veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Sahaavat lämpö­tilat piinaavat maan­teillä – etelässä päällyste­vaurioita, pohjoisessa liukasta

Sahaavat lämpö­tilat piinaavat maan­teillä – etelässä päällyste­vaurioita, pohjoisessa liukasta
7.2.2025

Poikkeuksellisen lauhan talven seuraukset näkyvät ja tuntuvat nyt maanteillä. Pohjoisessa on erityisen liukkaita vesikaljamakelejä, etelässä kiusaavat nollan molemmin puolin sahaava lämpötila ja vesisade, jotka edesauttavat  päällystevaurioiden syntymistä. 

Sulamisvedet, sateiset säät ja nollan molemmin puolin sahannut lämpötila ovat edistäneet päällystevaurioiden syntyä erityisesti eteläisessä Suomessa.

Tienkäyttäjien on syytä olla valppaina ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin, myös tavallista suurempi turvaväli auttaa havaitsemaan mahdolliset vauriot ajoissa.

"Päällysteen päälle jäänyt vesi, sulamis-jäätymissyklit ja runsas liikenteen rasitus nopeuttavat hauraiden asfalttipäällysteiden vaurioitumista. Kun reikiintyminen pääsee alkuun, vaurioitunut kohta voi kasvaa nopeastikin varsinkin talviaikana. Paikoin reiät saattavat olla myös piilossa veden alla”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta tiedotteessa.

Leudon talven aikana tiet myös urautuvat selvästi normaalitalvea nopeammin, sillä jatkuva märkyys lisää nastarenkaiden kuluttavaa vaikutusta.

Lisäksi asfaltin paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa, joten tienpitäjän keinoksi jää usein vain nopeusrajoitusten alentaminen ja päällystevaurioista varoittavien liikennemerkkien asentaminen. Liikenneturvallisuutta vaarantavat vauriot pyritään paikkaamaan olosuhteista huolimatta.

Jäisen polanteen päälle sulanut vesi liukastaa tienpinnan

Pohjoisemmassa Suomessa haasteita aiheuttaa liukkaus.

Kun teillä olevat polanteet ovat paikoin sulaneet päältä päin, on syntynyt niin sanottua vesikaljamakeliä, eli jäisen polanteen päällä on ollut vettä. Tämä on vaatinut tienkäyttäjiltä erityistä tarkkaavaisuutta. Liukkautta torjutaan vilkasliikenteisillä teillä suolaamalla ja muilla tiellä hiekoittamalla.

"Niin sanottuna normaalitalvena pohjoisessa Suomessa vallitsevat melko tasaiset talvikelit. Tänä talvena tilanne on ollut kunnossapitäjälle haastava, kun toimenpiteiden vaikutukset eivät ole aina olleet riittävän pitkäkestoisia kelien vaihdellessa. Joissain tapauksissa vesisade on saattanut poistaa hiekoituksen vaikutuksen kokonaan", sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

VAURIO TIELLÄ, MITÄ TEEN? | Havaituista vaurioista kannattaa ilmoittaa eteenpäin. Jos kyseessä on kiireellinen liikennettä vaarantava ongelma, ilmoita siitä Tienkäyttäjän linjalle (puh. 0200 2100). Muut valtion väyliä koskevat palautteet hoituvat Liikenteen asiakaspalvelussa. Palauteväylän kartasta näkee myös sen, onko kyseinen ongelma jo ilmoitettu ja otettu käsittelyyn.

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti