veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Matkailuautolla vapaalle – vuokraus on nyt suosittua

Matkailuautolla vapaalle – vuokraus on nyt suosittua
23.12.2020

Koronaepidemia on korostanut tarvetta päästä nauttimaan vapaudesta, yksityisestä vapaa-ajasta ja ulkoilusta. Tällaisena aikana matkailuauton tarjoamat huolettomat puitteet niin levolliselle kuin aktiivisellekin matkalle ovat yhä useamman mieleen.

Vuosi 2020 on ollut paitsi koronaviruksen, myös matkailuautoilun vuosi.  Matkailuautomyynnin kasvu ylitti kaikki odotukset. Tammikuun alusta syyskuun loppuun autoja myytiin 18 prosenttia edellisvuotta enemmän. Matkailuvaunujen myynti kasvoi samana aikana 15 prosenttia.

Matkailuajoneuvot ovat tarjonneet hyvän mahdollisuuden matkustaa, lomailla ja viettää vapaa-aikaa turvallisesti kotimaassa. Matkailuajoneuvotuojien toiminnanjohtaja Antti Siljamäki kertoo, että tämä on näkynyt tänä vuonna toimialan myynnin kasvun lisäksi matkailuajoneuvojen lisääntymisenä maanteillä, leirintäalueilla ja luontokohteissa.

Nostovuoteet ovat nyt kysyttyjä. LMC:llä kaikki viisi Element-malliston pohjaratkaisua voidaan varustaa sähköllä toimivalla nostovuoteella. Tällöin autossa on helposti käytettävät vuoteet vähintään neljälle hengelle.

”Aiempaa useampi on löytänyt matkailuajoneuvoharrastuksen tavaksi liikkua, lomailla ja harrastaa”, hän toteaa.  

”Matkailuautoilu on näkynyt voimakkaasti myös mediassa. Erilaiset käyttäjätarinat ovat lisänneet harrastuksen kiinnostavuutta”, hän lisää.

Vuokraus +445 %

Matkailuautojen vuokrauksessa vuosi 2020 on ollut todella poikkeuksellinen. Touring Carsin palveluketjun toimitusjohtaja Veijo Tiitinen kertoo, että alkuvuosi vaikutti edellisvuotta hieman paremmalta.

”Sitten maaliskuun alussa, kun varsinainen koronashokki iski, mentiin kaksi kuukautta täydellisessä hiljaiselossa. Alalla odotettiin lukuisia konkursseja. Toukokuun loppupuolella tulppa kuitenkin aukesi.”

”Kesä ja lomat tulevat, oli korona tai ei. Kotimaan matkailu vilkastui ja turvallisten luontokohteiden kävijämäärät nousivat kaikkien aikojen ennätyksiin. Matkailuajoneuvoalalle tämä toi merkittävästi uusia asiakkaita.”

Touring Carsilla Helsingin kansainvälisten vuokrausten määrä laski jopa 71 prosenttia, mutta paikallisvuokrauksien osuus räjähti peräti 445 prosentin kasvuun.

Saarekevuode Dethleffsin pohjaratkaisuna: korkealla sijaitsevien vuoteiden ansiosta takatallin korkeus on jopa 120 senttiä.

Kansainvälisillä markkinoilla asiakaskunta painottuu Touring Carsin markkinointipäällikön Miia Mustosen mukaan nuorista aikuisista keski-ikäisiin. Kotimaan paikallismarkkinoilla monet asiakkaat ovat myös varttuneempaa ikäryhmää.

Matkailuautoksi puoli-integroitu vai retkeilyauto?

Puoli-integroitujen matkailuautojen osuus on yli 50 prosenttia ja alle 7,5 metrin pituisina ne ovat suosituin kokoluokka. Puoli-integroitu matkailuauto on rakennettu tehdasvalmisteisen pakettiauton ohjaamo-osan jatkeeksi.

Nyt alkoviautojen, joissa on makuupaikkalippa ohjaamon päällä, uusi tuleminen näyttäisi olevan käsillä. Tulevalle vuodelle usea merkki on esitellyt uusia alkovimalleja.

Dethleffs Just 90:een on tarjolla kuusi pohjaratkaisua. Niissä auton pituus vaihtelee molemmin puolin seitsemän metrin. Sisustuksen ilme on moderni ja raikas.

”Puoli-integroitujen suosiota on kasvattanut nostovuoteiden ja niiden rakenteiden kehittyminen aiempaa kevyemmiksi. Vuokrakäytössä kuuden hengen alkoviauto on edelleen voimissaan ja siihen rinnalle on tullut Sunlightin ja Caradon pienempi nelipaikkainen perhemalli, jonka etuna on alle kuuden metrin kokonaispituus”, Erwin-Hymer-Groupin tuotepäällikkö Vesa Riihinen toteaa.

Retkeilyautojen osuus on nykyisin noin kolmannes uusista rekisteröitävistä matkailuautoista. Retkeilyauto on isohko pakettiauto, jonka kuormatila on muutettu sisäpuolelta asunto-osaksi, mutta joka ulkoapäin muistuttaa enemmän pakettiautoa.

Retkeilyautojen kysynnän lisääntyminen on pienentänyt puoli-integroitujen osuutta uusista matkailuautoista.

Kapeampi van saa jalansijaa

Niin sanottu van-luokka valtaa sekin alaa markkinoilla. Vanit ovat puoli-integoituja, mutta leveydeltään perinteistä matkailuautoa kapeampia.

”Ensimmäiset Sunlightin ja Caradon vanit tulivat vasta puolitoista vuotta sitten maahan, mutta mallistoa on myyty poikkeuksellisen nopeasti ja nyt puhutaan jo huomattavista myyntimääristä.

Kapeakoristen van-luokan matkailuautojen suosio kasvaa. Samalla kehittyvät niiden varusteluvaihtoehdot. Kuvassa on Bürstner Travel Van- merkin Harmony Line-versio. 

Tuorein versio tarjonnassa on parivuoteellinen van-luokan auto, jonka suosio yllätti niin ikään. Noin 50 000 euron hintaluokassa täysin varusteltuina ne ovat hyvin kilpailukykyinen vaihtoehto myös retkeilyautoille.

Käsiteltävyydeltään ne ovat retkeilyauton luokkaa: pituutta 6–7 metriä ja leveyttä vain kuusi senttiä enemmän”, Riihinen kertoo.

Matkailuautoissa automaatti yleistyy

Sunlight nousi viime vuonna Suomen markkinajohtajaksi ohi Adrian. Se on ollut kärjessä tämänkin vuoden tammi-syyskuun rekisteröinneissä.

Fiat Ducato on jo pitkään ollut yleisin matkailuautoissa käytettävä pohja. Hymerillä on reilun kahden vuoden aikana nähty uuden Mercedes Sprinterin etuvetoisen malliston vaikutus: Hymereistä 95 prosenttia on myyty Mersun alustalla.

Vesa Riihisen mukaan Fiatin uusi 9-vaihteinen automaatti on yleistynyt nopeasti. Mercedes-pohjaisia matkailuautoja on viimeiset kolme vuotta myyty vain automaattivaihteisina.

”Harmony Line -versioiden sisustus on tyylikäs ja ylellinen”, Bürstnerin edustajat sanovat.Käyttövoimasta Riihinen toteaa, että kun seuraavan sukupolven Fiat esitellään, voidaan olettaa, että siinä on tarjolla muitakin ratkaisuja kuin pelkkä dieselmoottori.

Mercedes-Benz on jo esitellyt Düsseldorfin Caravan-messuilla Hymerin koriin tehdyn polttokennomallin, mutta ratkaisu on edelleen tuotekehitysvaiheessa.

”Mercedes panostaa voimakkaasti henkilöautoissaan sekä sähköön että hybridiin, joten varmasti tuloksia nähdään myös matkailuautojen osalta jo lähitulevaisuudessa”, Riihinen uskoo. 

Omaa sähköä matkailuautoon

Aurinkokennovalmius ja tehdasasennetut aurinkokennot ovat yleistyneet parin vuoden aikana. Kehitys jatkuu, koska asiakkaat eivät halua olla riippuvaisia verkkovirrasta.

”Uusilla lithiumakuilla pääsee jopa kuuden päivän riippumattomuuteen ulkoisesta sähköstä, Vesa Riihinen kertoo.

Myös kaasun käyttö lämmityksessä vähenee, sillä dieselkäyttöinen lämmitys yleistyy jatkuvasti.

”Kaksi yhdentoista kilon kaasupulloa voidaan korvata jopa yhdellä kolmen kilon pullolla, jonka energiaa käytetään vain ruuan valmistukseen.”

Matkailuauto – 3 x Partasen pointit

1. Sisustus

Vaaleat sisustusmateriaalit ja kattoikkunat ovat olleet trendikkäitä jo muutaman vuoden ajan. Saareke- ja erillisvuodemallit ovat suosituimpia pohjaratkaisuja.

Auton etuosaan vastakkain asetetut pitkittäiset sohvat ovat uusi suuntaus, joka rantautuu myös Suomeen vauhdilla. Istuinryhmässä oleva alaslaskettava vuode on nyt varsin suosittu.

2. Varusteet

Perinteisten varusteiden kuten pyörätelineen, markiisin ja tv-antennin lisäksi aurinkokennojen ja invertterien myynti on kasvussa.

Ilmaputkisia etutelttoja hankitaan yhä enemmän erityisesti matkailuautoihin.

3. Älyjärjestelmät:

Ajoneuvojen lämmityksen ja ilmastoinnin sekä monien muiden toimintojen seuranta- ja etäohjausmahdollisuus on tullut monilla merkeillä saataville vähintään lisävarusteena.

MATKAILUAUTO Ensi kertaa matkailuauton rattiin? Näillä vinkeillä reissu onnistuu.

Juha Partanen

Kuvat: Matkailuautojen valmistajat

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti