Kaksi kalleinta tekijää autoilussa ovat auton hinta ja arvon aleneminen sekä polttoainekulut. Jos autoilun kuluja mielii pienentää, on pystyttävä vaikuttamaan jompaankumpaan näistä. Millainen auto tulisi edullisimmaksi, jos ajaa vähän?
Uusi vai vanha, sähkö vai bensa – mikä valita? Otimme vertailuun viisi erityyppistä autoa ja laskimme, mitä autoilu niillä maksaisi sellaiselle, jonka vuotuiset ajokilometrit jäävät vähäisiksi.
Kokonaiskulujen laskentaan tarvitaan auton hankintahinta ja laskelma auton arvon alenemisesta sekä lisäksi tiedot energiankulutuksesta, käytettävän energian hinnasta sekä tietysti ajosuorite.
Polttoainekuluja on mahdollista pudottaa reilusti ainoastaan vaihtamalla bensiinikäyttöinen auto täyssähköautoon. Toisaalta sähköauton pääomakulu on merkittävä ja se nostaa autoilun kokonaiskuluja.
Kokonaiskululaskelman lopputulokseen vaikuttavat lisäksi autoilijan asuinpaikka, ikä, auton huollon tarve ja hinta sekä se, missä autoa huolletaan ja missä sitä pestään, tehdäänkö joitakin pieniä huoltoja itse jne. Myös auton käyttötarkoituksella sekä ajo-olosuhteilla on vaikutuksensa.
Muuttujia tulee helposti niin paljon, että tarkasti voidaan laskea ainoastaan yksi esimerkkitapaus eli yhden autoilijan yhtä autoa koskevat kulut. Laskelmaa mutkistaa vielä auton arvon aleneminen, johon vaikuttavat monet tekijät. Yleispätevää tarkkaa laskentakaavaa ei ole olemassa, mutta lähelle sentään voidaan päästä.
Vertailun laatija voi myös halutessaan vaikuttaa lopputulokseen sillä, minkälaiset lähtötiedot ja laskutavat hän valitsee. Tämän jutun lähtöarvoja ja laskentakaavoja varten haastattelin kahta autoalan kollegaa, jotta lopputuloksesta ei tulisi pelkästään ”Niemisen omalla kaavalla” laskettu.
Vertailun autot
Koska nyt tutkittiin vähän ajavan autoilijan kuluja, esimerkiksi sopi hyvin eläkeläinen, joka hankkii oletusarvoisesti auton omaksi. Laskelman pohjalle valittiin 65-vuotias eläkkeelle jäänyt, Espoossa asuva henkilö, joka ajaa 10 000 kilometriä vuodessa. Dieselkäyttöinen auto ei nykyään ole taloudellinen vaihtoehto vähän ajaville, joten se jätettiin tästä vertailusta pois.
Vertailuun valikoituivat uusi täyssähköauto, uusi lataushybridi, uusi bensiinikäyttöinen auto, käytetty bensiinikäyttöinen auto ja lopuksi niin sanottu halpiainen, joka löytyi kirjoittajan omasta taloudesta.
Se on vuosimallin 2007 Citroën C4. Se toimii perheen nuorison liikkumisvälineenä ja lisäksi opetusautona 16-vuotiaalle. Satunnaisesti ajan autolla itsekin. Tämä erittäin siistikuntoinen auto hankittiin tasan vuosi sitten 2 600 eurolla. Ajokilometrejä autossa oli tuolloin 109 000.
Kulutus ja huolto
Kotisähköllä ajaminen maksaa taloudellisella, 18 kWh/100 km kuluttavalla autolla melko tarkkaan kolme euroa sataa kilometriä kohti, mikäli ajamiseen lisätään hieman lataushäviöitä ja lämmittämiseen käytettyä sähkön osuutta.
Latausasemien hinnat vaihtelevat huomattavasti, keskiarvona sähkön hinta niissä on noin kaksi kertaa kalliimpi kuin kotisähkössä. Kuluksi saadaan siis kuusi euroa sataa kilometriä kohti.
Sähköautoilijat ovat pääsääntöisesti ahkeria kotilataajia, joten käytin oletuksena, että 80 prosenttia ajosta ajetaan kotisähköllä ja 20 prosenttia ostetulla pikalatureiden sähköllä. Hybridin lähtötiedot ovat: 50 prosenttia kotisähköllä, 10 prosenttia pikalatauksilla ja 40 prosenttia bensalla.
Pienet erot näissä prosenteissa eivät juuri heilauta lopputulosta, koska sähköllä ajaminen on joka tapauksessa huomattavasti halvempaa kuin bensalla.
Useimmat ajavat myös kaupungissa ja moottoritiellä, jolloin kulutus on lähes aina optimilukemaa suurempi. Bensiiniauton polttoainekuluja muutin paremmin arkikäyttöä vastaavaksi siten, että lisäsin viralliseen WLTP-kulutuslukemaan 0,5 litraa/100 km. Bensiinin hintana käytin jutun kirjoitushetkellä lähimpien huoltamoiden 95-oktaanisen litrahintaa 2,37 euroa.
Vanhempien autojen huoltokulut ovat poikkeuksetta suurempia kuin uusien. Huoltojen lisäksi on varauduttava ennalta arvaamattomiin korjauskuluihin. Tämän takia laskin käytettyjen autojen huoltokulut siten, että niihin mahtuu mukaan yksi isompi remontti. Tämä voi olla esimerkiksi jarru- tai kytkinremontti.
Käytetyt autot vertailun voittajia
Puhtaasti numeroilla mitattuna tämän kuluvertailun voittajaksi nousee viidentoista vuoden ikäinen Citroën, mikä ei ole yllätys huomattavan halvan hankintahinnan takia. En kuitenkaan varauksettomasti suosittele tällaista autoa. Käyttömukavuus tai luotettavuus 15-vuotiaalla Citroënilla ei tietenkään voi olla samaa tasoa kuin uusilla autoilla.
Jos laitetaan painoarvoa nuoremman ja nykyaikaisemman auton tarjoamiin ominaisuuksiin ja mukavuuteen, vertailun voittaja on vuosimallin 2013 Golf. Nettitarjonnan perusteella hyviä, noin 120 000 km ajettuja yksilöitä löytyy 11 000 euron hintaluokassa.
Itselleni oli yllätys, kuinka pieni kustannusero todella edullisen 15-vuotiaan Citroënin ja kalliimman yhdeksänvuotiaan Golfin välille muodostui.
Vähän ajavalle sähköauto ei vielä ole kokonaiskuluiltaan edullisin vaihtoehto.
Tällä hetkellä bensiinin hinta on kuitenkin niin korkea, että viiden vuoden jaksolla tässä vertailussa mukana olevan täyssähköauton ja uuden bensiiniauton kulut olisivat likimain tasan jo vuotuisella 15 000 km ajomäärällä.
Tämä ”kriittisen pisteen” kilometrimäärä ei ole yleispätevä. Jutusta ja taulukosta löytyvät lähtötiedot toivottavasti auttavat tapauskohtaiseen laskentaan.
Kustannukset 5 vuodelle, euroa, eläkeläisen ajot 10 000 km vuodessa, bensiinin hinta kirjoitushetkellä 2,37 euroa/litra | |||||
Uusi täyssähköauto | Uusi lataushybridiauto | Uusi bensiini-käyttöinen auto | Käytetty bensiini-käyttöinen auto | Halpa bensiini-käyttöinen auto | |
Volkswagen ID.3 110 kW, akku 45 kWh | VW Golf Style eHybrid 150 kW (PHEV) DSG | VW Golf Comfort 1,5 TSI 96 kW | VW Golf 1,2 TSI DSG 2013 | Citroën C4 Coupe 1.6 2007 | |
Ajonaikaiset päästöt, CO2/100 km (WLTP) |
0 | 22 | 122 | 115*** | 169*** |
Auton hankintahinta veroineen |
35 340,00 | 41 932,72 | 27 590,37 | 11 000,00 | 2 600,00 |
Latauslaite kotiin | 1 200 | 1 200 | - | - | - |
Kotisähkön osuus | 1 200 | 750 | - | - | - |
Pikalatausten sähkön osuus | 600 | 300 | - | - | - |
Bensiinin kulut | - | 2 844 | 7 110 | 7 110 | 9 006 |
Käyttövoimakulut yhteensä | 1 800 | 3 894 | 7 110 | 7 110 | 9 006 |
Vuosittainen ajoneuvovero (5 vuotta yhteensä) |
265 | 440 | 615 | 720 | 1 205 |
Liikennevakuutus/1. vuosi, täysi bonus, 10 % keskittämisalennus | 215,96 | 171,67 | 207,10 | 217,83 | 262,58 |
Kaskovakuutus/1. vuosi, täysi bonus, 10 % keskittämisalennus | 1 388,14 | 944,61 | 751,27 | 447,95 | 357,26 |
Vakuutukset yhteensä 5 vuotta | 8 020,50 | 5 581,40 | 4 791,85 | 3 328,90 | 3 099,20 |
Arvon alenema 5 vuodessa 47 % hankintahinnasta* | 16 609,80 | 19 708,38 | 12 967,47 | 5 170,00 | 1 222,00 |
Huollot ja korjaukset yhteensä 5 vuotta** |
400 | 600 | 600 | 1600 | 1800 |
Katsastukset viiden vuoden aikana (80 eur/kerta) | 80 | 80 | 80 | 400 | 400 |
Rengaskoko | 215/50R19 | 205/50R17 | 205/50R17 | 205/55R16 | 205/55R16 |
Laaturengassarjan hinta asennettuna | 990,76 | 791,31 | 791,31 | 528,98 | 528,98 |
Pesut, vahaukset yms. 5 vuodessa (20 euroa/kk) |
1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
KOKONAISKULUT VIIDESSÄ VUODESSA |
30 566,06 | 33 495,09 | 28 155,63 | 20 057,88 | 18 461,18 |
* Tieto Autolalan tiedotuskeskuksesta
** Käytettyjen autojen kohdalle on lisätty korjauskuluja normaalien huoltojen lisäksi
*** Vanhempi NEDC-mittaustapa
Viiden vuoden jaksolla autoilijan on uusittava yksi rengassarja. Hinnat ovat ison kotimaisen rengasliikkeen nettisivulta. Tarkat vakuutushinnat ovat Lähi-Tapiolasta täysillä bonuksilla ja 10 % keskittämisalennuksilla.
Markus Nieminen