Hämmästyttävän monilla miehillä on komeroidensa uumenissa pienoismalliautoja. Yllättävän moni on myös ostellut niitä kirpputoreilta lisää aikuisiällään. Keräilijöitä on maailmanlaajuisesti, ja harvinaisimmista autoista voi joutua maksamaan jopa tuhansia euroja.
Pienten leluautojen tarina alkoi vuonna 1947, jolloin koulukaverukset Leslie Smith ja Rodney Smith perustivat Englannissa yhtiön nimeltä Lesney Products, jonka tarkoituksena oli ainakin lelujen tekeminen. Alkuvuodet olivat kuitenkin haparointia, ja Rodney myi osakkeensa eräälle herra Odellille, mikä osoittautui ratkaisevan tärkeäksi sattuman oikusta.
Odellin tyttären kouluun ei nimittäin saanut viedä mukanaan omia leluja – paitsi sellaisia, jotka mahtuisivat tulitikkulaatikkoon. Niinpä herra Odell teki tyttärelleen tulitikkulaatikkoon mahtuvan katujyrän pienoismallin, ja kun kaikki tyttären ystävät halusivat sellaisen, siitä syntyi oivallus: yhtiö alkaisi valmistaa tulitikkulaatikkoon mahtuvia tarkkoja pienoismalleja silloisista kuljetusvälineistä.
Näin syntyi käsite Matchbox-autot. Pakkaus oli replika aidosta tulitikkulaatikosta, jonka kannessa oli kuva sisällä olevasta autosta.
Mokot arvostetuimpia
Alkuvuosina Lesney teki markkinointiyhteistyötä Moko-nimisen yhtiön kanssa, ja keräilijät arvostavat suuresti juuri näitä vuosien 1954–1960 autoja, joiden laatikossa lukee "A Moko Lesney product”. Vuosikymmen lopussa Lesney osti markkinointiyhtiön itselleen, ja silloin hävisi myös Mokon nimi laatikosta.
1960-luvulla näiden leluautojen kansainvälinen suosio kasvoi jatkuvasti, ja yhtiö sai jopa useita kuningattaren teollisuuspalkintoja. Vaikka valetuista osista koottujen leluautojen valmistajia oli maailmassa sadoittain, Lesneyn Matchbox-autot olivat maailmalla numero yksi.
Parhaina vuosina 1960-luvulla niitä myytiin yli 50 miljoonaa. Kovin haastaja oli erityisesti Barbie-nukeistaan tunnettu Mattel, joka toi vuonna 1968 markkinoille oman pienoisautosarjansa Hot Wheelsin.
Lesneyn reagointi pahaan kilpailijaan ontui pahasti. Niinpä yhtiö meni konkurssiin 1982 ja päätyi monien vaiheiden jälkeen viimein vuonna 1997 Mattelin omistukseen.
Harvinaisimmat kallistuneet
Jotkut harvinaisimmat Matchbox- ja Hot Wheels -autot ovat kallistuneet viime vuosina melkoisesti. Hintoihin vaikuttaa paljon se, missä kunnossa auto on, onko alkuperäispakkaus mukana jne.
Arvokkaimmaksi listattu vaaleanpunainen Volkswagen on niin harvinainen, ettei siitä löydy edes valokuvaa. Myyntiin niitä tehtiin tiettävästi vain toisen värisinä.
Listalle pyrkijöitä on muitakin. Esimerkiksi eräs keräilijä kauppasi viime vuoden lopulla eBayssä Matcboxin Bedford Dunlopia, jossa on mustat muovipyörät, mitä myyjä markkinoi erittäin harvinaisena versiona. Hän pyysi autosta laatikkoineen noin 2 800 euroa.
Arvokkaimmat Matchbox- ja Hot Wheels-pienoismallit
Malli | Hinta |
1. (1969) Vaaleanpunainen, takaa lastattava Volkswagen Microbus Beach Bomb |
90 000–140 000 e |
2. (1961) Ruskea/oranssi Magirus-Deutz kuorma-auto, Matchbox |
10 000 e |
3. (1966) Merenvihreä Opel Diplomat, Matchbox |
6 000 e |
4. (1965) Keltainen/vihreä Dodge-romuauto Matchbox |
5 000 e |
5. (1971) Purppuranvärinen Olds 442, Hot Wheels | 4 000 e |
6. (1969) Sininen Custom AMX, Hot Wheels | 4 000 e |
7. (1971) Purppuranvärinen Bye Focal, Hot Wheels | 3 500 e |
8. (1968) Kermanvärinen Mercury Cougar, Matchbox | 3 500 e |
9. (1968) Keltainen Mercury Station Wagon, Matchbox | 3 500 e |
10. (1971) Purppuranvärinen Evil Weevil, Hot Wheels | 2 600 e |
Hintatiedot on kerätty alan huutokaupoista, ja ne kuvastavat tilannetta keväällä 2018.
Kirjoittaja on sijoitus- ja keräilymarkkinoiden asiantuntija.