Taksimatka saattaa joskus poiketa alun perin sovitusta. Tilattua taksia ei koskaan tule, sen hinta on luvattua kalliimpi tai kuljettajan ammattitaidossa on puutteita esimerkiksi siten, että reitin valinta ei ole kuluttajan kannalta tarkoituksenmukainen.
Itse maksettu taksimatka
- Ilmoita ongelmasta aina ensin taksikeskukseen tai taksiyritykseen.
- Hyödynnä valituksen tekemisessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) reklamaatioapuria.
- Jos asia ei selviä, apua saa kuluttajaneuvonnasta.
Kelan tai kunnan maksama taksimatka
- Ota suoraan yhteyttä Kelaan tai kuntaan.
Miten virhe hyvitetään?
Taksipalveluiden virhe hyvitetään ensisijaisesti hinnanalennuksella, joka vastaa virheen merkitystä. Jos virheestä on aiheutunut matkustajalle kustannuksia, kuten puhelinkuluja, niistä voi vaatia vahingonkorvausta.
Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei kuitenkaan saa vahingonkorvausta. Sopimuksen purku on yleensä mahdollista vain, jos virhe on olennainen.
Lue lisää taksipalveluihin liittyvistä virheistä ja niiden hyvittämisestä KKV:n verkkosivuilta. Tutustu Trafin ohjeisiin taksimatkustajille.
Minna Petäinen