Seatin uusi katumaasturi on todella onnistunut perusauto, jossa vanhoillisuus on vahvuutta, mutta varustelu voi nostaa Atecan hinnan pilviin.
Seat Ateca on ristiriitainen koeajoauto: toisaalta siitä on mukava kirjoittaa, koska Ateca on monin tavoin hyvin toimiva auto, joka tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Toisaalta Ateca on vähän tylsä, sillä siinä ei ole mitään erityistä särmää eikä selviä vikojakaan.
Ohjaamon antama ensivaikutelma hämmästytti niin allekirjoittanutta kuin muitakin koeajajia: Ateca tuntuu todella tilavalta ja avaralta. Vaikka saman konsernin Škoda Yeti on kokoisekseen tilava auto, niin uusista Volkswageneista tutulle MQB-pohjalevylle tehty 4,36 metriä pitkä Seat Ateca on vielä toista luokkaa. Ratin takana se tuntuu positiivisessa mielessä isolta autolta.
Volkswagen-konsernissa Ateca korvaa vajaat seitsemän senttiä sitä pidemmän edellisen polven Tiguanin jättämän aukon, kun Volkswagenin katumaasturi kasvoi mallimuutoksen myötä aiempaa isommaksi.
Kokonaisuutena Atecassa on tilaa mahtavasti joka suuntaan ja avaruuden tunnetta lisäävät riittävän suuret ikkunapinnat. Todella jämäkkä alusta luo tunnetta tuhdista autosta ja laatuvaikutelmakin on hyvä, vaikka hallintalaitteet tuntuvat Volkswagenista lainatuilta.
Ateca toimii kaikilta osin kuin kello, hiotun täsmällisesti. Etuvetoisessa Seatissa DSG-vaihteistokin reagoi varsin hyvin.
Koeajoauton värikin on hillityn tyylikäs.
Hillittyä selkeyttä
Koeajoauto oli varustettu urheilullisilla etuistuimilla, joiden lisähinta on 557 euroa veroineen. Kuljettaja löytää Atecan istuimen manuaalisäädöillä hyvän istuma-asennon.
Etuistuimet ovat ryhdikkäät, ne säätyvät korkeussuunnassa, istuinosan kallistus on ajateltu oikein ja selkänojassa on portaaton säätö. Istuimet ovat tyylikkään näköisetkin, mutta niiden kovuus heikentää pintaverenkiertoa erityisesti reisissä ja selässä.
Kaikki koeajajat pitivät Seatin selkeistä ohjaamojärjestelyistä, jotka ovat peräisin Volkswagen-konsernin muista autoista. Ohjaamon asettelu tuntui varsinkin Audilla päivittäin ajavan koeajajan mielestä tutulta. Vakionopeussäädinkin on samanlainen kuin Audissa.
Atecan kojelaudassa kaikki on erittäin hyvin paikallaan ja sopivasti käsillä. Ainoastaan lyhyt kuljettaja huomautti, että kojelaudan mittariosa nousee sen verran korkealle, että auton keulan näkee huonosti ja nopeusmittarissa on sama hölmö jaotus kuin Seat Leonissa: 0-60 km/t jako on hyvin harva ja jokainen kymmenluku on merkitty numeroin, mistä seuraa se, että tärkeä 80-120 km/t alue jää ohjauspyörän taakse, jos kuljettaja pitää ratin suhteellisen alas säädettynä.
Lisävarusteisen Navi Systemin kahdeksan tuuman monitoiminäytössä on hyvätasoinen kuva. Systeemin lisähinta on veroineen 916 euroa. Vakiovarusteisen järjestelmän näyttö on viisituumainen. Niin CD-levyille kuin muistikorteillekin on paikka hansikaslokeron yläosassa.
Pienillä yksityiskohdilla kuten linjakkaasti muotoilluilla kojelaudan päissä olevilla tuuletusaukoilla ja ovien sivupeileillä Atecaan on saatu eleganssia.
Kunnollinen takapenkki
Atecan takapenkillä on nykyautoksi harvinaisen hyvä istua. Tosin takapenkit ovat kovat kuten edessäkin, mutta kovia takapenkkejä on nykyään monissa muissakin autoissa. Atecan takaistuimilla on miellyttävän järkevä istumakorkeus ja istuma-asento on muutenkin onnistunut.
Jalkatilaa on riittävästi 180-senttisen kuljettajan takana ja pääntilaa on reilusti. Tolkullisen istumakorkeuden ansiosta takapenkiltä näkee hyvin ulos ja koeajoautossa takapenkin valoisuutta vielä lisäsi valinnaisvarusteinen kattoikkuna verhoineen. Kattoluukku LED-sisävalopaketin kanssa maksaa veroineen 1386 euroa.
Etuvetoisessa Atecassa on 510 litraa tilaa tavaroille. Takapenkin selkänojat taittuvat 60/40-suhteessa. Lisäksi keskellä takapenkin selkänojaa on suurikokoinen suksiluukku.
Kepeästi kulkeva auto
Vaikka Atecassa on Seatille tyypillisesti todella tiukka alusta, se ei ole kova eikä se päästä iskuja vaimentamattomina läpi vaan imee niistä terän pois. Jousitus ja iskunvaimennus toimivat mainiosti kaikilla tienpinnoilla.
Ajettavuudeltaan Seatin uusi malli on onnistunut niin kuin Volkswagen-konsernin autot yleensä.
Pienehkö bensiinimoottori istuu hyvin Atecan nokalle. Kevyen koneen kanssa se on tasapainoinen ajettava eikä etuvetoisille autoille tyypillistä puskemista esiinny nopeassakaan kaarreajossa.
Volkswagen Golfeissa erinomaisesti toimiva elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto XDS toimii hienosti myös Atecassa.
Naiskoeajaja luonnehti Seatin katumaasturia kepeästi kulkevaksi. Ateca onkin segmenttinsä kevyimpiä autoja ja keveys tuntuu sen liikkeissä.
Ohjaustunto on erittäin looginen ja luonteva. Ateca on vauhdissakin suuntavakaa ja se säilyttää suuntansa pakottomasti, ratti ei temmo itseään keskiasentoon.
Voimakas sivutuuli tuntuu Atecassa enemmän kuin tiukan alustan perustalta odottaisi, mutta ajettavuutta se ei häiritse. Ateca on kaikesta päätellen erinomainen ajettava myös saksalaisten autobahnien nopeuksilla.
Seat on Volkswagen-konsernin edullisin merkki, mutta Atecan melutasossa ei ole mitään halpisautomaista. Kokonaisuutena uusi Seat osoittautui ilahduttavan meluttomaksi. Korkean ja kulmikkaan korin vuoksi moottoritievauhdissa tuulen humina on erottuvin piirre. Rengasmeluakin on, mutta ei kovin raakana vaan varsin hyvin vaimennettuna.
Suorituskykyinen ja meluton
Volkswagen-konsernin 1,4-litrainen TSI -moottori on aiemminkin osoittautunut suorituskyvyltään todella mainioksi voimanlähteeksi niin Volkswageneissa ja Škodissa kuin Seat Leonissa. Atecassakin kone reagoi hyvin, vetää mainiosti kaikilla kierrosalueilla ja tarvittaessa tehoa riittää ripeäänkin liikkumiseen ja ohitustilanteisiin.
Kierroksia käyttämällä TSI-kone antaa Atecalle suorituskyvyn, jossa on jopa urheilullisia piirteitä. Voimavarat ovat erittäin vaivattomasti ja jouheasti käytettävissä, joten Seat on käytännön suorituskyvyltään erinomainen.
Koeajossa Seat Ateca kulutti bensiiniä 7,8 litraa sadalla kilometrillä. Kulutukseen vaikuttivat myös koeajoviikon tuulinen sää ja korkean ja kulmikkaan korin lisäämä ilmanvastustus. Ero Atecan maantieajon normikulutukseen on kuitenkin varsin suuri.
Jos Ateca tuntui ensi alkuun vähän tylsältä, koeajon kuluessa, sillä ajamisesta alkoi nauttia Atecan huippuunsa hiotun konstailemattomuuden ansiosta.
Seatin katumaasturissa on perinteisiä piirteitä, mutta se on kaikilta osin erittäin toimiva ajopeli. Niiden, jotka eivät luota espanjalaiseen laatuun, on hyvä tietää, että Atecat tehdään Škodan tehtailla Kvasinyssä Tsekissä, samassa paikassa kuin Yetit.
Vastinetta rahalle
Seat Ateca on tyylikäs mutta hieman persoonaton auto. Siitä puuttuu kaikki hörhöily, ja oudot ratkaisut loistavat poissaolollaan. Valitsemalla hieman vanhahtavan auton perusvarustuksella, Seat Atecassa ostaja saa hyvän vastineen rahoilleen.
Koeajajien mielestä Ateca on 30 000 eurolla kelpo ostos, mutta koeajoauton yli 38 000 euron hinnalla Seatin edullisuus on jo hyvin kyseenalaista.
Atecan halvin malli 115-hevosvoimaisella litran koneella maksaa 23 889 euroa. Kilpailijoista samankokoisen Nissan Qashqain hinnat lähtevät 22 990 eurosta ja 163-hevosvoimaisella DIG-T-koneella 26 320 eurosta, joten Nissanilla on hintaetu puolellaan.
PLUSSAT
+ Avarat tilat
+ Mainio ajettavuus
+ Hyvä suorituskyky
MIINUKSET
- Kovat urheiluistuimet
- Nopeusmittarin hölmö jaottelu
- Suppea perusvarustus
TEKNIIKKA
Merkki ja malli | Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv DSG Style |
Sylinteritilavuus cm3 | 1 395 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/5 000-6 000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 250/1 500-3 500 |
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km |
6,4/4,9/5,4 |
CO2-päästö g/km | 124 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 8,6 |
Huippunopeus km/t | 198 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/ |
4 363/1 841/ |
Omamassa kg | 1 375 |
Kokonaishinta euroa / koeajoauto | 30 694,59 / 38 578,92 |
Juha Partanen