Neljä vuotta sukupolvenvaihdoksen jälkeen Seat tuo markkinoille hieman päivitetyn version Leonista. Päivityksessä on aika vähän uutta, mutta uusi 115-hevosvoimainen TDI-moottori osoittaa, että Volkswagen konserni kehittää edelleen mainioita dieseleitä.
Kun Seat Leon viimeksi uudistui täydellisesti syksyllä 2012, siitä tuli hyvin paljon Volkswagen Golfia muistuttava auto. Leon jakaakin monia komponentteja Golfin kanssa ja hinnoittelultaan Volkswagenia halvempana Seat on tarjonnut erityisen hyvän vastineen rahalle. Tuotteen osalta ostajan on tarvinnut Golfiin verrattuna tinkiä varsin harvoista asioista.
Volkswagenin esiteltyä vastikään ensi vuonna markkinoille tulevan entistä modernimmin varustetun päivityksen Golfista, Seat esitteli heti perään uutta tekniikkaa sisältävän Leonin. Se oli myös koeajettavissa Seatin kotiseudulla Barcelonassa toisin kuin Golf, johon pääsi vain tutustumaan tehtaan näyttelytiloissa Wolfsburgissa.
Kehitys kulkee molemmissa malleissa samaan entistä digitaalisempaan suuntaan. Seatin uudistukset vain ovat Volkswagenia vaatimattomammat. Mitään negatiivista Leonissa ei ole uudistusten myötä tapahtunut ellei sellaisena koe nykymuodin mukaista siirtymistä sähkötoimiseen käsijarruun, mikä estää sen käyttämisen apuvälineenä autoa lumesta irrotettaessa ja hankaloittaa auton saamista hinausauton kyytiin, jos ajokista jostain syystä loppuu virta.
Kulmikkuus korostuu
Seatin designereiden mukaan uuden Seat Leonin etu- ja takapäiden muotoilussa on enemmän terävämpiä sivulinjoja kuin edeltävässä mallissa. Uusi ilme näkyy erityisesti puskurien uudistuneessa muotoilussa, mutta myös keulamaskia on hiottu. Muutokset ovat kuitenkin niin hienovaraisia, että niitä on vaikea havaita.
Oli kiinnostavaa keskustella illallispöydässä Seatin designerin Jesus Iglesiaksen kanssa ja kuulla, että Seatin kanssa samaan konserniin kuuluvan Lamborghinin malleista monien maailman kauneimpana autona pitämä, pehmeän sensuellisti muotoiltu 1960-luvun Miura ei ole Iglesiaksen suosikki. Hän pitää enemmän myöhemmistä kulmikkaammista Lamboista, joiden kanssa Seatin terävissä muodoissa on selvää sukulaisuutta.
Neljä vuotta sitten Leoniin sai LED-ajovalot valinnaisvarusteena alle tuhannella eurolla ensimmäisenä autona sen kokoluokassa. Uudistuneen Leonin erottaa nyt selvimmin siitä, että sekä sen ajovalot että takavalot on toteutettu LEDeillä ja LED-teknologiaa on käytetty myös suuntavilkuissa, jotka on niin edessä kuin takanakin integroitu muihin valoihin. Myös sumuvaloissa on LED-polttimot.
Tutut kolme peruskorimallia, kolmi- ja viisiovinen hatchback sekä ST uudistuvat samanaikaisesti, sen sijaan maastohenkisen Xperiencen ja urheilullisen Cupran uudet versiot tulevat vasta myöhemmin. Saksalaistietojen mukaan uudessa Cuprassa on 300 hevosvoimaa niin kuin R-Golfissa ja myös nelivedosta on puhuttu.
Mainio uusi diesel
Seat Leonin hyvä ajettavuus on säilynyt ellei peräti parantunut. Isolla dieselkoneellakin Leon on todella jouhea ajettava ja taipuu hyvin jopa vuoristoteiden mutkiin. Volkswagen-konsernin autojen hyvin toimiva ajomoodien valintamahdollisuus oli aiemmin vain FR-varustelluissa Leoneissa, nyt se oli myös koeajetuissa perusversioissa ja lisäsi Seatin ajamisen hauskuutta.
Tuttu 1,8-litrainen 184-hevosvoimainen TDI-diesel antaa Leonille hyvän suorituskyvyn, joka on vaivattomasti kuljettajan käytettävissä. 180-hevosvoimaisella 1,8 TSI -bensiinimoottorilla varustetusta Leonista voi antaa hyvin samankaltaisen arvion.
Barcelonassa oli tilaisuus kokeilla myös Leonin uutta 115-hevosvoimaista TDI-moottoria, joka osoittautui aivan riittäväksi voimanlähteeksi normaaleihin ajotarpeisiin. Teholukema ei lupaa paljoa, mutta Seat liikkuu tällä 1,6-litraisella dieselmoottorilla pirteästi ja suurimmillaan 250 newtonmetriin yltävä vääntö riittää jouheaan liikkumiseen niin suurkaupungin ruuhkissa kuin moottoritielläkin. 9,8 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ei koeajon perusteella tunnu liioittelulta.
Saman verran tehoa, 115 hevosvoimaa, lähtee Leonin sylinteritilavuudeltaan 1,0 litran kokoisesta kolmisylinterisestä bensiinimoottorista, mutta sitä ei ehditty Seatin lehdistöesittelyssä kokeilla.
Paketilla meluttomuutta
Valmistajan mukaan Leonin ääneneristystä on parannettu akustiikkapaketilla, ja se on nyt hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Tällainen vaikutelma tuli myös koeajossa. Aiemmin bensiini- ja dieselmoottoristen Leonien meluisuudessa oli eroa, ja varsinkin karvalakkiversion 105-hevosvoimainen diesel osoittautui selvästi meluisammaksi kuin bensakoneet. Enää ei diesel-Leoneissakaan havaittu häiritsevää moottorimelua.
Dieselmoottoreiden osuus Seatin Suomen myynnistä on pudonnut 28 prosenttiin. Entistä taloudellisemmat bensakoneet ja dieselautojen suosion yleinen laskutrendi syönevät öljynpolttajien osuutta jatkossakin.
Tiemeluakaan Seatissa ei tarvinnut kuunnella, mutta koeajetut espanjalaiset tiet olivat niin paljon sileäpintaisempia kuin suomalaiset, että varmaa käsitystä meluttomuudesta ei pystynyt muodostamaan.
Hehkuva nappi
Seat Leonin pelkistetysti muotoiltu ohjaamo näyttää tutulta, vaikka keskikonsoli on uusittu. Sähköisen käsijarrun ohella uutta konsolissa on virta-avaimen korvannut käynnistysnappi, joka hehkuu punaisena käynnistämiseen asti. Kojelaudassa uutta on mittariston uusi taustavalo, jonka voimakkuutta voi säätää ja värejä vaihtaa. Nopeusmittarin asteikon jaotus, jossa alle 50 km/t nopeuksille on annettu suhteettoman paljon tilaa, on Leonissa ennallaan.
Media System Plus -audiojärjestelmä tuo Leoniin uuden 8-tuumaisen kosketusnäytön. Lisävarusteena Seatiin on ensimmäistä kertaa tilattavissa myös Connectivity Box -toiminto, jonka avulla älypuhelimen lataus onnistuu keskikonsolissa langattomasti.
Seatin istuimet ovat kelvolliset mutta eivät parhaat mahdolliset, vaikka selkänojatkin säätyvät portaattomasti. Manuaalisti säädettävissä istuimissa istuinosa on liian takakenossa siihen nähden että sitä ei voi säätää, sähkösäätöisissä asentoa voi korjata.
Atecan avustimia
Kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Leon seuraa Seatin uutta katumaasturia Atecaa, jossa nähtyjä avustimia tulee nyt myös Leoniin. Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin helpottaa ruuhkassa ajamista: yhdessä Lane Assist -kaistanpitoavustimen ja adaptiivisen vakionopeussäätimen kanssa auto ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti järjestelmän sallimissa rajoissa.
Maantiellä kaista-avustin seurasi aika hyvin keskiviivaa ja käänteli itsenäisesti rattia, mutta reunaviivan seuraaminen ei sujunut yhtä hyvin. Seatin kaista-avustin toimii mukavan pehmeästi, se ei kertaakaan häirinnyt ajamista ohjauspyörää tempoilemalla.
Uusi ominaisuus Leonissa on tutkilla toimiva adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka jarruttaa hätätilanteissa automaattisesti. Jalankulkijoiden tunnistusjärjestelmä puolestaan tunnistaa autot ja jalankulkijat.
Uutta ovat myös liikennemerkkientunnistus ja edistyneimmät pysäköintiä avustavat teknologiat kuten risteävästä liikenteestä varoittava avustin sekä hätätilanneavustin. Kamera- ja navigaatiotoimintoja on parannettu ja järjestelmä tunnistaa nyt aiempaa enemmän liikennemerkkejä. Tämä todettiin myös koeajossa.
Xcellence tyyliniekoille
Uuden Leonin kyydissä pääsee nauttimaan online-palveluista. Leonissa on nyt uusimman sukupolven Easy connect -infotainment-järjestelmät, Seat ConnectApp -sovellus puhe- ja liiketunnistuksella, sekä Seat Full Link -palvelu, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut.
Uuteen Leoniin on tarjolla neljä eri varustelutasoa, kun Reference, Style, ja FR saavat seurakseen täysin uuden Xcellencen. FR on edelleen urheilullisuuspainotteinen varustelutaso, samantasoinen Xcellence sen sijaan keskittyy Seatin edustajien luonnehdinnan mukaan enemmän mukavuuteen, tyylikkyyteen ja viimeisimpään teknologiaan.
Uuden Leonin kaupallinen lanseeraus tapahtuu samanaikaisesti kaikissa maissa tammikuussa 2017. Hintatietoja lienee kuitenkin tulossa jo tämän vuoden puolella.
PLUSSAT
+ Mainio ajettavuus
+ Matala melutaso
+ Laaja mallivalikoima
MIINUKSET
- Takakenot manuaalit etuistuimet
- Takapenkin liian matala istuinosa
- Nopeusmittarin tyhmä jaotus