veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Miksi käytetty auto haetaan nyt Ruotsista?

Miksi käytetty auto haetaan nyt Ruotsista?
7.6.2018

Ruotsi on kiilannut ohi Saksan maana, josta yksityinen autoilija noutaa käytetyn menopelin. Ruotsin markkinoilla on käytetyistä autoista selvää ylitarjontaa, sillä uusien autojen myynti on siellä kasvanut viime vuodet ennätystahdissa.

Ruotsissa myytiin viime vuonna peräti 379 255 uutta autoa. Se heijastuu vaihtoautokauppaan. ”Ruotsin käytettyjen autojen markkina pursuaa yli äyräiden”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kuvaa tilannetta.

Ruotsissa tuetaan uuden kaasukäyttöisen auton ostamista mutta sen käyttö on siellä kalliimpaa kuin meillä. Kaasuautoja tuleekin runsaasti käytettynä Ruotsista Suomeen. Kuvan kaasuauton Kamux on tuonut Ruotsista myyntiin Helsingin Konalan liikkeeseensä. Kuva: Kamux

Meillä Ruotsin suosio tuontimaana on parissa vuodessa noussut selvästi. Kallion mielestä kehitys on loogista muun muassa kruunun kurssin ja Ruotsin läheisyyden vuoksi. 

Viime joulukuussa Ruotsista tuotiin 987 käytettyä autoa. Tällä ohitettiin Saksa, josta tuli 943 autoa. Kehitys on jatkunut samansuuntaisena ja helmikuussa Ruotsista tuli jo 200 vaihtoautoa enemmän kuin Saksasta, jonka tuontiluku putosi 832:een.

Naapurissa myydään autoja kolminkertaisesti Suomeen verrattuna, joten siellä on paljon Suomea laajempi vaihtoautovalikoima: kun meillä on kerrallaan tarjolla noin 90 000 käytettyä autoa, Ruotsissa on valittavana 120 000 autoa. 

Suomen autokanta on Euroopan vanhinta, kun taas Ruotsin autokanta pysyy nuorena muun muassa suosituksi muodostuneen yksityisleasingin ansiosta. Näin Ruotsin vaihtoautovalikoima on tuoreempi ja sieltä löytyy vähemmän ajettuja ajokkeja. Merkkivalikoimakin on painottunut eri tavalla kuin Suomessa. 

Volvot ja BMW:t kiinnostavimpia

Ruotsalaiset vaihtoautot liikkuvat helposti maan rajojen yli, koska Ruotsissa ei ole ensirekisteröinnissä perittävää autoveroa vaikuttamassa hinnoitteluun niin kuin meillä.

Viime aikoina suomalaiset yritykset kuten Tori.fi ovat aktivoituneet ruotsalaisen tarjonnan markkinoinnissa. Huhtikuun alussa Tori.fi:n Ruotsin autot -osiossa oli esillä 834 autoa. 

”Ruotsalaiset autot kiinnostavat suomalaisia ja kauppakin on käynyt ”, Tori.fin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto kertoo.

”Näin alkuun meillä on suuren ruotsalaisen autoliikkeen, Holmgrens Bilin, autot valikoimassamme. Kaikki samat autot, jotka ovat tarjolla ruotsalaisille, ovat Torin kautta tarjolla myös suomalaisille.” 

Suomeen yksityisesti tuodut autot vuodesta 2015

Suomeen yksityisesti tuodut autot vuodesta 2015

Tuomiston mukaan Ruotsin autoissa erityisen paljon kiinnostusta ovat herättäneet Volvot ja BMW:t. Mersut ovat kolmannella sijalla. 

”Torin käyttäjät näyttävät olevan erityisen kiinnostuneita noin 15 000 euron verottomaan hintaluokkaan kuuluvista Ruotsin autoista, mutta myös hyvin varustellut Volvot ja Mersut ovat haluttuja korkeammasta hinnasta huolimatta”, Jenni Tuomisto huomauttaa. 

”Kiinnostusta herättäneistä automerkeistä BMW erottuu selvästi kalleimpana. Yhteydenottoja keränneiden BMW-ilmoitusten veroton keskihintapyyntö oli 32 000 euroa. Toisessa ääripäässä ovat halvan hintaluokan Saabit reilun 5 000 euron keskimääräisellä verottomalla hinnalla.” 

Talveen sopivia autoja

Tuomisto perustelee Ruotsin autojen paremmuutta talvivarustelulla: ”Penkinlämmittimet tyypillisesti puuttuvat Saksasta myytävistä autoista. Niistä voivat puuttua myös sivupeilien ja tuulilasinpesunesteen lämmitys, lämmitettävä tuulilasi tai auton oman lämmityslaitteen tehdasasenteiset lisävastukset, jotka nopeuttavat auton lämpenemistä kylmissä olosuhteissa.” 

”Ruotsin autoissa auton oma lämmityslaite on mitoitettu Pohjoisen oloihin ja monissa autoissa on Webaston tai Eberin polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Ruotsissa yleiset lohkolämmitin ja sisätilapistoke ovat epätyypillisiä lisävarusteita saksalaisille autoille.”

”Ruotsin autoissa on nastarenkaat tai Suomen olosuhteisiin sopivat kitkarenkaat. Saksalaisissa autoissahan on lähes aina talvirenkaina suuren nopeusluokan kitkarenkaat, ns. eurokitkat, jotka eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin”, Tuomisto toteaa.

Tarkista taustatiedot

Myös pörssiyhtiö Kamuxin verkkosivuilla on Auto Ruotsista -osio. Kamuxilla on Ruotsin myymälöissään yli 600 auton varasto, joka on suomalaistenkin asiakkaiden ulottuvilla. 

”Ruotsissa Volvo on uusien autojen myynnissä erittäin vahva merkki, joten sen osuus on iso käytetyissäkin. Myös muut premium-merkit kuten BMW, Volkswagen, Audi ja Mercedes Benz ovat kysyttyjä Ruotsissa, joten luonnollisesti niitä on käytettyinä hyvin tarjolla”, Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen toteaa.

Kamux myy Ruotsissa kuluttajille vain Ruotsiin ensirekisteröityjä autoja. ”Tarkistamme myytävien autojen taustat ja historian, esimerkiksi edelliset omistajat, mahdolliset kolaroinnit, varkaudet tai sen, onko auto ollut taksikäytössä.”

Ruotsalaislehdet ovat kirjoittaneet petollisista kauppiaista. Ruotsin autojärjestön Motormännenin verkkosivuilla on vinkkejä auton ostajille ja linkki autokauppiaiden niin sanotulle mustalle listalle.

Partasen pointit – käytetty auto 

  • Ruotsissa on nyt tarjolla edellisen sukupolven Volvo XC60 -mallia edullisesti, kun niitä tulvii vaihtoautoiksi ruotsalaisten vaihtaessa uuteen malliin. Samoin muun muassa 5-sarjan BMW:tä on runsaasti tarjolla. Kymmenisen vuotta vanhoja isokoneisia dieselautoja saa Ruotsista halvalla. 
  • Tuontiautona premium-autoissa voittaa helposti eniten, koska niiden varusteet maksavat uusissa autoissa Suomessa autoveron vuoksi paljon. Käytetyssä premium-autoissa hintaero on iso uuteen autoon verrattuna. 
  • Saksaan verrattuna Ruotsista tuonnin matkustus- ja logistiikkakustannukset ovat pienemmät. Ruotsin kruunun arvo suhteessa euroon on nyt suotuisa. 
  • Ruotsalaisen autoyksilön historiatiedot löytyvät on helposti joko Transportstyrelsenistä tai CarFax-palvelusta, johon Blocket- automyyntisivustolla sivuilla on linkki. 
  • Autoliiton sivuilta löytyy ohjeita käytetyn auton tuomiseen Ruotsista. 
  • Ruotsista tuonnissa on huomioitava rekisteröintikatsastus, rekisteröinti ja autovero sekä mahdolliset rahtikustannukset, jos ei itse aja autoa Suomeen. Verottajan ohjeet käytetyn auton tuonnista
  • Käytetyn auton verotusarvoa voi katsoa Tullin sivuilta ajoneuvojen Mahti-hintatietopalvelusta

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti