veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Taakkateline auton katolle – millainen malli sopii nykyaikaiseen autoon?

Taakkateline auton katolle – millainen malli sopii nykyaikaiseen autoon?
30.11.2020

Nykyautojen muotoilu panee taakkatelineiden suunnittelijat koville. Millainen kiinnitys toimii esimerkiksi autossa, joka on pyöreäkulmainen tai nakukattoinen?

Ennen vanhaan taakkatelineen hankkiminen auton katolle oli yksinkertaista. Ostettiin teline ja kiinnitettiin se kattoa reunustaviin pisaralistoihin.

Sittemmin telineistä on tullut jalkojen, tankojen ja automallikohtaisten sovitteiden rakennelmia, joiden helppokäyttöisyys vaihtelee merkistä toiseen.

Perinteisillä, katosta irti olevilla kattokaiteilla varustettuihin autoihin sopivat reelinkitelineet käyvät useimpiin eri automalleihin, jos vain tankojen leveys sopii. Näihin autoihin voi ostaa vaikka halvan telineen Biltemasta, mutta pääasiassa taakkatelineitä on tarjolla lähinnä kolmelta perinteiseltä valmistajalta: ruotsalaisilta Thulelta ja Mont Blancilta sekä saksalaiselta Ateralta.

Lisäksi automerkeillä on telineitä omilla brändeillään – esimerkiksi Atera tekee niitä BMW:lle ja Mercedes-Benzille.

Valmiiksi koottu Atera RTD -taakkateline on helppo asentaa auton kuten kuvan Mercedes-Benz GLA:n katolle. Kuva: Atera

Perinteisten kattokaiteiden sijaan uusissa automalleissa yleistyvät tyylikkäämmät ja matalammat, integroidut kattokaiteet. Näissä pintakaiteissa katon ja kaiteen välissä ei ole ilmarakoa.

Ilman kaiteita olevissa autoissa voi olla taakkatelineiden jaloille ruuvien paikat muovilistojen alla tai t-urat katossa. On myös ”nakukattoja” ilman mitään telineiden kiinnityspaikkoja, jolloin ratkaisuna on käpäläkiinnitys ovikehyksiin.

Pyöreät kulmat hankaloittavat taakkatelineen suunnittelua

Kulmien pyöristyminen nykyautojen katoissa on tehnyt tukevasti kiinni pysyvien taakkatelineiden suunnittelusta yhä haasteellisempaa. Myyntipäällikkö Juha Paavilainen kertoo, että tämän vuoksi Thulella taakkatelineiden jalkaperhe ja putket käyvät läpi kolmivuotista uudistusprosessia, jossa siirrytään vaiheittain uusiin Evo- ja Edge-ratkaisuihin.

Jos autossa ei ole kattokaiteita eikä kiinnityspisteitä, taakkatelineen jalat kiinnitetään perinteisillä käpälillä. Kuvassa se on tehty Thule Edge Clamp -jalkasarjalla. Kuva: Thule

Evo-jaloissa putki jatkuu jalan yli auton sivulle, Edgessä ei. Jalkaan integroitu Edge on siistimmän näköinen, mutta Evolla päästään suurempaan leveyteen. Siitä voi olla hyötyä esimerkiksi useita polkupyöriä katolla kuljetettaessa.

Talvikaudella 2018–2019 Thule toi markkinoille kaksi uudenlaista taakkatelineen jalkaa, Thule Evo Clampin ja Thule Evo Raised Railin. Ne ovat helppoja asentaa. Ne on myös varustettu kiinnityksen rajoituksella, joka ilmaisee, milloin teline on kiinnitetty oikein ja turvallisesti ajoneuvoon.

Nakukattoisiin autoihin tehty Evo Clamp -jalkasarja asennetaan paikoilleen napsautettavien kiinnikkeiden avulla. Patentoitu kiinnitystekniikka pitää kattotelineen tukevasti kiinni ajoneuvossa.

Korotettuihin kaiteisiin sopiva Evo Raised Rail -jalkasarjan kumipinnoite suojaa kaiteiden pintaa ja huolehtii siitä, että tuote istuu täydellisesti paikalleen.

Thulella telinejalka kiristetään kattokaiteisiin kiertämällä ulosvedettävää nuppia.

