veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Sähköpyörä rullaa pakkasessakin – seuraile akun latinkia

Sähköpyörä rullaa pakkasessakin – seuraile akun latinkia
2.11.2023

Sähköpyörät ovat tehneet talvisesta työmatkapolkemisesta entistä mukavampaa, mutta sähköpyörällä ajavan kannattaa muistaa muutama vinkki, joiden avulla akku pysyy kunnossa ja käyttöikä mahdollisimman pitkänä.

Larunpyörän sähköpyöräkaupan myyjä Veli-Pekka Savonen kertoo, että jos pyörää ei saa työpäivän ajaksi lämpimään, ainakin akku kannattaa napata mukaan sisätiloihin ja odottaa puolisen tuntia ennen sen lataamista. Oikein kylmällä säällä akun päälle voi ulkona sujauttaa erillisen neopreenisuojan.

Mikäli talviajoon tulee jostain syystä taukoa, kannattaa akku ottaa huoneenlämpöön säilytykseen täyteen ladattuna. Lataustaso on hyvä tarkistaa, jos ajopaussi on venynyt kolmeen tai neljään kuukauteen. Jos latinki on laskenut alle 70 prosentin, akun voi ladata 60–70 prosenttiin.

”Akun elinikä pitenee jonkin verran, kun sen lataus pysyy useimmiten 20–80 prosentin välillä, eli akun lataa ennen kuin se on tyhjä, eikä sitä vastaavasti lataa ihan täyteen”, Savonen kertoo.

Muuten sähköpyörän toiminta ei eroa luomupyörästä talvella. Nastarenkaat ja huolto ovat a ja o myös sähkäreiden kanssa.

Koska moottorissa on vääntöä, etenkin ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin kuin sähköttömissä pyörissä, joten ne on hyvä pitää puhtaana ja voideltuna. Sähköpyörää ei tule pestä painepesurilla.

PYÖRÄILIJÄN TALVIVARUSTEET KUNTOON JA
MENOKSI
| Kylmät säät ja talvinen keli eivät ole este työmatkapyöräilylle, jos varusteet ovat kunnossa. Alkuun pääsee kokeilemalla ja hyödyt tuntuvat nopeasti: ajatus juoksee terävämmin ja reitin sekä aikataulun voi valita itse. Lue juttu >>

Minna Uusivirta

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti