Sigrid Schauman (1877–1979) on suosittu suomalainen koloristitaiteilija ja yksi arvostetuista klassikkotaiteilijoistamme. Hänen tyypillisimpiä aiheitaan ovat modernit ja lämminhenkisesti toteutetut maisemamaalaukset.
Taidebuumin kuumina vuosina 1980-luvulla Schaumanin teoksia myytiin paljon, ja niistä parhaimmat ovat pysyneet tasaisesti suomalaisen taiteen kalleushintaluokassa hieman keskitason yläpuolella. Muoti- tai taloussuhdanteet eivät ole vaikuttaneet Schaumanin suosioon – teokset ovat aina haluttuja.
Sigrid Schauman opiskeli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1899–1901 ja 1904. Hän debytoi opiskeluvuosiensa lomassa Ateneumin yhteisnäyttelyssä. Taideopetusta Schauman sai muun muassa Helene Schjerfbeckiltä ja Albert Gebhardilta. Hän täydensi taideopintojaan myös Kööpenhaminassa, Pariisissa, Italiassa ja Egyptissä.
Myöhemmin Sigrid Schauman alkoi kirjoittaa taidekritiikkiä ja nousi arvostetuksi taidekriitikoksi, joka kirjoitti kaiken kaikkiaan yli 1 500 arvostelua. Hän toimi myös Vapaan taidekoulun opettajana vuosina 1945–1946. Pari vuotta tämän jälkeen Schauman jäi eläkkeelle, mutta jatkoi maalaamista valtion myöntämän taiteilijaeläkkeen turvin.
Sigrid Schauman oli myös yksi tunnetun Prisma-ryhmän perustajista 1950-luvun puolivälin jälkeen. Amos Anderssonin taidemuseossa järjestettiin taiteilijan retrospektiivinen 100-vuotisnäyttely, johon taiteilija itsekin vielä satavuotiaana osallistui.
Sinisen ja vihreän nyanssit vahvasti läsnä
Schauman maalasi lukuisia pienehköjä maalauksia, osan levylle, osan pahville, mutta paljon myös kankaalle. Taiteilijan suosituimmat teokset ovat vahvasti koloristisia ja sellaisia, joissa valon luoma kirkkaus ja varjot ovat selkeästi pääosassa. Sinisen ja vihreän eri nyanssit ovat voimakkaasti läsnä lähes jokaisessa Schaumanin teoksessa.
Tunnelmallisuus on adjektiivi, joka kuvaa lähes jokaista Sigridin Schaumanin teosta. Hänen maalauksissaan perspektiivi on lähes aina ollut erikoinen. Se ei ole lintuperspektiivi, vaan jalat ilmassa olevan ihmisen perspektiivi.
Koska Sigrid Schauman on aina ollut haluttu ja arvostettu taiteilija, on hänen teoksiaan joskus väärennetty. Teoksen taustahistoria kannattaa aina tarkistaa, vaikka väärennöksiä on tullut ilmi vain muutamia.
Schauman signeerasi teoksensa punaisilla nimikirjaimilla SS 1940-luvun lopulta lähtien. Tätä ennen signeeraus oli musta, tai se oli tehty lyijykynällä. Aivan ensimmäiset signeeraukset hän teki koko nimellään. Taiteilija ei ole signeerannut kaikkia teoksiaan.
Maalaus 1930- tai 1940-luvulta sopii sijoittajalle
Jos mielessä on sijoitus, kannattaa kiinnittää huomiota Sigrid Schaumanin 1930- ja 1940 -lukujen tuotantoon. Lisäksi tällaisen sijoitusteoksen provenienssin pitää olla kunnossa. Tämä tarkoittaa, että maalaus on ollut esillä vähintään yhdessä taiteilijan näyttelyssä todistetusti. Mikäli selvität itse teoksen taustatietoja, kiinnitä erityisen tarkasti huomiota maalauksen kokoon, jotta kyseessä on varmasti sama teos, joka on ollut esillä näyttelyssä.
Schaumanin maalaus sopii mainiosti kenen tahansa keräilijän arvokkaaseen suomalaisen taiteen kokoelmaan. Koska useimmat Schaumanin teokset maksavat alle 10 000 euroa, sijoitusmielessä ei kuitenkaan kannata ostaa teosta, jonka provenienssi ei ole hyvä ja vahvistettu.
Ruotsin kuningas palkitsi taiteilijan Prinssi Eugen -mitalilla vuonna 1978 ansioista taiteellisessa toiminnassa.
Schaumanin tuotannosta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Camilla Granbackan laatimaan elämäkertaan Taide ja tunteet: Sigrid Schaumanin elämä. Kirja ilmestyi maaliskuussa 2019.
Tutustu Sigrid Schaumanin teoksiin Kansallisgallerian verkkosivuilla.
Pauliina Littorin