Škoda Octavia on niin suosittu auto, että pienikin sen kehittymistä koskeva uutinen on merkittävä. Nyt tehdyt hyvin hienovaraiset muutokset ja uudet varusteet tukevat Octavian asemaa.
Nykyinen, uuden ajan Octavian kolmas sukupolvi , Octaviaahan valmistettiin ensimmäisen kerran jo vuosina 1959–1971, esiteltiin loppuvuodesta 2012, joten automallien tavallisen kehityskaaren mukaan nyt on kasvojen kohotuksen aika. Ensisilmäyksellä Octavia ei näytä muuttuneen radikaalisti, keulaan vain on tullut sukunäköä Škodan muiden uusimpien mallien kanssa, mutta tosiasiassa koko auton keula on muotoiltu uudelleen tuulilasin alareunasta eteenpäin.
Octavian ajovaloissa lähivalot ovat sisemmissä ja kaukovalot ulommissa valoyksiköissä. Style-varustetasosta lähtien uudessa Octaviassa on LED-ajovalot ajotilanteisiin sopeutuvalla AFS-toiminnolla. Päivävalot ja takavalot on kaikissa varustetasoissa toteutettu LEDeillä.
Uuden keulamaskin, uusien valojen ja uuden puskurin ohella myös etulokasuojat ja konepelti ovat saaneet uuden ilmeen. Muutokset on tehty hyvin aistikkaasti ja joiltain kohdin niin hienovaraisesti – kuten konepellin vauhdikkaista pokkauksista vielä keskemmällä kulkevat linjat – että niitä ei erota muuta kuin tietynlaisessa valossa, taitteisiin sopivasti osuvien valonsäteiden taittumisesta.
Octavian keulan alaosassa on hunajakennoritilä ja puskureita on muotoiltu uudelleen sekä edessä että takana. Tästä syystä sedan-mallin pituus on kasvanut yksitoista millimetriä ja Combi-farmarin kahdeksan millimetriä aiempaan verrattuna.
Taakse lisää raideleveyttä
Škodan lehdistötiedotteen mukaan Octavian takapyörien raideleveyttä on kasvatettu kaksi senttiä yhdystukiakselilla varustetuissa ja kolme senttiä monitukivarsituennalla varustetuissa versioissa.
Tiedote ei kertonut syytä muutokseen ja sen luulisi tehdyn ajo-ominaisuuksien muuttamiseksi johonkin suuntaan. Kansainvälisessä lehdistöesittelyssä Portossa paikalla olleet Škodan suunnittelijat kuitenkin vakuuttivat, että syy raideleveyden muuttamiseen on sekin ulkonäöllinen. Erityisesti kapeilla vanteilla pyörät jäivät aiemmin liian syvälle lokasuojan sisään. Nyt Octavia näyttää dynaamisemmalta, kun takapyörät tulevat ulommas. Kasvanut raideleveys on mitoitettu niin, että 225-leveiden renkaiden ulkoreunat ovat aika lailla samalla linjalla kurakaarien kanssa ja lopputulos on kieltämättä tehokkaan näköinen.
Raideleveyden kasvattaminen on omiaan myös vakauttamaan autoa ja ajossa uudistettu Octavia käyttäytyy hyvin mallikelpoisesti niin perusalustalla kuin Audeista, Volkswageneista ja Škoda Superbista tutun mukautuvan alustan säätöjärjestelmän DCC:n eri ajomoodeilla.
Mielenkiintoinen yksityiskohta lehdistömateriaalissa on tieto, että vaarallisissa ajotilanteissa DCC-järjestelmä siirtyy automaattisesti Sport-tilaan – näin varmistetaan suurempi ajovakaus, parempi pyörien pito ja lyhemmät jarrutusmatkat näissä tilanteissa.
Monta apua pakittamiseen
Faceliftin yhteydessä Octavian varustevalikoimaan on tullut viisi uutta avustinjärjestelmää: automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin, peruutusjarruavustin ja Volkswageneista tuttu perävaunuavustin, joka helpottaa ratkaisevasti peruuttamista perävaunun kanssa. Avustimen ansiosta kuljettajan tarvitsee vain kytkeä peruutusvaihde, painaa katkaisimesta ja valita joystickiksi muuttuvalla ulkopeilien säätimellä kulma, johon hän haluaa yhdistelmän peruuttavan automaattisesti.
Ilman perävaunua liikuttaessa peruutusjarruavustin jarruttaa automaattisesti, jos järjestelmä havaitsee pysäköintitutkan tunnistimilla auton lähestyvän jotain estettä. Peruutusavustin puolestaan auttaa kuljettajaa peruuttamaan turvallisesti pysäköintiruudusta tai porttikäytävästä, sillä se havaitsee takana ohi kulkevan risteävän liikenteen hyvissä ajoin ja varoittaa kuljettajaa ensin optisesti, sitten varoitusäänellä ja lopulta jarruttaen tarpeen mukaan.
Uuden polven mobiilipalvelut
Octavian ohjaamossa näkymä on muuten tuttu, mutta monitoiminäytöt ovat uudistuneet. Laitevaihtoehtoja on neljä: Swing- ja Bolero-audiojärjestelmät sekä Amundsen- ja Columbus-navigointijärjestelmät. Kojelaudan keskusnäytön koko vaihtelee järjestelmästä riippuen 6,5 tuuman ja 9,2 tuuman välillä.
Uuden sukupolven laitteisiin on tarjolla Škoda Connectin Online-mobiilipalvelut. Niistä Infortainment Online -toiminnot tuovat autoon tietoa ja viihdettä, esimerkiksi liikennetietoja, joiden perusteella Octavia osaa ehdottaa ruuhkat kiertäviä reittejä, kun taas Care Connect -toiminnot mahdollistavat kuljettajan avustamisen ja auton etäkäyttötoimintoja. Muun muassa auton tankissa olevan polttoaineen määrän ja ovien lukituksen voi tarkistaa etänä, auton navigointijärjestelmään voi lähettää kohteita ja pysäköidyn auton sijainninkin voi katsoa älypuhelimella.
Matkustamon valoviirujen värin voi valita kymmenestä vaihtoehdosta.
Kaikki moitteettomia ajaa
Ilhavon ympäristön koeajoreiteillä Portugalissa oli tilaisuus ajaa kolmella eri Octavialla, suomalaisten suosimalla 184-hevosvoimaisella 2.0 TDI-koneella varustetulla nelivetoisella Combilla, 180-hevosvoimaisella 1.8 TSI-koneella liikkuvalla etuvetoisella hatchbackillä sekä bio- ja maakaasulla kulkevalla 1.4 TSI:n G-TEC-versiolla. G-TEC-kaasuautossa oli manuaalivaihteisto, kahdessa muussa DSG-automaatti.
Molemmat tehoversiot ovat suorituskykyisiä autoja, mutta 1.8 TSI -bensiinikone on 2.0 TDI -dieseliä selvästi eloisampi, herkemmin reagoiva ja ääneltään kauniimpi moottori. G-Tec ei loista suorituskyvyllään, mutta silläkin pärjää hyvin liikenteessä.
Octavia käyttäytyy moitteettomasti kaikilla tienpinnoilla ja nopeuksilla hitaista kärrypoluista nopeaan moottoritieajoon asti. Perusasussaan Octavia on jämäkästi jousitettu mutta alustassa on silti riittävästi joustoa mukavaan etenemiseen. Škoda ohjautuu kaikilla nopeuksilla tarkasti ja luontevasti. Ohjauksessa on hyvä tunto, se keskittää riittävän hyvin ja vaste on mukavan jouhea.
Pullo auki yhdellä kädellä
Škoda jatkaa myös yksinkertaisten mutta nokkelien yksityiskohtien esittelyä, nyt sellainen löytyy Octavian keskikonsolista: teline, jonka pohjan muotoilu pitää pullon paikallaan ja mahdollistaa sen avaamisen yhdellä kädellä. Sateenvarjoratkaisuistaan tunnettu Škoda on uudessa Octaviassa sijoittanut varjon pidikkeen ja sateenvarjon etumatkustajan istuimen alle.
Tutumpia varusteita ovat muun muassa etuistuinten selkänojan taustapuolelta kääntyvät pöydät, kaksi USB-liitäntää takapenkkiläisille sekä yksilölliset säädöt ja asetukset tallentava avain.
Style- ja L&K-varusteisissa Combi-malleissa peruutuskamera on varustettu pesimellä ja tavaratilassa on latautuva taskulamppu. Yhteensä uudessa Octaviassa on yli kolmekymmentä yksinkertaisen fiksua Simply Clever -varustetta.
Vaikka Octavia on isoina volyymeina myytävä kansanauto, siinä on hauskasti luonnetta. Tuntuu siltä, että Škodan suunnittelijoilla on Octaviaa tehdessään ollut järjen lisäksi tunnetta työssä mukana ja eri tilaisuuksissa tavattujen suunnittelijoiden innokkuus ja keskusteluhalukkuus viittaa sekin tähän suuntaan.
Vastinetta rahalle: Uuden Octavia-malliston hinnat lähtevät 21 884 eurosta, mutta ilman sähkötoimisia ikkunoita ja vakionopeussäädintä olevaa Active-versiota ei moni osta, joten 23 126 euroa maksava 1.0 TSI Ambition on realistinen lähtötaso. DSG-vaihteisto maksaa yli 1600 euroa lisää. Bensiinin ohella maa- tai biokaasulla kulkevan 1.4 TSI G-TEC-version hinta lähtee 25 201 eurosta, jolla se tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle – se on jopa vajaan satasen halvempi kuin perusmalli 1.4 TSI. Sekä tehokkaan 1.8 TSI:n että 150-hevosvoimaisen 2.0 TDI:n hinnat lähtevät hieman alle 30 000 eurosta, mitä voi pitää kohtuullisena. Hinnaston yläpäässä RS- ja LK-versioiden hintahaitari on 32 000–38 000 euroa, joten Octavia-mallistosta löytyy vaihtoehtoja moneen hintatasoon. Valmistajan edustajat pitävätkin Octavian yhtenä keskeisenä vahvuutena sen malliston monipuolisuutta.