Uusien automallien esittelyissä puhutaan nykyään usein enemmän varusteista kuin itse autosta. Mercedes-Benzin uusi E-malli näyttää tietä kohti autonomista ajamista, mutta millainen on itse auto varusteiden takana?
”Autot on tehty ajamista varten”, lukee Vehoniemen automuseosta vastikään saamani mukin kyljessä. Alla on Olavi Sallisen nimikirjoitus. Pari vuotta sitten edesmennyt Sallinen oli kuljetusyrittäjä, joka ryhtyi aikoinaan keräämään autoja ja hänen kokoelmaansa on voinut vuodesta 1983 lähtien tutustua maksutta Kangasalla, missä museo edelleen sijaitsee.
Nykyään tuntuu usein siltä, että autonvalmistajat kyseenalaistavat perinteisen käsityksen siitä, mihin ajokit on tarkoitettu – ajokki on niin vanhahtava käsite, että sekin joutanee heidän mielestään museoon, sillä autoihin tulee koko ajan lisää erilaisia ajoavustimia.
Varsinkin Daimler-Benz ja Volvo kilpailevat sillä, kuinka itseohjautuvaksi ne pystyvät autonsa tekemään. Mercedes-Benzin uuden E-mallin pressimateriaalissa Daimler AG:n pääjohtaja, tohtori Dieter Zetsche linjaa, että ”nyt meillä on aika tarjota mahdollisuus siihen, että autossa selvitään myös ilman kuljettajaa”.
”Uusi E-sarjamme näyttää nyt tietä kohti täysin autonomista ajamista. Se vahvistaa myös ajamisen tehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta sekä kykenee lievittämään liikenteessä koettua stressiä”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja, tohtori Thomas Weber säestää Zetscheä.
Itsekseen jopa 210 km/t
Siitä ei ole kuin kolme vuotta, kun Volvo esitteli Göteborgin lähistöllä sijaitsevan testiradan maantietä jäljittelevällä osuudella itsestään kulkevaa autoa. Aktiivisen vakionopeussäätimen ja ohjausavustimen ansiosta Volvon saattoi antaa alle 30 km/t nopeudella seurata jonossa edellä menevää autoa ilman että kuljettaja käänteli rattia tai polki polkimia. Testiradalla kokeiltu Volvo antoi irrottaa kädet kunnolla ratista.
Uuden Mercedes-Benzin E-mallin autoihin saa lisävarusteena Drive Pilot -järjestelmän, joka kykenee säilyttämään säädetyn etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon ja seuraamaan sitä jopa 210 km/t nopeudella. Drive Pilotiin on ensi kertaa yhdistetty myös aktiivinen kaistanvaihtoavustin, joka suuntamerkin jälkeen ohjaa itsenäisesti auton viereiselle kaistalle esimerkiksi ohitustilanteessa. Sivuttaisopastus kaistanvaihdon yhteydessä on kuitenkin hyväksytty vain Saksassa, joten se ei tule saataville muualla kuin siellä myytäviin autoihin.
Avustettuna pitkin kehää
+Auton koeajamassa E-sarjalaisessa oli 3160 euron hintainen ajoavustinpaketti, jonka ohjausavustin kääntelee itsekseen ohjauspyörää kaistamerkintöjen mukaan, ja avustimen käyttöä edellyttävä Distronic eli etäisyyttä vahtiva vakionopeussäädin.
Kun sekä ohjausavustin että Distronic ovat päällä, Mersu kulkee itsekseen ja huomioi myös edellä menevän liikenteen jarruttaen ja kiihdyttäen vauhtia tarpeen mukaan. Koeajon aikaan aurinkoinen kesäkeli oli avustimelle suosiollinen, kun tiemerkinnät olivat hyvin näkyvissä.
Ainakin koeajoautossa Mercedeksen avustin teki ohjausliikkeet miellyttävän pehmeästi ja ohjausavustimella tuli ajeltua muun muassa pääkaupunkiseutua kiertävää kehä kolmosta. Tuttu autoalan kaveri kertoi matkanneensa Mersulla 37 kilometrin matkan rattia kääntämättä.
Käsiä ei voi kuitenkaan irrottaa pitkäksi aikaa ratista ennen kuin auto muistuttaa kilahdusäänellä ja mittarien väliin tulevalla kuvalla, että ohjauspyörästä on pidettävä kiinni. Jos kuljettaja ei tottele, jonkin ajan kuluttua varoittavia kilahduksia kuuluu useita.
Viiksi hankalassa paikassa
Mersussa ohjausavustin kytkeytyy päälle kojelaudan vasemmassa kulmassa olevaa painiketta painamalla. Autonomiseen ajamiseen siirtyminen on E-mallissa kuitenkin hankalaa, sillä etäisyyttä vahtivaa vakionopeussäädintä joutuu käyttämään sokkona, kun säätimenä toimiva pieni viiksi on näkymättömissä ohjauspyörän vasemmanpuoleisen puolan takana. Samassa viiksessä on nopeuden rajoitin ja sallitun etäisyyden säätö edellä ajavaan autoon. Paljon Mercedeksellä ajanut nuori nainen kertoi koeajoautoon tutustuessaan, että nopeusrajoitin tulee helposti laitettua vahingossa päälle vakionopeussäädintä käytettäessä. Sama tuli esiin koeajossa, nopeusrajoitin tuli sotkemaan ajamista, kun oli tarkoitus säätää vakionopeussäädintä.
Monella muulla automerkillä vakionopeussäädin on silmien edessä ratin puolissa tai se on sijoitettu pitkiin viiksiin, joissa se on hyvin esillä niin että sitä on helppo käyttää.
Parkkiin ilman kuljettajaa
Kolme vuotta sitten Volvo esitteli prototyyppiä autosta, joka etsi omatoimisesti vapaan paikan ja pysäköi ajokin siihen. Kuskin tarvitsi vain antaa auton ulkopuolelta älypuhelimellaan käsky pysäköidä ja autoa hakiessaan käskeä sitä omatoimisesti palaamaan kuljettajan luokse. Auton ei tarvinnut edes palata samaan paikkaan, johon kuljettaja jätti sen, vaan se palasi puhelimen sijainnin perusteella omistajansa luokse.
Volvon edustajat arvioivat tuolloin, että applikaatioita itsenäiseen pysäköintiin lienee olemassa 4-5 vuoden kuluttua. Nyt Mercedeksen E-sarjaan on ensi joulukuussa tulossa Parking Pilot –toiminto, jolla pysäköintiä voi ohjata älypuhelimella auton ulkopuolelta kolmen metrin etäisyydeltä. Tosin Mercedeksen järjestelmä liikuttaa autoa vain suoraan eteen ja taakse, kun Volvo ajeli ympäri pysäköintialuetta ja osasi väistellä matkalle osuvia jalankulkijoitakin.
Aktiivinen jarruavustin
Uudessa E-mallin Mercedes-Benzissä on monenlaisia muitakin kuljettajaa avustavia toimintoja. Vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen jarruavustin, joka parantaa jarrutustehoa ja kykenee tarvittaessa itsenäisesti hidastamaan auton vauhtia. Avustin havaitsee hitaasti liikkuvien ja pysähtyneiden ajoneuvojen lisäksi jalankulkijat ja siihen voidaan lisävarusteena liittää myös risteävän liikenteen varoitustoiminto.
Muita E-sarjan vakiovarusteita ovat muun muassa vireystila-avustin ja sivutuuliavustin sekä tietysti kaistavahti. Se tuli E-mallin Mercedeksellä ajaessa usein kytkettyä pois, sillä kaistavahti häiritsi ajamista reagoimalla voimakkaasti tiemerkintöjen päälle ajamiseen. Tosin väsyneenä ajettaessa auton moinen reagointi on ihan tervettä.
Valojakaan kuljettajan ei tarvitse enää ajatella, sillä E-sarjan Multibean LED –ajovaloihin on yhdistetty älykäs ILS-valojärjestelmä sekä ajotilanteeseen mukautuvat kaukovalot. E-mallin Multibeam LED -ajovaloissa on kummassakin umpiossa 84 yksittäin toimivaa LED-polttimoa, jotka syttyvät ja sammuvat valaistusolosuhteiden mukaan muita tienkäyttäjiä häiritsemättä.
Levyhiiret ratissa
Uusi E-sarja on valmistajan mukaan ensimmäinen auto, jossa on monitoimiohjauspyörään integroidut kosketusnäppäimet, jotka reagoivat pysty- ja vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ja haluttu toiminto vahvistetaan näppäintä painamalla. Nämä ratin puolissa olevat pikkuiset levyhiiret toimivat hyvin. Varsinkin vasemmanpuoleisella levyllä on kätevä vaihtaa mittareiden välissä olevan näytön informaatiota. Lämpimillä kesäkeleillä kosketusnäppäimet toimivat niin kuin pitääkin, mutta talvella voi olla toisin. Audilla ajava koeajaja kysyi, miten mahtavat levyhiiret toimia talvihansikkailla – Audin ohjauspyörässä olevia rullasäätimiä kun voi käyttää vaikka rukkaset käsissä.
Mercedes-Benzin valikoiden sisältö ja niiden käyttö on sekavaa Audin ja BMW:n hyvin loogisesti toimiviin valikoihin verrattuna. Osa symboleistakin on käsittämättömiä. Kuvaavaa on, että E-mallin navigaattorissa pitää tajuta, että eteenpäin pääsee kuittausta merkitsevällä väkäsellä, kun Audissa vastaava toiminto on merkitty selkeästi OK-tunnuksella.
Mercedeksen säätimien merkinnöissäkin olisi parantamisen varaa. Ajoavustinpainikkeessa on pelkkä ratin kuva, josta ensimmäisessä tulee mieleen ohjauspyörän kehän lämmitys, vaikka tunnuksessa ei lämpöä kuvaavia aaltoviivoja olekaan. Kun ratti ei alkanut kesähelteellä polttaa sormia, vilkaisu ohjekirjaan kertoi, että kas – sehän onkin ohjausavustimen kytkin. Keskikonsolissa puolestaan ei kerrota millään tavoin että pyörösäädin paitsi pyörii ja painuu myös liikkuu niin eteen ja taakse kuin oikealle ja vasemmalle. Alle kolmikymppinen mies keksi asian heti, vanhempi ei.
Kovapintaiset istuimet
Sellaisessa perusasiassa kuin istuinmukavuudessa ei ole tapahtunut radikaalia kehitystä. Taksikoon Mersujen istuinten ulkonäkö on muuttunut moneen kertaan vuosien mittaan, mutta niiden verhoilu on samalla tavalla kovapintaista ja jäykkää kuin muutaman vuosikymmenen takaisissa johtotähdissä. Istuinosan pituussäätö auttaa hyvän ajoasennon löytämisessä.
Takapenkillä istuinkorkeus on matalahko, mutta moniin muihin nykyisiin henkilöautoihin verrattuna E-mallin takaistuimilla istuu tavallista paremmin. Istuinasento on ryhdikäs ja pääntilaa riittää keskimittaiselle miehelle jopa keskipaikalla, joka muuten on käyttökelvoton sekä istuinosan että selkänojan kovuuden vuoksi.
E-mallin sisävalaistus on toteutettu energiaa säästävällä LED-teknologialla ja personoitavia tunnelmavalaistuksen väriyhdistelmiä on valittavana peräti 64 erilaista.
Sofistikoitu voimalinja
Moottoriteknologia on ottanut viime vuosina huimia edistysaskeleita. Mercedes-Benzin 220 d A -version kokonaan uusi nelisylinterinen moottori on erinomainen voimanlähde ja 9-vaihteinen 9G-Tronic-automaattivaihteisto täydentää sitä juuri niin kuin pitääkin.
Dynamic-kytkin, jolla ajotiloja voi vaihtaa, on luontevassa paikassa keskikonsolissa vaihteenvalitsimen vieressä. ECO-ajotilassa meno on tahmean tuntuista, mutta Comfort-moodilla Mercedes kulkee mukavasti ja Sport-moodilla se liikkuu todella pirteästi. Perusdieseliksi E 200 d:n suorituskyky on suorastaan huikea.
Sylinteritilavuudeltaan kaksilitrainen ja teholtaan 194-hevosvoimainen turbodieselkone käyttäytyy erittäin jouheasti. Moottori on sitkeä, se vastaa ECO-tilaa lukuun ottamatta hyvin käskyihin ja E-sarjalainen kiihtyy sen voimalla tyylikkään eleettömästi, vauhdin kasvussa ei ole minkäänlaista riuhtomista tai nykimistä vaan nopeutta tulee lisää pehmeällä humahduksella. Pääsääntöisesti Mersun diesel on hiljainen, mutta voimakkaissa kiihdytyksissä siitä lähtee voimaa uhkuva, äreä ääni.
Uusi moottori on 17 prosenttia aiempaa kevyempi, paino on pudonnut 203,8 kilosta 168,4 kiloon.
Kevyt ja taloudellinen
Vaikka moottorin teho on noussut 18 kilowattia, kulutus- ja päästölukemat ovat pudonneet 13 % edeltäjään verrattuna. Mersun diesel on ihan oikeasti taloudellinen, ei vain normiarvojen mukaan. Mersulla pääsee monenlaisessa ajossa alle viiden litran kulutuksella, mikä on hämmästyttävän hyvä suoritus auton kokoon nähden. Matkalla Kangasalta Pälkäneen ja Hämeenlinnan kautta Espooseen E-sarjalainen kulutti 90 km/t keskinopeudella ilman Eco-ajotilan käyttämistä vain 4,8 litraa/100 km, vaikka kantatien osalle osui voimakkaita kiihdytyksiä vaativia ohituksia.
Mercedes-Benzin 9-vaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa todella siististi. Dieselkoneen 220-versio ottaa herkästi kierroksia yli 5000 minuutissa ja täysillä kiihdytettäessäkin automaatti latoo erittäin nopeasti ja eleettömästi isompia pykäliä pesään. Välityksiä 9-vaihteisessa laatikossa riittää niin, että suurimmalla vaihteella kone kiertää 120 km/t nopeudella vain 3000 kierrosta minuutissa.
Voimakas ohjausvaste
Sähkötoimintojen tuleminen ohjaukseen on vähentänyt monien autojen ajamisen luontevuutta. E-sarjan Mercedeksessä ohjausvaste on perusmoodillakin varsin voimakas ja se vielä kasvaa Sport-moodissa, joka sopii parhaiten suorille moottoritieosuuksille tai todella aktiiviseen ajamiseen. Sen sijaan mutkaisella kantatiellä hitaassa vauhdissa E 220 tuntuu hieman työläältä käänneltävältä ja ohjausvaste on omituisen voimakas vauhtiin nähden.
Mersun ohjauksesta puuttuu kilpailijoiden, BMW:n ja Audin jouheus ja luontevuus. Entisaikojen johtotähtien kuulamutteriohjaukseen verrattuna nykyisessä sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on keinotekoinen tuntu. Kyse on kuitenkin nimenomaan fiiliksestä, sinänsä E-sarjalaisen ohjaus täyttää tehtävänsä – Mercedes kun on niin mutkaisilla kantateillä kuin moottoritievauhdissakin suuntavakaa ja rauhallisesti käyttäytyvä auto. Vauhti ei tunnu E-mallin Mercedeksessä, sillä ajaisi mielellään huomattavasti nopeammin kuin rajoitukset mahdollistavat.
Majesteetillinen jousitus
Jousitus on majesteetillinen, Mercedes lipuu eteenpäin raskassoutuisen pehmeästi. Jousitusmukavuus säilyy kohtalaisen hyvänä Sport-moodillakin. Sport+-tilassa E-sarjalaisen alusta muuttuu jo helposti täristäväksi ja ohjaus todella jäykäksi.
Vaikka E-malli on takavetoinen, se ei juurikaan yliohjaudu nopeassakaan kaarreajossa. Tehokkaasta moottorista huolimatta Mersun peräpää pysyy hyvin tiessä kiinni ja kun tullaan pitokyvyn rajalle märällä asfaltilla, Mercedes pyrkii lopulta lähtemään nelipyöräluistoon. Se on kuitenkin ennakkoon aavistettavissa.
Sileillä tienpinnoilla E-mallin Mercedes liitelee tyylilleen sopivasti, mutta karkeilla pinnoilla Mersun ohjaamoon kantautuu moottoritievauhdissa auton luonteeseen nähden liikaa rengasmelua.
Vastinetta rahalle: Mercedes-Benzin E-malli jatkaa kasvamistaan: uuden sukupolven E-sarjalainen on 4,3 senttiä edeltäjäänsä pidempi mutta ennen kaikkea 6,5 senttiä kasvanut akseliväli merkitsee, että ostaja saa entistä enemmän käyttökelpoista autoa rahansa vastineeksi. Malliston hinnat lähtevät 53 000 eurosta, jolla saa paljon modernia tekniikkaa ja hieno uusi 220 d –moottori antaa uskoa sille, että dieselillä on edelleen tulevaisuutta isoissa henkilöautoissa. Lisävarustelun kanssa saa olla tarkkana, jos ei halua sijoittaa autoon ratkaisevasti perusmallia enemmän. Kilpailijoiden Audin, BMW:n ja Jaguarin kanssa vertailtaessa ratkaisevaa on, minkä luonteisen auton haluaa. Luonne-erot kilpailijoiden välillä ovat yllättävänkin isot. Kilpailijoiden hinnat lähtevät E-sarjaa alempaa: Jaguar XF 46 000 eurosta, Audi A6 reilusta 47 000 eurosta ja 5-sarjan BMW vähän alle 50 000 eurosta.
PLUSSAT
+ Pieni käytännön kulutus
+ Kelpo suorituskyky
+ Huipputurvallinen auto
MIINUKSET
- Vakkariviiksi piilossa
- Hallintalaitteiden mersumaisuudet
- Turhaa vastetta ohjauksessa
TEKNIIKKAA
Malli | Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business |
Sylinteritilavuus cm3 | 1950 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 143/194/3800 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 400/1600-2800 |
EU-kulutus kaupunki / maantie / yhdistetty l/100 km |
4,3-4,7/3,6-4,1/3,9-4,3 |
CO2-päästö g/km | 102 |
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) |
4923/1852/ |
Omamassa kg | 1680 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. | 7,3 |
Huippunopeus km/t | 240 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto + toimituskulut 600 euroa |
56 224,82 / 66 314,87 |
Aktiivinen jarruavustin risteävän liikenteen ja jalankulkijoiden tunnistuksellaMercedes-Benzin E-mallissa olevia varusteita:
- Vireystila-avustin
- Sivutuuliavustin
- Kaistavahti
- Direct Select -vaihdevivut ratissa
- 360 asteen kamera
- Aktiivinen pysäköintiavustin
Koeajetussa E-sarjalaisessa olleita lisävarusteita:
- Ajoavustinpaketti, johon sisältyvät etäisyyspilotti, BAS Plus risteystoiminnolla, Pre-Safe-jarrut, Pre-Safe Plus, aktiivinen katveavustin, aktiivinen kaista-avustin, peräkolarin varoitus- ja suojajärjestelmä ja ohjausavustin.
- Ajoavustinpaketti Plus, johon sisältyy lisäksi Pre-Safe Impulse Side, joka siirtää kylkikolarissa kuljettajaa tai etumatkustajaa kohti auton keskustaa.
- Pysäköintipaketti, jossa tutkat edessä ja takana, aktiivinen pysäköintiavustin ja peruutuskamera.
- Touchpad-kosketuslevy ja älykkäät Multibeam-LED valot.