Mitä maksaa historic-luokan ralleissa ajaminen? +Auto kävi kesäkauden avauksessa Mäntsälässä katsomassa kolmea erilaista Volvoa ja näki muutakin mielenkiintoista.
Yksi Mäntsälä Rallin kokeneimpia kuljettajia on salolainen Antero Sakselin, joka on ajanut historic-kisoja lukuisilla eri autoilla ja voittanutkin Historic Rally Trophyn mestaruuden vuonna 2004 BMW 2002 Ti:llä.
Sakselin naurahtaa olevansa autojen suurkuluttaja. Muita hänen kisavehkeitään ovat olleet ainakin Porsche 911 S, Toyota Corolla, Sunbeam Avenger, Ford Escort RS 2000, Toyota Starlet ja BMW 1600. Nyt hän rakentaa taas Toyota Starletia historic race -käyttöön.
Jo aikoinaan tuntui hassulta, että Toyotan pienin malli Starlet oli kova sana rallipoluilla ja nyt sama ilmiö näkyy historic-luokassa. Sakselinilla on selitys pienen Toyotan suosioon: ”Starletiin on luokiteltu historiciin hyvin osia, koneesta on mitattu 135 hevosvoimaa, mikä on paljon kevyessä autossa, ja siihen on luokiteltu myös isot jarrut”, hän kertoo.
Mäntsälään Sakselin oli kuitenkin tullut Volvo 142:lla, jonka Reijo Heikkilä rakensi kisa-autoksi kymmenkunta vuotta sitten. Sen jälkeen muun muassa tammisaarelainen Mats Öhberg ajoi kotikulmillaan 142:lla pikisten pohja-aikoja.
”Meidän käytössämme Mäntsälä on Volvolle vasta toinen kilpailu”, Sakselin toteaa.
Katkennut ruuvi
Vanhojen kilpa-autojen kanssa tulee aina yllättäviä ongelmia.
”Eilen kun ryhdyimme ilmaamaan jarruja, yksi ruuvi katkesi ja siinä meni monta tuntia kun se piti kaivaa pois.”
Sakselinin mielestä historiikkirallit eivät ole köyhien miesten laji, vaikka noin 10 000 euron arvoinen Volvo ei kilpa-autona ole kovin kallis. ”Jos ajaisi koko sarjan, renkaisiin, polttoaineisiin ja muihin juokseviin kuluihin menisi 12 000 euroa”, hän laskeskelee.
”Historic-autot ovat kalliita F-ryhmän autoihin verrattuna.”
Sakselinin Volvo on luokiteltu vanhan kakkosryhmän mukaan ja sillä on asianmukainen FIA-passi.
”Turvavarusteet näissä historic-vehkeissä ovat kuin nykyautoissa. Se on hyvä, että säännöt ovat muuttuneet, alkuaikoina näihin ei saanut laittaa kuin peruskaaret”.
Vanha tehdaskilpuri
Mäntsälän kisan hienoin Volvo ja ehkä kisan hienoin auto ylipäätään oli tehtaan kilpatallin aikoinaan käyttämä Volvo 240 Turbo, jolla kansainvälisesti tunnettu ruotsalaiskuljettaja Anders Kulläng ajoi. Kyseistä autoa valmistettiin A-ryhmän kisaluokituksilla vain satakunta kappaletta ja niistäkin suurin osa ratakäyttöön.
Nykyään todella hienossa kunnossa olevaa vuosimallin 1984 Volvoa rakennettiin uuteen uskoon alun toistakymmentä vuotta ja vuosi sitten se valmistui.
”Osaamista tällaisen auton rakentamiseen oli vaikea löytää ja osia piti teettää kuten polttoaineen ruiskutussysteemi, polttoainepumput ja kerääjät”, auton omistaja Pekka Särkipuro kertoo.
Sen jälkeen autolla on ajettu lähemmäs kymmenkunta kisaa, mutta Mäntsälä oli vasta toinen sorakisa Volvon taipaleella.
”Hyvin on toiminut, ei ole ollut murheita”, Särkipuro kertoo.
Pari viikkoa ennen Mäntsälää Volvo kävi penkissä ja sai komeat lukemat: tehoa on vähän päälle 300 hevosvoimaa ja vääntöä 410 newtonmetriä.
Vatasen auto arvossaan
Kansainvälisillä klassikkoautomarkkinoilla vanhojen tehdastallien kilpa-autojen ja kiinnostavan kilpailuhistorian omaavien kisavehkeiden hinnat ovat aivan eri luokassa kuin vastaavilla tavallisilla yksilöillä. Esimerkiksi B-ryhmän ralliauto Peugeot 205 T16 vuodelta 1984, jolla Ari Vatanen voitti vuoden 1985 Monte Carlo -rallin ja Ruotsin rallin, oli toukokuun 14. päivänä tarjolla Sothebyn huutokaupassa Monacossa ja sen hintaestimaatti oli 600 000–800 000 euroa. Auto jäi myymättä, mutta hinta-arvio kertoo arvostustasosta.
Coysin huutokaupoissa on viime aikoina myyty selvästi edullisempia tehdastallien autoja, muun muassa vuoden 1993 Ford Escort Cosworth 46 200 punnalla ja Rothmans Teamin B-ryhmäläinen MG Metro 6R4, jonka hintaestimaatti oli 85 000–95 000 puntaa.
Särkipuron Volvonkin arvo liikkunee 50 000–100 000 euron hintaluokassa, vaikka siihen ei liitykään menestystarinaa – päinvastoin Kulläng joutui MM-tasolla Ruotsin rallissa 1984 keskeyttämään erikoiskokeella numero 6 Volvon kannentiivisteen petettyä. Myöhemminkin autolla on ollut vastoinkäymisiä, sillä Facebookin Volvo in Motorsport-sivulla on kuva tunnuksella EHR-056 liikkuneesta Kullängin Volvosta melkoisesti ruttaantuneena. Suomessa Kullängin tallitoverin Bror Danielssonin vastaava auto nähtiin ainakin Jyväskylän suurajoissa 1986 Timo Mäkisen ajamana nolla-autona.
Rallia vuodesta 1967
Erityisen ansiokasta historic race -toimintaa on suomalaista kilpailuhistoriaa omaavien autojen entisöiminen ja pitäminen elossa. Todella vanhoista kilpureista Mäntsälä Rallissa oli mukana Timo Kuparisen Volvo Amazon, jolla on ajettu ensi kertaa kilpaa 24.2.1967 Hankirallissa. Kuljettajana oli Aarno Erola ja kartturina Erkki Nyman.
Vuosina 2002–2003 Jari Kristeri rakensi ”huonosta hylsystä” – kuten hän itse lähtökohtaa kuvailee – vanhan kilpa-Amazonin historic-käyttöön.
”Se oli vanhalla Volvo-miehellä Jarmo Mustosella purettuna ja hänen piti tehdä se itselleen”, Kristeri kertoo.
Sittemmin Amazon kiersi kaveripiirissä, Henry Palmroos ajoi sillä yhden kisan ja Kai Jäntti muutaman kilpailun, minkä jälkeen Volvo olisi mennyt ulkomaille ellei Kuparinen olisi pelastanut sitä kotimaahan.
”Syy ostamiseen oli se, että näin auto säilyy Suomessa”, omistaja toteaa.
3 000 työtunnin urakka
Kun Vauhdin Maailma aikoinaan koeajoi Hannu Mikkolan silloisen Volvo Amazonin pian vuoden 1968 Hankirallin voiton jälkeen, kakkosryhmän sääntöjen mukaan viritetyssä B18-koneessa oli 136 hevosvoimaa.
Kuparisen samanikäinen auto on toista maata. Vaikka Amazonin valmistus loppui 1970, siihen tuli luokituksia sen jälkeenkin ja Kristerin rakentama auto on tehty vuosien 1972-1975 luokitusten mukaiseksi. Näin Volvossa on kahden litran kone Webereillä ja levyjarrut myös takana. Tehoa on peräti 194 hevosvoimaa.
”Tällaisen auton rakentamiseen menee 3 000 työtuntia, kun sen tekee alusta loppuun ja se tulee maksamaan 25 000–30 000 euroa”, Timo Kuparinen kertoo.
Kisaamiseenkin menee rahaa. ”Pelkästään tähän Mäntsälän ralliin valmistautumiseen kului 3 500 euroa: turvavyöt, sammuttimet, huolto-osat, auton läpikäynti ja kuusi kappaletta renkaita 230 euroa kappale.”
”Vöillä ei oltu ajettu kuin kolme kisaa, mutta niiden aikaraja tuli vastaan. Ja FIA-passi maksoi tähän autoon 520 euroa, kun entinen meni vanhaksi.”
Bussen isän vanha auto
Autokauppiaana tunnettu Juha Liukkonen osallistui Mäntsälä Ralliin Volkswagen 1302 S:llä, joka on ollut hänellä vuodesta 2003. Liukkosen kupla on Marcus Grönholmin isän Ulf Grönholmin vanha kisa-auto ja formula-kuskina aikoinaan tunnettu Lasse Sirviökin on ajanut kilpaa samalla autolla. Volkkarin edellinen omistaja oli entisöinyt vanhan ralliauton.
”Halusin valmiin auton, mutta lopulta se piti kuitenkin rakentaa uudestaan”, Liukkonen kertoo. Hänen mukaansa historiikkikilpurin rakentaminen maksaa 10 000 euroa, siihen aihion hinta ja osat päälle.
Mäntsälän Ralliin valmistautuminen onnistui vähällä rahalla.
”Viisi vuotta vanhat renkaat alle, tankkaus, tulpat ja rassaamista. Nyt ei sattunut menemään rahaa”, Liukkonen kertoo.
”Jarruille ei tarvitse tehdä mitään – moottori ja vaihteensiirto ovat ne, jotka tässä vaativat työtä.” Liukkosen vanhan kakkosryhmän luokitusten mukaan viritetyssä Kuplassa on tehoa 125 hevosvoimaa.
Pienimmät autot vähissä
Viime vuosina on käyty keskustelua siitä, onko vanhimmilla autoilla enää mieltä lähteä historic-kisoihin ja onko kilpavarustelu tuhoamassa luokan alkuperäistä ajatusta. Vanhimpien autojen omistajat eivät välttämättä halua tuhota ajokeistaan aikakauden henkeä nykyajan turvavarusteilla eikä vanhuksilla ole miellyttävää ajaa uudempien ja nopeampien autojen joukossa. Autoja karsii tietysti sekin, että ralliautoksi sopivia aihioita ei ole enää helppo löytää ja hienoimpien autojen kuten Porsche 911:n 1960-70-lukujen mallien hintataso on noussut niin että harva enää lähtee sellaisella metsiin rymyämään.
Vanhojen pienimoottoristen autojen omistajat eivät yleensä pidä siitä, että ennen vanhaan luokittelussa käytössä olleita alle 850 cm² ja alle 1000 cm² moottorikokoja ei Historic-luokituksessa enää ole vaan pienin sylinteritilavuuden luokkaraja on alle 1300 cm.
Volvo maaliin asti
Mäntsälä Rallissa oli joissain luokissa vain yksi tai kaksi osanottajaa, mutta kokonaisuutena kilpailijoita riitti: ensimmäisen erikoiskokeen maaliin ajoi 75 autokuntaa.
Kisassa parhaiten menestyi Volvo 240 Turbolla ajanut Pekka Särkipuro kartturinaan Tuomo Tulppo, pari voitti luokan 24, jonka neljästä osanottajasta kolme ajoi maaliin asti. Vanha Volvo Amazon oli Jari Laaksosen kuljettamana ja Timo Kuparisen kartturoimana luokassa 17 kuudes eli viimeinen maaliin päässyt auto kahden kilpailijan keskeytettyä. Pari Antero Sakselin – Raimo Hautalahti oli Volvo 142:lla luokassa 11 toinen luokan kolmen auton joukossa.
Juha Liukkosen matka Volkkarilla katkesi ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Samoin EK1:n yleiskilpailun kolmanneksi nopeimmin Toyota Celica Fourilla ajaneen Jarmo Mikkosen nimi katoaa alun jälkeen pikataivalajoista.
Hinnat lähtevät 8 000 eurosta
Nykyvaatimusten puitteissa kuljettajan, jolla ei ole osaamista, tiloja tai muuten mahdollisuutta rakentaa autoa itselleen, järkevin vaihtoehto on ostaa valmiiksi rakennettu, tieliikennekuntoinen, FIA-passilla varustettu auto.
Loppukeväästä halvimpien historic-ralliautojen hinnat ovat lähteneet 8 000–9 000 eurosta. Tarjolla on ollut niin Toyota Starletia, Datsun Finniä ja Sunbeam Impiä kuin ensimmäisen sukupolven Opel Asconaa, joka oli aikoinaan suosittu ralliauto ja on sitä edelleen historic-kilpailuissa.
Kisahistorian omaavasta Opel Kadett B Rallye -ralliautosta vuodelta 1968 pyydetään 18 000 euroa, mutta kuvien perusteella kyseessä onkin paitsi historic-kisoihin sopiva auto myös museokatsastettu klassikko, jolla on historiallista arvoa.
Volvojakin on tarjolla. FIA-passin omaava kymmenen historic-kisaa ajettu Volvo 242 vuodelta 1981 on myytävänä 23 900 eurolla. Rakentamisen jälkeen ajamaton, museoajoneuvokatsastettu Volvo 142 on hinnoiteltu 16 500 euroon.