veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Renault Talisman puhuttelee tyylikkyydellään

Renault Talisman puhuttelee tyylikkyydellään
7.7.2016

Renault Talismania koeajaessa tuli taas kerran tunne, että autotehtaiden pitäisi keskittyä olennaiseen hilavitkuttimien sijaan. Mutta kun varustelu käy kaupaksi ja helpottaa markkinointia, valmistajat panostavat siihen. Onneksi Talismanissa on myös tyyliä.

Pikkuautoistaan parhaiten tunnetulla Renaultilla on kautta aikojen ollut myös isoja autoja mallistossaan. 1950-luvulla pulleamuotoinen Renault Fregate oli tunnettu Suomessakin, mutta sittemmin ranskalaisvalmistajan suurimmat mallit ovat jääneet kilpailijoiden varjoon.

Renault Talisman

Viimeksi Renaultin suurin henkilöautomalli ennen uutta Talismania oli Laguna. Se oli alkuperäisessä asussaan 1990-luvulla kokoluokassaan ihan kelpo auto. Toisen ja kolmannen sukupolven Lagunoissa ei kuitenkaan ollut samanlaista tilan tuntua kuin kokoluokan muissa autoissa.

Nyt markkinoilla on Renaultin uusi Talisman, joka on aiempaa vakavammin otettava vaihtoehto Passat-Mondeo-kokoluokassa. Se on myös pisimmillään vajaaseen 4,7 metriin jäänyttä Lagunaa isompi auto, suunnilleen 2002-2009 valmistetun Vel Satis -mallin kokoinen. 

Ensi alkuun äkkinäinen

Ensimetreillä uusi Renault Talisman ei vakuuttanut, vaan tuntui monin tavoin äkkinäiseltä. Koeajoauto oli varustettu nelipyöräohjauksella, mutta se ei sinänsä tehnyt autosta ylireagoivaa, vaan ketteryys yhdistyneenä terävästi käyttäytyvään ohjausvasteeseen. Jos Talismanin ohjaus reagoisi kuljettajan liikkeisiin pehmeämmin, nelipyöräohjaus pääsisi heti paremmin oikeuksiinsa.

Äkkinäistä tunnetta koeajon alussa lisäsi myös herkästi reagoiva jarrupoljin, johon ei paksupohjaisella lenkkikengällä saanut luonnostaan sopivaa tuntumaa.

Renault Talisman

Hyvää ajoasentoa ei ollut helppo löytää, kun ohjaamo on matala ja selkänoja portaittain säätyvä. Kun oikeanpuoleiset pyörät vielä tuntuivat käyvän vähän väliä kaistaviivan päällä kaistavahtia mölisyttäen, ensivaikutelma Renault Talismanista tuntui oikulliselta.

Vaikka Talisman näyttää varsin tavalliselta kokoluokkansa autolta, Renault ei ole tehnyt jälleenmyyjiensä työtä helpoksi: Talisman on niitä autoja, joita pitää ajaa pitempään ja useampia ajokertoja kuin keskivertoautoilla, nähdäkseen kotiutuuko auton ratin taakse vai ei.

Renault Talisman

Koeajoautolla ajaminenkin muuttui rennommaksi, kun kaistavahdin kytki pois jyrisemästä. 

Vielä sentin matalampi

Renault Talismanin Sport Tourer -mallin ulkoasu tuo mieleen Volkswagen Passat Variantin uusimman mallin. Molemmat farmariautot ovat pitkän ja matalan näköisiä, ilmeeltään tyylikkään pelkistettyjä – kumpikin valmistaja luottaa omaan ja asiakkaidensa tyylitajuun. Sulavalinjainen ajokki ei tarvitse omituisia pokkauksia pelteihinsä eikä kummallisen näköisiä koristuksia etu- ja takapäähänsä.

Sulava ilme valitettavasti syö käytännöllisyyttä. Talisman on monien nykyhenkilöautojen tapaan matala, mikä yhdistyneenä loivasti kaartuviin A-pilareihin vaikeuttaa sekä auton sisälle ja ulos kulkemista että ajoasennon säätämistä mukavaksi.

Talisman on myös leveä auto, senttiä vaille 1,9 metriä, mutta leveys ei ole mitenkään poikkeuksellinen nykyautoksi. Nelipyöräohjaus, joka kääntää hitaissa nopeuksissa etu- ja takapyöriä vastakkaiseen ja suuremmissa nopeuksissa samaan suuntaan, vain voimistaa liikkeitä niin että kuljettaja helposti kääntää autoa liikaa ennen ominaisuuteen tottumista. 

Erilaisia moottoriääniä

Talismanin ohjaamonäkymä on tuttu Renaultin pienemmistä malleista, eikä siinä ole erityistä moittimista. Meganen tavoin mittariston näkymää ja väritystä voi vaihdella. Ne muuttuvat myös ajomoodia vaihdettaessa. Perinteinen kahden ison mittarin (nopeus ja kierrosluku) vaihtoehto kuitenkin puuttuu.

Lisäksi moottorista sisälle kantautuva ääni vaihtelee Talismanissa valintojen mukaan. Ääntä voi muuttaa myös valikosta, mutta oikea kohta on hankala löytää, eikä Talismanin soundeissa ole kehumista. Renaultin dieselistä ei lähde niin muhkeita murinoita, että ne lämmittäisivät mieltä.

Renault Talisman

Halvemmissa malleissa Renault on tehnyt kohtalaisen hyvän kompromissin perinteisten säätimien ja valikkotoimintojen välillä. Intens-varusteisessa Talismanissa perinteisiä katkaisimia ja säätimiä on enää varsin vähän, istuinlämmittimiä ei sentään tarvitse hakea valikoista.Renault Talisman

Onneksi myös ajomoodin valinta on tuotu keskikonsolin valintakytkimeen ja säätöpyörään, joilla ajotilaa on helppo vaihdella ajon aikana. Valinnan voi kuitenkin tehdä kosketusnäytöstäkin. 

Hierontaa, mutta vähän säätöjä

Etuistuimet eivät ole kokoluokan parhaiden pallien tasolla, eikä edes koeajetussa Intens-varustetason Talismanissa ole istuinten sähkösäätöjä. Selkänojan kallistuksen portaittain toimiva säätö ja istuinosan kaltevuuden säädön puuttuminen rajoittavat parhaan mahdollisen ajoasennon etsimistä.

Hierontatoiminto istuimista kyllä löytyy niiden iloksi, jotka haluavat selkänojan pullistelevan valikoista valitussa tahdissa.

Talisman Sport Tourerin takapenkki on pehmeämpi kuin monissa nykyautoissa. Reunapaikkojen kohdalta selkänoja on pullistettu turhan kuperaksi ja keskipaikalla se on kivikova. 180-senttinen matkustaja mahtuu istumaan samanmittaisen edessäistujan taakse. Alle 170-senttiselle matkustajalle riittää myös reisitukea, pidemmille matkustajille takapenkki on siltä osin liian matala.

Pääntilaa farmarimallin takapenkillä on enemmän kuin auton matalasta olemuksesta luulisi. Takasivuikkunoiden verhot on toteutettu tyylikkäästi.

Sport Tourerin tavaratila on selkeän muotoinen ja leveä. Tilan reunoilla on käytännölliset lokerot. Tilaa on perusmuodossa 515 litraa, mikä on ihan kohtuullisesti, mutta kalpenee tilahirmu Škoda Superbin 660 litran rinnalla. 

Neljällä pyörällä kääntäen

Maantiellä Talisman ei jousitusmukavuudeltaan tunnu perinteiseltä ranskalaiselta autolta. Se on aika jäykäksi jousitettu – pehmeyttä ja mukavuutta voisi olla enemmänkin. Pienet epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa herkästi, isommat heitot Renault ottaa hyvin haltuun.

Toisaalta Talismanista puuttuu kaikki vellovuus, joka on tuttua esimerkiksi Citroën C5:stä.

Erittäin mutkaisella ja mäkisellä huonopintaisella kantatiellä Talismanin alusta osoittaa Sport-moodilla kestävänsä varsin kovaa vauhtia. Ohjauskin on parhaimmillaan, kun alustaan kohdistuu tieprofiilin nähden kovan vauhdin luoma paine, mutta silloin ollaan aika kaukana normaalista ajamisesta.

Moottoritievauhdissa Talismanin ohjaus jäykistyy huomattavasti eikä ole samalla tavalla edukseen.

Vaikka Renaultin tarkka ohjaaminen ei keinotekoisen ohjaustuntuman vuoksi suju luontevasti, alustan osalta Talisman käyttäytyy varsin täsmällisesti. Koeajetun Talismanin 4 Control-nelipyöräohjaus yhdessä elektronisesti ohjatun iskunvaimennuksen kanssa ei kuitenkaan tarjoa mitään erityistä ajofiilistä. Sen sijaan u-käännöksiä tehtäessä nelipyöräohjauksen vaikutuksen huomaa selvästi: Talisman kääntyy paikoissa, joissa tavallista samanpituista autoista joutuisi vekslaamaan. 

Jouhea tuplaturbodiesel

Koeajossa olleen Talismanin kahdella turbolla terästetty 160-hevosvoimainen moottori on dieselkäyttöisistä voimanlähteistä tehokkain. Renault liikkuu Twin Turbo -koneella jouheasti, mutta mitään erityisiä kicksejä se ei normaaliajossa tarjoa temperamenttia haikaileville. Vasta kun kaasupolkimen runttaa oikein syvälle, Talisman hyökkää eteenpäin koko voimallaan. Liikkeelle lähdettäessä viive on silloinkin turhan pitkä.

Bensiinimoottorilla Renaultiin saa selvästi dieseliä enemmän suorituskykyä: 200-hevosvoimaisella 1,6-litraisella bensaturbolla Talisman kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa.

Dieseliä Talisman kulutti 7,5 litraa/100 km koeajossa, jossa oli paljon kaupunkiajoa, moottoritieajoa ja kovavauhtista maantieajoa. Vähemmälläkin Twin Turbon varmasti saa kulkemaan.

Renaultin EDC:ksi ristimä kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa siististi, mutta ajoittain se tuntuu reagoivan hitaasti.

Kaikki Talismanit ovat etuvetoisia. Nelivetoversiota ei kuulemma ole luvassa. Kilpailijoista Volkswagen Passatista, Škoda Superbista, Ford Mondeosta ja Opel Insigniasta sellainen löytyy. 

Vastinetta rahalle

Renault Talismanin hintahaitari alkaa sedanina 28 690 eurosta ja Sport Tourerina 29 990 eurosta. Zen-varusteltu versio on vain 2 000 euroa kalliimpi. Sen sijaan EDC-automaattivaihteisto nostaa hintaa peräti 3 000 euroa, ja jos koneeseen halua enemmän tehoa kuin vaatimattomat 110 hevosvoimaa, hinnat lähtevät 37 790 eurosta.

Nelipyöräohjauksella Talisman maksaa heikkotehoisimmillaankin yli 40 000 euroa. 160-hevosvoimaisella tuplaturbodieselillä, automaattivaihteistolla ja Intens-varustuksella hinta ilman 4 Control-nelipyöräohjausta on 41 290 euroa.

Kilpailijoiden hinnat ovat pääosin samalla tasolla: edullisin Volkswagen Passat Variant maksaa 29 791 euroa. Koeajettua Talismania vastaavan Highline-varusteisen, 150-hevosvoimaisen Passat Variant 2,0 TDI:n saa DSG-vaihteistolla 43 532 eurolla. Ford Mondeo Wagonin hinnat lähtevät 28 580 eurosta ja 2.0 TDCi 150 hv Power Shift maksaa Titanium-varustuksella 39 046 euroa eli vähemmän kuin Talisman ja Passat.

Varteenotettavia vaihtoehtoja Talismanille ovat myös Škoda Superb, Peugeot 508 ja Opel Insignia. Superb Combin hinnat alkavat 29 085 eurosta ja 2.0 TDI 150 Style DSG maksaa 43 197 euroa. 508 SW:n hinnat lähtevät 29 105 eurosta ja Allure Blue HDi 165 automaatti maksaa 40 097 euroa. Opel Insignia Sports Tourer on joukon halvin vaihtoehto, sen lähtöhinta on 27 863 euroa ja Edition-varusteltu 170-hevosvoimainen 2.0 CDTI automaattivaihteistolla maksaa 34 991 euroa. Sport-varustelulla hinta nousee 37 734 euroon. 

PLUSSAT

+ Tyylikäs kokonaisuus
+ Jouhea voimalinja
+ Ketteryys 4 Controlilla

MIINUKSET

- Terävä, keinotekoinen ohjausvaste
- Etuistuimissa heikosti säätöjä
- Matalat oviaukot

Merkki ja malli Renault Talisman 
Sylinteritilavuus cm3 1 598
Suurin teho kW/hv/r/min   118/160/4 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  380/1 750
EU-kulutus, kaup/maantie/
yhd. l/100 km
5,0/4,2/4,6
CO2-päästö g/km 120
Kiihtyvyys 0-100 km/t s.    9,6
Huippunopeus km/t 215
Kokonaishinta euroa,
alkaen / koeajoauto

44 690 /
48 000,20

Omamassa kg 1 615
Mitat mm (pituus/leveys peilit 
taitettuna/korkeus/akseliväli)

4 866/1 8901 465/2 809  

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti