veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel Grandland X on linjakas mutta arkinen

Opel Grandland X on linjakas mutta arkinen
19.1.2018

Opel Grandland X monin tavoin vähän pingotetun tuntuinen. Sen jäntevä jousitus käyttäytyy hieman kumipallomaisesti, sen istuimista puuttuu pintapehmeyttä ja pieni moottori ärisee meluisasti, kun vauhtia kiihdyttää. 

Opel Grandland X on hiukan haastava auto ruodittavaksi ilman että kirjoittaja tuntuu besserwisseriltä, sillä Grandland X:ssä ei ole yhtään ratkaisevan huonoa tai epämukavaa ominaisuutta, mutta on piirteitä, jotka on toisissa autoissa toteutettu paremmin – muissa Opelin malleissakin.

Opel Grandland X:n amerikkalaissyntyinen designer Richard Duff kävi viime kesänä Suomessa kertomassa uuden mallin muotoilufilosofiasta, jonka vanhimmat elementit ovat isosta Kapitän-mallista vuosikymmenien takaa.

Miinuksistaan huolimatta Grandland X voi olla varteenotettava vaihtoehto, jos tyytyy joko perusvarustukseen tai löytää Opelin lukuisista paketeista omiin tarpeisiinsa sopivan, sillä 4,5-metrisessä Grandlandissä saa varsin paljon autoa rahalle. 25 906 euron lähtöhintaiseksi ajokiksi Opelin isoimmassa crossoverissa on mukavasti tilaa ja avaruutta. Grandland X tuntuu selvästi toisenlaiselta kuin pienemmät Mokka X ja Crossland X.

Mitoiltaan Opel Grandland X on lähes samanlainen kuin Volkswagen Tiguan. Myös Nissan Qashqain etuvetoiset versiot ovat Opelin kilpailijoita.

Opel Grandland X on tyylikäs auto päältä ja sisältä mutta käytössä arkisen tuntuinen auto. Koeajoauton Topaz Blue -metalliväri maksaa 550 euroa plus autovero-osuuden verran lisähintaa.

Grandland X:ssä on sama pohjalevy kuin Peugeot 3008:ssa, samoin moottori ja vaihteisto ovat Opelin viime vuonna General Motorsilta ostaneen ranskalaisen PSA-yhtymän tuotepaletista. Grandland X on kohtalaisen kevyt auto, sillä muun muassa sen takaluukku on tehty muovista.

Kilpailijoihin verrattuna Grandland X on edullinen. Maahantuoja vertailee automaattivaihteisia versioita, ja niistä pienellä bensakoneella varustettuna ainoastaan Nissan Qashqain hinta 25 680 euroa on Opelin 27 741 euron perushintaa edullisempi, Peugeot 3008 ja Škoda Karoq maksavat vajaat kaksi tonnia enemmän. Volkswagen Tiguan on 1,4-litraisella koneella selvästi tehokkaampi kuin Opel, mutta hintaa sillä on 38 562 euroa.

Takakulmasta näkee, kuinka Grandland X:n muotoilussa on onnistuttu häivyttämään katumaastureiden järkälemäisyys eikä muodoissa ole Mokka X:n pulleuttakaan.

Pääosin toimiva ohjaamo

Opel Grandland X:n kyytiin on kohtalaisen helppo istuutua, ja autosta pääsee myös vaivatta ulos. Kauhukahvakin on jokaisen oven yläpuolella.

Sisältä Opel Grandland X on tilavan ja avaran tuntuinen auto, mutta istuinten pinta on pingotetun tuntuinen: pintapehmeys puuttuu. Selkänojat säätyvät rullalla portaattomasti, mutta ristiselän säätö toimii huonosti ja pullistumaa ei saa riittävästi pois, jos haluaa selälleen tasaisen tuen. Ainakin koeajoautossa tuntui kuin ristiselän tuen säätö ei muuttaisi selkänojan muotoa minkään vertaa.

Ohjaamo on avaran tuntuinen ja Opelin tapaan selkeä. Säätimiä ovat keskikonsolissa kolmessa eri rivissä. Vakionopeussäädin on hyvin esillä ratin vasemmalla puolassa mutta toiminnot ovat sekavat.

Kojelauta on selkeä ja tärkeimmät katkaisimet ja säätimet ovat painikkeina – kuljettaja ei ole monitoiminäytön varassa. Grandland X:n vilkkuviiksi ei ole parhaita mahdollisia, sillä tuli palautusten yhteydessä vilkuteltua useammankin kerran vastakkaiseen suuntaan. On ihmeellistä, että ranskalaissukuinen Opel ei ole ainoa nykyauto, jossa vilkun palautuminen ei toimi luontevasti, vaikka mekaanisesti viiksen toiminta on saatu säädettyä kohdalleen jo vuosikymmeniä sitten.

Toinen outo piirre Opelissa on se, että niinkin yksinkertainen asia kuin vakionopeussäätimen toiminta on Grandland X:ssä toteutettu sekavasti.

Pinnaltaan pullea takapenkki on matala ja takakeno.

Lisävarusteinen panoraamakatto tekee erityisesti takapenkin tiloista valoisat. Istuin on melkoisesti takakenossa.

Tavaroille on tilaa 514 litraa takapenkin selkänoja pystyssä ja kahdessa osassa 40/60-suhteessa kaadettuna 1 652 litraa.

Tavaratila on korkeussuunnassakin aika reilun kokoinen, jos säädettävän lattian asettaa alemmalle tasolle. Innovation-varustukseen kuuluva handfree-takaluukku aukeaa jalan heilautuksella – usein jo ensimmäisellä kerralla, mutta ainakin kerran avaaminen vaati viisi jalan liikettä.

Jäntevästi jousitettu

Grandland X:n alustakin on pingotetun tuntuinen, se täristää helposti. Jäntevä jousitus ei mitenkään helli kyydissä olijoita: alustassa on kyllä joustovaroja, mutta se käyttää niitä piukasti eikä lopputulos ole kovinkaan pehmeä.

Kuopat ja töyssyt tuntuvat aika selkeästi takamuksessa, mitä pingoitetun tuntuiset istuimet vielä korostavat. Kuoppaisella soratiellä kulku on juuri niin pompahtelevaa kuin jäntevän alustan perusteella voi odottaa. Sen sijaan moottoritievauhdissa Grandland X keinahtelee enemmän kuin odottaisi.

Grandland X:n ohjaustuntoa ei voi kehua. Ratti ei välitä luontevaa yhteyttä pyöriin eikä auton käytökseen vaan ohjaus on hengetön. Ohjausvaste on voimakkuudeltaan aika mukavasti mitoitettu, mutta ohjaus palauttaa jousimaisesti eli heti, jos otetta höllää. Se pyrkii suoristamaan ohjauksen tempaisemalla, ei jouheasti niin kuin olisi mukavinta. Jäntevästä vasteesta huolimatta pyörät tuntuvat reagoivan hieman laiskanlaisesti ohjausliikkeisiin. Kun kaistavahdin kytkee päälle, ohjaus jähmeytyy.

Temperamenttisuudestaan huolimatta ohjauksen keskitys ei ole tarkka. Grandland X:llä ajettaessa tuntuu, että autoa pitää hienokseltaan paimentaa koko ajan suoraankin ajettaessa.

Kun Grandland X:n vaihteistoa käyttää manuaalisti ja vaihtaa pienemmän pykälän sisään niin, että kierrokset nousevat yli 2 000:n tai jopa yli 3 000:n ja pyörissä on kunnolla vetoa, Opelin ajettavuus paranee selvästi ja sen käytökseen tulee positiivista jäntevyyttä ja ohjauskin herää eloon. Mielenkiintoinen piirre on se, että manuaalisti vaihdettaessa laatikko ei tunnu nykivän pisaraakaan vaan vaihtaa unelmallisen siististi.

 Tavaratilan lattian voi säätää kahteen eri korkeuteen, kuvassa se on niistä alemmalla tasolla.

Kaikuvasti meluisa

Pienen turbomoottorin voimat riittävät Grandland X:nkin kokoisen auton liikuttelemiseen arkiajossa, ja voimaa löytyy mukavan jouheasti eri tilanteissa ainakin kevyellä kuormalla. Ripeästi liikuttaessa moottoria joutuu kierrättämään isompia koneita enemmän. Taajamapainotteisessa koeajossa Grandland X kulutti 8,3 litraa sataa kilometriä kohden.

Automaattilaatikon vaihtamiset tuntuvat Grandland X:ssä selvinä nykäyksinä – vanhanaikaiselta vaikuttavan vaihteiston toiminnan ero esimerkiksi Volvon käyttämiin Aisinin laatikoihin tai Volkswagen-konsernin kaksoiskytkinvaihteistoihin on selvä.

