veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Säädä yksityisyytesi asetukset somessa – ota onkeesi yhdeksän vinkkiä

Säädä yksityisyytesi asetukset somessa – ota onkeesi yhdeksän vinkkiä
19.2.2024

Facebookia ja Instagramia pyörittävä someimperiumi Meta on EU:n tietosuojasäädöksiä kiertääkseen tarjonnut syksystä 2023 alkaen personoidusta mainonnasta riisuttua mutta maksullista versiota näistä suosituista sosiaalisen median palveluistaan. Nämä vaihtoehdot ovat tarjolla Euroopan Unionissa ja Sveitsissä.

Maksuttomuuteen tottuneille somettajille kustannus on kallis. Mainosvapaiden versioiden hinta on tietokonekäytössä 10 euroa kuukaudessa. Puhelinkäytössä se on 13 euroa, sillä Meta maksaa mobiililystistä välityskorvausta Applen ja Googlen sovelluskaupoille.

Jos ihmisellä on saman tunnuksen alla useita tilejä, niistä jokaisesta joutuu maksamaan 1.3.2024 alkaen muutaman euron lisähinnan, mikäli lähtee maksulliseen vaihtoehtoon. Valintaa maksuttomuuden ja maksullisuuden välillä voi toki muuttaa koska tahansa.

Ihmiset ovat niin tottuneet näennäisen ilmaisiin somepalveluihin, että harva lähtee maksulliseen vaihtoehtoon. On veteen piirretty viiva, minkä Metan lakiosasto on määritellyt ”kohdennetuksi mainonnaksi”. Maksullisetkaan somepalvelut eivät ole täysin mainoksettomia.

Verkkokeskusteluissa esiintyy väitteitä siitä, että Meta olisi vaatimassa jo nykyisten, viime elokuussa voimaan tulleiden, mutta varsinkin 12.1.2024 uudistuneiden käyttöehtojen perusteella dramaattisesti aiempaa laajempia oikeuksia käyttäjien tuottamaan sisältöön.

Tammikuun käyttöehdoissa lukee: ”Kun jaat, julkaiset tai lataat tuotteissamme tai niiden yhteydessä sisältöä, joka on immateriaalioikeuksien alaista (kuten valokuvat tai videot), myönnät meille ei-yksinomaisen, siirrettävän, alilisensoitavan ja maailmanlaajuisen lisenssin ylläpitää, käyttää, levittää, muokata, kopioida, kääntää ja esittää tai näyttää julkisesti sisältöäsi sekä luoda siitä johdannaisteoksia (yksityisyys- ja sovellusasetustesi mukaisesti).”

Meta on jo aiemmissa ehdoissa varannut itselleen laajoja sisältöoikeuksia. Uusimmat muutokset koskevat enimmäkseen vaihtoehdoksi tullutta maksullisuutta. Mutta lakiväen kirjoittamasta ehtokokoelmasta voi päätellä tämän: Meta pyrkii varmistamaan mahdollisimman laajat käyttäjien tuottaman sisällön käyttöoikeudet myös sellaisissa tulevaisuuden palveluissa, jotka ovat vasta luonnoksia.

Tietenkin voit käyttää omia teoksiasi edelleen Metan rinnalla muissakin palveluissa. Mutta jos jaat Facebookissa kuvan, annat palvelulle luvan säilyttää, kopioida ja jakaa sekä vieläpä muokata kuvaa muille oman käyttäjäprofiilisi asetusten mukaisesti.

Nyt onkin aika tarkistaa käyttämiensä somepalveluiden asetukset. Palstan tilan rajoissa keskityn näihin kahteen metalaiseen palveluun eli Facebookiin ja Instagramiin, ja niissäkin lähinnä yksityisyysasetusten pääkohtiin.

Facebookin selainversio

Siirry oikealla olevaa profiilikuvaasi klikkaamalla kohtaan asetukset ja yksityisyys. Voit hallita täällä niitä tietoja ja oikeuksia, joita jaat Facebookille sekä samalla sinusta muille käyttäjille näkyviä tietoja.

Instagramin selainversio

Instagramissa sama tapahtuu klikkaamalla omaa profiilikuvaa ja sen takaa löytyvää muokkaa profiilia -valikkoa.

Asetusten kanssa arkaileva käyttäjä voi kirjoittaa selaimen osoiteriville sanat ”Metan tilikeskus”, joka johdattaa kaikkiin niihin metalaisten palveluiden säätöihin, joita käyttäjällä on.

Vaikka Meta on selkeyttänyt suomenkielisiä käyttäjäasetuksia, ovat ne villinä haarova viidakko, jonka omaksuminen vaatii aikaa ja hermoja.

Nämä yksityisyysasetusten hallinnan periaatteet pätevät muihinkin kuin Metan palveluihin, vaikkapa Tiktokiin.

Asetusten tarkistuslista

  1. Katso erityisen tarkkaan, mitä tietoja jaat täysin julkisesti.
  2. Älä jaa syntymäpäiviä, puhelinnumeroita, älä mitään osoitetietoja.
  3. Mieti vielä, keille ja mitä jaat yksityiselämästäsi.
  4. Myös somessa olet työnantajasi edustaja.
  5. Vältä tarkkojen lomasuunnitelmien jakoa.
  6. Mitkään terveystiedot eivät kuulu someen.
  7. Muista lapset: älä kerro, mitä koulua he käyvät, älä jaa heidän kuviaan.
  8. Kun jokin sovellus pyytää pääsyä esimerkiksi puhelimen kuviin, yhteystietoihin tai paikkadataan, kieltäydy.
  9. Sinä olet someyhtiölle tuote, et asiakas. Yhtiö saa tulonsa tarjoamalla sinun jakamasi tiedot mainostajille. Tätä tilannetta ei maksullinen mainoksettomuus muuta.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti