttimissa on hyvät säätövarat ja ilman määränkin saa säädettyä suutinkohtaisesti. Muutenkin LMC:n hallintalaitteet toimivat perinteisen loogisesti, ainoastaan vilkkuviiksi on viheliäisen herkkä kääntymään vastakkaiseen suuntaan, kun sen palauttaa vilkuttamasta.

LMC:n jousitus on varsin hyvä yhdistelmä mukavuutta ja kantavuutta. Epätasaisilla pinnoilla matkailuauto nyökkii väkisinkin, mutta Ducaton alusta kantaa kuorman hyvin. Jousitus ei pohjannut kertaakaan 4600 kilometrin matkalla.

Matkailuautolle tärkeä vakionopeussäädin vaeltelee LMC:ssä jonkin verran, joten nopeutta joutuu korjailemaan ajan mittaan. Vakionopeussäädin on LMC:ssä samalla tavalla ohjauspylvään vasemmalla puolella ylimääräisessä pikkuviiksessä niin kuin Mercedes-Benzeissä, mutta toisin kuin Mersuissa viiksen näkee ratin puolien välistä, kun ohjauspyörä on perinteiseen pakettiautotyyliin voimakkaasti eteenpäin kallistetussa asennossa. 

LMC Breezer V636

Vajavainen ergonomia

LMC Breezer V636

LMC:n varsin etukenossa olevaa rattia voi säätää vain syvyyssuunnassa ja mitä taaemmaksi ohjauspyörän vetää, sitä korkeammalle se nousee, mikä heikentää kuljettajan ergonomiaa. Vieläkin enemmän sitä kuitenkin rajoittaa kuljettajan istuin, jossa ei ole korkeussäätöä, ei istuinosan kallistuksen säätöä syvyyssuuntaisesta jatkomahdollisuudessa puhumattakaan eikä ristiselän tuen säätömahdollisuutta.

Selkänojan kallistussäätö on sentään portaaton. LMC:n ratin takana istutaan korkealla maan pintaan ja muuhun liikenteeseen nähden mutta matalalla auton lattiaan suhteutettuna. Jo 180-senttinen kuljettaja joutuu istumaan jalat turhan paljon koukussa.

Erityisesti ristiselän tuen sopimiseen omalle selälle kannattaa kiinnittää huomiota. Allekirjoittaneelle sen muotoilu ei sopinut vaan selkänojan pullistuma sai lyhyen istuinosan tuntumaan sitäkin riittämättömämmältä. Selkä ei kuitenkaan kipeytynyt niin kuin aikoinaan Mobilvettassa, mutta siihen auttoi ratkaisevasti vakionopeussäädin, jonka ansiosta jalkoja sai pitkillä moottoritieosuuksilla liikuteltua vapaasti.

LMC Breezer V636

Sen sijaan Fiateista perinteisesti tuttu italialaisen apinan ajoasento, jossa ratin etäisyys kuljettajasta vaatii pitkiä käsivarsia tai ajamista kädet hyvin suorina, väsytti käsiä.

Ohjauspyörän monipuolisemmat säätömahdollisuudet parantaisivat ajomukavuutta huomattavasti. 

Sohvalla ahdasta

Koeajetun LMC Breezer V636:n tilanjako ei vaikuttanut täysin onnistuneelta. Ruokapöydän ympärillä on liian vähän tilaa ja keittiötaso alalaatikoineen on liian syvä, sillä se tekee käytävästä kapean.

Yläkaappien hyllytilat ovat niin matalia, että kirjojakaan ei tahtonut saada mahtumaan niihin.

Hyviä puoliakin LMC:ssä on: jääkaappi on hyvällä korkeudella ja riittävän tilava. Juomien kylmä säilytyslaatikko jääkaapin alapuolella on toimiva ratkaisu, samoin matkustamon oveen sijoitettu roskalaatikko.

LMC Breezer V636

LMC Breezer V636

 

LMC Breezer V636

LMC Breezer V636

 

LMC Breezer V636

PLUSSAT

+ Miellyttävä ohjaus
+ Mukava jousitus 
+ Tilava jääkaappi hyvällä korkeudella

MIINUKSET

- Kuskin paikan säätöpuutteet
- Sohvan epämukavuus
- Kapea keskikäytävä

TEKNIIKKAA

Malli LMC Breezer V636
Sylinteritilavuus cm3 2287
Suurin teho kW/hv/r/min 96/131/3600
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 320/1800
EU-kulutus l/100 km  7,3
CO2-päästö g/km 192
Mitat mm (pituus/leveys 
ilman peilejä/korkeus/akseliväli)

6860/2220/
2690/3800

Omamassa kg 2605
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.  Ei ilmoitettu
Huippunopeus km/h Ei ilmoitettu
Kokonaishinta euroa  69 980

 Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti