veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mikä maksaa klassikkoautossa? Harrastaja avaa kulujen salat

Mikä maksaa klassikkoautossa? Harrastaja avaa kulujen salat
15.8.2018

Hyvä klassikkoauto tuottaa paljon iloa, sitä tulee käytettyä ja sen huolto- ja korjauslaskut pysyvät kohtuudessa.  Huonokuntoisen klassikon korjaaminen on kallista lystiä, ellet tee töitä itse.

Ferrarin lähes 12 000 euron kulut kuuden vuoden aikana ovat syntyneet useista yksittäisistä töistä, kun taas Jaguarin vähän päälle 6 800 euron kulut koostuvat lähes kokonaan kolmesta korjaamokäynnistä, joista viimeinen kattaa valtaosan koko summasta. 

Kaksi 1980-luvun muotoiluklassikkoa, Ferrari 328:n Italian spesifikaatio GTS Turbo, joka pohjautuu 1970-luvulla esiteltyyn 308-malliin, ja Jaguar XJ6 Series III, jonka ensimmäinen mallisarja julkistettiin 1968.

Jaguaria ensi kertaa talvisäilytykseen vietäessä syksyllä 2012 vihtiläiskuljettaja törmäsi BMW:llään sen perään ja samalla, kun auto oli puskurin oikaisussa Karaasissa, siihen asennettiin käytetty rosteriputkisto, jonka kustannus oli 883 euroa. Seuraavana syksynä 2013 Jaguariin vaihdettiin ohjaustehostimen letku, korjattiin takakaaren ruostevaurio ja puhdistettiin konetta niin, että se kävi iloisesti.

Keväällä 2014 Jaguar vietiin huoltoon Grips Garageen, joka tunnetaan englantilaisten autojen entisöintipajana. Liekö polttoaineensuihkutuksella varustettu XJ6 ollut liian moderni auto klaukkalalaispajalle, mutta siellä konetta ei tahdottu saada toimimaan päästörajojen puitteissa.  

Perheen naisväki suhtautuu lempeän huvittuneesti Jaguarin hankinnan herättämään innostukseen.

Lopulta se luovutettiin Grips Garagesta katsastettuna, mutta heidän alihankkijansa Lasse Mäkelän tekemien säätöjen jälkeen kone kävi todella astmaattisesti, joten 860,67 euron lasku tuntui turhauttavalta. 

Keväällä 2016 Jaguariin piti talviseisonnan jälkeen vaihtaa akku. Autoliiton plus-jäsenyyden ansiosta akku tuotiin paikalle ja vaihdettiin pelkällä akun hinnalla, joka oli tasan 100 euroa. 

Pettymysten hakumatka 

Touko-kesäkuun vaihteessa 2016 Jaguar vietiin Jag-Finniin laitettavaksi ja katsastutettavaksi. Töiden jälkeen katsastuksessa huomattiin, että päästötestin tehnyt mekaanikko ei ollut allekirjoittanut todistusta, jolloin testi tehtiin katsastusasemalla uudestaan ja XJ6 pössäytti itselleen hylkäyksen. Jag-Finnistä ilmoitettiin, että polttoainesuuttimet pitäisi huoltaa tai vaihtaa, ja he lähettivät ne alihankkijalle tarkistamatta, että sen työntekijät olivat kesälomalla. 

Jaguar oli lopulta haettavissa vasta lokakuun alussa. Haettaessa se ei käynnistynyt, molemmat polttoainetankit oli ajettu niin tyhjiksi, että autolla pääsi hädin tuskin lähimmälle huoltoasemalle ja aikaa myöten kävi ilmi, että moottori kävi entistäkin epätasaisemmin peräti 4 980 euron korjausten jälkeen. 

Kallein osa laskua olivat Jaguarin alkuperäiset ruiskusuuttimet, 1 860 euroa. Muuten lasku koostui muun muassa ilmastoinnin korjaamisesta, pyöränkulmien suuntauksesta ja ilmamäärämittarin b-osasta. 

Laaja huolto Ferrariin

Ferrariin tehtiin merkkihuoltamossa syksyllä 2012 laaja huolto, jossa korjattiin myös takimmaista pakosarjaa. Huollon ja korjausten kustannus oli yhteensä 3 376,29 euroa.

Auton tarkastanut automaalaamoyrittäjä, auton myynyt vanha herra ja uusi omistaja Vazzolan kylässä juuri ennen Ferrarin lähtöä Suomeen.

Suomeen rekisteröitäessä Ferrariin hankittiin siihen sopivat erikoiskilvet, jotka maksoivat 900 euroa.

Laturin hihnan pettämisen jälkeen Ferrari jäi toisen kerran kadun varteen syksyllä 2013, kun vaihteensiirtohaarukka liikahti akselilla ja jumittui. Vaihteensiirron ja samassa yhteydessä tehdyn etummaisen pakosarjan katkenneen ilmaputken korjaukset maksoivat Team F40:ssä 1 592,89 euroa. 

Keväällä 2014 Ferrarin etupellistä, etulokasuojasta ja takakulmasta löytyneet pienet kauneusvirheet korjattiin ja maalattiin huippukuntoon Airbag Automechanikassa yhteensä 1 190 eurolla. 

Uusia töitä edessä

Keväällä 2016 Ferrariin vaihdettiin vanhuuttaan kovettuneiden Bridgestone S-02-renkaiden tilalle uudet samanlaiset, jotka löytyivät Belgiasta. Renkaat maksoivat 338,52 euroa ja rengastyöt 90 euroa.

Kun edessä oli ajomatka Kööpenhaminaan, Ferrarille tehtiin öljynvaihtohuolto, joka maksoi 273,98 euroa. Juuri ennen matkaa turboahtimen imuletku alkoi revetä, sen vaihto maksoi 71,60 euroa.

Kun edellisestä isosta huollosta oli 2017 kulunut viisi vuotta, se tehtiin seuraavan kerran ja taas merkkihuollossa niin, että huoltokirjaan saatiin valtuutetun Ferrari-huollon leima. Nyt Vaunula Premium veloitti huollosta 2 540,08 euroa. 

Keväällä 2018 pyöränkulmien säätö maksoi 390,00 ja ilmastoinnin uusiminen 1 789,30 euroa. 

Kuluneiden kuuden kesän ajan Ferrari on toiminut kuin kello varsinkin sen jälkeen, kun siihen 2014 vaihdettiin 260 euron hintaan uusi akku, ja samalla akkuun asennettiin kiinteä liitäntä, johon älylaturin pistokkeen voi kytkeä. 

Kierroksia tarpeen vaatiessa nostavan releen puuttumisen vuoksi kone ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä, jos ilmastointi on päällä, ja virtalukon pohja vaikuttaa sen verran kuluneelta, että joskus avaimen kääntö ei saa mitään aikaan, muuten GTS Turbo on ollut varmatoiminen. 

Ferrarin pyöränkulmien säätämisen yhteydessä kävi ilmi, että alustan puslat ovat vanhuuttaan murenemassa palasiksi, joten niiden uusiminen on edessä ensi talvikaudella, ja ohjaamon äänieristystä on tarkoitus lisätä. 

Lue elokuun Taloustaidosta artikkeli Mitä maksaa klassikkoautoilu? Jos olet rekiströitynyt Veronmaksajien verkkosivuston käyttäjäksi, voit lukea jutun myös näköislehdestä.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti