Tehokas ja urheilullinen Cupra on helppo auto ajaa, ainakin kuivilla kesäkeleillä. Ohjaus on oikeaoppisesti sekä nopea että tunnokas.
Pienessä autossa 192 hevosvoimaa on paljon, mutta teholukemasta huolimatta Seat Ibiza SC Cupra ei ole yhtä hurja liikkumaan kuin isomman Leon-mallin 265- ja 290-hevosvoimaiset Cuprat tai saman konsernin 300-hevosvoimainen Golf R Variant.
Urheiluautomaiseen kiihtyvyyteen Ibizan tehopainosuhde kuitenkin riittää hyvin eikä auton temperamentti jätä tieliikenteessä toivomisen varaa. Koeajon aikana ei ollut tilaisuutta kokeilla Ibiza Cupraa radalla.
Seatin pieni tehopakkaus on sikäli hankala koeajettava, että suomalaisessa tieliikenteessä ei missään pääse lähellekään Cupran kykyjen rajoja, ne löytyvät vasta kun ollaan nopeusrajoitusten ulottumattomissa.
Lajissaan Seat Ibiza Cupra on aika mainio auto. Vaikka sillä pitäisi päästä välillä radalle nauttimaan täysin siemauksin auton kyvyistä, se on monin tavoin muutenkin ilahduttavan pirteä ajopeli.
Jälleen kerran Volkswagen-konsernissa on tehty ajokki, jonka alusta ei urheiluautomaisesta jämäkkyydestään huolimatta ole kova vaan se pehmentää iskut niin kuin pitääkin. Ibiza Cupran ohjauksessa ei ole mitään ylimääräistä jäykkyyttä tai äkkinäisyyttä. Se on oikeaoppisesti sekä nopea että tunnokas.
Varsinkin taajama-ajossa Seatin ohjaus tuntuu erinomaiselta, mutta se toimii hyvin myös maantienopeuksissa. Myös polkimet ja vaihteisto toimivat kevyesti ja vaivattomasti. Vaihteensiirto on myös kohtalaisen selkeä liikeradoiltaan, lähinnä vaihdettaessa kuutoselta suoraan kolmoselle vaihteita joutuu välillä hakemaan.
Urheilulliseksi autoksi Ibiza Cupra on yllättävän mukava, sen kyydissä eivät paikat irtoa hampaista, vaikka matkalla olisi huonopintaistakin tietä, mutta hyvin karkeapintaisella asfaltilla kovat, matalaprofiiliset 215/40 R 17 -kokoa olevat renkaat välittävät pientä tärinää matkustamoon ja renkaista lähtevä melu verottaa ajomukavuutta. Ajamisen helppoutta leveät renkaatkaan eivät kuitenkaan häiritse: Cupra ei vetele urissa, ohjausgeometria toimii siltäkin osin ensiluokkaisesti. Seat Ibiza Cupra on moottoritievauhdissakin erittäin suuntavakaa ja rento ajettava.
Kauhukahvat puuttuvat
Sisältä Seat Ibiza vaikuttaa hyvin tutulta, näkymä muistuttaa niin isomman Leon-mallin kuin monien Volkswagenien ohjaamoa. Hallintalaitteet on sijoitettu käytännöllisesti ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Varsinkin naiset kuitenkin kiinnittivät huomiota Ibizan kojelaudan ja ovien verhoilumateriaalien karuuteen, he eivät löytäneet Cuprasta mitään luksusta.
Nuoren naiskoeajajan mielestä etumatkustajan edessä olevalta osalta kojelauta suorastaan huutaa koristelistaa. Onkin hämmästyttävää, että se olla möllöttää paljaana eikä siinä ole vaikkapa tähän urheilulliseen autoon sopivaa Cupra-tunnusta.
Vaikka Ibiza Cupran hallintalaitteet ovat muuten hyvin toimivat, nopeusmittarissa on pöhkösti jaoteltu asteikko. Hyvin hitaille alle 50 km/t nopeuksille on uhrattu tilaa ja asuntokatujen nopeudet näkyvät selkeästi ja tarkasti. Keskeisillä 80–100 km/t nopeuksilla mittarin luettavuus on huono. Lukemat on sijoitettu asteikolle niin, että kerta toisensa jälkeen joutuu katsomaan toisenkin kerran, mitä mittari oikein näyttää.
Hyvin esillä oleva osamatka- eli trippimittarin nollauspainike mittariston alareunassa on mainio esimerkki Volkswagen-konsernin autojen käytännöllisyydestä.
Cupran mittarivarustus ei näytä poikkeavan tavallisempien mallien näkymästä, mutta valikoista löytyy nopeus- ja kierroslukumittarien väliseen näyttöön myös öljynlämpötilan lukema kunnon kilpureiden ja klassisten urheiluvaunujen tyyliin. Sen sijaan tietoa öljynpaineesta ei ole tarjolla.
Hämmästyttävä puute Ibiza Cuprassa on, että ovien yläpuolella olevat kauhukahvat puuttuvat molemmilta puolilta. Yleensä kahva on ainakin etumatkustajan puolella ja jos Cupralla liikutaan vauhdilla, se olisi matkustajalle todella tarpeen.
Ala-asennossa takakeno
Seatin sisätiloissa on panostettu istuimiin, mutta ne eivät urheilullisesta ilmeestään huolimatta herättäneet varauksetonta ihastusta. Yksi kyytiläisistä piti matkustajan puoleista etuistuinta kamalana ja toinenkin piti istuinta ensi alkuun pienenä. Tyytyväisin istuimiin oli nuori naiskoeajaja, jonka mielestä pienen kipon luonteiset istuimet tukevat mukavasti hoikkia käyttäjiä.
