Seat on perinteisesti ollut nuorten ostajien auto. Ibizan uusi malli onkin selkeästi suunnattu nuorelle ostajakunnalle. Tämä on saanut espanjalaiset tekemään muutamia yllättäviäkin ratkaisuja.
Seat Ibiza oli vuonna 1984 se malli, josta espanjalaisvalmistajan nykyinen identiteetti alkoi rakentua. Niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa Seat oli aiemmin tunnettu Fiatin lisenssivalmistajana eikä sen autoja erottanut vastaavista italialaisista malleista kuin keulan logoista ja mallimerkinnöistä.
Vasta ensimmäinen Ibiza alkoi luoda kuvaa aivan toisenlaisesta Seatista. Espanjalaiset olivat ostaneet osaamista muista maista: moottoria koristi teksti System Porsche ja kori oli italialaisen designerin Giorgetto Giugiaron muotoilema. Ensimmäisen sukupolven Ibiza olikin moderni pikkuauto, mutta sen laatu jätti toivomisen varaa.
Uranuurtajan jälkeen Ibizan tarina on ehtinyt kasvaa kolmen muun mallisukupolven ajan ja parhaimmillaan vuonna 2011 Suomessakin myytiin yli tuhat Ibizaa vuoden aikana. Kaikkiaan vuosikymmenien mittaan on valmistettu viisi miljoonaa Ibizaa, joista Seatin edustajien mukaan kolme miljoonaa autoa on edelleen liikenteessä.
Mielenkiintoinen piirre niin Ibizan ostajakunnassa kuin Seatin käyttäjissä ylipäätäänkin on se, että heidän keski-ikänsä on hieman päälle neljänkymmenen eli kymmenen vuotta nuorempi kuin kilpailijoilla keskimäärin.
Seatin asema paranee
Seat on tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista autobrändeistä Euroopassa. Viime vuosi oli bisnesmielessä Seatin kaikkien aikojen paras, kun espanjalaisvalmistaja toimitti 408 700 autoa ja teki 8,6 miljardin liikevaihdolla 143 miljoonaa euroa voittoa. Tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana Seatin myynti on edelleen kasvanut 14,5 prosenttia. Kasvun takana ovat olleet perinteiset mallit, Volkswagen Golfin kokoluokkaa oleva Leon ja iso tila-auto Alhambra.
Seatin väellä on nyt henki päällä ja uskoa positiiviseen tulevaisuuteen. Viime vuonna esitelty Ateca on käynyt niin hyvin kaupaksi, että sen tuotantokapasiteetti Škodan Kvasinyn tehtaalla ei ri vaan toimitusaika on venynyt peräti kahteentoista kuukauteen. Siksi Atecan osuus Seatin myynnistä on ollut vain kuuden prosentin luokkaa.
Muutenkin Seatin mallisto on voimakkaassa uudistumisvaiheessa. Leon-malliin tuli päivitys viime vuoden lopulla jo ennen Golfin uudistumista ja uuden Ibizan yhteydessä sen kesä-heinäkuussa tulossa oleva SUV-versio Arona tuotiin Barcelonassakin monessa otteessa esiin. Seatin väki muistuttaa mielellään myös siitä, että vuonna 2018 espanjalaisvalmistaja tuo markkinoille uuden katumaasturin malliston suurimpaan päähän.
Ei vanhoille eikä vaivaisille
Nyt vuorossa olevan viidennen sukupolven täysin uuden Ibiza-mallin suunnittelussa on tähdätty nuorehkoon ja nuorekkaaseen ostajakuntaan. Tämä näkyy muun muassa siinä, ettei uudessa Ibizassa ole takkikoukkuja takaovien yläpuolella.
Iäkästä ostajakuntaa karsii myös se, että Ibizassa ei ole autoon istumista ja sieltä nousemista helpottavaa kauhukahvaa minkään oven yläpuolella, ei edes etumatkustajan pelkääjän paikalla. Vanhuksia ei siis Ibizalla kuljetella mutta kyllä nuoremmallekin ihmiselle voi tulla kahvaa ikävä, jos kuljettaja ottaa Seatin ajo-ominaisuuksista kaiken irti.
Barcelonassa Seatin ihmiset sanoivat suoraan, että heidän mielestään aika on ajanut sekä takkikoukuista että kauhukahvoista ohitse, vaikka ainakaan Suomessa takeista ei ole luovuttu ja kahvoillekin löytyy käyttöä. Ruotsalaiset toimittajakollegat olivat samaa mieltä ja hämmästelivät hekin Seatin ratkaisuja.
Paljolti Leonin näköinen
Ulkonaisesti uusi Ibiza on kuin miniatyyriversio Seatin isommasta Leon-mallista, mutta pienennys on tehty tyylikkäästi ja hyvällä maulla. Leonia ja Ibizaa voi olla jopa vaikea erottaa toisistaan ellei näe niitä vierekkäin.
Espanjalaiset olivat lehdistöesittelyssä silmin nähden onnellisia, koska uusi Ibiza on koko Volkswagen-konsernissa päänavaaja uuden modulaarisen MQB A0 –alustaratkaisun soveltamiselle käytäntöön. Alustan seuraava sovellus uudessa Volkswagen Polossa nähdään aivan pian, mutta Polon kanssa samankokoinen Ibiza ehti kuitenkin ensin ja seatilaisten mielestä se osoittaa espanjalaisvalmistajan aseman ja arvostuksen nousua konsernissa.
Mallimuutoksessa Ibizan pituus on pysynyt lähes ennallaan mutta akseliväli on kasvanut peräti 9,5 senttiä. Vaikka Ibiza on korkeussuunnassa kasvanut pari senttiä, maavara on puolitoista senttiä aiempaa pienempi.
Ibizan omapaino liikkuu samoissa lukemissa kuin edeltäjässäkin. Uudessa mallissa painoa on säästetty ovelasti muun muassa ontoilla kallistuksenvakaajilla.
Istuimet takakenossa
Valmistajan mukaan Ibizan sisätilat ovat nimenomaan uuden alustan ansiosta kasvaneet merkittävästi. Etuistuimilla on hyvin tilaa ja mallimuutoksen myötä peräti 8,7 sentillä kasvanut leveys kyllä tuntuu matkustamossa, mutta se myös syö Ibizan näppäryyttä ahtaissa paikoissa kuten pikkukaduilla ja pysäköintipaikoilla.
Seat on riittävän korkea niin, että ryhdikkäässäkin istuma-asennossa keskimittaisen kuljettajan pään yläpuolelle jää runsaasti tilaa. Osittain tila johtuu hieman turhan takakenosta istuinosasta, jonka kaltevuutta ei voi muuttaa. Sen sijaan selkänojaa voi Volkswageneiden tavoin säätää portaattomasti.
Ohjaus ja vaihteensiirto ovat kevyttoimiset, mutta kytkinpolkimen liike on aika pitkä, mikä yhdessä takakenon istuimen kanssa hankaloittaa hyvän ajoasennon löytämistä.
Takapenkillä Seatin suunnittelijat ovat selvästi menneet liian pitkälle istuinosan kallistuksen kanssa. Hyvin takakeno penkki yhdessä varsin pystyn selkänojan kanssa merkitsee sitä, että takana istuinkulma on jyrkkä ja siellä joutuu istumaan aika linkussa.
Keskimittaisen miehen jaloille on kyllä tilaa toisen samanmittaisen takana, mutta istuma-asennosta johtuen takapenkillä mielellään oikoisi jalkojaan, mihin Ibizan kokoluokassa ei kuitenkaan ole pituussuunnassa riittävästi tilaa
Elastinen mutta pintakova
Barcelonan ympäristössä kulkeneilla koeajoreiteillä kokeiltavana oli Ibizan perusvarusteinen Style-versio yhden litran kolmisylinterisellä 115-hevosvoimaisella moottorilla ja DSG-vaihteistolla sekä FR-versio samalla koneella mutta manuaalivaihteistolla.
Seat Ibiza on mainiolla tavalla eloisa auto ajaa ja kuljettajalla on erinomainen tuntuma tiehen. Ibizan alusta noudattelee Volkswagen-konsernin parhaita perinteitä: 20 prosenttia aiempaa jämäkämmin jousitettunakin alusta on tiukka mutta elastinen. Ibiza ohjautuu tarkasti ja pysyy erinomaisesti tiessä kiinni nopeassakin ajossa.
Kevyellä kolmisylinterisellä moottorilla Ibiza on varsin tasapainoinen ajettava, vasta pitokyvyn rajalle prässättäessä se alkaa aliohjautua ja lopulta puskea.
Sileiden espanjalaisteiden jälkeen jäi hienoinen epäilys siitä, onko Ibizan tiukassa alustassa pintakovuutta, joka tuntuisi tärinänä karkeapintaisilla suomalaisilla teillä. Epäilys osoittautui kotimaassa oikeaksi: hienoinen pintakovuus ilmenee pieninä tärähdyksinä tienpinnan epätasaisuuksissa. Pääsääntöisesti pikku-Seat kulkee kuitenkin mukavasti niin 16- kuin 18-tuumaisillakin pyörillä.
Ohjausvaste on sopiva ja ohjaus keskittää hyvin. Koeajoautoissa oli Volkswagen-konsernin muista malleista tuttu ajotilojen valintajärjestelmä ja Sport-asento muun muassa jäykistää ohjausta mutta silloinkaan se ei menetä luontevuuttaan ja tuntuma säilyy erinomaisena.
Seat Drive Profile -ajotilavalikko on vakiona FR-varusteisessa Ibizassa, Style- ja Xcellence-versioihin sen saa edullisesti 180 euroa ja vero-osuuden maksamalla. Iskunvaimennus säätyy Comfort- ja Sport-asentoihin vain FR-versiossa.
Ibiza FR liikkuu puolitoista senttiä muita versioita matalammalla ja sen jousitusta on muokattu sekä tiukemmilla iskunvaimentimilla että tuhdimmalla kallistuksenvakaajalla ja taka-akselin rakenteella.
Tehoero tuntuu ajossa
On hämmästyttävää millaista tekniikkaa pikkuautojenkin moottoreissa nykyään voi olla. Ibizaa kuljettava pakokaasuahtimella, välijäähdyttimellä ja suoraruiskutuksella varustettu kolmisylinterinen kone on kiihdytyksissä hauskasti raaserin kuuloinen. Kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja muuttuvilla imu- ja pakoventtiilien ajoituksilla varustetun moottorin 115-hevosvoimainen versio reagoi ripeästi kaasupolkimen liikkeisiin.
Varsinkin DSG-vaihteiston manuaaliasentoa käyttämällä Ibizalla voi ajaa kuin urheiluautolla. Kone kiertää iloisesti 6000:een asti ja sillä voi moottoria kiusaamatta vetää jonkun mutkapätkän niin, että kierrokset eri vaihteilla pyörivät 4000:n ja 6000:n välillä.
Tasakaasulla kolmipyttyinen kone ei elämöi Ibizassa eikä rengasmeluakaan ilmennyt Katalonian hyväpintaisilla tiellä.
Kansainvälisen lehdistöesittelyn jälkeen kotimaassa tarjoutui tilaisuus lyhyeen lenkkiin Ibizan 95-hevosvoimaisella versiolla. Seat liikkuu riittävästi silläkin, mutta reipas eteneminen on työläämpää ja temperamentissa on selvä ero 115-hevosvoimaiseen Ibizaan verrattuna. 95-hevosvoimaisen version vaihteistossakin on vain viisi vaihdetta kuuden sijaan. Suomalaisilla teillä Ibizan matkustamossa rengasmelua on keskikertaisesti.
Seat Ibizan tuonti alkaa kaikilla varustetasoilla manuaalivaihteistolla varustetuilla 1,0-litraisilla versioilla, mutta DSG-vaihteisto tulee jo kesällä vaihtoehdoksi. Ensi syksynä Ibizasta tulee bensiinin ohella maakaasua käyttävä 1.0 TGI 90 Style -versio viisivaihteisella manuaalivaihteistolla. Syksyllä mallivalikoima täydentyy myös 1,6-litraisilla TDI-dieseleillä ja 150-hevosvoimaisella 1.5 TSI EVO -bensiinimoottorilla varustetulla FR-versiolla.
Vastinetta rahalle: Reippaassa ajossa Ibiza tuntuu siinä määrin urheilulliselta jopa pienellä kolmisylinterisellä 115-hevosvoimaisella koneella että sporttinen FR-varustuskaan ei ole sen kanssa ristiriidassa. Uusi pikku-Seat on samalla sekä nuorekas että käytännöllinen auto, mutta useamman kuin kahden henkilön käytössä takapenkin istuma-asento verottaa Ibizan mukavuutta. Uuden Ibizan 14 979,57 euron lähtöhinta on houkutteleva ja koeajetulla 115-hevosvoiman moottorilla Seatin saa alle 18 000 eurolla. Varustelukaan ei nosta hintaa kohtuuttomasti, sillä FR- ja Xcellence-versiot ovat vain vajaat pari tonnia Style-versiota kalliimpia. DSG-vaihteiston lisähintaa ei ole vielä määritelty. Seat tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Uusi Ibiza on loistava esimerkki siitä, kuinka pikkuauto voi tuntua täysipainoiselta ajokilta.
+ Mainio ajettavuus
+ Hyvin toimiva kokonaisuus
+ Täysikokoisen auton tuntu
- Takakenot istuimet
- Hiukan pintakova alusta
- Takkikoukut ja kauhukahvat puuttuvat
Merkki ja malli | Seat Ibiza 1.0 75 Reference | Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Style | Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Style |
Sylinteritilavuus cm3 |
999 | 999 | 999 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 55/75/6 200 | 70/95/ 5000-5500 |
85/115/5000-5500 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 95/3 000- 4 300 |
175/2 000- 3 500 |
200/2 000- 3 500 |
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty | 6,0/4,3/4,9 | 5,8/4,1/4,7 | 5,8/4,1/4,7 |
CO2-päästö g/km | 112 | 106 | 108 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t | 14,7 | 10,9 | 9,3 |
Huippunopeus km/t | 167 | 182 | 195 |
Omamassa kuljettajan kanssa kg | 1 019 | 1 122 | 1 140 |
Mitat mm (pituus/leveys/ |
4059/1780 |
4059/1780 |
4059/1780 |
14 979,57 |
16 995,62 |
17 989,67 |