Taakkatelineelle muoto lentokoneen siivestä

Taakkatelineitä saa edelleen teräsneliöputkilla, jotka ovat edullinen, hyvä ja turvallinen mutta eivät kovin siistin näköinen vaihtoehto.

Lentokoneen siiven mallia jäljittelevät Thulen windbar-putket ja Ateran Aero-profiilitangot ovat tyylikkäämmän näköisiä kuin neliöputki.

”Lisäksi windbar-putkessa on lisävarusteille t-neliöura. Siihen polkupyörien, vesiurheiluvälineiden tai suksien ja lautojen kuljettamiseen tarvittavat lisävarusteet on paljon helpompi kiinnittää kuin perusputkessa käytettävillä adaptereilla”, Thulen Juha Paavilainen kertoo.

”Ateran aero-tangoissa uusi tärkeä ominaisuus on se, että kiinnitysjalkojen ympärille jäävät urien aukot tiivistyvät automaattisesti, eikä niihin tarvitse erikseen leikata ja asentaa tiivistyskumeja.

Vanhanmallisissa neliö- ja alutangoissa nämä tiivistyskumit täytyy itse leikata ja asentaa tankojen aukkoihin. Jos tämä jää tekemättä, seurauksena on äänekäs teline”, tuotepäällikkö Aki Autio Koivunen Oy:stä kertoo.

Yksinkertaista kiinnittää

Autio kehuu Shapebreak-erikoismuotoillun profiilitangon vaikutusta aerodynaamisempaan ilmavirran kulkuun. Shapebreak-muotoilu myös parantaa poikittaistangon vakautta ja auttaa pitämään sen kuormituksen matalana.

”Telineen asentaminen kattokaiteisiin on hyvin yksinkertaista. Aseta esiasennettu Signo RTD kaiteiden päälle. Leveyden säätö onnistuu ilman työkaluja, liikutat vain jalaksia poikittaistangon aukossa.

Leveyden ja kaiteiden säätö tapahtuu samanaikaisesti. T-kahvalla varustettu Ateran kuusio-momenttiavain varmistaa täydellisen kiinnityksen”, Autio toteaa ja lisää, että Aero-profiili on yhteensopiva kaikkien Ateran lisävarusteiden kanssa.

Boksien ja polkupyörätelineiden lisäksi telineisiin löytyy erilaisia suksipidikkeitä lukituksella tai ilman sekä kajakki-, kanootti- ja venepidikkeitä. Hyötyajoneuvoihin on saatavana erilaisia kuormanrajaajia, tikaspitimiä ja tikasrullia.

TAAKKATELINE – PARTASEN POINTIT

  • Thulella, Mont Blancilla ja Ateralla on jokaisella valikot, joista voi katsoa taakkatelineitä automerkin, mallin ja vuosimallin valitsemalla. Thulen suomenkielinen Ostajan opas on kätevä ja havainnollinen.
  • Aina kun auton katolla kuljetetaan tavaraa, pitää muistaa autonvalmistajan sille ilmoittama kantavuus. Se on usein yllättävän pieni. Thulen Juha Paavilainen kertoo, että esimerkiksi vuosimallin 2010 Toyota Corolla sedanilla katon kantavuus on vain 50 kiloa. Uusimpaan Toyota Camryyn ei löydy taakkatelineitä, koska valmistaja ei ole ilmoittanut sille kattokantavuutta.
  • Taakkatelineen putkien muoto ja sijainti auton katolla vaikuttavat siihen, pitävätkö ne ääntä.
  • Olennaista taakkatelineessä on saada sillä kuljetettava boksi mahdollisimman lähelle auton kattoa niin, että katon ja boksin välissä kulkee niin vähän ilmaa kuin mahdollista. Näin se vaikuttaa vähiten auton ohjattavuuteen ja polttoaineenkulutukseen.
  • Jos farmariautossa on kattokaiteet, erilaisissa reelinkitelineissä on valinnanvaraa. Ilman kattokaiteita oleviin autoihin tarjontaa on paljon vähemmän ja harvinaisiin automalleihin ei edes saa telineitä.
  • Kannattaa valita tunnetulta valmistajalta laadukas, kolaritestattu teline, jossa on avaimellinen lukitusmahdollisuus ja hyvä viimeistelyn taso ja johon saa varaosia. Valmiiksi esikootut telineet helpottavat asentamista ja väärin kasaamisen mahdollisuus pienenee.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti