Merkkiuskollisimpia ovat Mercedes-Benzin, Toyotan ja Volvon omistajat, ilmenee Danske Bankin kyselystä. Vain viidennes uuden auton hankintaa harkitsevista suomalaisista aikoo vaihtaa automerkkiä.
Suomalaisautoilijoista merkkiuskollisia on lähes 40 prosenttia. Autoilijat luottavat, että tuttu merkki on hyvä valinta samalla, kun auton käyttövoimassa tapahtuu muutoksia.
Toyotan, Mercedes-Benzin ja Volvon omistajista yli puolet aikoo pysyä samassa merkissä. Mercedes-Benz kasvatti uskollisuuttaan edelliseen tutkimukseen verrattuna kuten myös saksalaismerkit Audi ja BMW.
Autoilijoiden merkkiuskollisuus vuosina 2019 ja 2020
2019 | 2020 | |
Mercedes-Benz | 59 % | 71 % |
Toyota | 57 % | 60 % |
Volvo | 55 % | 51 % |
Audi | 31 % | 50 % |
BMW | 38 % | 47 % |
Lähde: Danske Bank Autobarometri
Kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten näkemyksiä tulevaisuuden autoiluista. Omalla tai työsuhdeautolla aikoo liikkua viiden vuoden päästä 62 prosenttia.
Erityisesti miehet, 36–55-vuotiaat ja suurituloisimmat haluavat liikkua omalla tai työsuhdeautolla. Naiset, pienituloisimmat sekä Helsingissä ja Uudellamaalla asuvat harkitsevat muita useamman autoilusta luopumista ja siirtymistä julkisiin liikennevälineisiin.
Minna Petäinen
Danske Bankin selvitys perustuu Taloustutkimuksen Internetpaneelille vuonna 2020 tehtyyn kyselyyn.