Opel Grandlanx X:n 177-hevosvoimainen ja Ultimate-varusteltu tehoversio on satasen vauhdissa lähes äänetön ja kiihdytyksissäkin sen ääni kuuluu vaimeana. PSA-pohjainen Opel on kuitenkin enemmän kulkuväline kuin ajopeli: se ei imeydy kaarteisiin samalla tavalla kuin enemmän nimenomaan ajonautintoon panostaneet autot.
Ultimate-varusteisen tehoversion esittelyn vieminen life style -matkalle San Sebastianiin sopi hyvin auton henkeen, sillä kaksilitrainen, muuttuvageometrisen turbon ahtama 177-hevosvoimainen dieselmoottori 8-vaihteisen automaattivaihteiston kera tuo Grandland X:ään kokoistaan isomman auton mukavuutta, jopa hieman nautinnollisuutta, vaikka ajokki muuten on hyvin samanlainen kuin pienempikoneiset versiot.
Koeajossa Grandland X:n tehoversio osoittautui hiljaiseksi autoksi: satasen vauhdissa dieselmoottori on lähes äänetön ja kiihdytyksissäkin sen ääni kuuluu vaimeana.
Opel vastaa mukavan tehokkaasti kaasupolkimen käskyihin: 400 newtonmetrin vääntö tuntuu ajossa ja voimalinja reagoi hyvin.
Tehokkaan koneen myötä ostaja saa myös 2 000 kilon vetokyvyn perä- tai asuntovaunun vetämiseen.
Kevyt – vai onko?
Moottoritievauhdissa isokoneinen Grandland X on vaivaton matka-auto ja ainakin Baskimaan tienpinnoilla mukavakin, mutta PSA-pohjainen Opel on enemmän kulkuväline kuin ajopeli: se ei imeydy kaarteisiin samalla tavalla kuin enemmän nimenomaan ajonautintoon panostaneet autot.
Kun automaattivaihteistoa siirtyy käyttämään manuaalisesti, kaksilitraisen dieselin teho ja vääntö tulevat kunnolla esiin. Varsinkin pienillä nopeuksilla Grandland X kiihtyy räväkästi, vaikka auton suoritusarvot ovat nykymittapuun mukaan vain keskinkertaiset, ja koko auto muuttuu eloisammaksi ajaa.
Grandland X:n alustalle ominainen kumipallomaisuus tuntuu Opelin kaksilitraisessa crossoverissa vähemmän kuin pienempikoneisissa versioissa. Silti tehoversionkin kulku on hieman pompottavaa – oletettavasti osittain 19-tuumaisten vanteiden ja matalaprofiilisten renkaiden vuoksi.
Grandland X:stä Opelilla vastaava pääinsinööri Dietmar Breidert kehui San Sebastianissa, että 2.0 CDTI-versio on 1 575-kiloisena C-segmentin kevyimpiä SUV-malleja, mutta maahantuoja ilmoittaa malliversion painoksi 1 734 kiloa. Molemmissa luvuissa on 75 kilon painoinen kuljettaja mukana.
Varusteet myyvät
San Sebastianissa oli hämmästyttävää huomata, että osa Ultimate-varusteisista Opeleista oli ilman sähkösäätöisiä istuimia, joilla Grandland X:n ergonomia monipuolistuu huomattavasti, kun myös istuinosan kaltevuus on säädettävissä.
Koeajoautoissa ollut säädettävä reisituki on hyvä varuste. Ristiseläntuen säätövara loppuu Grandland X:ssä kesken niiden ajajien kannalta, jotka eivät halua pullistusta selkänsä taakse ja etuistuinten selkänojat tuntuivat aika kovilta.
Nimestä huolimatta Ultimate-varustelusta puuttuu muitakin varusteita kuin sähkösäätöiset istuimet. Grandland X:n valtavan kokoinen kattoikkuna kuuluu valinnaisvarusteisiin, samoin kaksivärimaalaus timantinmustalla katolla.
Ultimate-versio ei ole suomalaisen maahantuojan ohjelmassa, mutta valinnaisvarusteilla Grandland X:n voi varustaa lähes Ultimatea vastaavaksi. Vain Ultimatessa olevaa 360 astetta näyttävää kameraa ei ole lisävarustelistalla.
Ultimateen kuuluvat monet Opeleille aika tavanomaiset varusteet kuten 19-tuumaiset vanteet, LED-AFL-valot, IntelliGrip-järjestelmä, AGR-sertifioidut etuistuimet, automaattinen parkkiassistentti, puhelimen langaton lataus sekä erilaisia varoittimia. Niin etu- ja takaistuimet kuin ratti ja tuulilasikin ovat lämmitettäviä.
Tuotepäällikkö Peter Seitz Opelin kompaktien mallien markkinoinnista kertoi, että Grandland X:t myydään hyvin varusteltuina. Valmistajan edustajat kertoivat, että kaksi kolmasosaa asiakkaista valitsee vähintään Innovation-varustetason ja parhaan infotainment-vaihtoehdon. Puolet Grandland X:n ostajista valitsee Opelinsa AGR-istuimilla.
Vastinetta rahalle: Voi perustellusti kysyä, onko järkevää maksaa 2.0 CDTI-koneisesta Opel Grandland X:stä lähes 7 000 euroa enemmän kuin 1.6 CDTI-versioista 6-vaihteisella automaattivaihteistolla, mutta isompi dieselmoottori ja 8-vaihteinen automaatti muuttavat Opelin crossoverin olemusta selvästi maukkaamman auton suuntaan. Jatkossa Grandland X:ään on tulossa myös 180-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensaturbokone ja vuonna 2019 Opelin ensimmäinen ladattava hybridi tulee Grandland X PHEV -versiona.
PLUSSAT
+ Vääntävä moottori
+ Leppoisa ajettava
+ Hiljaisemman tuntuinen
MIINUKSET
- 2.0 CDTI:n lisähinta
- Kovat selkänojat
- 360 kameraa ei saa
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Opel Grandland X Innovation 2.0 CDTI Automaatti Start/Stop |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 | 1 997 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 130/177/3 750 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 400/2 000 |
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km | 5,3/4,6/4,9 |
CO2-päästö g/km | 128 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 9,1 |
Huippunopeus km/t | 214 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ | 4 477/1 856/ |
korkeus kattokaitein/akseliväli) mm | 1 609/2 675 |
Omamassa kg (sis. kuljettajan) | Valmistajan mukaan 1575, maahantuojan 1734 |
Kokonaishinta euroa / koeajoauto | 37 104,50 |
Automobile-gurmeeta tarjolla lehdistöesittelyssä
Samalla tavalla kuin kaikki muukin tehostuu kaiken aikaa, uusien automallien kansainväliset lehdistöesittelyt hoidetaan nykyään hyvin intensiivisesti ja tiukassa aikataulussa.
Vierailut viinitiloilla tai paikallisissa museoissa koeajoreittien varrella ovat mennyttä aikaa, puhumattakaan Fiat-konsernin takavuosikymmenien järjestelyistä, jolloin uusia automalleja esiteltiin Rooman elokuvakaupungin Cinecittán tapaisissa paikoissa tai joihin saattoi sisältyä oopperalaulaja José Carrerasin konsertti Milanon La Scalaa vastaavassa Torinon Teatro Regiossa tai laskettelupäivä hiihto-oppaan kera Sestrieren rinteillä.
Hotellihuonekin saattoi olla Lancian reissulla Madridin Ritzissä tai Brenners Parkissa Baden-Badenissa, Nissanin järjestämänä Nizzan Negrescossa tai Opelin majoittamana Sevillan Alfonso XIII:ssa.
Autotoimittajille järjestettävien intensiivisten lehdistöesittelyjen ohella autovalmistajat kuitenkin järjestävät nykyään lifestyle-reissuja, joille kutsutaan bloggareita ja tubettajia sekä autoja tyylillisesti käsittelevien julkaisujen kuten naistenlehtien toimittajia.
Esimerkiksi Volvo XC40:n tiedotusvälineille viime syksynä järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa Barcelonassa oli kahdenlaisia osanottajia, osa koeajoihin keskittyneellä matkalla ja osa lifestyle-porukassa, jolla oli enemmän oheisohjelmaa kuin autotoimittajilla.
Opelin Suomen maahantuoja ei kuitenkaan lähettänyt bloggareita eikä muita fiilistelijöitä Baskimaalle Grandland X:n Ultimate-versiota ajamaan vaan autojournalismin ammattilaisia, jotka saivat näin vaihteeksi tutustua lifestyle-markkinointiin.
Suomen Opel ei tehnyt tällaista ratkaisua ensi kertaa: allekirjoittanut kävi viisi vuotta sitten Kroatiassa koeajamassa Opel Cascadaa ja Insignia Country Toureria kahden päivän matkalla, johon oli sisällytetty muun muassa opastettu kierros Splitin vanhassa kaupungissa. Silloinkin olin matkalla Teknavin autotoimittajan, en bloggareiden kanssa.
Herkuttelua ja koeajoja Baskimaassa
Paitsi onnellisuutensa vuoksi San Sebastian oli valittu Opelin lehdistömatkan kohteeksi siksi, että seudulla on yksi maailman tiheimmistä Michelin-tähdillä palkittujen ravintoloiden keskittymistä.
Baskimaassa Opelin ohjelmaan kuuluikin koeajojen ohella illallinen vasta vuosi sitten avatussa mutta jo nyt Michelin-tähden ansainneessa Amelia-ravintolassa ja opastettu kierros San Sebastianin vanhassa kaupungissa, jossa poikettiin pariin erinomaisia pinxtoja tarjoavaan paikkaan. Ennen pinxtoja käytiin syömässä ostereita KATA.4-nimisessä osteribaarissa.
Yöpyminenkin oli aivan kaupungin keskustassa sijaitsevassa, vuonna 1912 rakennetussa ylellisen hienostuneessa María Cristina -hotellissa.
Viestintäpäälliköiden ja Opelin eri alojen asiantuntijoiden ohella matkalla oli mukana Opelin lifestyle- ja markkinointiviestinnän assistant manager Elena Funk. Hän kertoo, että uusien kohderyhmien huomioiminen jatkuvasti muuttuvassa mediamaisemassa tulee yhä tärkeämmäksi.
”Me vastaamme tähän haasteeseen lifestyle-tapahtumiemme interaktiivisella ja helposti lähestyttävällä toteutuksella, jossa huomioidaan aikamme trendit”, Funk sanoo.
Hän painottaa, että perinteinen autolehdistö säilyy Opelille tärkeänä kanavana, mutta elämäntyyliin panostavalla tuotetapahtumien lähestymistavalla saksalaismerkki laajentaa mediatavoitettavuuttaan ja lukijoidensa määrää.