Mercedes-Benzin tavoista poiketen uusi MBUX-mittaristo tulee ensimmäiseksi merkin pienimpään malliin. Uudessa A-sarjassa on myös monia ison S-mallin varusteita.
Mercedes-Benzin iso S-sarja on ollut teknisissä innovaatioissa merkittävä edelläkävijä, ja uusi tekniikka on Mersuissa yleensä valunut isoimmasta mallisarjasta aikaa myöten pienempiin kokoluokkiin. Nyt stuttgartilaisvalmistaja tuo uutta tekniikkaa ensimmäisenä pieneen A-sarjaan.
Täysin uutta uudessa A-sarjalaisessa on MBUX-multimediakäyttöjärjestelmä, jonka kirjaimet tulevat sanoista Mercedes-Benz User Experience.
Uuden A-sarjalaisen ohjaamossa on ison S-sarjan Mercedesten tapaan leveä digitaalinen osa kojelautaa, jossa kuljettajan edessä oleva mittaristo ja keskellä oleva monitoiminäyttö yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi. Valittavana on joko kaksi 7-tuumaista tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä tai niiden välimuoto.
MBUX-kojetaulu on yksilöllisesti ohjelmoitavissa ja muunneltavissa kuljettajan mielihalujen mukaan. Auton ohjelmat ovat päivitettävissä pilvipalvelusta.
Tähtäimessä on luonnollinen, multimodaalinen ja älykäs kokonaisuus, joka mukautuu saumattomasti käyttäjänsä käytökseen. Järjestelmä pyrkii jopa oppimaan sen mukaan, miten kuljettaja toimii, esimerkiksi kenelle hän soittaa useimmiten ajoon lähtiessään.
A-sarjan Mercedes-Benz tottelee myös valinnaisena saatavaa puheohjausta. Tehtaan edustajat vitsailivat, että autoa voi puhutella kuin naista ”Hey Mercedes” – Mercedeshän on naisen etunimi – ja sillä se aktivoituu. Nähtäväksi jää, miten käy, sillä Taloustaidon koeajossa pari vuotta sitten olleen Mazdan puheohjaus totteli perheen naisia mutta ei suostunut ymmärtämään allekirjoittaneen puhetta.
Suomalaiskäyttäjä joutuu taivuttelemaan kieltään jollekin 23:stä vieraasta kielestä, sillä suomi ei kuulu MBUX Voice Assistantin kielitaitovalikoimaan.
Luksusta kompaktiin
”Neljännen sukupolven A-sarjalla määrittelemme modernin luksuksen käsitteen kompaktiluokassa”, Amsterdamin ensiesittelyssä mukana ollut Mercedes-Benzin myynnistä vastaava johtokunnan jäsen Britta Seeger kehui uuden mallin dynaamista muotoilua ja intuitiivista toimintakonseptia. Seegerin mielestä MBUX-käyttöliittymä luo autoon kokonaan uuden asiakaskokemuksen tason.
Käyttöliittymän ohella uuteen A-sarjalaiseen on saatavissa isosta S-sarjasta tuttuja uusimman sukupolven turvavarusteita ja autonomisen ajamisen ominaisuuksia kuten aktiivinen Distronic-etäisyysavustin ja aktiivinen ohjausavustin, jotka osaavat sopeuttaa auton vauhdin mutkiin, risteyksiin ja liikenneympyröihin sopivaksi. Näin ainakin teoriassa.
Nähtäväksi jää, osaavatko järjestelmät ohjata autoa suomalaisiin liikenneympyröihin. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa puolen kilometrin päähän auton eteen, ja auto osaa hyödyntää navigointijärjestelmää ja sen karttatietoja.
Myös aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin ovat varustelistalla. Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.
Dynamic Select -ajotilan valinta on vakiovaruste, mutta aktiivisesti säätyvä iskunvaimennus on lisävarustelistalla.
Takaa ahtaan oloinen
Uusi A-sarjalainen on pituudeltaan 11,5 senttiä ja akseliväliltään kolme senttiä edeltävää mallia pidempi. Valmistajan mukaan niin etu- kuin takaistuimilla on enemmän tilaa hartioille ja kyynärpäille. Myös pääntila on kasvanut, mutta takapenkille sitä on saatu aivan liian matalan istumakorkeuden avulla.
