veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ruostesuojauksella on merkitystä

Ruostesuojauksella on merkitystä
25.10.2016

Nuoremmat autoilijat eivät tunnu ymmärtävän ruostesuojauksen merkitystä tai eivät välitä siitä, sillä ruosteenestoliikkeiden asiakkaat ovat tavallisesti keski-ikäisiä.

Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton pari vuotta sitten julkaistun asiakaskyselyn mukaan ruostesuojauksen teettäneistä yksityisasiakkaista vain 10 % oli alle 45-vuotiaita. Yrittäjä Tapio Hotokan mukaan tämä näkyy myös Espoon Takuusuojauksen asiakaskunnassa.

”Nuorena eletään kertakäyttökulttuurissa, mutta arvomaailma tuntuu muuttuvan kun lähestytään viidenkympin ikää”, hän toteaa.

Ruosteenestoalan liiton puheenjohtaja, yrittäjä Tapio Hotokka katsoo, mihin vaiheeseen Toyotan ruostuminen on päässyt. Tilanne ei vielä ole paha. Kuva Patrik Lindström

AREKL:n tutkimuksen mukaan suojatuista autoista 24 % oli alle vuoden ikäisiä, 37 % 1-3 vuoden ikäisiä ja 39 % yli kolmen vuoden ikäisiä. Uutena autonsa suojauttaneiden joukossa suurin asiakasryhmä oli japanilaisten autojen omistajat.

Automaahantuojien asenteet voivat osaltaan vaikuttaa asiaan. Kun autotoimittaja Timo Turkula teki kolme vuotta sitten Helsingin Sanomiin jutun maahantuojien suhtautumisesta ruostesuojaukseen, Hondan ja Mazdan tahoilta suositeltiin lisäkäsittelyä. Sen sijaan Opelin ja Škodan edustajien mielestä lisäkäsittely on rahan hukkaa. Myös Toyotalla lisäkäsittelyyn suhtauduttiin nihkeästi.

Yritysautot vailla suojaa

Yritykset eivät yleensä ruostesuojauta autojaan – poikkeuksena pienyritykset, jotka haluavat saada pakettiautonsa kestämään pitkään.

Jos ostaa käytettynä tyypillisesti kolme vuotta yrityskäytössä olleen leasingauton, se kannattaa viedä ruosteenestokäsittelyyn.

Samoin käytettynä ulkomailta tuotu auto kannattaa käyttää ruosteenestokäsittelyssä, sillä keski- ja eteläeurooppalaiset auto ovat suojaamattomia.

Kovin ruosteista autoa ei kannata viedä ruosteenestoliikkeeseen, sillä ruosteiden irtipuhaltamisen hinta voi nousta puoleentoista tuhanteen euroon eikä se ole enää taloudellisesti järkevää. 

Kolme eri palvelutuotetta

Yleensä alan liikkeillä on kolme palvelutuotetta. Lisäturva on tehdastakuuautoille tehtävä käsittely, joka suojaa korin arimmat alueet ja turvarakenteet, tiivistää saumat ja liitokset, minkä lisäksi alusta ja kotelot käsitellään suoja-aineilla. Tehosuoja on täyskäsittely uusille ja alle kuuden vuoden ikäisille autoille, jossa kaikki kotelot, saumat, liitokset ja alusta käsitellään kotelonsuoja-aineella ja alusta suojataan lisäksi alustansuoja-aineella. Kestosuoja on niin sanottu kaksoissuojaus, jossa muun muassa koko alusta pohjustetaan primerilla ja ruosteelle herkimmät alueet suojataan toistamiseen kotelonsuoja- ja alusta-aineilla.

Ruosteenestoliike voi myös räätälöidä palvelun autolle sopivaksi, jos kyseessä on esimerkiksi klassikkoauto, jota käytetään vain kesällä.

Rahallinen hyöty vaihtelee

Taloudellisesti ruosteenestokäsittelystä hyötyy eniten, jos pitää uutta autoa pitkään. Silloin auto säilyy terveenä vuodesta toiseen.

Jos uutena ostetun auton myy jo kolmen vuoden ikäisenä, suojauksen kulunut raha ei välttämättä näy hyvityshinnassa. Todistus ruostesuojauksesta voi kuitenkin lisätä auton kiinnostavuutta vaihtoautona ja helpottaa kaupantekoa.

Sen sijaan vanhemmissa autoissa kuntoerot ovat suuremmat ja silloin ruostesuojatun auton parempi kunto voi hyvinkin näkyä myös euroina.

Käytettyä autoa ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko sillä todistusta ruosteenestokäsittelystä.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti