Moni kuljettaja ajaa tietämättään auton perä pimeänä. Syksyn tullen kannattaa tarkistaa, missä valokytkimen asennossa sekä ajo- että takavalot varmasti palavat.
Automaattisten valojärjestelmien yleistyminen on aiheuttanut sen, etteivät läheskään kaikki autoilijat tiedä, miten oman auton valot eri olosuhteissa toimivat.
Kuskin paikalta on myös vaikea havaita, palavatko takavalot vai eivät. Moni asettaa valokatkaisijan automaattiasentoon eikä tämän jälkeen mieti enää asiaa.
Tieliikennelaki määrää, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja eli niin kutsuttuja päiväajovaloja.
Takavalot eivät pala läheskään kaikissa autoissa, kun ajetaan huomiovaloilla ja mittarivalot palavat. Tällöin voi helposti luulla ajavansa varsinaiset ajovalot päällä.
Pimeässä, hämärässä, sateella tai kun näkyvyys on muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.
”Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa voi olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen pitää tutustua”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa tiedotteessa.
”Parasta olisi pitää aina valokatkaisijan ajovalot päällä -asento kytkettynä. Tällöin autossa palavat sekä ajo- että takavalot.”
Mitkä valot palavat?
Kun valokatkaisija on 0-asennossa, autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai siinä palavat huomiovalot moottorin käydessä. Takavalot eivät monesti pala, vaikka huomiovalot palaisivat.
Kun valokatkaisija on automaattiasennossa,autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen yleensä joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa takavalot eivät useinkaan pala, mutta ajovalojen kanssa sen sijaan kyllä.
”Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vaihda huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen ehdottomasti palaa”, Vesalainen painottaa.
Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen sytyttää aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää valittuna. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, auto nostattaa vesisumua ja takavaloille olisi tarvetta.
”Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisi ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle”, Vesalainen opastaa.
Viisi vinkkiä auton valojen käyttöön
- Lue ohjekirjasta, kokeile ja katso, miten autosi valot toimivat.
- Tarkista, onko autossasi päiväajovalot. Kytke varsinaiset ajovalot päälle myös valoisaan aikaan erityisesti sumussa, lumi- ja vesisateessa.
- Tarkista valojen kunto ja toiminta aika ajoin. Vaihda tai vaihdata palaneet polttimot. Pidä valot puhtaina.
- Pimeällä käytä kaukovaloja tehokkaasti, eli aina, kun se muita häikäisemättä on mahdollista ja tieosuus ei ole muutoin valaistu. Katse on hyvä suunnata niin kauas tielle kuin valot näyttävät.
- Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: tee myös itsesi nähdyksi.
Lähde: Liikenneturva
Minna Petäinen