Tavaratilaa uudessa mallissa on 370 litraa – 29 litraa edellismallia enemmän ja kymmenen litraa vähemmän kuin Volkswagen Golfissa, vaikka A-sarjalainen on reilut kuusitoista senttiä Golfia pidempi.
Valmistaja kehuu uuden A-sarjalaisen pientä ilmanvastuskerrointa, se on 0,24 Cd ja keulan aluetta, jonka koko on 2,19 m2. Lukujen ansiosta Mercedes-Benzin väitetään olevan segmenttinsä aerodynaamisin auto.
Ilmanvastusta on pyritty vähentämään myös saumatuilla ajovalojen reunoilla, uudenlaisilla sivupeileillä, monilla spoilereilla sekä moottorin alapuolen, lattian, taka-akselin ja diffuusorin paneeleilla.
Kolme moottorivaihtoehtoa
Moottorivaihtoehtoja on kaksi bensakonetta ja yksi diesel. 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä uusi 1,33-litrainen bensiinimoottori on varustettu toisen ja kolmannen sylinterin lepuutustoiminnolla, minkä johdosta sen päästöarvo on automaatilla selvästi pienempi kuin 6-vaihteisella manuaalilaatikolla.
Uudessa pikkukoneessa on tavallista hieman korkeamman mutta selvästi kapeamman muotoilunsa vuoksi deltaksi kutsuttu sylinterikansi. Moottorin mittoja on saatu kompaktiksi myös osittain integroiduilla imu- ja pakosarjoilla.
Koneen korkeapaineinen polttoainepumppu toimii maksimissaan peräti 250 barin paineella. Äänieristystä on parannettu Helmholtz-resonaattorilla, katalysaattorin eristesaumoilla ja kannellakin on ääntä vaimentava rooli.
Kaksilitrainen bensiinimoottori on saanut venttiiliajoituksia muuttavan Camtronic-järjestelmän ja sen ahdin elektronisesti ohjatun hukkaportin. Molemmissa bensiinimoottoreissa on hiukkassuodatin.
Dieselmoottorin valmistaja kehuu olevan aiempaa hiljaisempi ja puhtaampi. Sylinterikansi on entistä matalampi ja imusarja on nyt integroitu sylinterikannen koppaan. Valurautainen lohko on entistä kevyempi ja jäykempi.
Kaksilitraisen bensakoneen ja 1,5-litraisen dieselmoottorin jatkeena on aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Mallistoon on tulossa myös 4Matic-nelivetoversioita.
Suomeen toukokuussa
Edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistus alkoi Uudessakaupungissa vuonna 2013. Amsterdamin ensiesittelyn aikaan vahvistettiin, että uuttakin A-sarjaa aletaan valmistaa Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla, jossa tällä hetkellä tehdään Mercedes-Benzin GLC-katumaasturia.
Uuden A-sarjan valmistus alkaa Rastattissa Saksassa tänä keväänä, minkä jälkeen tuotanto laajenee ensin Unkariin Kecskemétiin ja sitten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC Kiinassa sekä ensi vuonna uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa.
Uuden A-sarjan Mercedeksen lanseeraus Suomen markkinoille tapahtuu toukokuussa.
Merkki ja malli | Mercedes-Benz A 200 MT6 (7G-DCT) | Mercedes-Benz A 250 | Mercedes-Benz A 180 d |
Sylinteritilavuus cm3 |
1 332 | 1 991 | 1 461 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 120/163/5 500 | 165/224/5 500 | 85/116/4 000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 250/1 620 | 350/1 800 | 260/1750-2 500 |
EU-kulutus litraa/100 km, yhdistetty | 5,6 (5,1) | 6 | 4,1 |
CO2-päästö g/km | 133 (120) | 141 | 108 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. | 8,2 (8,0) | 6,2 | 10,5 |
Huippunopeus km/t | 225 | 250 | 202 |
Kokonaishinta euroa | Ei vielä hinnoiteltu | Ei vielä hinnoiteltu | Ei vielä hinnoiteltu |
Omamassa kuljettajan kanssa kg | Ei ilmoitettu | Ei ilmoitettu | Ei ilmoitettu |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus /akseliväli) |
4 419/1 796 1 440/2 729 |
4 419/1 796 1 440/2 729 |
4 419/1 796 1 440/2 729 |