Škoda Octaviaan tulee mallimuutoksessa monia Volkswagen-konsernin viimeisimpiä teknisiä ratkaisuja. Ensi kesänä Suomeen tuleva täysin uusi malli julkistettiin Prahassa.
Kuusikymmentä vuotta sitten esitelty ensimmäisen sukupolven Škoda Octavia oli Suomessa todella suosittu auto. Sitä valmistettiin vuosina 1959–1964, ja Octavian Combi-mallia jopa 1971:een asti.
Alkuperäisen Octavian suosiota siivitti se, että itäautona se oli meillä vuoteen 1962 asti jatkuneen tuontisäännöstelyn aikaan ratkaisevasti helpommin saatavissa kuin länsiautot. Senkin jälkeen itäautojen ostamiseen sai rahoitusta helpommin kuin länsimaista tuleviin autoihin.
Suomalaisilla oli myös osansa ensimmäisen Octavian maineen luomisessa, sillä valmistajan tiedotteessa mainituista kolmesta Monte Carlo -rallin luokkavoitosta vuosina 1961–1963 kaksi ajoi Octavian TS-versiolla maamme silloinen ralliässä Esko Keinänen, joka oli 1961 yleiskilpailussakin kuudes. Vuonna 1963 luokkavoiton Octavialle toi norjalainen Edward Gjölberg.
Octavia-nimi palasi Škodan mallistoon vuonna 1996, ja tällä vuosituhannella Škoda Octavia on jälleen ollut huippusuosittu automalli, mutta enää se ei ole tarvinnut menestykseensä säännöstelyapua tai hintaetua vaan itse tuote on suosion syynä. Octavia on jo pitkään ollut kokoisekseen erittäin tilava, modernilla tekniikalla toteutettu ja tyylikkääseen ulkoasuun puettu ajokki.
Konsernin huipputekniikkaa
Nykyisellään Škodat eivät enää ole samaan konserniin kuuluvan Volkswagenin mallien halpisvaihtoehtoja, vaan ne ovat pikemmin mallivaihtoehtoja saksalaismerkin autoille. Tavan takaa kuulee ihmeteltävän sitä, että Volkswagenilla annetaan tsekkien käyttää konsernin moderneinta tekniikkaa ja näin kilpailla siltäkin osin emomerkin kanssa.
Uuden tekniikan mielettömän suurten tuotekehityskulujen vuoksi Volkswagenille on kuitenkin eduksi se, että kustannuksia ovat sen ja Audin ohella jakamassa myös konsernin muut merkit, Porsche, Seat ja Škoda. Nehän maksavat kaikesta, mitä käyttävät, ja osallistuvat omalta osaltaan myös itse tuotekehitystyöhön.
Nyt täysin uudessa, marraskuun 11. päivänä esitellyssä neljännen sukupolven Škoda Octaviassa on monia yksityiskohtia, jotka Volkswagen toi uuteen Golfiin vain pari viikkoa aiemmin. Samantapainen digitaalinen kojelauta, pienellä keinukytkinnapukalla käytettävä DSG-vaihteiston shift-by-wire-vaihteensiirto, TSI-moottoreiden kevythybridiversiot ja monet muut uutuudet esiteltiin molemmissa automalleissa muutaman viikon välein.
Uudessa Octaviassa on myös monia Volkswagenin parhaita avustinjärjestelmiä.
Kuin toinen iho
Toisin kuin Volkswagen Golf, joka täydellisestä uusiutumisesta huolimatta näyttää ulkonaisesti edeltävän mallin evoluutiolta, tsekit ovat valmistajan päädesignerin Oliver Stefanin johdolla panneet Octavian ilmeenkin täysin uusiksi.
Octavian maailmanensi-illan avannut Škodan pääjohtaja Bernhard Maier totesi, että automaailman muutosvauhti on nopeampi kuin koskaan aiemmin. Onnistumiseen tällaisessa muutoksessa tarvitaan erinomaisten tuotteiden ja palvelujen ohella oikeaa mielenlaatua.
”Tässä taide tulee kuvaan mukaan. Kun tarvitaan luovuutta, uteliaisuutta, rohkeutta ja epäsovinnaista lähestymistä, taide rohkaisee meitä katsomaan asioita uusista, erilaisista näkökulmista. Taide on usein silta menneen ja tulevan välillä”, Maier maalaili.
Maierin mielestä ei ole parempaa paikkaa kertoa tästä kuin Prahassa, jota hän kutsui entusiasmin ja luovuuden eldoradoksi, ja sen sisällä Prahan kansallisgalleriassa, jota pääjohtaja luonnehti mestariteokseksi tsekkiläisen funktionalismin ilmentymänä.
Škodaa Maier kehui sanomalla, että siinä tunnet olevasi heti kotonasi: ”Automme on kuin toinen iho.”
Hän luetteli Octavialle tunnusomaisia piirteitä: maksimaalinen toiminnallisuus, muita enemmän tilaa, monia yksinkertaisia nokkelia ratkaisuja, selkeä ja ajaton design sekä vakuuttavan hyvä vastine rahalle. ”Ilmeikäs ja hienostunut design luovat Škodan brändin voiman”, Maier totesi.
Kahdeksikon hengessä
Alihankkijoineen Škoda tekee 10 % Tsekin kansantuotteesta, joten ei ihme että maan pääministerikin oli paikalla seitsemänsadan ensi-iltavieraan joukossa. Heitä oli paikalla sata ihmistä enemmän kuin Volkswagen Golfin vastaavassa tilaisuudessa, mutta Golfilla on enemmän ja tunnetumpia julkkiksia omassa juhlassaan.