Kuljettajan kannalta etuistuinten suurin ongelma on istuinosan voimakkaasti takakeno asento, joka ei ole säädettävissä. Lyhytjalkaiset kuljettajat joutuvat istumaan todella lähellä ohjauspyörää yltääkseen polkimiin, mutta korkealla oleva istuinosan etureuna vaikeuttaa ergonomisesti toimivan ajoasennon löytämistä keskimittaisellekin kuljettajalle. Istuinasento tasaantuu, kun istuimen säätää korkeammalle, joten pitkäjalkaisella on Seatissa valinnanvaraa.
Ibizan takapenkillä on ahdasta. 180-senttisen kuljettajan taakse mahtuu juuri ja juuri toinen samanmittainen matkustaja, mutta hänellä on jalat voimakkaasti koukussa ja pää melkein katossa.
Takapenkki sinänsä on hyvin ryhdikäs eikä ole hassumpi istua. Sen keskipaikalla istuminen on kuitenkin kärsimystä, joten viidelle henkilölle Seat sopii vain hyvin lyhyisiin siirtymiin. Takapenkille kulkeminen on hankalaa ja vaatii notkeutta.
Ibizan tavaratila on auton mittoihin nähden kohtuullisen kokoinen ja selkeämuotoisena hyvin käyttökelpoinen. Lattian alla on varapyörä tilapäiskäyttöön.
Innokas moottori
Seat Ibiza Cupra liikkuu joka suhteessa ihastuttavan kepeästi ja pakottomasti. Järjellisesti ajettuna se on myös todella helppo ja ennustettava ajettava, mutta sen verran villi auto Ibiza Cupra on, että se tarvitsee määrätietoisen kuljettajan.
Cuprassa on tehoa niin, että sitä pitää säännellä. Muuten Seat linkoaa matkustajansa jokaisessa lähdössä ja kiihdytyksessä kuin jousella ammuttuna. Kierroslukumittarin punainen raja tulee vastaan 6 800:n kohdalla ja 1,8-litrainen TSI-moottori kiertää vaivattomasti sinne asti, vaikka eniten tehoa koneesta irtoaa jo sitä alempana.
Toisaalta Seatin turbokone on erittäin jouhea ja tehokkuudestaan huolimatta se vetää kakistelematta myös alakierroksilla. Moottorijarrutus tuntuu Ibiza Cuprassa jostain syystä yllättävän voimakkaalta, Seat voisi reagoida kaasupolkimen nostoon hieman kevyemmin.
Ajettavuudeltaan Ibiza Cupra on eloisa auto, siinä on sopivaa herkkyyttä aktiiviseen ajamiseen. Tiukka alusta ei ole kova vaan siitä on helppo saada hyvä takapuolituntuma auton liikkeisiin ja pitoon. Volkswageneiden tapaan sportti-Ibizassa on hyvä tuntuma siihen, milloin tullaan pitokyvyn rajoille ja mennään sen ylitse. Cuprassa on Golfeissa erittäin toimivaksi todettu XDS-nimeä käyttävä elektroninen tasauspyörästön lukko, joka parantaa ajettavuutta nopeassa kaarreajossa.
Ibiza Cuprassa ei ole samanlaista ajotilojen valikkoa kuin monissa Volkswagen-konsernin isommissa autoissa, mutta kojelaudasta löytyy Sport-painike, jolla iskunvaimennus tiukkenee, ohjausvaste kasvaa ja tuntuu kuin moottorin äänikin kantautuisi räyhäkkäämpänä ohjaamoon. Erityisen ilahduttavaa on, että Sport-moodi säilyttää Seatin eloisan ja luonnollisen perusluonteen eikä tee autosta väkisin väännettävää.
Vastinetta rahalle: Seat Ibiza Cuprassa saa paljon ajettavuutta rahalle. Useamman kuin kahden aikuisen ihmisen kuljettamiseen Ibiza on epäkäytännöllinen, mutta toisaalta arkikäyttöön hyvin sopivalla Cupralla voi välillä käydä radalla ajamisesta nautiskelemassa, jos vauhdinnälkä sitä kaipaa.
Varustukseltaan Ibiza Cupra voi tuntua karulta, mutta siinä on kattavasti se, mitä urheilullinen raaseri tarvitsee. Suomessa Cupran käyttäjä joutuu urheilullisilla renkailla kärsimään rengasmelusta, sen sijaan sileällä asfaltilla Ibizan äänet ovat varsin sivistyneet.
Kilpailijoihin verrattuna Ibiza Cupralla on hintaetu puolellaan: Volkswagen Polo GTI maksaa samalla koneella mutta DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettuna 29 946 euroa, 182-hevosvoimainen Ford Fiesta ST maksaa 27 987 euroa ja 208-hevosvoimainen Peugeot 208 GTI 28 779 euroa.
PLUSSAT
+ Erinomainen ajettavuus
+ Tehokas ja joustava kone
+ Hyvin mukautuva auto
MIINUKSET
- Rengasmelua karkeilla pinnoilla
- Kauhukahvat puuttuvat
- Takana vähän jalkatilaa
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Seat Ibiza SC 1.8 TSI Cupra |
Sylinteritilavuus cm3 | 1798 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 141/192/4300-6200 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 320/1450-4200 |
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty |
7,8/5,3/6,2 |
CO2-päästö g/km | 145 |
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) |
4043/1693 |
Omamassa kg | 1260 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 6,7 |
Huippunopeus km/t | 235 |
Kokonaishinta alkaen/ koeajoauto euroa |
24 182,89 / 26 530,74 |