Moottoripyörän havaitseminen ei ole vaikeaa, jos muistaa tarkkailla myös autoja pienempiä liikennevälineitä. Peilit eivät riitä. Autoilija, käännä myös päätäsi.
Moottoripyörät ovat varsin erilaisia liikkumisvälineitä kuin autot. Ne ovat pieniä ja autoihin verrattuina äärimmäisen nopeasti kiihtyviä ja varsin ketteriä.
Maailmaa yksinomaan autojen valtakuntana tarkastelevalle niiden liikkeitä on joskus vaikea ymmärtää. Autolijoiden onkin syytä säätää päänsä uudelleen, kun moottoripyöräilijä ilmestyy liikenteeseen.
Aloitetaan koosta. Moottoripyörä on leveydeltään suunnilleen kolmannes autosta ja lisäksi matalampi. Taustapeilissä motoristi jää helposti huomaamatta, varsinkin silloin, kun oma havaintoaparaatti on keskittynyt tarkkailemaan auton kokoisia kappaleita.
Vaikka Suomessa pakolliset ajovalot auttavat havaitsemaan toiset, yhden yksittäisen valon etäisyyden arviointi on paljon vaikeampaa kuin autojen valoparin.
Moottoripyörien autoihin verrattuna valtava kiihtyvyys muuttaa myös liikenteen toimintamalleja. Vaikka liikennevaloista lähdettäessä naapurikaista vaikuttikin tyhjältä, saattaa moottoripyörä olla rinnalla muutamassa sekunnissa, vaikka kaikki olisivatkin liikkuneet nopeusrajoituksia noudattaen.
Autojen maailman oletukset eivät moottoripyörien kohdalla pidä aina paikkaansa. Kannattaa siis katsoa vielä kerran sivulle ennen kaistan vaihtoa.
Moottoripyöräily on sittenkin turvallista
"Moottoripyöräily on Suomessa kaiken kaikkiaan varsin turvallista. Vuosittain Suomen liikenteessä kuolee 12–20 motoristia. Tässä ei ole mukana ulkomailla kuolleiden suomalaisten lukuja. Kukaan ei oikeasti tiedä, paljonko motoristeja Suomessa on, mutta valistunut arvaus on 100 000–200 000", sanoo SMOTO:n eli Suomen Motoristit ry:n Jyrki Koivujuuri. Hän on paitsi järjestöaktiivi, myös motoristien opastaja, muun muassa Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttaja.
Koivujuuri vetää lisäksi motoristien parissa MoTukka-nimistä motoristien kriisipalvelua, joka antaa apua onnettomuuksiin tai läheltä piti -tilanteisiin joutuneille motoristeille ja heidän läheisilleen. Palvelu on Smoton rahoittama, ja se toiminut jo reilut 15 vuotta. Muualla maailmassa ei vastaavanlaista ole.
"Todellisten motoristien määrää on vaikea arvioida täsmällisesti, sillä joku saattaa omistaa kymmenen pyörää ja käyttää kesänsä niitä kunnostamalla ja puleeraamalla – ja ajamalla kilometrin tai kaksi. Toiset saattavat käyttää kaiken vapaa-aikansa liikkumalla pyörällään. Aktiivisimmat ajavat Suomen lyhyen kauden aikana 30 000–50 000 kilometriä, Koivujuuri kertoo.
Vertailun vuoksi: keskimääräinen autoilija ajaa noin 17 000 kilometriä koko vuonna.
Koivujuuri korostaa, että motoristien turvallisuus on kiinni liikenteessä liikkuvien korvien välistä.
"Teknisistä vioista johtuvat onnettomuudet ovat yksittäistapauksia ja hyvin harvinaisia. Sen sijaan asenteissa ja suhtautumistavoissa on paljonkin kehitettävää. Autoilijat tuntevat moottoripyörien maailmaa aika huonosti. Esimerkiksi jarruttaminen varsinkin nykyisillä lukkiutumattomilla jarruilla on autoilijoille helppoa: painetaan poljin pohjaan ja pysähdytään. Moottoripyörän hallitseminen jarrutettaessa on sen sijaan hyvin hankalaa ja jarrutusmatkat jopa pitempiä kuin autoilla", Koivujuuri sanoo.
7 vinkkiä: Autoilija kohtaa motoristin
1. Säädä pääsi uudelleen
Moottoripyörän havaitseminen ei ole vaikeaa, jos muistaa tarkkailla myös autoja pienempiä liikennevälineitä. Peilit eivät riitä, käännä päätäsi.
2. Anna moottoripyörälle oma kaista
Moottoripyörää ohjataan kallistelemalla. Tilaa tarvitaan saman verran kuin autokin vie. Jätä siis moottoripyörälle tilaa ohittaessasi. Tievauriot voivat olla motoristille hyvin vaarallisia. Anna väistötilaa.
3. Kerro omista aikeistasi, kommunikoi
Käytä vilkkua silloinkin, kun tie tuntuu tyhjältä. Väläytä kaukovaloja lähtiessäsi ohitukseen.
4. Etsi katseellasi kaksipyöräisiä
Moottoripyörä voi helposti jäädä piiloon oman auton rakenteiden tai toisten ajoneuvojen taakse pitkäksikin aikaa. Ilmiö tunnetaan nimellä `motion camouflage`. Älä siis oleta liikaa, vaan tarkkaile.
5. Ymmärrä motoristia
Hitaasti liikuttaessa moottoripyörän ilmajäähdytteinen moottori ylikuumenee helposti eikä kytkintäkään ole tehty ryömimiseen. Anna siis ruuhkassa motoristille tilaa, jos voit.
6. Pidä lasit puhtaina
Likaiset silmälasit ja tuulilasi haittaavat havainnointia. Erityisesti tupakoitsijoiden pitäisi puhdistaa tuulilasin sisäpuoli tihein välein.
7. Liikenne on joukkuepeliä
Tässä joukkuepelissä kaikki ovat samalla puolella. Se kannattaa muistaa.
5 vinkkiä: Motoristi kohtaa autoilijan
1. Tee itsestäsi havaittava
Käytä ajovaloja ja hyvin näkyviä ajoasuja. Kirkkaanvärinen kypärä, jopa hanskatkin riiittävät. Mutkittele kevyesti maantiellä risteystä lähestyessäsi, se helpottaa näkymistäsi (jos autoilijat epäilevät motoristin olevan juovuksissa, he muuttuvat entistäkin varovaisemmiksi). Lisävalot esimerkiksi kaatumaraudoissa helpottavat havaituksi tulemista. Lisäheijastin takin selässä tai kypärässä voi olla ratkaiseva apu.
2. Pidä riittävät etäisyydet
Autolijan voi olla vaikea havaita aivan toisen auton perässä tai toisen moottoripyörän lähellä liikkuvaa moottoripyörää, Jätä etäisyyttä, jotta olet havaittavissa.
3. Älä ota riskejä, pysy pystyssä
Kaatunutta moottoripyörää ei voi kontrolloida eikä metallin ja asfaltin välinen kitkakerroin riitä mihinkään. Kaatunut pyörä liukuu pitkälle eikä suuntaan voi enää vaikuttaa.
4. Kouluttaudu!
Moottoripyöräkerhot ja monet muut yhteisöt järjestävät jatkuvasti koulutustilaisuuksia. Motoristi ei voi olla liian oppinut.
5. Ymmärrä autoilijaa
Huolellinenkin autoilija voi tehdä virheitä, olla esimerkiksi huomamaatta moottoripyörää. Ennakoi ja varo etenkin kännykkäänsä räplääviä autoilijoita. Olet aina se heikompi astia.
Teksti ja kuva Matti Sovijärvi