Lähes 60 prosenttia nyt Toyotalla ajavista suomalaisista suunnittelee hankkivansa myös seuraavaksi autokseen Toyotan. Aiempina vuosina ykköspaikkaa ovat hallinneet saksalaiset BMW ja Mercedes-Benz, Danske Bankin Autobarometri 2021 -tutkimus kertoo.
Toyotan nousu ykköseksi johtui erityisesti muiden merkkien laskusta, sillä Toyotan merkkiuskollisuus oli lähes sama kuin vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä. Tämän hetkisistä Toyota-kuskeista Toyotan aikoo hankkia 58 prosenttia.
”Auto on harvoin hankittava hyödyke, joten mieltymykset muuttuvat hitaasti. Nyt näyttää, että merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutoksia. Tähän voi osittain vaikuttaa myös kiinnostus sähkö- ja hybridiautoihin sekä globaalin komponenttipulan erilainen vaikutus eri automerkkeihin”, sanoo Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri tiedotteessa.
Toyotan lisäksi yli 50 prosentin merkkiuskollisuus on Mersulla, Audilla ja BMW:llä. Keskimääräinen merkkiuskollisuus autoilijoiden keskuudessa on 29 prosenttia.
Uusi tai uudehko auto harkinnassa
Suomalaisista 27 prosenttia aikoo hankkia auton seuraavien kolmen vuoden aikana. Puolet kaavailee uuden tai uudehkon auton ostamista.
Autosta ollaan tulevaisuudessa valmiita maksamaan hieman aiempaa enemmän. Noin neljännes uskoo seuraavan autonsa maksavan alle 10 000 euroa. Miehet suunnittelevat hankkivansa kalliimpia autoja kuin naiset. Nuoret suunnittelevat hankkivansa edullisempia autoja.
Auton ostoa suunnittelevista 45 prosenttia ei tiedä, minkä merkkisen auton aikoo hankkia. Suosituin merkki on Toyota, jonka ostoa suunnittelee 10 prosenttia. Muita suosittuja merkkejä ovat Volkswagen, Volvo, Mercedes-Benz ja Skoda.
Minna Petäinen