Kulttuurisesti tsekit kuitenkin panivat vielä paremmaksi, sillä ensi-illassa kuultiin jazzmuusikko Jesse Millinerin tilaisuutta varten säveltämä ”Opus Octavia” tsekkifilharmoonikkojen ja jousitrio Time for Threen esittämänä.
Maierin mukaan Škodasta voi jatkossa tulla aina vain isompi peluri automarkkinoilla, koska sillä on potentiaalia valmistaa ja myydä kaksi miljoonaa autoa vuodessa. ”Nyt me olemme sähköistämässä koko mallistoa ja digitalisoimassa koko yritystä”, pääjohtaja kertoi.
Ennen kuin uusi Octavia saapui estradille, Maier keskittyi mallin nimeen.
”Se tulee latinankielisestä sanasta octo, joka merkitsee kahdeksikkoa. Numero kahdeksan symboloi rajattomuutta, kahdeksas päivä on uuden viikon alku, kahdeksan on uuden episodin alku, kahdeksan merkitsee jälleensyntymistä ja kahdeksikko on ilon symboli. Tänään on maanantai, uuden viikon alku ja hyvin spesiaali hetki uuden syntymiselle. Olemme työskennelleet tämän eteen vuosia”, pääjohtaja totesi.
Valoisasti vauhdikas
Škodan päädesigner Oliver Stefani kiinnitti huomiota niin Octavian keulan Škoda-kasvoihin kuin hatchback-mallin coupémaiseen perään.
Hieno piirre, johon esittelyssä ei kiinnitetty huomiota, on uuden Octavian alempi kylkipokkaus. Se nousee perää kohti juuri sopivasti niin että auto näyttää vauhdikkaan menevältä ilman että ikkunalinjaa on tarvinnut nostaa perää kohti ja takapenkkiläisiä tuomita hämäryyteen.
Kohdittain uuden Octavian linjoissa on näkevinään ripauksen volvomaisuutta, mutta lopputulos on hyvin puhdaslinjainen kokonaisuus.
Vaikka ulkonaisesti ei välttämättä siltä näytä niin mallimuutoksen myötä Octavia on edelleen kasvanut entistä suuremmaksi. Pituutta on hatchbackiin tullut 1,9 senttiä ja combiin 2,2 senttiä lisää. Leveys on kasvanut puolitoista senttiä. Ilmanvastuskerroin on alhainen Cd 0,24 hatchbackille ja Cd 0,26 combille.
Kunnon istuimet
Octavian maailmanensi-illassa kehuttiin uuden mallin laatua, ja ainakin estradilla olleet autot vastasivat puheiden herättämiin odotuksiin. Erityisesti huomio kiinnittyi laadukkaisiin ovien sisäpintojen materiaaleihin ja mukaviin istuimiin.
Uuteen Octaviaan saa nyt ensi kertaa terveemmän selän puolesta kamppailevan saksalaisyhdistyksen hyväksymät Ergo-istuimet, jotka Volkswagen Passatissa ovat osoittautuneet maineensa veroisiksi.
Aina vain hienostuneempaan ja mukavampaan Octaviaan saa nyt akustiset etusivuikkunat, jotka vähentävät tiemelun kuulumista auton sisälle.
Ainakin ensi-istumalta vaikutti siltä, että nykymuodin vastaisesti Octaviassa on myös miellyttävä takapenkki, jonka kunnolla topatuilla reunapaikoilla istuu kohtuullisen mukavasti.
Uuden Octavian tavaratila on mallille tyypillisesti todella tilava, hatchbackissä tilaa on vielä kymmenen litraa enemmän kuin edellisessä mallissa ja combi-farmarissa tila on kasvanut 30 litralla.
Erityisen ilahduttavaa oli havaita, että pistokehybridiversiota lukuun ottamatta ainakin hatchbackin tavaratilan lattian alla oli paikka myös varapyörälle.
Kevyt- ja pistokehybridejä
Samanaikaisuus Volkswagenin uudistusten kanssa korostuu moottoripuolella. Octaviaan tulee nyt 1.0- ja 1.5 TSI -bensakoneiden EVO-versiot, joihin DSG-vaihteiston kanssa yhdistetään 48 voltin hihnakäyttöisen starttimoottorin ja litiumioniakun kevythybridijärjestelmä.
EVO-dieselmoottorit varustetaan kaksinkertaista AdBlue-ruiskutusta käyttävällä pakokaasujen puhdistusjärjestelmällä, joka vähentää typenoksidipäästöjä 80 %. G-TEC-kaasuversio säilyy Octavia-mallistossa, sen tankkeihin mahtuu 17,7 kiloa kaasua mutta vain yhdeksän litraa bensiiniä.
Uutena Octavia-mallistoon tuleva ladattava hybridikin saa ensin kesällä Passatissa ja syksyllä Golfissa esitellyn aiempaa suuremman 13 kilowattitunnin korkeajänniteakun, joka WLTP-mittausten mukaan riittää 55 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä.
Käytännössä sillä voi päästä pitemmällekin. Volkswageneista poiketen Octavian pistokehybridin kerrotaan tulevan saataville useina varusteversioina. Tavaratilaa siinä on 150 litraa vähemmän kuin muissa malleissa ja polttoainesäiliö on 40-litrainen muiden 45-litraisen sijaan.
Juha Partanen