veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Matkailuauto tarjoaa lomailijalle yksityisyyttä ja vapautta – tässä kuusi vinkkiä auton valintaan

Matkailuauto tarjoaa lomailijalle yksityisyyttä ja vapautta – tässä kuusi vinkkiä auton valintaan
15.5.2023

Yksilöllisen lomanvieton suosio on kasvanut ainakin matkailuautojen suosiosta päätellen. Matkailuauto sopiikin vapaaseen lomailuun. Sen kanssa yöpymispaikkaa voi vaihtaa vaikka päivittäin. 

Matkailuautojen suosio on kasvanut tasaisesti lukuun ottamatta hurjaa myyntipiikkiä koronavuonna 2021.

Tuo vuosi oli poikkeuksellinen – uusia matkailuautoja rekisteröitiin 2 634 kappaletta, kun kymmenen viime vuoden keskiarvo on reilut 1 500 vuodessa.

Myös hinnat ovat olleet nousussa. Tällä hetkellä uuden matkailuauton keskihinta on noin 70 000 euroa, käytettynä valikoimaa löytyy hyvin 25 000–35 000 eurosta ylöspäin. Ylärajaa ei ole.

Pienelläkin budjetilla on mahdollista aloittaa, jos tyytyy vanhempaan kalustoon. Iäkkään auton hankinnassa on tosin oltava tarkkana, ettei tule ostettua homepommia.

Myös auton tekniikan remontit voivat tulla kalliiksi, jos ei itse hallitse huolto- ja korjaustöitä. Vasta-alkajan on syytä käyttää apuna asiantuntijaa ja teettää luotettava kuntotarkastus. 

Ota huomioon kaikki käytön kulut

Mitä matkailuautoilu tulee maksamaan? Arvioimme kuluja käyttäen esimerkkinä tyypillistä, suosituimman kokoluokan autoa, mikä tarkoittaa puoli-integroitua 2,2-litraisella turbodieselmoottorilla varustettua, hieman alle seitsemän metriä pitkää matkailuautoa. Makuupaikkoja on 4–5 hengelle.

Tällaisen auton kulutus matka-ajossa on suurin piirtein 12 litraa sadalla kilometrillä.

Leirintäalueella maksu neljältä hengeltä ja matkailuautolta on tyypillisesti 45 euroa ilman sähköä. Sähköstä moni leirintäalue veloittaa jopa 20 euroa vuorokaudessa. Yhteensä siis 65 euroa. Näillä hinnoilla 30 yöpymistä vuodessa maksaisi 1 950 euroa.

Liikennevakuutus ja täyskasko lasivakuutuksella maksavat 850 euroa ja ajoneuvovero 750 euroa. Vuosihuoltoon ja katsastukseen varataan 580 euroa.

Näillä tiedoilla vuotuinen käyttökulu olisi 5 372–6 614 euroa ajokilometreistä riippuen. Laskelmassa käytetty vaihteluväli on 5 000–10 000 km ja dieselpolttoaineen litrahinta 2,07 euroa.

Moni viettää matkailuautolla osan öistä myös leirintäalueiden ulkopuolella, mikä pienentää em. vuosikustannusta. Toisaalta laskelmasta puuttuvat vielä kausisäilytys, rengaskulut ja auton pesut. Näistä kallein – ainakin kaupungeissa – on säilytys.

Auton kunnossa pysymisen ja arvon säilymisen kannalta vähintään sateelta ja auringolta suojaava säilytyspaikka on iso etu.

Jatkuva lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin talvikaudella sekä ajoittaiset vesisateet eivät tee auton rakenteille hyvää. Ideaali on tietysti kuiva tasalämpöinen autotalli.

Kuten henkilöautoissa, myös matkailuautoissa suurin kuluerä voi olla pääomakulu. Auton arvo alenee vuodessa vähintään 10 prosenttia, vaikka et ajaisi metriäkään, eli 70 000 euron arvoisessa autossa siis 7 000 euroa.

Kun autolla joka tapauksessa ajetaan ja sitä käytetään, arvon alenema on 15–20 prosenttia. Se tekisi tässä tapauksessa ensimmäisenä vuonna 10 500–14 000 euroa. 

Kuusi vinkkiä matkailuauton valintaan

Kysymme matkailuautoihin erikoistuneelta automyyjältä Ossi Liukalta vinkkejä ensimmäistä matkailuautoaan ostavalle. Liukan työpaikka on Rinta-Joupin matkailuautomyymälässä Espoossa. Sieltä myydään vuosittain noin 200 matkailuautoa, joista vajaa kolmannes on uusia ja loput käytettyjä. Tässä Liukan vinkkejä:

1.  Aluksi on mietittävä pääasiallinen käyttötarkoitus ja se, montako henkilöä autossa on tarkoitus majoittaa. Maakuupaikkojen määrää ei kannata mitoittaa tilapäistarpeita varten, vaan yleisintä tarvetta varten. Käyttötarkoitus vaikuttaa mm. siihen, onko sähköliitäntä välttämätön vai ei.

2. Valtaosassa matkailuautoista on ilmapuhalluslämmitys. Kannattaa miettiä, haluaako kaasulämmityksen lisäksi mahdollisuuden lämmittää sähköllä sähköverkosta. Tällöin autossa on oltava sähköliitäntä.

3. Isommista ja kalliimmista autoista löytyy lattialämmitys, mutta se ei ole välttämätön talvellakaan, koska autojen lämpöeristys ja ilmankierto ovat kehittyneet huomattavasti.

4. Diesellämmitin lisää helppoutta ja riippumattomuutta, kun ei tarvitse huolehtia kaasupullojen vaihdoista tai jatkuvasta sähkön saannista. Lämmityspolttoaine otetaan samasta tankista, jolla auto liikkuu.

5. Ensimmäistä matkailuautoa ostavan ei kannata liikaa stressata siitä, onko hankittava auto täydellinen omiin tarpeisiin. Ensimmäinen on harvoin täydellinen, koska kaikki omat ja perheen tarpeet tulevat esille vasta pidempiaikaisessa käytössä.

6. Riippumattoman matkailun suosio on viime vuosina kasvanut, eli halutaan yöpyä esimerkiksi maastossa kaukana asutuskeskuksista. Muun muassa tämän takia yli puolet uusista myytävistä autoista on varustettu aurinkopaneeleilla. Paneelien avulla kesäkelillä voi pärjätä hyvin 2–3 yötä niin, että sähkö riittää perustarpeisiin kuten jääkaappiin ja valaistukseen.”

Tunne autotyypit  

Retkeilyauto on pienin ja näppärin matkailuautojen korimalleista ja ulkoisesti se muistuttaa tavallista pakettiautoa. Niiden suosio on viime vuosina kasvanut.

Retkeilyauto Weinsberg 

Koko tuo etuja erilaissa laiva- ja tietullimaksuissa ja se mahdollistaa helpomman liikkumisen sekä pysäköinnin kaupunkien keskustoissa. Toisaalta pieni koko rajoittaa matkustajien määrää. Parhaiten kompakti retkeilyauto sopii pariskunnalle.  

Alkoviauton alkovi-nimitys tulee ohjaamon päällä olevasta nukkumatilasta. Alkovimallinen matkailuauto on perinteinen ja yleisin tiellä liikkuva matkakoti. Etuna on, että kompaktiin pituuteen saadaan makuutilat neljälle hengelle ja hieman pidempään autoon kuudelle.

Alkoviauto 

Alkoviauto rakennetaan tyypillisesti sarjavalmisteisen pakettiauton rungolle. 

Puoli-integroitu matkailuauto on puolittain auton omaan alustaan rakennettu ja puolittain korinvalmistajan tekemä. Siinä ei ole erillistä ulospäin näkyvää alkoviosaa.

Knaus puoli-integroitu matkailuauto 

Viime vuosina puoli-integroitu matkailuauto on ollut eniten myydyin matkailuautotyyppi. Suosituimman kokoluokan suurin sallittu kokonaispaino on 3 500 kg, jolloin ajamiseen riittää henkilöauton ajo-oikeus.

Integroidun auton kori on kokonaan matkailuautovalmistajan rakentama. Korin ja alustan integrointi mahdollistaa myös ohjaamotilan tehokkaan käytön. Ohjaamo on yhtenäistä osaa matkustamon kanssa ja auton lämpöeristys on mahdollista valmistaa kokonaisuutena ohjaamo mukaan lukien.

Rapido integroitu matkailuaiuto 

Integroidut matkailuautot ovat kookkaampia ja siten tavallisia alkovi- ja puoli-integroituja autoja kalliimpia. Ajamiseen tarvitaan yleensä kuorma-autokortti.

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti