Vakuuttamattomalla moottorikelkalla ajo on kallista ja kolarointi vielä kalliimpaa. Ennen kuin kelkalla lähtee liikkeelle edes pihatiellä, kaksi asiaa on hoidettavaa kuntoon: kelkan tulee olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen pitää olla voimassa.
Liikennekäytöstä poistetulla ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ei saa ajaa edes pihalla, sillä vakuuttamisvelvollisuus ei koske pelkästään tieliikennettä, Liikennevakuutuskeskus muistuttaa.
Moottorikelkoilla ajetaan pääsääntöisesti teiden ulkopuolella, kuten pellolla, metsässä ja jäällä. Liikennevakuutuslain mukaan nekin lasketaan liikenteeksi, eli liikennevakuutuksen on oltava voimassa aina ajettaessa.
"Vahinko voi tapahtua missä ajoympäristössä tahansa, ja vain voimassa oleva vakuutus korvaa vahingot", Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen sanoo tiedotteessa.
Kun vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta jää kiinni, seuraukset voivat tulla kalliiksi. Vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä.
Vakuuttamattomuusmaksu voi olla moninkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden.
Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa korvauksia edes omista henkilövahingoistaan.
"Liikennevakuutus korvaa Suomessa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot. Esimerkiksi työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset voivat muodostua hyvinkin korkeiksi, ja vakuutuksen puuttuessa aiheuttaja jää itse ilman korvauksia", Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa.
Moottorikelkan kuljettajan kokemattomuus altistaa ajovirheille
Vuonna 2020 moottorikelkkailijat aiheuttivat 537 henkilövahinkoihin johtanutta liikennevahinkoa, jotka korvattiin liikennevakuutuksesta. Kuljettajan kokemattomuus altistaa ajovirheille ja loukkaantumisille, eikä esimerkiksi kelkkasafarille lähtevillä ulkomaisilla turisteilla aina ole kokemusta edes lumisista olosuhteista, saati kelkan ohjaamisesta.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosina 2011–2020 moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli yhteensä 77 henkilöä. Suurin osa (96 %) onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia, eli kelkka esimerkiksi vajosi jäihin, törmäsi puuhun tai suistui reitiltä. Onnettomuuksista kolme tapahtui ohjatulla kelkkasafarilla.
Minna Petäinen