Taittopyörän hankkiminen voi olla järkevä vaihtoehto, jos pyörän säilytykseen on rajallisesti tilaa, tai sitä pitää kantaa usein paikasta toiseen. Selvitimme, mitä pitää ottaa huomioon taittopyörän valinnassa.
Kun vene on saatu kiinni, vierasvenesataman laiturille nostetaan taittopyörät, joista kasataan nopeasti kulkupelit. Pyörien selässä leppeässä kesätuulessa ympäristöön tutustuminen sujuu joutuisasti, ja matka päättyy lähiravintolan antimien ääreen.
Pieneen tilaan menevät taittopyörät ovat yhä suositumpia etenkin veneilijöiden kulkuvälineinä, koska pyörän mahduttaminen veneeseen on senttipeliä. Pyörän voi ottaa helposti mukaan myös junaan työmatkalle tai vaikka auton takaluukkuun kesäretkelle.
Taittopyörä ei ole uusi keksintö, mutta kiinnostus sitä kohtaan on Kultaiset Pojat Oy:n Gert-Jan Hendriksin mukaan lisääntynyt yleisen pyöräilyinnostuksen vanavedessä. Hänen espoolainen perheyrityksensä myy sekä kuormapyöriä, tavallisia sähköpyöriä, senioripyöriä että taittopyöriä.
”Yli puolet taittopyöristämme menee veneilijöille ja reilu kolmannes työmatkalaisille, joilla on tarve kuljettaa pyöräänsä esimerkiksi junassa tai metrossa. Taittopyörä kiinnostaa myös esimerkiksi asiakkaita, jotka eivät halua säilyttää kallista pyöräänsä kellarissa, vaan kantavat sen asuntoonsa”, Hendriks kertoo.
Valitse oikea rengaskoko
Pyöräostoksilla taittopyörää harkitseva joutuu yleensä tekemään kompromisseja ajettavuuden ja tilantarpeen välillä. Syynä on yksinkertaisesti se, että taittopyörissä on usein pienet renkaat, jotka eivät ota yhtä sulavasti töyssyjä vastaan kuin tavallinen 28-tuumainen pyöränrengas. Ajomatkaan kuluu pienillä renkailla enemmän aikaa ja rullaavuus on heikompi.
Kannattaa varata pyöräliikkeestä aika koeajoa varten, ettei tule hankkineeksi ajopeliä, joka on väärän kokoinen tai ajo-ominaisuuksiltaan muuten epätyydyttävä.
Markkinoilta löytyy jopa 16-tuumaisilla renkailla varustettuja taittopyöriä. Näin pieniä pyöriä on totuttu näkemään lähinnä lasten mallistoissa, mutta koska taittopyörässä satulan ja ohjaustangon voi nostaa 40–50 senttimetriä ylöspäin, käy pyörä aikuisellekin. Huono puoli on, että iso säätövara voi heikentää ohjaustangon tukevuutta.
Ajettavuudeltaan selvästi parempi on 20-tuumainen taittopyörä, joka on esimerkiksi Kultaisilla Pojilla myös eniten myyty taittopyörämalli. Lisäksi heillä on myynnissä 24- ja 26-tuumaisia taittopyöriä ja jopa kilpataittopyöriä, mutta niitä menee kaupaksi harvemmin.
”Mitä isommat renkaat pyörässä on, sitä mukavampi sillä on ajaa. Osa haluaa, että taittopyörä tuntuu normaalilta pyörältä, mutta sen voi taittaa esimerkiksi autoon. Silloin valinta voi osua myös isompirenkaisiin malleihin”, Hendriks kertoo.
Erämaapoluille vai kaupunkiajoon?
Jos haaveissasi on interrail-matka junalla halki Euroopan, voi taittopyörä olla varteenotettava matkaseuralainen. Yhtä hyvin taittopyörän voi nakata auton takakonttiin ja lähteä pyöräretkelle Lapin tuntureille, missä on paljon hyviä pyöräreittejä.
Tarjolla on paljon erilaisia taittopyöriä monenlaisille käyttäjille, ja pyörä kannattaakin valita ennen kaikkea käyttötarkoituksen mukaan.
Satulan ja ohjaustangon välinen etäisyys vaikuttaa ajettavuuteen, ja taittopyörissä on tässä suhteessa vähemmän valinnanvaraa kuin tavallisissa pyörissä. Etäisyys vaikuttaa myös ajoergonomiaan, joten välttyäksesi turhilta niskasäryiltä kannattaa käyttää aikaa sopivan pyörämallin etsintään – etenkin jos on tarkoitus ajaa pidempiä matkoja.
Jos joudut kanniskelemaan pyörää päivittäin, perehdy myös sen painoon.
Selvitä taittonopeus ja tilantarve
Mikäli taitettavuus on pyörän keskeinen ominaisuus, on tärkeää selvittää, miten nopeasti pyörän voi taittaa kasaan ja avata, sekä miten pieneen kokoon sen saa mahtumaan.
Hyvä nyrkkisääntö on, että taitetun pyörän koko kasvaa samassa suhteessa renkaan halkaisijan koon kanssa. Vastaavasti mitä pienempi rengaskoko on, sitä pienempään nippuun pyörän voi taittaa.
Pyörän kasaamista ja avaamista kannattaa testailla: onnistuuko se riittävän nopeasti ja helposti, ja vaikuttaako pyörän taittomekanismi laadukkaalta?
Sähköavusteisuus saattaa hieman hankaloittaa taitettavuutta, joten kannattaa varmistaa, miten hyvin esimerkiksi johdot asettuvat, kun pyörää taittaa nippuun.
Perehdy pyörän suorituskykyyn
Hyvällä sähkötaittopyörällä voi ajaa ilman, että nousee edes hiki pintaan. Pyörän suorituskyky kuitenkin askarruttaa. Heikentääkö taitettavuus sitä jollain tapaa?
Yksi ero normaalisähköpyöriin nähden on ainakin se, että sähkötaittopyörissä käytetään enemmän etu- ja takamoottoreita, koska ne vievät vähemmän tilaa ja ovat kevyempiä kuin keskimoottorit. Keskimoottoreita pidetään laadukkaampina, mutta ne ovat paljon kalliimpia kuin etu- ja takamoottorit.
Toisaalta etu- ja takamoottoritkin vauhdittavat matkantekoa mukavasti.
Pyörän valinnassa painaa sekin, millaisissa olosuhteissa aikoo ajaa, sillä etumoottori saattaa hankaloittaa pyörän hallintaa jäisillä keleillä tai hiekkaisissa jyrkissä ylämäissä.
Etumoottori on taittopyörissä kuitenkin yleisempi kuin takamoottori, koska takarenkaan kapan sisälle halutaan usein sijoittaa napavaihde, joka on suljetun rakenteensa ansiosta suojassa maantien lialta eikä rikkoudu yhtä helposti kuin ulkoinen ketjuvaihteisto pyörää taitettaessa.
Huolto vähintään kerran vuodessa
Kun valikoit taittopyörää, tarkista, että pyörän osat ovat kestäviä, huoltoketju toimii eikä pyörässä käytetä harvinaislaatuisia varaosia.
Hendriks suosittelee myös viemään kaikki pyörät huoltoon kerran vuodessa – tai kaksi kertaa vuodessa siinä tapauksessa, että käyttää pyörää myös talvella.
Ensihuolto on eräänlainen lyhyt tarkistuskäynti, jonka hän kannustaa tekemään siinä vaiheessa, kun ensimmäiset 300–500 kilometriä ovat takana.
V-jarrujen jarrupalat voi vaihtaa tarvittaessa itsekin, kunhan asiaan hieman perehtyy. Taittopyörissä käytetään yleensä vanne- eli v-jarrua, koska levyjarru tuppaa vääntymään helposti pyörää nosteltaessa ja taitettaessa.
Taittopyörien hintahaarukka laaja
Taittopyörien hintahaarukka vaikuttaa melko laajalta, mutta kovin isoja hintaeroja normaalikokoisiin pyöriin ei pitäisi olla. Hendriksin näkemyksen mukaan hyvän taittopyörän voi saada alkaen 600–700 eurolla, ja hyvän sähkötaittopyörän alkaen 2 000 eurolla.
KOKEILUSSA KUUSI TAITTOPYÖRÄÄ | Taloustaito kokeili kuutta erilaista pyörää, joista kolme oli sähkötaittopyöriä. Taittopyörien hinnat vaihtelivat 679 eurosta 4 299 euroon. Kirjaudu ja tutustu taittopyöriin toukokuun Taloustaidossa (klikkaa Näköislehti).
Kaisa Salminen