Huippulahjakas Susanna Majuri (1978–2020) on tunnettu ja arvostettu suomalainen valokuvataiteilija, joka menehtyi vain 41-vuotiaana. Kuolema oli traaginen myös siksi, että hän oli noussut nopeasti kotimaisten valokuvataiteilijoiden kärkikaartiin ja häneltä odotettiin innostuneena uusia teoksia.
Majuri oli digikameran käyttäjänä edelläkävijä jo silloin, kun analogiset kamerat olivat vielä valtavirtaa eikä digikameroita vielä käytetty niiden heikon piirtolaadun takia. Sittemmin digitaaliset kamerat tulivat suosituiksi.
Majuri opiskeli ensin Turun taideakatemiassa ja valmistui sieltä vuonna 2004. Hän jatkoi opintoja Taideteollisessa korkeakoulussa ja valmistui vuonna 2007.
Valokuvataiteilijan teosten aiheet ovat hyvin narratiivisia, ja niissä leikitellään kiehtovasti toden ja fiktion välimaastossa. Majurin antoisat teokset pitävät katsojan otteessaan pitkään.
Majuri kuului tunnettuun valokuvataiteilijoiden Helsinki School -ryhmään, jota Timothy Persons on ansiokkaasti vetänyt. Suomessa Susanna Majurin galleriana toimi Heinon galleria, jossa hän ehti pitää kolme näyttelyä.
Teoksia esitelty monissa näyttelyissä
Majurin teoksia on esitetty lukuisissa näyttelyissä ulkomailla, myös Tokiossa ja New Yorkissa. Suomessa hänen teoksiaan on ollut näytteillä muun muassa Kiasmassa, HAM Helsingin taidemuseossa, Espoon modernin taiteen museossa Emmassa ja Suomen valokuvataiteen museossa.
Majurin teoksia on useissa isojen museoiden kokoelmissa.
Valuvataiteilijan tuotantoa esiteltiin laajassa Vedentutkijan tytär -näyttelyssä Valokuvataiteen museossa vuonna 2010 ja seuraavana vuonna Belgiassa valokuvataiteen museossa. Valokuvataiteen museo järjesti K1 Kämp Gallerian näyttelytilassa Helsingissä Susanna Majurin postuumin retrospektiivisen näyttelyn 10.9.–14.1.2022.
Majuri voitti Gras Savoy Award -valokuvapalkinnon Ranskassa Les Rencontres d’Arles -festivaaleilla vuonna 2005. Valokuvataiteen valtionpalkinnon hän sai 2018.
Hinnat saattavat tuplaantua
Huutokaupoissa Majurin teoksia on myyty viime kuukausina noin 2 000–5 400 eurolla. On todennäköistä, että hinnat tuplaantuvat lähitulevaisuudessa. Valokuvataidetta keräävien kannattaa pohtia vakavasti hankintaa, jos Majurin teoksia tulee taidemarkkinoille myyntiin.
Taiteen jälkimarkkinoilla Majurin teosten hintarekisteri on toistaiseksi ohut. Silti voi olettaa, että ne edustavat pitkällä aikavälillä 2000-luvun alun kotimaisen valokuvataiteen parhaimmistoa. Vähintään ne teokset, jotka ovat olleet taiteilijan tuotantoa esittelevissä näyttelyissä, ovat todennäköisiä sijoituskohteita.
Pauliina Laitinen
Filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija