Ennen toista maailmansotaa loistoautojakin tehnyt Škoda laajentaa mallistoaan yhä ylemmäs. Nyt lähes 4,7 metriä pitkä iso katumaasturi on toimiva yhdistelmä hienoa matka-autoa ja käytännöllistä työkalua.
Allekirjoittaneella on paljon uusista automalleista kiinnostuneita tuttavia, mutta harvoin tulee luvattua jo etukäteen, että lähetän linkin jonkun uuden automallin koeajojuttuun heti kun se ehtii +Auton verkkosivuille. Nyt uuden Škoda Kodiaqin kohdalla kävi niin, että edellisenä päivänä ennen lehdistöesittelyyn lähtöä yksi tietoliikennejohtaja soitti ja kun puhe kääntyi Škodan uutukaiseen, hän kertoi harkitsevansa Superbin vaihtoa Kodiaqiin. Seuraavana aamuna lentokentällä tapasin tutun varaosakaupan johtajan ja kun kerroin, mitä autoa olen lähdössä koeajamaan, hän sanoi juuri tilanneensa Kodiaqin.
Maahantuoja Helkaman ihmisten mukaan Kodiaq oli melkoisen kiinnostuksen kohteena myös Auto 2016 -messuilla. Yksikin kävijä oli tullut Oulusta Helsinkiin asti Kodiaqin nähdäkseen. Odotukset Kodiaqia kohtaan ovat suuret, koska tsekkivalmistaja on viime vuosina yleensä onnistunut uusien malliensa luomisessa, meillä Suomessa ainoastaan Rapid ei ole sijoittunut luokkansa suosikkimallien joukkoon.
Uusi iso katumaasturi Kodiaq on Škodan tapaan hyvin konstailematon auto. Tyylikkyyteen ja hienostuneisuuteen on pyritty laadukkaalla työllä ja käyttäjiä miellyttävillä käytännöllisillä ratkaisuilla, ei erikoisuuksilla tai pitkälle tulevaisuuteen kurkottamalla. Silti Kodiaqissa on useimmat tällä hetkellä muodissa olevat turvallisuusratkaisut ja avustimet. Volkswagen-konsernin, johon Škoda kuuluu, kärkimerkeistä Volkswagenista ja Audista Škodan erottaa lähinnä digitaalisen virtuaalimittariston puuttuminen varustelistalta – seikka, josta moni ostaja ei välitä.
Verkottunein Škoda
Konsernin sisarmerkkien Volkswagenin ja Seatin tavoin Škodankin edustajat korostavat auton verkottumista ja Kodiaq loikkaakin tässä mielessä muodin harjalle.
Škoda Connect koostuu kahdesta kokonaisuudesta, joista Infotainment Online -verkkopalvelut tarjoavat lisätietoa ja reaaliaikaisia liikennetietoja navigointiin kun taas Care Connect -yhteispalvelut sisältävät etäkäyttömahdollisuuksia, apua ja tukea.
Koeajoauton panoraamakaton kytkimiä hamuiltaessa tuli soitettua vahingossa Škodan Emerging Call Centeriin ja pienellä viiveellä sieltä vastattiin, joten tämänkin uuden palvelun toiminta tuli kokeiltua.
Palvelut ovat ilmaisia ensimmäisen vuoden ajan. Sen jälkeen Infotainment Online- ja Remote Access -toiminnot muuttuvat maksullisiksi mutta muut Care Connect -palvelut säilyvät maksuttomina neljäntoista vuoden ajan.
Kodiaqissa on myös Škoda Connect -älypuhelinsovellus, jonka ansiosta puhelin voi hälyttää, jos joku liikuttaa autoa luvattomasti joko liian nopealla vauhdilla tai määrätyn alueen ulkopuolella. Sovelluksen avulla reittisuunnitelman voi siirtää kotoa auton navigointijärjestelmään. Ensimmäistä kertaa SmartLink yhdistää myös Škoda Smart Gaten samaan kokonaisuuteen.
Sopii moneen tarpeeseen
Kodiaq toimii mainiosti sekä ylemmän luokan matka-autona että tilojensa ja vetokykynsä ansiosta myös tuhtina työkaluna. Se yhdistää nämä käyttötarpeet palvelemalla kummassakin yhtä hyvin vaikka vuoropäivinä.
Matka-autoksi Kodiaqissa on hyvät tilat, alustassa on painotettu mukavuutta, joten iso-Škoda ei ole mikään urheilullinen kivireki, ja varusteluvaihtoehdoissa on aineksia monenlaiseen kuljettajan ja matkustajien hemmotteluun tuuletetuista istuimista etupenkin niskatukiin sijoitettaviin tablettipidikkeisiin. Tarjolla on myös kolmivyöhykkeinen ilmastointi, jossa on oma säätömahdollisuus takapenkkiläisille.
Toisaalta varsinkin nelivetoisena Kodiaqissa on aineksia kovaankin käyttöön. Penkit kaatamalla sen tavaratila kasvaa viisipaikkaisessa versiossa peräti 2065 litraan ja seitsemänpaikkaisessa 2005 litraan. Jos Kodiaqin varustaa eteen taitettavalla etumatkustajan istuimella, Škodassa voi kuljettaa 2,8 metriä pitkiä tavaroita. Koeajetulla 190 hevosvoiman dieselillä ja DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustetulla Kodiaqilla saa vetää jopa 2,5 tonnin painoista jarrullista perävaunua. Kodiaqiin saa myös sähköisesti esiin taittuvan vetokoukun ja Volkswageneista tutun perävaunun peruutusavustimen.
Mikään maastoauto Kodiaq ei ole, mutta pikkuveli-Yeti on osoittanut, että varsinkin DSG-vaihteistolla Škodalla voi ryömiä aika huonoillakin teillä. Kodiaqin maavara on viisipaikkaisena 18,7 senttiä ja seitsenpaikkaisena millimetrin enemmän, mikä on aika normaalia katumaasturitasoa.
Tasapainoinen ajettava
Kodiaqin ohjaus on kevyehkö mutta tuntuma on varsin luonteva. Perusmuodossaan Škodan iso katumaasturi on kohtalaisen pehmeästi jousitettu auto mutta se pysyy hyvin ryhdissään vaikka korin sivuttaisliikkeissä on havaittavissa pientä raskassoutuisuutta. Kodiaq ei kuitenkaan tunnu miltään möhköfantilta vaan se on Škodan tapaan hyvin kätevä pyöriteltävä.
Koeajoautossa ei ollut säädettävää Dynamic Chassis Control -iskunvaimennusta – sen säädöillä auton käytökseen olisi saanut sellaista jäntevyyttä ja ajamiseen niitäkin finessejä, joita nyt jäi nopeassa ajossa kaipaamaan. Säädettävä vaimennus on lisävaruste, joka integroidaan Ambiente- ja Style-varustetasoihin kuuluvaan ajotilojen valintamahdollisuuteen.
Vuoristoteiden serpentiineissäkin 2.0 TDI -koneella varustettu Kodiaq osoittautuu hyvin tasapainoiseksi ajettavaksi, se taittuu luontevasti tiukkoihinkin kaarteisiin – dieselmoottorin bensakoneita suurempi paino nokalla ei aiheuta Škodassa minkäänlaista puskemistaipumusta.
Koeajoautossa oli uusi 7-vaihteinen DSG-vaihteisto, joka kestää jopa 600 newtonmetrin väännön, ja se toimi ajossa moitteettomasti. Tähänastinen seitsenpykäläinen DSG ei ole käytössä kestänyt yhtä hyvin kuin kuusivaihteinen.
Tilaa myös takapenkeillä
Kodiaqissa on Škodan isoimman henkilöautomallin Superbin tapaan pituussuunnassa hyvin tilaa, mutta katumaasturissa sitä on reilusti myös korkeussuunnassa. Ohjaamo on valoisa ja avara. Ohjaamojärjestelyt ovat selkeät ja muistuttavat melkoisesti Superbin ilmettä.
Style-varusteluun kuuluvilla sähkösäädöillä etuistuimilta löytää mukavan istuma-asennon. Pidennysosalla varustettuja istuimia ei kuitenkaan ole tarjolla BMW:n, Audin ja Opel Insignian tapaan.
Koeajoauto oli seitsenpaikkainen versio. Sen kakkosrivin ulommilla istuimilla eli normaaleilla takaistuimilla on keskimääräistä parempi istua. Istumakorkeus voisi olla hieman korkeampi mutta se on nytkin kohtuullinen ja istuma-asento on ilahduttavan ryhdikäs. Istuinosa voisi olla hieman syvempi. Kun takaistuimet säätää taaimmaiseen asentoonsa, jalkatilaa on neljä milliä yli metrin verran eli todella reilusti.
Takapenkin keskipaikka on useiden nykyautojen tapaan kelvottoman kova. Ainakin yhtenä syynä kovuuteen on se, että selkänojan voi kääntää pöydäksi reunapaikkojen väliin.
Kolmannellekin penkkiriville saa jopa aikuiselle istujalle tilaa, jos kahden etummaisen rivin istujat tinkivät jalkatiloistaan. Kolmannen rivin istuimet ovat muuten kunnolliset, mutta istumakorkeus on niin matala, että 180-senttisellä matkustajalle on jalat voimakkaasti koukussa. Pituussuunnassa riittävä jalkatila auttaa kuitenkin asiaa. Kulku kolmannelle riville on helpompaa kuin monessa muussa seitsemälle hengelle rekisteröidyssä autossa.
Nokkelia ratkaisuja
Totuttuun tapaan Škodalla on Kodiaqissakin panostettu nokkeliin yksityiskohtiin merkin tunnuslauseen ”Simply Clever”-hengessä. Valmistajan mukaan uudessa mallissa on 30 tällaista piirrettä, joista osa tuttuja mutta seitsemän niistä on aivan uusia.
Onnistuneisiin oivalluksiin kuuluvat muun muassa ovien reunasuojat, jotka tulevat esiin ovia avattaessa, ja uutta ovat myös pääntukien reunat, jotka voi kääntää esiin pään sivuttaistuiksi. Kodiaqin ohjaamossa on katon rajassa mikrofoni, jonka kautta edessä istuvat voivat puhua takapenkkiläisille ääntä korottamatta tai taaksepäin kääntymättä.
Style-varustukseen kuuluu muun muassa Phone Box -matkapuhelinlokero, jossa puhelin latautuu langattomasti.
Suomeen vasta keväällä
Ensi alkuun Kodiaqiin on tarjolla kolme varustetasoa, Active, Ambiente ja Style. Superbista tuttu Laurent & Klement -luksusvarustelu on tiettävästi tulossa myöhemmin, mutta maahantuoja saattaa tuoda oman huippuvarustelutasonsa tarjolle jo sitä ennen.
Perustasossakin varustukseen kuuluvat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, peruutustutka, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, sisäilman kosteustunnistin ja ajovalojen pesimet.
Ambition-tasossa varustus lisääntyy sähkötoimisella takaluukulla, etututkalla, ajotilojen valinnalla, lämmitettävällä ratilla, Bolero-tietoviihdejärjestelmällä ja 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, hopeanvärisillä kattokaiteilla, 18 tuuman Elbrus-kevytmetallivanteilla ja monilla muilla varusteilla.
Style-varustuksessa on lisäksi esimerkiksi Amudsen-navigointijärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattinen pysäköintiavustin, mukautuva vakionopeussäädin sekä Offroad-moodi nelivetoversioissa.
Vaikka ostajat ovat innostuneet tilaamaan uutta mallia ennen kuin hinnatkaan ovat selvillä, nopeimmatkin saavat Kodiaqinsa vasta ensi vuoden maalis-huhtikuun vaihteessa.
Vastinetta rahalle: Kodiaqilla Škoda haastaa yhä useampia premium-luokkaan itsensä laskevien merkkien kilpailevia malleja kuten Volvon XC60:n, BMW:n X3:n ja Audin Q5:n. Ainakin koeajettu nelivetoversio 190-hevosvoimaisella dieselillä, DSG-vaihteistolla ja Style-varustuksella vastaa hyvin haasteeseen. Maahantuoja neuvottelee vielä hinnoista, mutta ennakkotietojen mukaan ne lähtevät 30 000 eurosta, jolla saa etuvetoisen ja manuaalivaihteisen Kodiaqin 1,4 TSI -koneella. Nelivetoversioiden hinnat lähtevät 36 000 eurosta ja nelivetodieseleiden 38 000 eurosta. Kalleimmillaan Kodiaq maksaa 55 000 euroa. Näillä hinnoilla Kodiaq kilpailee myös Kia Sorenton, Hyundai Santa Fen ja Ford Edgen kanssa. Škoda on hintakilpailukykyinen jopa moniin luokkaa pienempiin katumaastureihin Ford Kugaan, Toyota RAV-4:ään ja Honda CR-V:hen verrattuna.
PLUSSAT
+ Tilava ja mukava auto
+ Laadukas toteutus
+ Nokkelia yksityiskohtia
MIINUKSET
- Takapenkin kova keskipaikka
- Turha keinahtelu ilman DCC:tä
- Istuinosiin ei saa pidennystä
TEKNIIKKAA
Škoda Kodiaq | 1.4 TSI | 1.4 TSI ACT 4x4 | 2.0 TSI 4x4 DSG | 2.0 TDI 150 4x4 (DSG) | 2.0 TSI 190 4x4 DSG |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1395 | 1395 | 1984 | 1968 | 1968 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 92/125/5000-6000 | 110/150/5000-6000 | 132/180/3900-6000 | 110/150/3500-4000 | 140/190/3500-4000 |
Vääntömomentti Nm/r/min | 00/1400-4000 | 250/1500-3500 | 320/1500-3900 | 340/1750-3000 | 400/1750-3250 |
EU-kulutus l/100 km, kaup./maantie/yhdist. | -/-/6,0-6,1 | 8,2-8,3/5,9-6,0/6,8-6,9 | 9,0-9,1/6,3-6,4/7,3-7,4 | 6,3-6,4(6,7-6,8) /4,7-4,8(5,1-5,2) /5,3-5,4(5,6-5,7) | 6,6/5,3/5,7 |
CO2-päästö g/km | 140-142 | 154-156 | 168-170 | 139-141(147-149) | 150-151 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. | 10,66 | 9,8 | 7,82 | 9,59 (9,97) | 8,61 |
Huippunopeus km/t | 190 | 197 | 206 | 196 (194) | 210 |
Kokonaishinta euroa, | - | - | - | - | - |
Omamassa kg (sis. 75 kg kuljettajan) | 1527-1727 | 1615-1815 | 1707-1907 | 1714-1914 (1752-1952) | 1635-1835 |
Mitat mm (pituus/leveys/korkeus kattokiskoin/akseliväli) |
697/1882 |
697/1882 |
697/1882 |
697/1882 |
697/1882 |