Uudessa Nissan Micrassa on paljon muodikkaita turvavarusteita. Varustuksestaan huolimatta Micra on perusolemukseltaan monin tavoin karu auto. Moottori-lehden pikkuautovertailussakin Micra jäi vastikään kuusikon viimeiseksi.
Nissan Micra on muuttanut ulkonaista ilmettään monta monituista kertaa, ja muotoilu on mennyt laidasta laitaan. Ensimmäinen vuonna 1982 esitelty Micra oli selvästi silloisen aika kulmikkaan Cherry-mallin sukunäköinen pikkuveli. Sitä seurasi kymmenen vuotta myöhemmin mummoankkamainen, taikinapallomaisen pyöreänpullistelevasti muotoiltu toisen sukupolven Micra.
Kului taas kymmenen vuotta, ja vuonna 2002 markkinoille tuli Renault Clion perusrakenteeseen pohjautuva Micra, jonka keulassa oli viitteitä tuolloisen Nissan Primeran myyrämäisestä ilmeestä. Vuonna 2010 esitelty neljännen sukupolven Micra oli todella värittömän näköinen pikkuauto, jonka tilalle on nyt saatu räväkästi piirretty viidennen sukupolven uusi pikku-Nissan.
Radikaalien muodonmuutosten sisällä Nissan Micran tekniikka on säilynyt hyvin perinteisenä kautta vuosikymmenten. Ominaisuuksiltaan Micra on seurannut trendejä, ei luonut niitä, ja aikansa mittapuulla pirteän esikoismallisukupolven jälkeen Nissanin pienokainen on ollut yleensä jäljessä terävimmistä kilpailijoistaan.
Micran uusi malli on edeltäjäänsä 17,4 senttiä pidempi, 7,8 senttiä leveämpi ja 5,5 senttimetriä matalampi. Micraa valmistetaan Ranskassa samalla tehtaalla Renault Clion kanssa, vaikka autojen perusrakenne onkin moottoria lukuun ottamatta erilainen. Uusi Micra korvaa edeltäjänsä ohella myös Nissanin pienen Note-tila-automallin.
Monenlaista melua
Uuden Micran täysin uusi muotoilu herättää taas kerran odotuksia muutenkin hyvin modernista pikkuautosta. Ajossa pikku-Nissan tuntuu kuitenkin perinteiseltä kokoluokkansa edustajalta, ja varsinkaan moottorin käytös samoin kuin auton melutasokaan eivät ole kilpailijoiden asettamalla tasolla.
On hämmästyttävää, miten joissain pikkuautoissa edelleen tingitään äänieristyksestä, vaikka kokoluokasta löytyy miellyttävästi eristettyjä kilpailijoita. Micrassa äänieristys ei ole kokoluokan parhaiden automallien tasolla ja on ylipäätäänkin heikko: suomalaisilla tienpinnoilla meno on jo 80 km/t vauhdissa aikamoista jyristystä, ja satasen nopeudessa melu on sitä luokkaa, että radiota ei voi kuunnella normaalilla äänenvoimakkuudella. Kun eristysmateriaalissa on säästetty, melu saa kaikupohjaa auton korista niin kuin vanhanaikaisissa pakettiautoissa.
Kiihdytyksissä äänekkäästi rouskuttava moottorin ääntely häviää sekin Micran korissa peltitynnyrimäisesti kaikuvalle melulle, vaikka kone kiertää isoimmalla vaihteella 2 500 kierrosta 100 km/t ja 3 000 kierrosta minuutissa 120 km/t nopeudella. Renault Cliosta peräisin olevan kolmisylinterisen moottorin karkea käyntiääni pudottaa osaltaan Nissanin laatumielikuvaa, mutta mielikuva saa siipeensä jo Micran seistessä paikallaan, sillä sen ovet aukeavat jäykästi, ja varsinkin takaovet kolahtavat kiinni hyvin peltisen tuntuisesti.
Karua kyytiä
Micra on edelleen millin verran alle neljän metrin pituinen auto toisin kuin perinteiset pikkuautot, jotka ovat kasvaneet ulos kokoluokastaan. Vaikka Micra on vain 145,5 senttiä korkea, sitä pystyy ajamaan varsinkin pikkuautoissa hyvin toimivaksi osoittautuneessa kohtalaisen ryhdikkäässä ajoasennossa, jolloin auton lyhyydestä on mahdollisimman vähän haittaa.
Ensi alkuun Micran ohjaamo tuntuu kohtalaisen hyvin toimivalta. Istuinten selkänojat säätyvät portaattomasti, ja kuljettajan istuimessa on korkeussäätökin. Matkustajan puolen etuistuimessa korkeussäätöä ei ole. Kilometrien myötä Micran kovahkot istuimet alkavat kuitenkin rasittaa kroppaa, ja erityisesti istuinosan kovuus tuntuu takapuolessa. Kovaa tuntumaa korostaa se, että kova istuin välittää lievästikin karkean asfaltin tärinän kuljettajaan.
Toimivaa varustusta
Comfort Packillä varustetun Micran moottori käynnistyy avaimen sijaan käynnistysnapista, mutta käsijarru on perinteistä tyyppiä. Mittaristo on perinteisen selkeä, ja monitoiminäytössä on kirkas kuva.
Peruutuskamera kuuluu Micran varustukseen Visia-perustasoa lukuun ottamatta, mutta etututkia kamerasta puhumattakaan Micraan ei saa, ellei hanki lisävarusteena tarjolla olevaa 360 asteen kamerajärjestelmää, jonka saa N-Connect-varustetasoon vain Tech Packin seurana yhteensä 1 900 eurolla tai Tekna-varusteiseen autoon 500 eurolla kuten koeajoautossa.
Vakionopeussäädin, pyyhkimien sadetunnistin, mäkilähtöavustin, ajovalojen vaihtamisautomatiikka ja liikennemerkkien havainnointitoiminto kuuluvat kaikkien versioiden varustukseen. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä on mukana halvinta Visiaa lukuun ottamatta.
Kaistavahtikin on kaikissa uusissa Microissa, mutta autotoimittajakollegan vertaus Nokian vanhojen puhelimien värinähälytykseen kuvastaa hyvin Micran vakiovarusteisiin kuuluvan kaistavahdin aiheuttama täristystä. Monissa nykyautoissa kaistavahti toimii hienostuneemmin kuin Micrassa.
Kammella kiertäen
Takaovien ulkopuoliset kahvat on Alfa Romeon aikoinaan aloittaman muodin mukaisesti sijoitettu ikkunan takareunan viereen. Varsinkin Micrassa se tekee oven avaamisesta ergonomisesti hankalaa, kun ovi liikkuu jäykästi.
Sähkötoimisten ikkunoiden yleistyttyä ikkunakampia näkee enää harvoin – viimeksi Micran kanssa samaa kokoluokkaa olevan Swiftin takaovissa – mutta Micrassa ne kuuluvat takaovien varustukseen jopa huipputasoa edustavassa Tekna-versiossa.
Vaikka Micran akseliväli on mallimuutoksen myötä kasvanut yli seitsemän senttiä, takaistuimella on aikuisille ahdasta, mitoitus sopii paremmin lapsille kuin täysikasvuisille. 180-senttisen kuljettajan takana on samanmittaiselle matkustajalle niukasti jalkatilaa, ja vähänkin pitkäselkäisemmällä pää hipoo kattoa. Istuma-asento sinänsä on kelvollinen.
Tavaratilaa Micrassa on 300 litraa. Tila on hyvin käsillä ja selkeän muotoinen. Kun takapenkin selkänojan molemmat osat kaadetaan, syntyy 1004 litran tila. Tavaratilan ja takapenkin alas käännetyn selkänojan rajakohtaan jää kuitenkin selvä porras ja tila on istuinten kohdalta selvästi viisto.
Luonteva ajaa
Micran ohjaus on miellyttävän kevyt kautta linjan, ja auto säilyttää keveydestä huolimatta kaikissa tilanteissa rennon ohjattavuutensa, sitä ei tarvitse normaalitilanteissa mitenkään erityisesti paimentaa. Vauhdin kasvaessa ohjaus selvästi jähmeytyy mutta säilyttää luonnollisuutensa.
Kapealla ja huonopintaisella, hyvin mutkaisella ja mäkisellä kantatiellä Micra on eloisa ajettava. Routavaurioisella asfaltilla pikku-Nissanin alusta on riittävän pitkien joustovarojen ja elastisuutensa vuoksi edukseen.
Sen sijaan valtatieajossa Micran alusta ei ainakaan koeajoauton 17 tuuman vanteilla pyörivillä 45-sarjan 205-renkailla onnistu absorboimaan tienpinnan epätasaisuuksia. Tämä ei merkitse sitä, että Nissanissa olisi urheilullisen kova jousitus tai iskunvaimennus, vaan kovavauhtisessa kaarreajossa alusta tuntuu löysähköltä.
Räyhäkkäästä ulkomuodostaan huolimatta Micra ei ole mikään pikkusportti eikä tarjoa ajamiselämyksiä, mutta normaalivauhdissa alusta toimii luontevasti, eikä auton reilu kallistelukaan haittaa renkaiden pitoa.
Reippaasti kierrättäen
Micran 900-kuutioinen moottori on sylinteritilavuudeltaan sata kuutiosenttiä pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa käytetyt yhden litran moottorit. 90-hevosvoimaisessa IG-T-moottorissa on kyllä pirteästi puhtia, jos kuljettaja kierrättää sitä reippaasti ja käyttää aktiivisesti vaihteita. Ohituskiihtyvyydessä Micra kuitenkin häviää tehokkaammille kilpailijoille Toyota Yarista lukuun ottamatta.
Micran moottorin ongelma on sen tehontuoton kuolokohdat matalilla kierroksilla. Ne vielä korostuvat moottorin ollessa kylmä, jolloin kone ei tahdo alle 1 800 kierroksen vetää lainkaan, ja ajosta tulee helposti nyökkivää, vaikka kuljettaja olisi hyvin tarkka kaasu- ja kytkinpoljinten käytössä. Pikkuinen kierroskone toimii parhaiten reippaasti kaasua polkevalla kuljettajalla.
Vaihteensiirto toimii kevyesti ja kaikissa polkimissa on sopivasti mitoitettu tunto.
Vastinetta rahalle: Nissan Micran uusi malli on varustuksestaan huolimatta perusolemukseltaan monin tavoin karu auto – jopa ylimmällä Tekna-varustetasolla Micra tuntuu pieneltä käkkyrältä kuten viikonlopun mittaan moneen kertaan Nissanin kyydissä istunut vaimo tokaisi koeajoautosta. Erityisesti melutaso valtatienopeuksilla ja moottorin käytös taajama-ajossa heikentävät arviota Micrasta. Nissan on hinnoiteltu kilpailukykyisesti, mutta mitään hintaetua Micralla ei ole, joten kokoluokan parhaat kilpailijat tuntuvat tarjoavan paremman hinta/laatu-suhteen kuin pikku-Nissan.
PLUSSAT
+ Turvavarusteita vakiona
+ Luonteva ajettavuus
+ Vaivattomat hallintalaitteet
MIINUKSET
- Meluisuus
- Kuolokohdat vedossa
- Kolahtelevat ovet
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Nissan Micra Tekna IG-T 90 |
Sylinteritilavuus cm3 | 899 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 66/90/5 500 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 140/2 250 |
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhdistetty l/100 km | 4,6/5,8/3,9 |
CO2-päästö g/km | 104 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 12,1 |
Huippunopeus km/t | 175 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) mm | 3 999/1 743/1 455/2 525 |
Omamassa kg | 1 530 |
Kokonaishinta alkaen /koeajoauto euroa | 19 691 / 21 632,94 |
Juha Partanen