Suomalaiset arvostavat auton kuljetuskykyä jopa niin paljon, että moni ison perheauton ostaja valitsee farmarimallin. Sports Tourer -farmarina uuden Opel Insignian pituus venyy lähes viiteen metriin, mutta jo 35 000 eurolla sen saa Innovation-varustetasolla ja automaattivaihteistolla.
- Opel Insignia Sports Tourer Vastinetta rahalle
- Opel Insignia Sports Tourer Plussat
- Opel Insignia Sports Tourer Miinukset
- Opel Insignia Sports Tourer Tekniikkaa
- Opel Insignia Sports Tourer Hinnat alkaen 34 940 euroa
Hiljattain edesmennyt, vuonna 1930 syntynyt isäni edusti vielä sitä sukupolvea, joista useimmat pitivät farmariautoja pakettiautojen sukulaisina ja valitsi itselleen aina sedan-mallisen henkilöauton, vaikka monet kesämökkireissut ja muut kuljetustarpeet olisivat puoltaneet farmaria. Myöhemmistä sukupolvista on kuitenkin tullut farkkukansaa, joka arvostaa hyvää kuljetuskykyä.
Aikaa myöten farmarit ovat muuttuneet niin linjakkaan näköisiksi, että porrasperäistä autoa ei tarvitse valita ulkonäön vuoksi. Samalla monien farmarimallien tavaratila on pienentynyt ja käytettävyys heikentynyt, kun perä on piirretty muotoilijoiden ehdolla. Näin kävi myös Opel Insignian ensimmäisen sukupolven Sports Tourerille.
Uusi, toisen sukupolven Insignia Sports Tourer on toista maata. Sen tavaratila on selvästi edeltäjää käytännöllisempi siitä huolimatta, että uutukainen on muotoilultaan vanhaa Insigniaa linjakkaampi.
Osittain vaikutelma johtuu mittasuhteista, sillä vaikka uusi sedan-mallinen Insignia Grand Sport on sekin hyvin menevän näköinen, niin Sports Tourer on sitä milliä vaille yhdeksän senttiä pidempi ja 4,5 senttiä korkeampi.
Tyylikäs sisältä
Sisätilat jatkavat ulkoasun antamaa vaikutelmaa. Insignia tuntuu laadukkaalta ja ohjaamo on puhdaslinjaisen tyylikäs. Vaaleana sisustus on jopa ylellisen näköinen.
Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin, ja painikkeiden keskittäminen kolmeen riviin on toimiva ratkaisu. Ikkunoiden sähkösäätöiset nostimet ovat liian nopealiikkeiset, ja ikkunoita on vaikea saada pysähtymään haluttuun kohtaan, jos niiden haluaa olevan puolittain auki.
Insignian AGR-istuimissa on hyvät säätövarat. Istuinosan pituuttakin voi säätää, ja korkeussuunnassa 180-senttinen kuljettaja voi halutessaan nostaa itsensä jopa kohtalaisen ryhdikkääseen istuma-asentoon.
Erikokoiset kuljettajat löytävätkin Insigniasta hyvän ajoasennon yhtä seikkaa lukuun ottamatta: AGR-istuimet ovat muuten hyvät, mutta istuinosan oikeanpuolinen sivuttaistuki painaa reiden ulkopintaa, jos kuljettaja lengottaa kaasujalkaansa keskikonsolin suuntaan.
Voimakkaasti kallistettu tuulilasi on kohtalaisen matala. Osa koeajajista kiinnitti huomiota siihen, että tuulilasin yläosa tulee lähelle kuljettajan otsaa. Piirre on ilmennyt Opeleissa aiemminkin: samaan asiaan tuli kiinnitettyä huomiota jo 1990-luvun alkupuolella ensimmäisen sukupolven Astrassa, joka tuntui sisältä ahtaalta kolhosti muotoillun viimeisen Kadett-mallisukupolven jälkeen.
Mataluutta takana
Insignian akseliväli on yli 2,8 metriä, ja pituus on hyödynnetty hyvin sisätiloissa. Sports Tourerin takapenkillä riittää jalkatilaa niin, että jopa 190-senttinen kaveri mahtuu istumaan toisen samanmittaisen takana, jos etuistuin on säädetty sen verran korkealle, että varpaat mahtuvat sen alle.
Nykytyyliin takapenkki on istuinkorkeudeltaan kuitenkin liian matala. Hyvin riittävä pääntila ei ilahduta, kun jo keskimittaisella miehellä on takaistuimella reidet ilmassa.
Sports Tourerin tavaratila on matalahko mutta muuten käytännöllinen. Tila on helppo kuormata. Takaistuinten selkänojat kaatuvat tavaratilan puolelta, ja tila on kohtalaisen tasainen koko pituudeltaan, yli kahden metrin matkalta. Halvemmassa Enjoy-varustetason Opelissa takapenkin selkänoja on kaksiosainen, Innovation-tasoisessa kolmiosainen 40/20/40-jaolla.
Jalan heilautuksella avautuva ja sähkötoimisesti liikkuva takaluukku on vakiovarusteena Innovation-varustetason Sports Tourerissa. Myös tavaratilassa olevat FlexOrganize-kiskot, joissa kiinnityskoukkuja on kätevä liikutella, kuuluvat Innovation-varustukseen.
Lisävarusteena farmari-Insigniaan saa FlexOrganizer-paketin, johon kuuluu erilaisia tavaroiden kuljettamiseen sopivia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja. Tavaratilan ja matkustamon välinen suojaverkko maksaa 195 euroa.
Vakaa ja mukava
Ajossa Sports Tourer on vakaan tuntuinen. Sen jouhean kimmoisa alusta toimii erinomaisesti ja pienen moottorin keveyden ansiosta tasapainoinen painojakauma edesauttaa kaarrekäytöstä, vaikka peräylitys onkin selvästi pidempi kuin sedan-mallisessa Grand Sportissa.
Opel on mukava kaikilla pinnoilla kaupunkien kaduista ja kehnoista kantateistä moottoriteille. Opel ei vierasta sorateitäkään vaan matkustusmukavuus säilyy sielläkin. Kohdittain matalaprofiiliset renkaat aiheuttavat tärähtelyä terävissä epätasaisuuksissa, mutta ne eivät leimaa Insignian käytöstä.
Ohjaustuntuma on jossain määrin keinotekoinen, mutta se ei häiritse tuntumaa valtatie- ja taajama-ajossa. Moottoritiellä ohjaustuntuma paranee selkeästi, kun kaistavahdin kytkee pois. Mutkaisilla kantateillä luonnollisempi ohjaustunto auttaisi hyödyntämään Insignian hyvin toimivaa alustaa.
Opel on nyt kyllä helppo ja vaivaton ajaa, mutta ajamisesta nautiskelevan autona se ei kilpaile Alfa Romeoiden tai Audien kanssa samassa sarjassa.
Pääsääntöisesti Insignia on varsin meluton auto, mutta karkeilla pinnoilla rengasmelu käy korviin.
Pieni mutta sivistynyt
Opelin 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen moottori edustaa nykyistä downsizing-trendiä, eli se on sylinteritilavuudeltaan pieni auton kokoon verrattuna.
Pieni voimanlähde on kuitenkin kokoonsa nähden yllättävän sivistyneesti käyttäytyvä ja toimiva. Se vastaa innokkaasti kaasupolkimen liikkeisiin, ja pikkukone on myös joustava, sillä vääntöä riittää matalillakin kierroksilla.
1,5-litraisen Insignian käytännön suorituskyky on hyvä ja kiihtyvyys riittää kantateiden ohitustilanteissakin, vaikka täyskiihdytyksissä ei voi olla huomaamatta, että pieni moottori joutuu ponnistelemaan tehtävästä selvitäkseen.
Kone ei myöskään rasita korvia, sillä sen melutaso on miellyttävän hillitty. Kokonaisuutena pieni moottori täyttää kaikin puolin arkiajon vaatimukset.
Niin suorituskykyyn kuin polttoaineen kulutukseen vaikuttaa positiivisesti se, että Sports Tourer -farmarimalli on keventynyt edellismallista vielä sedaniakin enemmän, täydet kaksisataa kiloa. Koeajossa Sport Tourer kulutti pikkukoneella 6,6-7,5 litraa/100 km.
Opelin automaattivaihteisto sopeutuu mainiosti eri ajotilanteisiin ja hyödyntää hyvin pienen moottorin voimavaroja. Vaihteistoa voi suositella, vaikka vielä pehmeämminkin vaihtavia automaatteja on olemassa. Tosin perus-Insignian manuaalivaihteistokin on hyvin toimiva.
Vastinetta rahalle
Uusi Insignia Sports Tourer on kokonaisuutena sivistyneen ja hienostuneen tuntuinen auto, ja pienellä 1,5-litraisella turbokoneella Opel Insignia Sports Tourerissa on hyvä hinta/laatu-suhde.
Manuaalivaihteistolla 165-hevosvoimaisen Enjoy-version lähtöhinta on viitisen kymppiä vaille 31 000 euroa. Se, kuinka paljon ostaja käyttää rahaa lisävarusteisiin, on toinen juttu. Niillä lähtökohtaisesti kohtalaisen edullisen farkku-Insignian hinnan saa nousemaan melkoisesti, mistä koeajossa ollut perusversiota 8 500 euroa kalliimpi yksilö on käytännön esimerkki.
AGR Premium -varustepaketissa saa varsin hyvin vastinetta rahoilleen. Paketin hinta lähtee 1 865 eurosta, ja se sisältää nahkaverhoiltujen istuinten monipuolisten sähkösäätöjen lisäksi 360 asteen peruutuskameran, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän, edistyneen pysäköintiavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja sivupeilien katvehälytyksen.
+ Hyvin toimiva alusta
+ AGR-istuinten runsaat säädöt
+ Tyylikäs ja mukava auto
- Liian kovat AGR-etuistuimet
- Takapenkin matala istuinkorkeus
- Tiemelua karkealla pinnalla