Tila-autojen markkinat hiipuvat, kun asiakkaat siirtyvät yhä enemmän crossover-tyyppisiin, katumaastureilta näyttäviin autoihin. Onneksi Opel ei kuitenkaan ole luopunut Zafirasta, joka on hyvin käytännöllinen ajokki. Zafiran hinnat alkavat vajaasta 30 000 eurosta.
Opel Zafira on mitoiltaan kohtuullisen kokoinen seitsemän hengen tila-auto. Uusi malli on saatavana myös Astrasta tutulla 200-hevosvoimaisella, ahdetulla bensiinikäyttöisellä moottorilla, jolla Opel tuli Taloustaidon koeajoon.
- Opel Safira Tekniikkaa
- Opel Safira Plussat ja miinukset
- Opel Zafira Verrokit
- Opel Zafira alk. 29 185 e
Silmiinpistävää Innovation-varusteisessa Zafirassa on katon etuosaan ulottuva panoraamatuulilasi, joka jakaa mielipiteitä. Toiset tykkäävät lasin tuomasta avaruudesta, toiset eivät missään nimessä halua moista. Tuulilasin yläosan suojaksi saa kyllä vedettyä katon jatkeen. Osa koeajo-Zafirassa matkustaneista kuitenkin mietti myös sitä, miten katon etuosalle kävisi hirvikolarissa.
Muotoilun kukkasia Zafirassa ovat häikäisysuojat, jotka varsinkin sivulle käännettyinä ovat liian pieniä ja liian ylhäällä eivätkä suojaa häikäisyltä. Sivulta hyvin suojaavat aurinkolasit ovatkin Zafira-kuskille välttämätön varuste.
Zafirassa on nyt Opelin On Star -palvelujärjestelmä ja merkin muista malleista tuttuja varusteita kuten AFL-LED-valot, joissa on yhdeksän eri ajovalokuviota. Valot istuvat hyvin paikoilleen, kun Zafiran keulan ilme on facelift-tyylisen mallimuutoksen myötä muuttunut Opelin nykytyyliä noudattelevaksi. Samassa yhteydessä kojelautanäkymä auton sisällä on parantunut edellisestä mallista.
Ryhdikästä mutta kylmää
Panoraamatuulilasia lukuun ottamatta Zafiran ohjaamo on vailla turhia erikoisuuksia. Se on käytännöllisen perusonnistunut. Koeajoautossa keskellä kojelautaa oli 7-tuumainen monitoiminäyttö, mutta keskeisille toiminnoille Opelissa on edelleen kunnon painikkeet.
Zafiran hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja kevytkäyttöisiä. Luistavammin liikkuvia vaihdekeppejä on kyllä olemassa, mutta varsinkin naiskoeajaja piti vaihteenvalitsimen täsmällisistä liikkeistä. Joissakin todella nopeissa vaihdoissa pykäliä joutui silti etsimään, mutta laatikkoon on tyytyminen, sillä 200-hevosvoimaisen koneen yhteyteen ei saa automaattivaihteistoa.
Etuistuimilla luonteva ajoasento on mukavan ryhdikäs ja pituussuunnassa säätyvä istuinosa antaa reisitukea pitkäjalkaisillekin. Säädön soisi yleistyvän, sillä se parantaa erikokoisten kuljettajien istuinmukavuutta.
Koeajoautossa oli valinnaisvarusteisiin kuuluvat AGR-nahkaverhoillut istuimet, joista etupenkit säätyvät sähköisesti. Opel Mokka X:n tavoin koeajopäiviin osui kireitä pakkasia, jolloin Zafiran viiltävän kylmät nahkaistuimet osoittautuivat Mokan tapaan tuskallisen hitaasti lämpiäviksi.
Seitsemänkin mahtuu Opel Zafiraan
Zafiran takapenkillä on hyvin tilaa ja istuma-asento on täysikasvuiselle ihmiselle jopa erittäin hyvä. Istuimet ovat kuitenkin ikävän kovat, eikä niiden muotoiluakaan voi kehua. Jopa takapenkin keskipaikalla pystyy istumaan, mikä nykyautoissa on harvinaista, mutta selkänoja on keskellä kivikova.
Kolmannen penkkirivin istuimet kääntyvät esiin takaluukun kautta selkänojan taustapuolella olevista lenkeistä vetämällä.
Aikuisille ihmisille kolmosrivin istuimet sopivat vain tilapäiskäyttöön – istuinkorkeus on niin matala, että jalat ovat aivan koukussa. Riittävän jalkatilan saamiseksi kakkosrivin istuimia pitää siirtää eteenpäin.
Kuten Zafiran alle 4,7 metrin pituudesta voi arvata, jalkatilaa on aika niukalti, kun kaikki kolme penkkiriviä ovat käytössä, mutta varsinkin lyhyillä matkoilla seitsemän henkilön liikkuminen Zafiralla on aivan mahdollista.
Kahdella istuinrivillä Zafirassa on peräti 710 litraa tasapohjaista tilaa tavaroille. Molemmat takapenkkirivit kaadettuna tavaratilaa on 1 860 litraa.
Flex Ride toimii hyvin
Zafiran ajettavuus on Opelin malliston parhaasta päästä. Ohjaus on varsin luonteva. Ohjausvaste ei onneksi ole jousimainen niin kuin joissain Opelin malleissa, ja vaste on sopivasti mitoitettu.
Koeajoautossa oli lisävarusteisiin kuuluva, verottomana 770 euron hintainen elektronisesti säätyvä Flex Ride -alustanhallintajärjestelmä, joka reagoi muuttuviin tieolosuhteisiin, ja aktiivinen CDC-vaimennus säätää iskunvaimennusasetuksia reaaliajassa.
Lisäksi kuljettaja voi valita Flex Riden Sport-ajotilan, joka muuttaa ohjausta, kaasupolkimen vastetta ja alustan toimintaa.
Käytännössä Flex Ride -alusta toimii hienosti, Zafira kulkee sillä sekä mukavasti että ryhdikkäästi. Auto reagoi nopeasti ja täsmällisesti ohjausliikkeisiin, ja kuljettajalla on alustan elastisuuden ansiosta hyvä takapuolituntuma auton käytökseen.
Moottoritievauhdissa satasen tuolla puolen Zafira alkaa hieman täristää. Sport-moodilla tärinä vielä tehostuu, joten normaali ajotila on tasakaasulla ajettaessa parempi vaihtoehto.
Taajamissa Zafira on näppärä ajokki. Nykyautojen tapaan sen kulmia ei näe ratin takaa, mutta selkeän muotoilun ansiosta ne oppii aika nopeasti hahmottamaan. Koeajoautossa 7-tuumaisen Navi Intelli Link -värikosketusnäytön kanssa 595 euroa plus verot maksava peruutuskamera vielä helpotti auton peruuttamista.
Opelin bensiinimoottori ei tasakaasulla melua millään sallitulla nopeudella, ja maantieajossa Zafira on varsin hiljainen auto. Moottoritievauhdissa matkustamoon kantautuva tiemelu kuitenkin lisääntyy selvästi. Koeajoautossa oli 225/50 R 17 koon Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat, joten nastoista melu ei johtunut.
Opel Zafiraa on suorastaan hauska ajaa
Koeajetun Zafiran 200-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensakone on luonteeltaan kaksijakoinen. Se on mukavan jouhea, mutta matalilla kierroksilla temperamentiltaan jossain määrin säyseä. Kierrosten ei tarvitse nousta paljon, riittää kun mennään yli kahdentuhannen ja ahtopaine nousee. Silloin Zafira kiihtyy rivakasti, ja Opelin kone kiertää mukisematta punaisen rajalle 6 400 kierrokseen minuutissa.
Monissa Opeleissa on ollut pitkiksi välitettyjä viitos- ja kuutosvaihteita, jotta kulutusta on saatu pienennettyä. Sen seurauksena ne ovat isoilla vaihteilla kiihtyneet huonosti. Zafirassa 200-hevosvoimainen kone kuitenkin kiertää jo 120 km/t vauhdissa 2 850 kierrosta minuutissa eikä velttoudesta voi puhua. Tosin kulutuslukemat ovatkin sitten helposti suurenpuoleisia.
Kun painaa kojelaudan ylälaidassa olevasta Sport-napista, Zafira vastaa kaasupolkimen käskyihin normaaliasentoa terävämmin ja Opelista tulee käytökseltään suorastaan urheilullisen kireä ajopeli. Flex Rode -alusta jäykistyy sporttimaisessa ajossa ja pitää Zafiran niin hyvin käsissä, että se on suorastaan hauska ajaa.
Seitsenpaikkaisista kilpailijoista Ford Grand C-Maxin ja Toyota Verson akseliväli on kaksi senttiä pidempi ja Citroën Grand C4 Picasson kahdeksan senttiä pidempi kuin Opel Zafiran. Näistä kolmen istuinrivin tila-autoista löytyy runsaasti valinnanvaraa 30 000 ja 40 000 euron väliltä sekä mallien että varustetasojen suhteen – Fordilta selvästi alle 30 000 euronkin – mutta läheskään 200 hevosvoiman tehoa ei muilla kuin Opelilla ole tarjolla. Zafirassa tila-automaisuus ei merkitse pappamaisuutta.
Opel Zafira hinta alkaen 29 185 e
Vastinetta rahalle: Zafira-malliston hinnat lähtevät 29 185 eurosta ja Innovation-varustetaso nostaa hintaa Enjoy-tasosta kolmisentuhatta euroa. Käyttökustannuksiltaan edullista autoa etsivän kannattaa muistaa, että Zafira-mallistossa on biokaasulla kulkeva versio, joka Enjoy-varustuksella maksaa 33 772 euroa.
+ Tila-autoksi hyvä ajettavuus
+ Hyvät ja muunneltavat tilat
+ Eloisa bensaturbomoottori
MIINUKSET
- Kehnot häikäisysuojat
- Takaistuinten kovuus
- Hitaasti lämpiävät istuimet
Merkki ja malli | Opel Zafira 1,6 Turbo Start/Stop M6, 147 kW/200 hv |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 | 1598 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 147/200/5000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 280/1650-5000 |
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km | 8,4/5,9/6,8 |
CO2-päästö g/km | 160 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 8,8 |
Huippunopeus km/t | 220 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) mm | 4666/1884/ 1660/2760 |
Omamassa kg (sis. kuljettajan) | 1661 |
Kokonaishinta euroa / koeajoauto | 37 571 / 40 357 |