Taloustaito on viime vuosina koeajanut useita ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Osa niistä on koeajon jälkeen siirtynyt jo seuraavaan sukupolveen, mutta edellisenkin sukupolven autot ovat mielenkiintoisia vaihtoehtoja käytettyinä autoina.
Tällä hetkellä Taloustaidon verkkosivuilta löytyy 20 koeajojuttua, joissa ajettavana on joko ladattava hybridi tai täyssähköauto.
Viimeaikaiset koeajoautot ovat olleet pääasiassa ladattavia hybridejä, jotka ovat tätä nykyä todella kysyttyjä, mutta markkinoille tulee jatkuvasti myös uusia täyssähköautoja, joita nähdään jatkossa lisää myös Taloustaidon verkkosivuilla.
Koeajossa ladattavat hybridit
- Mitsubishi Outlander PHEV
- VW Golf GTE
- BMW i8
- BMW X5 xDrive40 e A Plug-in-hybrid
- Kia Optima 2,0 GDI PHEV
- Audi A3 Sportback e-tron
- Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
- Hyundai Ioniq plug-in DCT Style
- Volkswagen Passat GTE
- Kia Niro PHEV 1,6 GDI Plug-In Hybrid
- Mercedes-Benz E 300 de T A EQ Power dieselhybridi
- Jäsenille: Kia XCeed 1,6 GDI Plug-In Hybrid EX DCT
- Jäsenille: Ford Kuga ST-Line X 2,5 PHEV
- Jäsenille: Opel Grandland X PHEV 300 AWD
Volvo XC60:n D5 AWD koeajojutussa lyhyt kommentti XC60:n ladattavasta T8-versiosta.
Katso videoita ladattavista hybrideistä
Koejoassa täyssähköautoja
- Nissan e-NV200 Evalia
- Tesla S P85D Dual Performance
- Tesla Model X 90D
- BMW i3 94 Ah REX
- Volkswagen e-Golf
- Renault ZOE Z.E. 40 Intens
Katso videoita täyssähköautoista
Erinomaisia plugareita
Varsinkin ladattavien hybridien eli plugareiden valikoima kasvaa nopeasti ja niiden joukosta löytyy mielenkiintoista vaihtoehtoja polttomoottoriautoille.
Esimerkiksi Renault Capturin polttomoottoriversion lopussa Taloustaidossa julkaistu koeajo jättää odottamaan nyt ennakkomyynnissä olevaa ladattavaa hybridiä, joka parhaassa tapauksessa korjaa bensiinillä kulkevan automaattivaihteisen Capturin voimalinjan heikkouksia.
Monia kalliita autoja kuten Porsche Panameraa myydään verotussyistä lähes yksinomaan ladattavana hybridinä, mutta 4E-Hybrid-Panamera osoittautui koeajossa myös sähköenergiaa erinomaisesti hyödyntäväksi ajokiksi.
Mercedes-Benzin E-sarjan de EQ Power -version koeajo osoitti puolestaan, kuinka diesel- ja sähkömoottoreiden parhaat puolet voidaan yhdistää ja tuloksena on monin tavoin todella hieno kulkupeli.
Apumoottoria ikävä täyssähköautoissa
Niin plugareiden kuin täyssähköautojen joukkoon mahtuu pettymyksiäkin.
Toimintasäteeltään kaikki täyssähköautot ovat käytännössä pettäneet odotukset. Näin on käynyt etenkin, jos ne ovat olleet koeajossa talvipakkasilla kuten Tesla Model X ja Renault Zoe. Pakettiauto Nissan e-NV200 söi maantieajossa painajaismaisesti virtaa jo nollan keleilläkin.
Jos Taloustaidon koeajovideot kuvaava Ismo Henttonen olisi asunut Porvoon sijaan Turussa tai Tampereella, Teslalla ei olisi kuvauspäivän jälkeen päässyt enää kotiin vaan sitä olisi pitänyt jäädä latailemaan pitkän työnpäivän jälkeen. Renault Zoe osoitti helmikuussa 2018, että pikkuautonkin toimintasäde hyytyy pakkassäillä 180 kilometriin.
Sähköautoilun kannalta onkin harmillista, että täyssähköautoja ei enää saa vuonna 2017 koeajossa olleen BMW i3 REX:n tapaan apumoottorilla varustettuna. Jos sähkö loppui kesken matkan, pieni polttomoottori tuotti sitä lisää.
BMW:n kaksisylinterinen moottori ja vain yhdeksän litran bensiinisäiliö eivät paljoa lisänneet auton painoa, mutta lisäsivät huomattavasti sen käytettävyyttä.
Koeajonjutun julkaisemisen jälkeen yksi Taloustaidon lukija otti kirjoittajaan yhteyttä ja kertoi, kuinka tyytyväinen hän oli omaan i3-sähköautoonsa. Lopuksi hän kuitenkin totesi, että ei sillä yksin pärjää – talvisia hiihtomatkoja varten tallissa odotti vanha polttomoottorinen, vuosimallin 2003 Volvo V70.
Laatu kyseenalaistettu
Ladattavien hybridien käyttöominaisuudet ovat yleensä paremmat kuin polttomoottoriversioilla, mutta täyssähköautojen kehitys ei välttämättä menee oikeaan suuntaan.
Volkswagenin e-Golf oli yhtä mainio auto kuin Golfit ylipäätäänkin – sen ainoa heikkous oli energian riittävyys, joka Mallorcalla ajetussa esittelyssä riitti optimaalisissa olosuhteissa vain pariinsataan kilometriin.
Sen sijaan e-Golfin korvaava ID.3-malli on jo ehtinyt herättää keskustelua huonosta laadusta ja tietojärjestelmän bugeista, eikä se ole vakuuttanut autoja työkseen koeajavia toimittajia edes Saksassa.
Asiakkaatkaan eivät ole tyytyväisiä: keskustelufoorumeilta löytyy jo pettynyttä palautetta auton ostaneilta.
Kun joillain autotoimittajilla on ollut vaikeuksia saada ID.3 Volkswagenia koeajettavaksi, toimittajien keskuudessa on kyselty, voisiko selitys löytyä siitä, että ”softabugisia autoja ei ole kehdattu antaa toimittajien ajettavaksi. Asiakaskokemusten perusteella autot aivan tillin tallin softan osalta” kuten yksi autotoimittaja totesi.