Myöhemmin tänä vuonna Grandland X:ään on tulossa 177-hevosvoimainen dieselmoottori, joka oletettavasti muuttaa auton luonnetta melkoisesti, ja sen yhteydessä automaattivaihteisto on Insigniasta tuttu 8-vaihteinen pikkumoottorin kuusivaihteisen sijaan.

Jarrupolkimen tunto ei ole tunnokkaan pehmeä, vaan jarrut purevat hieman äkkinäisesti ja jättävät kulmikkaan kuvan käytöksestään.

Opel on halvan tuntuisesti kaikuvasti meluisa. Moottorin ääni kuuluu kiihdytettäessä raakana ärinänä ohjaamoon, ja äänekkyys saa äänieristyksen vaikuttamaan heikolta. Sateella pyörien suhinaa kantautuu ohjaamoon jo kaupunkinopeuksilla. 

Paketeilla edullisesti

Vakionopeussäädin, kuljettajan istuimen korkeussäätö, kaistavahti, ilmastointi ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet kuuluvat perusversio Enjoyn varustukseen. Innovation-varusteisessa Grandland X:ssä on 18-tuumaiset vanteet, automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse, ajovaloautomatiikka ja sadetunnistin, suksiluukku ja keskikyynärnoja takapenkillä sekä lämmitettävät takaistuimet.

AGR-istuimet ja 8-suuntaisilla säädöillä varustettu kuljettajan istuin kuuluvat Innovation Plus -pakettiin, joka maksaa 927 euroa. Sillä saa myös 360 asteen panoraamakameran, katvehälytyksen sivupeileihin, Navi 5.0 IntelliLink-järjestelmän 4.0:n sijaan ja neljä kappaletta kangasmattoja. Tätä pakettia ei saa Enjoy-varusteiseen autoon. Navi 5.0 IntelliLink maksaa erikseen ostettuna 1 043 eurosta ylöspäin.

Enjoy Plus -paketissa saa 577 eurolla muun muassa ajovaloautomatiikan, sadetunnistimen ja kaukovaloavustimen sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Monia muitakin paketteja Opeliin on tarjolla. Mukautuvat  AFL LED-ajovalot ovat 1 457 euron hinnalla Grandland X:n varusteiden kalleimmasta päästä.

Vastinetta rahalle: Moottorivalinnalla Grandland X:n hinta ei karkaa, sillä alkuvaiheessa uutuusmalli on tarjolla vain kahdella eri moottorilla, koeajoauton 130-hevosvoimaisella, ahdetulla kolmisylinterisellä sylinteritilavuudeltaan 1,2-litraisella bensiinimoottorilla ja 120-hevosvoimaisella 1,6-litraisella turbodieselmoottorilla.

Vetotavallekaan ei ole vaihtoehtoja, sillä Grandland X on aina etuvetoinen. Kaikilla pyörillä vetävän auton ostajan on tyydyttävä Mokka X:n nelivetoiseen versioon.

Sen sijaan varustepuolella on valinnanvaraa, vaikka perusvaihtoehtoja on vain kaksi: Enjoy ja Innovation,  mutta varustepaketteja ja valinnaisvarusteita riittää. Opelin varustepaketit on hinnoiteltu kohtalaisen edullisiksi, mutta varusteet nostavat silti ajokin hinnan helposti lähtötasolta aivan toiseen luokkaan. Esimerkiksi koeajettu Innovation-varusteinen ja automaattivaihteinen Grandland X muutamin lisävarustein maksaa lähes 9 000 euroa perusversiota enemmän.

Kokonaisuutena Opelin uusin malli on vaivaton ja konstailematon auto, mutta automaattivaihteiston 2 000 euron lisähintaa ei välttämättä kannata maksaa, sillä Grandland X on enemmän edukseen manuaalivaihteisena.

PLUSSAT

+ Avarat sisätilat 
+ Vaivaton ajettava 
+ Edullinen perusasussa 

MIINUKSET

- Hengetön ohjaus 
- Nykivä automaatti 
- Kaikuvasti meluisa 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Opel Grandland X Innovation 1.2 Turbo Ecotec S/S A6 96 kw
Moottorin sylinteritilavuus cm3 1 199
Suurin teho kW/hv/r/min  96/130/5 500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  230/1 750
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km 6,4/4,9/5,2
CO2-päästö g/km 120
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 10,9
Huippunopeus km/t 188
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus kattokaitein/akseliväli) mm 4 478/1856/
1609/2675
Omamassa kg
(sis. kuljettajan)
1 370
Kokonaishinta euroa / koeajoauto 30 415,27 /
34 897

Juha Partanen 



Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti