veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mitä saa reilulla kymppi­tonnilla autokaupasta? Taloustaito selvitti

Mitä saa reilulla kymppi­tonnilla autokaupasta? Taloustaito selvitti
27.9.2024

Autokaupassa voimakas kysyntä kohdistuu tällä hetkellä käytettyihin autoihin, joiden hinta on 10 000 euron ja 20 000 euron välissä. Kiersimme neljä autoliikettä ja selvitimme, mihin reilu kymppitonni riittää.

Juttelin useamman käytettyjen autojen kauppiaan kanssa ja keskusteluissa kävi selväksi, että kuluttajat hakevat tällä hetkellä huokeampaa vaihtoehtoa uudelle. Erityisen kysyttyjä ovat pieniruokaiset bensiinimoottorilla varustetut autot.

Päätin selvittää, mitä saa noin kolmentoistatuhannen euron budjetilla. Kriteerejä auton etsintään olivat:

  1. alle 14 000 euron hinta
  2. kohtuulliset ajokilometrit
  3. automaattivaihteisto
  4. ilmastointilaite
  5. pieni bensankulutus
  6. siisti ulkoasu (ei näkyvää ruostetta)
  7. ehjä, siisti sisusta
  8. arvio siitä, että auto kestäisi seuraavat viisi vuotta ilman isompia remontteja

Autoliikekierrokselta valitsin tähän juttuun neljä mielestäni hyvää vaihtoehtoa löytöjärjestyksessä.

Ehdokas numero 1: Honda Civic

Honda_sisätilat_600.jpg

Porvoon Sakasta löytyi 120 000 kilometriä ajettu viisiovinen viistoperäinen Honda Civic vm. 2015. Tunsin entuudestaan autossa olevan 1,8-litraisen moottorin, josta on lähipiirissä ollut pelkästään hyviä kokemuksia. Moottori on tehokas, taloudellinen ja ns. ketjukoneena huollontarpeeltaan vähäinen.

Ilman lähempää tutustumista Honda Civic voi vaikuttaa pikkuautolta. Koeajolenkki osoitti kaikkea muuta. Auton tunnokas, vakaa ajettavuus teki vaikutuksen, ja auto nousi heti varteenotettavien ehdokkaitten listalle.

Civic on myös tiloiltaan hieman suurempi kuin ulkoasu antaa odottaa. Auto sopii hyvin neljän hengen perheelle, mikäli harrastukset eivät edellytä suuria tiloja.

Sisusta oli siisti ja maalipinta hyvässä kunnossa, pienenä kauneusvirheenä oli loiva painauma kuljettajan ovessa. Hondan hintapyyntö oli 12 900 euroa.

Ehdokas numero 2: Volvo V40 diesel

Volvo.jpg

Lohjanportin Auton valikoimasta huomioni kiinnittyi vain 96 000 kilomeriä ajettuun Volvo V40:een. Kun katsoin teknisiä tietoja, kiinnostus kasvoi.

Volvon talousihmedieselin keskikulutukseksi ilmoitettiin 3,9 litraa sadalla. Tämä vuosimallin 2014 auto oli ehdottomasti käytävä katsomassa ja koeajamassa.

Koeajo ei tuottanut mitään yllätyksiä. Automaattivaihteisto vaihtoi, kuten se kuuluu, ja kaikki tuntui toimivan. Ainoastaan rengasmelu tuntui yllättävän kovalta. Sitä tosin korosti Hangontien erittäin karkea asfaltti ja farmariauton avoimena ollut tavaratila.

Takapenkkien nosto normaaliasentoon vaimentaa todennäköisesti suurimman osan melusta.

Sisustasta pystyi havaitsemaan lievää käytön jälkeä. Ulkopuolelta kyljistä löytyi ainoastaan yksi kolhu, oikean puolen etuoven alaosassa. Keulassa oli jonkin verran kiveniskujälkiä.

Volvo V40_sisätilat.jpg

Tässä olisi sopiva ajokki perheelle, joka ajaa usein myös pidempiä ajomatkoja. Polttoainekulut ovat noin neljän litran kulutuksella todella alhaiset. Tämän vain yhden omistajan auton hintapyyntö oli 13 490 euroa.

Ehdokas numero 3: VW Golf 

VW_Golf.jpg

Lohjan-matkalla pysähdyin paikalliseen Kamuxin autoliikkeeseen. Valikoimasta nousi esille siistin näköinen ”Das Auto”, punainen VW Golf 1,4 TSI DSG-automaatti vm. 2014.

Auton maalipinta vaikutti lähes uuden veroiselta, enkä löytänyt autosta ainuttakaan kolhua. Myös sisältä auto vaikutti lähes uuden veroiselta.

Tämänkään auton koeajo ei paljastanut mitään odottamatonta. Automaatti vaihtoi kauniisti ja kaikki tuntui toimivan moitteettomasti. Autolla on ollut ainoastaan yksi omistaja, ja yleinen siisteys tuki hienosti tätä taustaa.

Volkswagen Golf_sisätilat.jpg

Ajokilometrejä Golfissa oli 110 000 ja hintapyyntö 13 890 euroa. Golf oli muuten tämän ryhmän ainoa auto, jossa on adaptiivinen vakionopeuden säädin.

Ehdokas numero 4: Toyota Yaris

Toyota_Yaris.jpg

Vihdin Autotalosta löytyi sopivaan hintaluokkaan pirteän sininen Toyota Yaris 1.5 hybrid vuodelta 2018. Tämä auto ei muista poiketen yllä kokonsa puolesta aivan perheautoluokkaan, mutta ajattelin, että mukaan on hyvä saada erityyppisiä autoja.

Auton neljän omistajan historia näkyi lievänä kulumana maalipinnassa, mutta muuten auto vaikutti kaikin puolin ehjältä.

Koeajo oli positiivinen yllätys, ajettavuus maantiellä on pikkuautoksi hyvinkin asiallinen. Kyllä tällä matkustaisi pidempääkin matkaa.

Yaris on tämän vertailun ainoa hybridi ja ryhmän uusin auto. Myös varustelu on hyvä ja pitkälti tämän päivän tasoa. Ajokilometrejä oli takana 105 000.

Toyota Yaris_sisätilat.jpg

Ketteränä ja kompaktin kokoisena Yaris sopisi parhaiten perheen kakkosautoksi tai taajamien sisäiseen sukkulointiin, esimerkiksi työmatka-autoksi. Hintapyyntö oli 13 800 euroa.

Otanta yllätti myönteisesti

Noin 13 000 eurolla saa kokemukseni perusteella hyväkuntoisen, noin 100 000 kilometriä ajetun, yhdeksän vuoden ikäisen perheauton.

Jos tyytyy pienempään, samalla budjetilla saa muutaman vuoden tuoreemman auton. Jos mielii isompaa, ajokilometrejä tai ikää on tässä hintaluokassa yleensä enemmän.

Jokaisen auton ilmastointi puhalsi helteellä kylmää kiitettävästi, eikä nopealla kokeilemisella ilmennyt yhtään toiminnallista vikaa.

Volvoa lukuun ottamatta autoissa oli jopa peruutuskamera. Kaikissa oli mukana kaksi hyväkuntoista rengassarjaa.

Otanta oikeastaan yllätti positiivisesti. Valitulla budjetilla löytyy erittäin hyviä autoja, mikäli ei vaadi autolta kaikkein uusinta muotia. Monelle esimerkiksi kosketusnäytön puuttuminen voi tosin olla pelkästään myönteinen asia.

Neljä vinkkiä käytetyn auton etsintään

  1. Jokainen omistajanvaihdos merkitsee auton huononemista – se on yksi nyrkkisäännöistä käytetyn etsijälle. Mitä enemmän omistajia, sitä enemmän on mahdollisia laiminlyöntejä huolloissa ja pikkuvikojen korjaamisessa. Kannattaa etsiä kohdetta ensisijaisesti yhden omistajan autojen joukosta.

  2. Toinen tärkeä seikka ovat huollot. Tutki huolellisesti auton huoltokirja ja tarkista myyjältä viimeiset tehdyt huollot sekä tulevat huollot. Esimerkiksi lähiaikoina edessä oleva hihnanvaihtohuolto voi kustantaa jopa tuhat euroa. Myös laaja jarruhuolto voi olla kallis.

  3. Kolmas ja ehkä tärkein asia on se, minkälaisessa käytössä auto on ollut ja millaisella omistajalla. Millainen ajotapa hänellä on ollut? Näistä asioista on yleensä lähes mahdotonta saada tarkempaa tietoa. Jotakin voi päätellä edellisen omistajan iästä, ammatista ja asuinpaikasta. Paras tausta olisi maaseudulla autoa käyttänyt, jo hyvässä iässä oleva henkilö.

    Toisen ääripään esimerkki voisi olla päivittäin ympäristökunnista            Helsinkiin autolla suhaava nuori kuljettaja. Tällaisen kuljettajan auton    tunnistaa sitä, että sen keula ja konepelti ovat täynnä kiveniskujälkiä,    ellei niitä ole korjattu. Lisäksi tuulilasi on kulunut, ellei sitä ole jo            vaihdettu uuteen. 

    Ikävämpi puoli tällaisessa kovassa käytössä olleessa autossa ovat        piilevät kulumat, joita et pysty helposti näkemään. Auton alusta voi olla kauttaaltaan ruosteessa suolassa ja loskassa ajamisesta. Lisäksi vauhdikkaan ajajan autossa pyöräntuennan ja voimansiirron komponentit kuluvat nopeasti. Samoin jarrut. Niistä voi tulla myöhemmin ikäviä yllätyksiä. 

  4. Kohdetta huolellisesti tutkimalla voi päätellä aika paljon. Siinä ammattimainen tarkalla silmäparilla varustettu apuri on arvokas. 

Markus Nieminen

Kirjoittaja on Taloustaidon autoaineiston tuottaja

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti